• 27

Historisk fiktion

• Odyssey af Homer
    af Homer

• Sort perle af Liza Marklund
    af Liza Marklund

Med SORT PERLE er Liza Marklund tilbage i imponerende stil, efter at hun afsluttede sin internationale bestsellerserie om journalisten Annika Bengtzon. Og internationalt anlagt er sandelig også hendes ’sorte perle’.SORT PERLE er en svimlende fortælling gennem fire kontinenter om magt og penge, og med en powerkvinde i front, der ikke står tilbage for Annika Bengtzon, når det gælder sandheden. Det er tidligt i 1990'erne på på Manihiki. En paradisisk atol i det sydlige Stillehav. Gennem generationer har øboerne levet af at dyrke perler, og sammen med sin familie lever Kiona på den isolerede ø og fridykker ned i dybet for at høste de dyrebare østers. Men når hun kan se sit snit til det, sluger hun alle de bøger, hun kan få fat i. Og drømmer om at rejse væk. Om at få en uddannelse. Lige indtil en nat, hvor en orkan kaster en stor sejlbåd ind på revet. Minutter før båden knuses, lykkes det at bjerge en bevidstløs mand. Han er svensk og hedder Erik. Derefter bliver ingenting som før.

• Denne dag, et liv af Jens Andersen
    - En Astrid Lindgren-biografi
    af Jens Andersen

„Jeg lever løs og synes, at man skal behandle hver dag, som om den var den eneste, man har,” sagde Astrid Lindgren. Hun døde som 94-årig i 2002. Ordene ”Denne dag, et liv” mødte hun første gang som ung oprørsk pige i 1925. De fulgte hende gennem livet, i kærligheden og i kunsten som et mantra, som en form for ledetråd i menneskets uforskammet korte liv: Grib det, nyd det, brug det!Den kunst forstod Astrid Lindgren, hvad enten hun befandt sig i naturen, forsvandt dybt ind i en skriveproces, legede heks med sine små slægtninge, kæmpede for børnebogens status, for unges rettigheder, eller som ældre trådte i karakter som miljøaktivist, fredsforkæmper og filantrop. DENNE DAG, ET LIV er den første nordiske Astrid Lindgren-biografi i 40 år. Den fortæller en ny historie, den går bag forfatterskabets facade, og skildrer forfatterens tanker og handlinger, kampe, nederlag og sejre, drømme og depressioner. Bogen bygger på et væld af hidtil ukendte, aldrig tidligere publicerede breve, dagbøger og fotos, samt på halvandet års samtaler med Astrid Lindgrens datter, Karin Nyman, der på nærmeste hold fulgte sin berømte mors karriere og splittede forhold til berømmelse, rigdom, ensomhed, magt - og mænd.

• Lykke-Per af Henrik Pontoppidan
    - Med forord af Ida Jessen
    af Henrik Pontoppidan

Nobelpristageren Henrik Pontoppidans berømte udviklingsroman om den jyske præstesøn Per Sidenius' søgen efter det lykkelige liv.Efter en svær opvækst i det religiøse hjem vælger Per i protest at studere til ingeniør i København og kappe enhver forbindelse til familien. I hovedstaden kaster han sig derefter ud i livet, som åbner sig i alle dets afskygninger. Men er dette lykken for Per?Lykke-Per er en klassisk samtidsroman om det moderne menneskes jagt på meningen med tilværelsen, og et hovedværk i dansk litteratur. I denne nye udgave indledes bogen med et forord af Ida Jessen.

• Intet nyt fra vestfronten af Erich Maria Remarque
    - Med forord af Klaus Rifbjerg
    af Erich Maria Remarque

Paperback-genudgivelse.Klassikeren om krigen og mennesket. Handlingen finder sted under Første Verdenskrig, men virker den dag i dag både enkel og overbevisende.

