• 763
  • 999+
  • 116

Digte

• Det bliver ikke væk af Jørgen Leth
    af Jørgen Leth

DET BLIVER IKKE VÆK er en samling vilde og vrisne, desperate, humoristiske og veloplagte digte om at blive gammel og træt, om at få sorte huller i hukommelsen, om at undres og forarges, blive væltet omkuld af vestenvinden og miste grebet og ævred og inspirationen - en digtsamling som trækker linjer tilbage til Jørgen Leths 1960’er volapykdigte, men nu med den rå desperation, der kommer af at skrive sig op imod døden.

• Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø af Tove Ditlevsen
    af Tove Ditlevsen

Forfatteren Tove Ditlevsen ville være fyldt 100 år den 14. december 2017. I den anledning udgiver Gyldendal en ny samling med hendes bedste digte udvalgt af forfatteren Olga Ravn, der også har skrevet bogens efterord. Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø indeholder digte fra hele forfatterskabet – såvel kendte klassikere som mindre kendte tekster, f.eks. hendes arbejderdigte. Tove Ditlevsen debuterede som forfatter i 1939 med digtsamlingen Pigesind og skrev siden en lang række romaner, noveller, digte og erindringer. Hun døde i 1976, 58 år gammel.

• Samlede digte af Benny Andersen Spar 32%
    - Rev. udg.
    af Benny Andersen

Opdateret udgave. Denne udgave af Benny Andersens Samlede digte er den største og mest komplette hidtil, idet den inkluderer digtsamlingerne Andre sider fra 1987, Spredte digte fra 2005 og At elske eller ikke at elske fra 2014.

• Synet af lys af Pia Tafdrup
    af Pia Tafdrup

Synet af lys er tredje bind i Tafdrups store sammenhængende projekt om de fem sanser, der begyndte med Smagen af stål i 2014 og efterfulgtes af Lugten af sne, som udkom to år senere. I dette bind gælder det synssansen: synet af smukt og af grimt, muntert og sørgeligt, lys og mørke, med alle de følelser, det afsætter, af sorg og glæde, vrede og afsky, henrykkelse, eftertænksomhed, vemod, angst og utryghed.

• Yahya Hassan af Yahya Hassan
    af Yahya Hassan

Yahya Hassan, født 1995, debuterer med Yahya Hassan, der er en digtsamling om en opvækst med vold, svigt og kriminalitet.Yahya Hassan er en modig og eksplosiv bog og et bud på en nødvendig fortælling om dagens Danmark, set fra Yahya Hassans klare perspektiv.

• Ovids metamorfoser af Ovid
    af Ovid

OVIDS METAMORFOSER hører hjemme blandt eventyrenes skatte sammen med 1001 Nat, Grimm og H.C. Andersen. Beretningen strækker sig fra verdens skabelse til kejser Augustus' tid, og i den ramme får Ovid fortalt de fleste af den græsk-romerske verdens sagn om guder og helte. Han gør det mesterligt, således at digtet i sin helhed er en beskrivelse af menneskelivet og dets vidunderlighed. Kærlighed og kamp (eller, om man vil, sex og vold) er hovedmotiver i de flere hundrede fortællinger, der spænder fra det heroiske til det idylliske, fra det gruelige til det sentimentale, fra det skrækindjagende til det charmerende, fra det tragiske til det komiske. Dues oversættelse er sprudlende, medrivende og yderst nutidig. I tilgift får vi Pablo Picassos 30 mesterlige raderinger fra Alberto Skiras udgave af OVIDS METAMORFOSER fra 1931. Bogen har samme udstyr og format som Homers ILIADE og ODYSSÈ.

• Odysseen af Homer
    af Homer

Dues berømmede oversættelse af et af verdenslitteraturens største værker.

• Samlede digte af Jørgen Leth
    af Jørgen Leth

Samlet udgave af Leths lyriske produktion, som omfatter de ni digtsamlinger Gult lys (1962), Kanal (1964), Sportsdigte (1966), Lykken i ingenmandsland (1967), Glatte hårdtpumpede puder (1969), Eventyret om den sædvanlige udsigt (1971), Det går forbi mig (1975), Hvordan de ser ud (1987) og Billedet forestiller (2000).

• Udsat på hjertets bjerge af Rainer Maria Rilke Spar 27%
    - Udvalgte digte
    af Rainer Maria Rilke

Et udvidet udvalg af Rilkes digte, oversat af Thorkild Bjørnvig. Alle de tidligere udgivne digte, suppleret med nyoversatte. Hermed foreligger bl.a. alle sonetterne til Orfeus på dansk. "Thorkild Bjørnvig som suveræn gendigter af Rilke ... Det er musik af en egen svævende, konstruktiv art, fortættede klange af klassisk struktur, hærdet af modernismens krav om at ændre ordene fra grunden." ? Information.

