dk-flag   Stort fødselsdagsudsalg   dk-flag
dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag   Vi fejrer fødselsdag med stort udsalg   dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag

Fagdidaktik i samfundsfag

Bag om Fagdidaktik i samfundsfag

Bogen er skrevet til undervisningen i samfundsfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og analyserer fagets formål og didaktiske formåen. Gennem historiske analyser af fagets folkeskolehistorie og gymnasiehistorie indkredser forfatterne samfundsfags grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af variationen viser forfatterne, hvordan faget indeholder fire typer, som i praksis altid er til stede i det ene eller andet blandingsforhold: Samfundsfag som samtale/livsverdenSamfundsfag som faglige metoderSamfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturerSamfundsfag som videnskabsdiscipliner. Hver type diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål. Bogen giver også et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og i Tyskland. Didaktisk-metodiske spørgsmål behandles ligeledes i bogen, herunder spørgsmål om aktualitet, tematisk tilrette­læggelse og induktiv undervisning, som spiller en stor rolle i faget. Endelig lægges der stor vægt på skrivning i samfundsfag. Forfatterne slutter derfor bogen af med en introduktion til forståelse af de forskellige skriftlige eksamensgenrer. Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området. Torben Spanget Christensen er lektor i samfundsfagsdidaktik på Institut for Kulturvidenskaber på SDU. Anders Stig Christensen er ph.d.-stipendiat på Institut for Kulturvidenskaber på SDU og lektor i samfundsfag på læreruddannelsen på UCL. Jesper Krarup er lektor i samfundsfag og dansk på Høje-Taastrup Gymnasium og master i gymnasiepædagogik fra SDU. Trine Søndergaard Paludan er lektor i samfundsfag og dansk på Maribo Gymnasium og master i gymnasiepædagogik fra SDU.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771185751
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 190
  • Udgivet:
  • 19. Oktober 2015
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 154x222x12 mm.
  • Vægt:
  • 339 g.
  • bogreolen-flag   FØDSELSDAGSUDSALG   bogreolen-flag
  På lager
Leveringstid: 1-2 hverdage
Forventet levering: 23. April 2024

Beskrivelse af Fagdidaktik i samfundsfag

Bogen er skrevet til undervisningen i samfundsfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og analyserer fagets formål og didaktiske formåen.

Gennem historiske analyser af fagets folkeskolehistorie og gymnasiehistorie indkredser forfatterne samfundsfags grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af variationen viser forfatterne, hvordan faget indeholder fire typer, som i praksis altid er til stede i det ene eller andet blandingsforhold: Samfundsfag som samtale/livsverdenSamfundsfag som faglige metoderSamfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturerSamfundsfag som videnskabsdiscipliner. Hver type diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål.

Bogen giver også et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og i Tyskland. Didaktisk-metodiske spørgsmål behandles ligeledes i bogen, herunder spørgsmål om aktualitet, tematisk tilrette­læggelse og induktiv undervisning, som spiller en stor rolle i faget.

Endelig lægges der stor vægt på skrivning i samfundsfag. Forfatterne slutter derfor bogen af med en introduktion til forståelse af de forskellige skriftlige eksamensgenrer.

Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.

Torben Spanget Christensen er lektor i samfundsfagsdidaktik på Institut for Kulturvidenskaber på SDU.
Anders Stig Christensen er ph.d.-stipendiat på Institut for Kulturvidenskaber på SDU og lektor i samfundsfag på læreruddannelsen på UCL.
Jesper Krarup er lektor i samfundsfag og dansk på Høje-Taastrup Gymnasium og master i gymnasiepædagogik fra SDU.
Trine Søndergaard Paludan er lektor i samfundsfag og dansk på Maribo Gymnasium og master i gymnasiepædagogik fra SDU.

Brugerbedømmelser af Fagdidaktik i samfundsfag



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.