• Bønder og herrer af Theodor Kallifatides
    af Theodor Kallifatides

"Bønder og herrer" er romantrilogien om drengen Minos, som vokser op i den lille by Jalos i Grækenland og senere kommer i gymnasiet i Athen. Trilogien er baggrunden for Theodor Kallifatides’ forfatterskab. "Bønder og Herrer" er en stor og farverig historie om Grækenland under anden verdenskrig og borgerkrigen samt den efterfølgende grusomme fred.Dramatiske og komiske begivenheder glider forbi, krig og kærlighed skiftes til at træde i forgrunden. Det er på mange måder et ubarmhjertigt mandssamfund og et fattigt land, der skildres, men også en tilværelse der er gennemsyret af grækernes stærke livsvilje. Med humor, varme og forståelse, beretter Theodor Kallifatides om landsbyens indbyggere, deres lidenskaber og idéer, deres drømme og forhåbninger.De mange og komplekse modsætninger mellem bønder og herrer, besættere og de besatte skaber spænding i denne realistiske roman.Theodor Kallifatides har lagt meget af sin egen historie ind i beretningen om Minos og gjort den til romankunst af format, hvor den lille verden rummer den store.Med romantrilogien "Bønder og herrer" brød Theodor Kallifatides igennem til sin nuværende position som en af Sveriges fineste forfattere.Theodor Kallifatides er en græskfødt svensk forfatter, der kom til Sverige i 1964. Her startede han som avisbud og opvasker samtidig med, at han læste filosofi på universitetet. Kallifatides har skrevet bøger i mere end 30 år, og har mange udgivelser bag sig. Som emigrant har han oplevet sammenstødet mellem to kulturers værdinormer og livsopfattelse. Et bærende tema i Kallifatides forfatterskab er derfor emigrantens endeløse følelse af hjemløshed.Ud over at være prisbelønnet forfatter er Kallifatides i dag en kendt, ivrig og respekteret samfundsdebattør og litteraturkritiker.Han debuterede som lyriker i 1969. Gennembruddet kom med den selvbiografiske trebindsroman "Bønder og Herrer", som skildrer 2. Verdenskrig og den efterfølgende tragiske borgerkrig i Grækenland. Handlingen i romanen "Lysternes herre" er henlagt til antikkens Grækenland, og her modstilles mandlig, destruktiv krigslyst og kvindelig kærlighed og klogskab.I de produktive år efter årtusindskiftet har han også udgivet tre anmelderroste romaner, der knytter an til krimigenren heriblandt "En simpel forbrydelse" og "Den sjette Passager". Størstedelen af Kallifatides bøger er oversat til flere forskellige sprog, og han har vundet mange flotte priser.

• Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr
    af Anthony Doerr

Vinder af Pulitzer-prisen 2015Marie-Laure LeBlanc mister som seksårig synet. Hendes far, låsesmeden på det naturhistoriske museum i Paris, bygger en perfekt miniaturemodel af deres kvarter til hende, så hun kan lære at finde vej hjem. Men da Paris invaderes af tyskerne under anden verdenskrig, må far og datter flygte.Med sig har de en uvurderlig hemmelighed.Den forældreløse Werner Pfennigs skæbne er de tyske kulminer, hvor hans far mistede livet. Men da han en dag finder en ødelagt radio, fyldes verden pludselig med muligheder. Hans evner vinder ham en plads på et eliteakademi for Hitlerjugend, men hvor store bliver omkostningerne, når Werner tvinges til at forfølge sine ambitioner?Langt væk i den ældgamle fæstningsby Saint-Malo lytter en ensom mand med granatchok til en for længst forsvundet stemme. Han går på opdagelse inye verdner uden nogensinde at forlade sit hus, men alligevel får hans eventyr alvorlige konsekvenser.I et Europa opslugt af krig kolliderer tilværelser uforudsigeligt. ALTDET LYS VI IKKE SER er et studie i, hvordan mennesker mod alle odds forsøger at finde ud af, hvad der er rigtigt og godt. En medrivende historie om mod og tvivl, en bittersød fortælling om kærlighedens væsen.Ros til ALT DET LYS, VI IKKE SER:Nomineret til National Book AwardNummer to på Amazons liste over de hundrede bedste bøger i 2014Nummer et på New York Times' bestsellerlisteEn af de ti bedste bøger i 2014, New York Times Book ReviewEn af de ti bedste bøger i 2014, San Fransisco ChronicleEn af de ti bedste bøger i 2014, Entertainmet WeeklyEn af de ti bedste bøger i 2014, The Washinton PostEn af de ti bedste bøger i 2014, The GuardianEn af de ti bedste bøger i 2014, Kirkus Reviews"Noget af det smukkeste." - New York Times"Altomsluttende fortalt, smukt skrevet. hver eneste oplysning fylderhistorien med vigtighed, indtil plottets puslespil til sidst er lagt ogafslører den skat, der gemmer sig deri." - Washington Post"En dybt rørende, dristig, hjerteknusende, underligt glædesfyldt roman."- Seattle Times"En bog man flytter ind i, lærer noget af, og med sorg tager afsked med,når sidste side er læst." - Booklist"En meditation over skæbnen, den frie vilje og over hvordan småbeslutninger kan have afgørende konsekvenser." - The New YorkerAnthony Doerr er født og opvokset i Ohio, hvor han stadig bor med sinkone og to sønner. Han har skrevet flere romaner, senest ALT DET LYS, VIIKKE SER, som skulle vise sig at blive hans store gennembrud.