• Samlede Strunge af Michael Strunge Spar 24%
    - digte 1978-1985
    af Michael Strunge

Michael Strunge (1958-86) nåede at skrive 11 digtsamlinger, fra debutbogen LIVETS HASTIGHED (1978) til den sidste samling, BILLEDPISTOLEN (1985).SAMLEDE STRUNGE er et samlet genoptryk af disse 11 digtsamlinger. Derudover bringes en række digte, der ikke har været trykt i bogform.

• Den rullende kanon af Ib Michael Spar 21%
    - En antologi af yndlingsdigte
    af Ib Michael & Thomas Boberg

Den rullende kanon er 242 yndlingsdigte fra hele verden, udvalgt af to lyrikelskere gennem lange læsende liv. Digtene i Den rullende kanon taler sammen på tværs af tid og rum og uden for enhver kronologi; der er beduindigte, haikudigte, mayadigte, beatdigte, prosadigte og rimede digte fra alle tider og alle dele af verden - selv om det er en bærende pointe, at samlingen ikke er repræsentativ. Som Ib Michael skriver i efterskriftet: ”Udvalget er vilkårligt sammensat af ren lyst og ud fra dagens læsning. Digtene er alle uden undtagelse med, fordi de har haft en tone, som vi er faldet for. Og som har vakt genklang. Snublesten. De ligger på vejen og får dig til at miste fodfæstet. Et øjeblik er du fri af tyngdekraften og kan flyve til en stjerne”. Her er blandt mange andre snublesten af Naja Marie Aidt og John Ashbery, af Paul Celan og Glenn Christian, af Sappho og Gunnar Ekelöf, af Nicanor Parra og Li Po. Der er 242 digte at gå på opdagelse i, at blive beruset i og inspireret af; digte som alle burde læse, så de for en stund kan miste jordforbindelsen.

• Samlede Thomsen af Søren Ulrik Thomsen Spar 23%
    - Luksusudgave, 2 bind i kassette
    af Søren Ulrik Thomsen

Luksusudgave af bogen, der samler alt, hvad Søren Ulrik Thomsen har skrevet af lyrik og essayistik siden debuten i 1981 med "City slang". I to lærredsindbundne bind inkl. kassette. SAMLEDE THOMSEN indeholder: DIGTE City Slang · Ukendt under den samme måne Nye digte · Hjemfalden · Det skabtes vaklen Det værste og det bedste · Rystet spejl ESSAYS Mit lys brænder · En dans på gloser Repremiere i mit indre mørke Tekster fra København Con Amore og Kritik af den negative opbyggelighed Desuden digte og essays fra aviser og tidsskrifter.

• Jeg æder mig selv som lyng af Olga Ravn Spar 27%
    af Olga Ravn

En lyrisk og temperamentsfuld samling om grøn uld og om at løsrive sig fra rollen som ung pige uden at vide, hvad man ellers kan være.

• Samlede Tranströmer, klassiker af Tomas Transtromer Spar 26%
    af Tomas Transtromer

Tranströmer holder en varig position i den svenske lyrik og har med sin overraskende metaforik og sansemættede strofer hentet inspiration hos blandt andet Liszt og Wagner. Nobelprisen i litteratur 2011 blev tildelt svenske Tomas Tranströmer (f. 1931), digter, oversætter og psykolog. Han har gennem årene udgivet en række digtsamlinger, alle med en stilbevidst forankring i det musikalske, det sanselige og det naturbårne. Døden og erindring er konstante tematikker og forener det nøgterne med det nære og det indsigtsfulde med spinkle idyller. Samlede Tranströmer rummer hele æuvret - bortset fra Air mail - og heri forenes nøgterne, nære, spinkle og indsigtsfulde digte fra et langt og rigt forfatterskab. Hans internationale gennemslagskraft er stor og bøgerne er oversat til 50 sprog. Klassikerudgaven er redigeret af lyrikeren Peter Nielsen, der gennem alle årene har oversat Tranströmer til dansk. Svenska Akademien: » ... Fordi han i fortættede, gennemlyste billeder giver os ny adgang til det virkelige.« Tomas Tranströmer tildeles Nobelprisen i litteratur 2011. Pressen skriver: »Med Samlede Tranströmer i Peter Nielsens fine oversættelse og med forord af Morten Søndergaard bliver forfatterens 80 år smukt markeret på dansk. Tomas Tranströmers stemme bringer en ordløs verden inden for rækkevidde på alle sprog. Så meget poetisk magi samlet på 300 sider.« ****** – Jørgen Johansen, Berlingske Tidende »Her er en mand, der aldrig gav sig. Som satte sin vilje til poesi og musik over rigdom og berømmelse og endte med at blive den berømteste af dem alle. På ord, der kan være i et eneste, enestående bind. Der er grund til at kippe med haydnflaget.« ****** – Thomas Bredsdorff, Politiken

