Køb af bøger til indkøbspris forudsætter et medlemskab til kun DKK 79,-/md. (ingen binding).
Første uge er GRATIS - læs mere og se alle fordelene
Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

DKK 0,00 Gå til kassen
Tradition and Agency Bog, Hardback

Tradition and Agency

- tracing cultural continuity and invention

(Udvid)

Traditioner er ikke bare regler, skikke og ritualer, der uforandret overleveres fra en generation til den næste. Traditioner skabes og omformes, ofte gennem bevidste valg. Det nye kritiske blik på traditioners baggrund og funktion blev introduceret for ca. 20 år siden med den provokerende bog The Invention of Tradition af historikerne Eric Hobsbawm og Terence Ranger. De to forfattere var med til at revolutionere forståelsen af begrebet tradition inden for antropologi, historie og sociologi. Hidtil havde man opfattet traditioner som det, der sikrede kontinuiteten mellem generationerne. I kølvandet på Hobsbawms og Rangers bog fulgte en stor mængde undersøgelser af opfundne eller "kunstigt" skabte traditioner. Disse videnskabelige undersøgelser fokuserede især på den kulturelle dynamik i lokale fornyelser og reaktioner på global udvikling. Tradition and Agency indeholder i stedet en række analyser af konkrete cases fra Afrika, Asien, Stillehavsområdet, Australien og Europa med fokus på, hvor udbredt fænomenet med at opfinde eller genoplive traditioner er, samt et efterskrift af Terence Ranger, som var med til at starte den nye traditionsforskning.


  • Sprog:
  • Engelsk
  • ISBN:
  • 9788779341388
  • Indbinding:
  • Hardback
  • Sideantal:
  • 355
  • Udgivet:
  • 17. Juni 2005

Andre udgaver:

  • DKK 272,00
  • DKK 348,00
  • DKK 76,00
  • 2-3 hverdage
  • DKK 24,00

Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være medlem og dermed logget ind.

Gå til login