• Den gamle mand og havet af Ernest Hemingway
    af Ernest Hemingway

Den gamle mand og havet er den klassiske fortælling om en gammel fisker, Santiago, der efter 84 døgns uheld atter forsøger sin lykke i Golfstrømmen, hvor de store fisk befinder sig. Den treddelte historie om manden, der drager alene ud på havet, er ikke blot historien om en fiskers hverdag, men også historien om menneskets vilkår og kamp med døden. Ernest Hemingway (1899-1961) har med Den gamle mand og havet skrevet en fascinerende skildring af fiskerens ukuelige sejrsvilje og kamp med sit store bytte på det vældige hav. I 1953 modtog han Pulitzerprisen for Den gamle mand og havet og året efter modtog han Nobelprisen i litteratur.`Bogen har bevaret mytens, folkeeventyrets, sagaens, den sande poesis klarhed og jævnhed, umiddelbare sandhedsforhold. De forskellige ting og episoder "betyder" ikke noget, de er. Og det er det inderste kendemærke for stor poesi."- Jens Kruuse, Jyllandsposten`Med Den gamle mand og havet har han formet et billede så lysende og klart, så følsomt og fast og fejlfrit, at det har tendens til at forvandle sig til symbol.´- Tom Kristensen, Politiken"... en klassiker, der kan tåle at blive læst igen og igen." - LitteratursidenErnest Hemingway, 1899-1961, en af det 20. århundredes vigtigste og mest indflydelsesrige USA-forfattere. Har ry som stoisk, macho og eventyrer. Fortællestilen er sproglig skrabet med få adjektiver - antydningens teknik - som tjente til inspiration for andre forfatetre. Han led af depressioner og begik selvmord i 1961. Nobelpris 1954.

• Røde orm I + II af Frans G. Bengtsson
    af Frans G. Bengtsson

SØFARER I VESTERLED og HJEMME I ØSTERLED er de to berømte skildringer af vikingen Røde Orms eventyrlige oplevelser på Harald Blåtands tid."RØDE ORM" er en eventyr-roman, men det er også en erotisk roman, kysk og voldsom, primitiv og blufærdig. Bogen vil drage som en magnet. Blot ti sider inde i beskrivelsen af Røde Orms følelser og hændelser vil enhver læser, selv den trægeste, være i hans magt." - Frederik Schyberg"Aldrig tidligere er vikingetidens Norden skildret så farverigt, så fantasifuldt og så sagkyndigt" - Ragnar Svanström"RØDE ORM er en rigtig roman ... Jeg har moret mig over den, som jeg ikke i lange tider har moret mig over noget, og jeg har nydt den som den sjældenhed, den er: en roman, i hvilken alt er i orden, handling og stil, humør og hensigt." - Håkon Stangerup