• det nemme og det ensomme af Asta Olivia Nordenhof Spar 19%
    af Asta Olivia Nordenhof

• Digte 2014 af Theis Ørntoft
    af Theis Ørntoft

DIGTE 2014 er en bog der handler om mange ting; blandt andet om hvordan det føles at være i live i begyndelsen af et årtusinde, på kanten af sammenbrud og subjektivitet

• Vergils Aeneide af Vergil Spar 27%
    af Vergil

En af litteraturhistoriens største klassikere i en revideret, gennemillustreret udgave - uden ledsagerbind. Vergils Aenide er fortællingen om den trojanske helt, Aeneas, og hans flugt til Italien efter Trojas fald. Undervejs udsættes han for mange trængsler og farlige eventyr, herunder fristelserne hos Karthagos skønne dronning Dido, men til sidst når han sammen med sine mænd og sin søn frem til latinernes land, hvor han efter mange prøvelser ender som sejrherre og romernes stamfader. Aeneas og hans mænd var flygtninge fra en krig, som vel hverken i antal døde, sårede eller fordrevne eller i militær teknik kan måle sig med vor tids, men for ofrene hver for sig gjorde det ingen forskel. De rejste til en - for dem - ny verden, hvor de søgte at skabe sig en ny fremtid sammen med de folk, som var der i forvejen og slet ikke hilste indvandrerne velkomne. Vergils tema er åbenbart evigt, og han behandler det, så både gruen og håbet får sit. Med den kunst, som har gjort hans nu totusindårige digt til et evigt eje. Otto Steen Due har indlagt sig stor hæder som fordansker af den klassiske latinske og græske litteratur, ikke mindst Homers Iliade og Odyssé. Hans oversættelse af Vergils Aeneide udkom første gang i 1996, men er nu - ligesom Ovids forvandlinger - blevet grundigt revideret og fremstår nu, med nye illustrationer af Peter Brandes.

• White Girl af Christina Hagen Spar 25%
    af Christina Hagen

En række vanvittigt morsomme postkort skrevet af hvide mennesker. En bog om fordomme mellem hvide og farvede, mænd og kvinder, rige og fattige.

• Johannes V. Jensen. Samlede digte 1-2 af Johannes V. Jensen Spar 36%
    af Johannes V. Jensen, Aage Jørgensen, Anders Thyrring Andersen, mfl.

Den første komplette udgave af Johannes V. Jensens digte nogensinde.

• Tilbage til unaturen af Rasmus Nikolajsen Spar 20%
    af Rasmus Nikolajsen

Tilbage til unaturen er systemdigte skrevet i et naturmøde: Rasmus Nikolajsen har begivet sig ud i noget, der forekom ham at være natur, og har så noteret med plastikkuglepen i hæfter, som en maler, der stiller sig op med sit staffeli. Digtene indfanger et nu og et konkret sted, og bevæger sig frit associerende herfra med en boblende lethed og coolness. De billeder, der melder sig, rummer en stærk nærhed, da digterjeget går vejen igennem sig selv for at se omverdenen og således f.eks. træder frem som gloende, som skrivende, som rejsende, som sørgende over en skilsmisse og som undrende sig over menneskets rolle i naturen. Tilbage til unaturen blev tildelt Kritikerprisen 2016. Pressen skriver: »Jeg har svært ved ikke at være vildt begejstret og imponeret over den stilfærdige vellyd og blandingen af ro og sprælsk vitalitet.« ***** – Nicklas Freisleben Lund, Jyllands-Posten »Med stor skønhed og tindrende tvivl bliver den noget så sjældent som reelt opmuntrende læsning, der ikke føles som virkelighedsflugt.« – Solveig Daugaard, Information »Forfatterskabets bedste bog indtil nu.« ***** – Mikkel Krause Frantzen, Politiken

• Svendborgdigte af Bertolt Brecht Spar 16%
    af Bertolt Brecht

"Svendborgdigte" blev skrevet under Bert Brechts eksil fra nazityskland 1933-39, hvor han boede i Karen Michaëlis hus i Svendborg. Digtene har ikke før i sin helhed været udgivet på dansk, men foreligger derimod på alverdens andre sprog. Den udkommer i forbindelse med en dramatisering af digtene på BaggårdTeatret.Med tysk og dansk tekst. Bertolt Brecht (1898-1956) er i Danmark mest kendt for sin dramatiske, men internationalt regnes han også for at være en stor lyriker – på linje med Goethe, Schiller og Heine.

