Andet lærestykke af Søren  Willert

Andet lærestykke

- Organisatorisk konfliktbearbejdning med henblik på øget handleduelighed

af

Artiklen beskriver en generaliseret metodeskabelon for konsultativt arbejde med konfliktramte organisationer. Metodeskabelonen, der udvikledes inden for rammerne af mit medlederskab af Psykologisk Instituts Center for systemudvikling (1986-2005), består af følgende fem interventionstrin:
1. Forberedelse af det opgavepraeciserende møde
2. Gennemførelse af det opgavepraeciserende møde
3. Konsulenten praesenterer klientsystemet for sin konfliktforståelse
4. Eventuel yderligere dataindsamling i form af breve til konsulenten
5. Møde med klientsystemet – aktiv konflikthåndtering/bearbejdning.
Den overordnede professionelle værdi, der først og fremmest søges tilgodeset gennem metodeskabelonen, er at gøre kundesystemet mest muligt konstruktivt selvundersøgende og selvreparerende i forhold til organisatoriske spaltninger og konflikter, der danner baggrund for henvendelsen til konsulenten. Artiklen er skrevet, så paralleller til min første laerestykketekst i dette nummer (om at “Arbejde med personer som organisationer og med organisationer som personer”) bliver tydelige.

Læs mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771853551
  • Udgivet:
  • 24. januar 2019
  • Straks på e-mail
  • 53,95 kr.
Eller spar samlet -4% som medlem
  • 46,95 kr.
  • Forudsætter medlemskab (ingen binding)
    1. uge gratis, herefter 79 kr./md. og kan opsiges når du vil.
Bag om Andet lærestykke
Artiklen beskriver en generaliseret metodeskabelon for konsultativt arbejde med konfliktramte organisationer. Metodeskabelonen, der udvikledes inden for rammerne af mit medlederskab af Psykologisk Instituts Center for systemudvikling (1986-2005), består af følgende fem interventionstrin:

1. Forberedelse af det opgavepraeciserende møde
2. Gennemførelse af det opgavepraeciserende møde
3. Konsulenten praesenterer klientsystemet for sin konfliktforståelse
4. Eventuel yderligere dataindsamling i form af breve til konsulenten
5. Møde med klientsystemet – aktiv konflikthåndtering/bearbejdning.

Den overordnede professionelle værdi, der først og fremmest søges tilgodeset gennem metodeskabelonen, er at gøre kundesystemet mest muligt konstruktivt selvundersøgende og selvreparerende i forhold til organisatoriske spaltninger og konflikter, der danner baggrund for henvendelsen til konsulenten. Artiklen er skrevet, så paralleller til min første laerestykketekst i dette nummer (om at “Arbejde med personer som organisationer og med organisationer som personer”) bliver tydelige.

Andre købte også..
Brugerbedømmelser af Andet lærestykke


Andre bøger af Søren Willert
Se alle titler
Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.