• Profeterne i Evighedsfjorden af Kim Leine
    af Kim Leine

Kolonien Sukkertoppen, Vestgrønland, 1793.En kvinde sparkes ud over en klippe og falder i døden. Koloniens danske præst, Morten Falck, længes hjem. Hans grønlandske hjælpepræst fortæres af vrede og sorg. Fjendskabet vokser mellem grønlændere og kolonister. Der kommer skib én gang om året. Langt inde i landet er der udbrudt oprør blandt de kristne grønlændere, ledet af profeterne Habakuk og Maria Magdalene, hans kone. De drømmer om frihed, lighed og broderskab, 4.000 km nordvest for Paris og Den Franske Revolution. Morten Falck er splittet: Skal han håndhæve den danske overmagt eller lade sig beruse af de grønlandske frihedsdrømme? Profeterne i Evighedsfjorden er inspireret af virkelige hændelser i det udstrakte danske rige i slutningen af 1700-tallet. Den færdes i Københavns stræder og på grønlandske udsteder, tager på sørejser og hvalfangst, på fodrejse gennem Norge og er vidne til Københavns store brand i 1795. Profeterne i Evighedsfjorden er en stort anlagt fortælling om et kulturmøde på godt og ondt, om umuligheden af at finde hjem og om den store drøm om frihed.   Læs mere om forfatteren, Kim Leine.

• Shadow Falls #5: Valgt ved solnedgang af C. C. Hunter
    af C. C. Hunter

Kylie har forladt Shadow Falls, og flyttet hen til sin farfar og grandtante for at finde ud af hvad det betyder at være kamæleon. Ensomheden og savnet af de andre får hende til at tage tilbage. Men hun har endnu ikke valgt hverken Derek eller Lucas. Et nyt spøgelse dukker op, og en stemme begynder at tale til hende inde i hovedet. Et møde mellem Mario og Kylie bliver afgørende. Kun én af dem vil overleve ...

• Shadow Falls #4: Hvisken ved månelys af C. C. Hunter
    af C. C. Hunter

Der dukker stadig flere spørgsmål end svar op i Kylies liv. Hun er nu sammen med Lucas, men noget truer med at skille dem ad - og Derek har stadig følelser for hende. Og ikke nok med det, men skoven begynder at kalde på hende. Men hvem kalder? Og da hun opsøges af genfærdet af en hun kender, bliver alting værre. Især da det går op for hende at vedkommende ikke er død – endnu

• Vi, de druknede af Carsten Jensen
    af Carsten Jensen

Marstal, en flække på en ø i Østersøen, et fjernt sted i en lille nation.En historie om mod, hensynsløshed, vold, lidenskab og tab.I 1800-tallet bliver Marstal hjemsted for nye generationer af mænd, der drevet af udlængsel sætter sig for at krydse verdenshavene. Det er mænd, der lever i et evigt opgør: med havet, med hinanden og med de kvinder, de elsker, men først og fremmest med deres egne mørke sider.Havet kræver sin pris af mænd som den fandenivoldske Laurids, der efter et tabt søslag aldrig bliver den samme igen. Og sønnen Albert, der på Stillehavet leder efter sin forsvundne far, men i stedet kommer hjem med et skrumpehoved. Og Knud Erik, som med hovedet fuldt af Alberts skrøner bliver stillet over for et moralsk umuligt valg i Anden Verdenskrig. Også familierne bliver havets ofre; de fædreløse børn, de druknedes enker - og Klara, Marstals dødsengel.Fra Newfoundlands klippekyster til Samoas plantager, fra Tasmaniens lyssky barer til det nordlige Ruslands ødemark er Vi, de druknede en episk beretning om fire generationer af mænd fra Marstal, deres længsel efter fjerne horisonter og kampen for at vende hjem.