• Morgen- og Aftensange af B. S. Ingemann Spar 25%
    - Ill. af Maja Lisa Engelhardt
    af B. S. Ingemann

De mest kendte og elskede morgen- og aftensange af B.S. Ingemann er samlet i denne bog, ledsaget af en af de mest fremtrædende danske billedkunstnere Maja Lisa Engelhardt. Det er sange som ”Lysets Engel gaar med Glands”, ”Nu titte til hinanden de favre Blomster smaa”, Nu Vaagne alle Guds Fugle smaa”, ”I Østen stiger Solen op”.

• At elske eller ikke at elske af Benny Andersen
    af Benny Andersen

Benny Andersen har udgivet mere end 20 digtsamlinger siden sin debut i 1960. At elske eller ikke at elske er både et udvalg af kærlighedsdigte fra alle årene og en række nyskrevne kærlighedsdigte.

• Samlede digte 1975-1978 1982-2004 2004-2014 af Eske K. Mathiesen Spar 27%
    af Eske K. Mathiesen

Eske K. Mathiesens samlede digte fra 1975 til 2014 i tre bind, samlet i kassette.

• Teotwawki af Lars Skinnebach Spar 27%
    af Lars Skinnebach

Teotwawki er et prepper-begreb og en forkortelse for The End of the World as We Know It. Lars Skinnebachs digtsamling består af en række suiter, der handler om tiden før og efter den store økologiske ned-smeltning.

• Yeah suiten af Theis Ørntoft Spar 27%
    af Theis Ørntoft

32 debutdigte der undersøger mange ting. Blandt andet væren, lykke, temperament og ungdom.

• Ørenlyd af Helle S. Søtrup
    af Helle S. Søtrup

Helle S. Søtrup er tilbage med sin 4. digtsamling! Bønner, Taksigelser, Henvendelser, Overgivelser, Mellemværender. Alt sammen i Søtrups livsduelige strofer, der går lige i mellemgulvet, hjertekulen og i den skrøbelige sjæl. De korte fortættede tekster ligger i et spændingsfelt mellem digt og bøn. Stilen favner enkelheden og nærheden, og Søtrup besynger de følelser og forhold, der er et livsvilkår for os alle. Smerten, tabet, sorgen, kærligheden og ensomheden berøres i digtene på en mytisk og hverdagsnær facon. Henvendelse No. 5 ”Jeg er blevet så uendelig træt / af kvalitetstid og boligdrømme / af kompetencer / af netværk, af opdateringer og opgraderinger / af performancekriterier / af kviklån og speeddating / af telefonsluser og autosvar / af brugerprofiler / af præstationer og parametre / af passwords og plattenslageri / og pis og papir.”

• Ariel af Sylvia Plath Spar 26%
    - Den oprindelige udgave
    af Sylvia Plath

• Vi rus salve af Ursula Andkjær Olsen Spar 27%
    af Ursula Andkjær Olsen & Stense Andrea Lind-Valdan

VI RUS SALVE er et visuelt digt, der begyndte med en deling af kroppen. Stense Andrea Lind-Valdan sendte aftryk af sig selv til Ursula Andkjær Olsen. Ursula Andkjær Olsen svarede ved at kopiere sig selv i sin kopimaskine. Sådan begyndte en længere digital og fysisk korrespondance, der gradvist tilførtes flere og flere lag bestående af tegning, håndskrift og digital redigering i en kærlig og brutal forhandling af grænsefladen mellem ord og billede. Hver side får sin helt egen dunkle, surrealistiske eller overraskende stemning. De eneste konstanter er dybden og flerheden. Det er eksperimenterende formgivning samt en stærk og sårbar samtale mellem kroppen, skriften, tungen og materialet.

• Svantes viser af Benny Andersen Spar 25%
    - en sanghistorie
    af Benny Andersen

Genudgivelse i paperback. Bogen handler om den næsten ukendte, muligvis afdøde lyriker Svante Svendsen, som bad Benny Andersen om at sætte musik til sine viser. Foruden viserne og noderne, som er aftrykt i bogen, giver Benny Andersen et humoristisk og nuanceret portræt af den ulykkelige skjald, der foretrak at præsentere sig således: Svante Svendsen, født Svensson, blev væk fra mine skånske forældre på en Malmöfærge august 1935 og har siden måttet klare mig selv ved andres hjælp.