Køb af bøger til indkøbspris forudsætter et medlemskab til kun DKK 79,-/md. (ingen binding).
Første uge er GRATIS - læs mere og se alle fordelene
Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

DKK 0,00 Gå til kassen
Hvem er jeg? af Lars Lundmann Jensen Bog, Hæftet

Hvem er jeg?

- Narcissisme og personlighed i det senmoderne samfund

af
(Udvid)

At vores kultur er narcissistisk, er efterhånden blevet en kliché, der, selv om narcissismebegrebet ikke længere er højeste mode, accepteres som en selvfølgelighed af mange. Hvem er jeg, hvad er mine mål og ønsker i livet, og hvordan spejler og forholder omverdenen sig til min personlighed? er spørgsmål, der direkte eller indirekte fungerer som ledetråde for mange liv. Når svarene på disse spørgsmål ikke synes enkle og ligetil, er det oplagt at søge anerkendelse og bekræftelse hos andre. Men bogen peger på, at den identitet, der søges bekræftet, er en identitet, der ikke findes som noget i den enkeltes psyke eller som en stabil og fast forankret enhed. Begrebet narcissisme var på mode i 80´erne. I dag gøres der ikke så mange iagttagelser af individ og samfund i en narcissistisk forståelsesramme. Det skyldes ifølge nærværende bog ikke, at begrebet ikke længere er relevant - tværtimod! Bogens formål er derfor at reaktualisere begrebet ved at lave en ny teori, der på den ene side er personlighedspsykologisk, idet den konstruerer en ny personlighedsteori, og på den anden side er socialpsykologisk, idet den via en række eksempler begriber det samfund, der gør denne nye personlighedsforståelse nødvendig. Selv om narcissisme grundlæggende er et psykoanalytisk fænomen, så lægges narcissisme i under en konstruktionistisk fortolkningsramme. Hermed åbnes der for nye muligheder i narcissismebegrebet. Frem for at sige ´sådan er det!´ bruges den konstruktionistiske tilgang snarere til at sige ´sådan kan det iagttages´. Hvem er jeg diskuterer bl.a. forskelle på begreber som individualisme, egoisme og egocentrisme, og bruger det nye narcissismebegreb som udgangspunkt for at reflektere over forhold som kernefamiliens nedtur, autoritetsløsheden, markedets (arbejds- såvel som forbrugsmarkedet) ændrede betydning for identitetsdannelsen, autoriteternes fald og forestillingen om at være sin egen lykkes smed. Lars Lundmann Jensen er cand.psych. fra Københavns Universitet og arbejder bl.a. som praktiserende psykolog. Han er tilknyttet Institut for Psykologi, Københavns Universitet som eksaminator, og medlem af censorkorpset på de lægevidenskabelige uddannelser. Forfatteren beskæftiger sig med såvel kliniske som erhvervspsykologiske problemstillinger.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788778873859
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 192
  • Udgivet:
  • 27. Oktober 2006

Andre udgaver:

  • DKK 213,00
  • DKK 269,00
  • DKK 56,00
  • 2-3 hverdage
  • DKK 24,00

Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være medlem og dermed logget ind.

Gå til login