• Den som blinker er bange for døden af Knud Romer
    af Knud Romer

"Den som blinker er bange for døden" er en selvbiografisk roman om etenebarn, som vokser op med sin skizofrene, tyske mor og tvangsneurotiske, danske far i 1960'ernes Nykøbing Falster.Barndommen er hjemsøgt af fortidens spøgelser - en farfar, som er fantast og prøver at undslippe det blodige liv på garvergården med det ene kuldsejlede projekt efter det andet, hotel, biograf og busruter ud i det blå; en mormor, som eksploderede under et bombeangreb og lever videre uden ansigt bag det sorte slør; en onkel, som overlevede Stalingrad med kroppen fuld af granatsplinter og deler dem ud til jul og fødselsdag. Den dominerende mor, som blev dekoreret med jernkorset og lever med minderne om et liv i luksus i den preussiske landadel, og en krybende far, som er forsikringsmand og forsøger at holde sammen på det hele ved at forsikre hver eneste ting på jorden. Kort fortalt en familie, som er ramt af ødelæggelse og undergang, og som lukker sig om sig selv i angst og sorg og vanvid. Romanen beskriver hvordan den sociale udelukkelse og ensomheden i en kvælende provinsby bliver imødegået af et barn, der bygger sit eget univers op af fantasier og ivslyst i forsøget på at finde en vej ud af mareridtet og ind i verden.Knud Romer er født i 1960, uddannet i litteraturvidenskab og har arbejdet i reklamebranchen. Han har medvirket i Lars von Triers film Idioterne, har skrevet filmmanuskripter og er en hyppig bidragyder til aviser og magasiner. Pt. er han med i det kulturelle debatprogram, Smagsdommerne, på DR2. Den som blinker er bange for døden er hans første roman. Den har modtaget BG Banks Debutantpris, Weekendavisens Litteraturpris og De Gyldne Laurbær."'Den som blinker er bange for døden', er helt og aldeles fantastisk" - Politiken

• Hildegard II af Anne Lise Marstrand-Jørgensen
    af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

”Hildegard II” er en selvstændig fortsættelse af romanen ”Hildegard”. I den første bog fulgte vi en af middelalderens mest betydningsfulde kvinder, Hildegard af Bingen (1098-1179), gennem den tidligste barndom og det isolerede klosterliv på Disibodenberg, indtil hun som 49-årig endelig fik mod til at fortælle om de visioner, hun havde modtaget, så længe hun kunne huske. Den første bog om Hildegard sluttede, da hun netop havde fået pavens altafgørende tilladelse til at fortælle verden om det, hun så.   I ”Hildegard II” bliver Hildegard stillet over for udfordringer, som hun ikke ved, om hun kan magte. Det trygge og velkendte liv på Disibodenberg må ophøre, da hun er nødt til at følge sin Guds ord og grundlægge et nyt kloster på et udsat og trøstesløst sted. Den indesluttede, sarte og overordentligt viljestærke Hildegard må træde i karakter som bygmester, strateg og leder for nonnerne. Samtidig kæmper hun sin egen smertelige kamp, da hun i sin stræben efter at indfri sine visioner skilles fra de to mennesker, der betyder mest i hele verden: hendes fortrolige hjælper, munken Volmar, og hendes elskede nonne Richardis. Tidligere længtes hun efter retten til at tale med sin egen stemme. Nu viser det sig at kræve mere af hende, end hun nogensinde havde forestillet sig. Det nye liv bliver fuldt af strid og sygdom, men også af nye visioner, skaberglæde og triumf.   Hildegard af Bingen var nonne, visionær, forfatter, komponist og lægekyndig. Historien om hende rækker ud over hendes skrift og samtid. Romanerne om hende er et nuanceret portræt af en kvinde, der bliver ved med at fascinere på tværs af århundreder, og som i sit virke tog store eksistentielle temaer under behandling: tro, tvivl, kald og afkald.   Lydbogen er indlæst af Grete Tulinius.

• On Writing af Stephen King Spar 16%
    - A Memoir of the Craft
    af Stephen King

As close to an autobiography as Stephen King has yet written and a brilliant guide for the aspiring writer, selected by both Val McDermid and Jeremy Vine as one of their top books.

• John le Carre af Adam Sisman Spar 16%
    - The Biography
    af Adam Sisman

• Metahistory af Hayden White Spar 12%
    - The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe
    af Hayden White

This book will be of interest to anyone-in any discipline-who takes the past as a serious object of study.

• Practical Past af Hayden White
    af Hayden White

• World of Tolkien af Robert S. Blackham
    af Robert S. Blackham

J.R.R. TOLKIEN was one of the most imaginative, remarkable and influential authors of the 20th century. Two of his works - The Hobbit and The Lord of the Rings - are regarded as masterpieces of fantasy literature. In this guide we learn about the life of Tolkien, together with the places, people and stories that inspired him.

• Origin af Dan Brown
    - (Robert Langdon Book 5)
    af Dan Brown

Sunday Times #1 BestsellerNew York Times #1 BestsellerThe spellbinding new Robert Langdon novel from the author of The Da Vinci Code. On a trail marked only by enigmatic symbols and elusive modern art, Langdon and Vidal uncover the clues that will bring them face-to-face with a world-shaking truth that has remained buried - until now.

• Fiction of Narrative af Hayden V. White
    - Essays on History, Literature, and Theory, 1957-2007
    af Hayden V. White

The Fiction of Narrative traces the arc and evolution of White's field-defining thought and will become standard reading for students and scholars of historiography, the theory of history, and literary studies.

• Loch Ness Legacy af Boyd Morrison
    af Boyd Morrison

1827During a research trip to Loch Ness, Scotland, a young Charles Darwin encounters a mysterious and terrifying creature that provides the spark for his evolutionary theory.2013Almost two hundred years later, and hundreds of miles away in Paris, the Eiffel Tower is under attack. Army engineer Tyler Locke is called in to help, and his expertise saves the day. But Tyler doesn't know he's about to get pulled into a conspiracy so dark that it not only threatens those he loves, but could also ignite World War III.Racing against time to discover the truth behind Darwin's discovery, Tyler must solve a series of cryptic clues to find a single manuscript that has been so well hidden it hasn't been seen since the Victorian age.From the remote shores of Loch Ness to the splendour of Versailles, international bestseller Boyd Morrison effortlessly blends a page-turning story with true historical fact to create his most breath-taking, action-packed thriller ever.

• Tsunami Countdown af Boyd Morrison
    af Boyd Morrison

One man. One hour. One million people to save...Over the remote central Pacific, an airliner is rocked by a massive explosion and plummets into the ocean, leaving no survivors.Twelve hundred miles away in Hawaii, Kai Tanaka, the acting director of the Pacific Tsunami Warning Centre in Honolulu, notes a minor seismic disturbance but doesn't make the connection with the lost airplane. He has no reason to worry about his wife, manager of a luxury hotel, or his daughter, who is enjoying the sunshine at Waikiki beach.But when all contact with neighbouring Christmas Island is lost, Kai is the first to realize that Hawaii faces an epic catastrophe: in one hour, a series of massive waves will wipe out Honolulu. He has just sixty minutes to save the lives of a million people, including his wife and daughter...Addictive and fast-paced, The Tsunami Countdown pitches an ordinary man against the odds in an electrifying and action-packed thriller. You won't be able to put it down.

• Glade dage i Kronprinsessegade af Benjamin Jacobsen
    af Benjamin Jacobsen

I "Glade dage i Kronprinsessegade" fortsætter Benjamin Jacobsen sin humoristiske fortælling om en familie i det danske borgerskab i slutningen af det 19. århundrede. Benjamin Jacobsen (1915-1990) var en dansk forfatter, der blev særlig kendt for sine humoristiske skildringer af borgerskabet. Benjamin Jacobsen udgav både romaner, noveller og digte. Romanen "Midt i en Klunketid" fra 1955 dannede desuden grundlag for filmlystspillet "Krudt og klunker" fra 1958. "Befriende. En menage uden lige og en perlekæde af lystige indfald. Den rene vederkvægelse." -Bris, BT "Benjamin Jacobsens fiktive erindringer fra Christian IX’s København er fulde af barokke episoder, skalkestykker og skarnstreger. Benjamin Jacobsen er en sjovskribent og hans bog vil være guf for grinebidere."

• Den Globale Puls af Henrik Føhns
    af Henrik Føhns

Har du tænkt over, at din smartphone forstærker din hjerne? Pludselig kan dine tanker rejse med lysets hast og møde andre hjerner, der forsamles et sted på nettet. Men du mødes også med kunstig intelligens. Og har du tænkt over, at din krop består af information, som kan digitaliseres? Og at den information kan manipuleres i en computer? Menneske og digital teknologi smelter nemt sammen i disse år, men har du overvejet hvorfor, og hvad det betyder? "Den Globale Puls" kan hjælpe dig i gang med de sjoveste og mest provokerende samtaler til dit næste middagsselskab.Henrik Føhns er journalist primært kendt som vært på Harddisken DR P1. I 25 år har han rejst rundt i verden og interviewet digitale frontløbere. Nu har han samlet talen og tankerne i denne bog.Tag med på en opdagelsesrejse i eksponentiel teknologi fra sociale medier til kunstig intelligens og digitaliseringen af både vores krop og sind. Henrik Føhns er også co-founder af SingularityU Copenhagen Chapter, medarrangør af Danske Ideer og foredragsholder.Kontakt: henrik@fohns.dk

• Afgrunden af Kim Leine
    af Kim Leine

Marts 1918. Tvillingerne Kaj og Ib Gottlieb rejser til Finland for at deltage som frivillige i borgerkrigen der netop er brudt ud deroppe, og deltager i stormen på byen Tampere.Efter dette møde med krigen følger vi dem, hver for sig og sammen, i den lange fredstid, op gennem 20’ernes og 30’ernes tiltagende nazificering og uroligheder i Danmark og Tyskland, med afstikkere til Mellemøsten og USA.Og med ét er de tilbage i krigen, i besættelsestid og modstandskamp, hvor de balancerer på en knivsæg i deres legen kispus med Gestapo i Københavns gader. Men hvor er afgrunden; er den i krigen eller i freden, eller er den et helt tredje sted?Afgrunden er en stor fortælling om krig og freden, om kærligheden og drifternes veje og vildveje og om at være menneske i det onde 20. århundrede – og til hver en tid.

• Fødselsdagsgaven af Sue Monk Kidd
    af Sue Monk Kidd

En historisk roman, som foregår i South Carolina i begyndelsen af 1800-tallet. Sarah er det ottende barn i den velhavende familie Grimke, der bor i byen Charleston, hvor faren er plantageejer, jurist og dommer. Som det var normalt for denne tid og dette sted, har familien husslaver, og på sin 11-års-fødselsdag får Sarah sin egen slave, Hetty, i fødselsdagsgave. Hetty er 10 år gammel, og fra den dag de to piger præsenteres for hinanden, låses deres skæbner sammen. De har åbenlyst meget forskellige muligheder og rettigheder i samfundet, men samtidig lever de under ét fælles vilkår: både kvinder og sorte er underlagt manden, herren, ejeren. Følelsen af ufrihed og trangen til frigørelse bliver deres fælles skæbne.“Masterly… The Invention of Wings is a story about empowering women to change the world… With historical bedrock as her foundation for a compelling narrative, Kidd serves up a remarkable novel about finding your voice.” — Chicago Tribune

• Besat af Klaus Rifbjerg
    - Fortællinger
    af Klaus Rifbjerg

Ordet ’besat’ kan være både et adjektiv og den korte tillægsform af verbet besætte.Når man bruger adjektivet, taler man om en person, der er afsindig, bindegal, vanvittig og vild.Når man bruger verbet, er det i betydningen at annektere et område eller okkupere et land.Besat af Klaus Rifbjerg er fortællinger om begge dele.

• Jørgen Stein af Jacob Paludan
    - Med forord af Hans Hertel
    af Jacob Paludan

Jørgen Stein er 16 år, da Første Verdenskrig bryder ud, og idealerne fra hans jyske opvækst bryder sammen til fordel for en ny tids sæder og skikke. "Klassikeren Jørgen Stein er en nydelse ... vil vække genklang og genkendelse i mangen nutidig læser." - Politiken.