Didaktiske implikationer og principper ved global online inter-universitetsundervisning og hotseat tutorials af Rikke Toft Nørgård Spar 0% E-bog, PDF

Didaktiske implikationer og principper ved global online inter-universitetsundervisning og hotseat tutorials

af ,
(Udvid)

Dette bidrag beskriver et didaktisk eksperiment med det netbaserede vejledningsformat
“online hotseat tutorials” på kandidatuddannelsen i it-didaktisk design på Aarhus
Universitet. Formatet er en særlig form for kollektiv online vejledning, der skaber en
ny form for partnerskab og kollegialitet i den faglige vejledning mellem studerende og
undervisere. Formatets særlige medieøkologiske setup bevirker, at studerende indtager en
rolle, der ikke blot minder om peer-feedback eller traditionel partnerskab i relationen
til vejleder. Derimod viser undersøgelsen, at de studerende i det særlige didaktiske online
setup indtager rollen som partnere i vejledningen på lige fod med deres undervisere, og
at de fungerer som facilitatorer, vidensforvaltere og relationelle bindeled mellem underviserne
og deres medstuderende. Artiklen starter med at placere undersøgelsen i en
universitetspaedagogisk kontekst, hvorefter vi beskriver den didaktiske opmaerksomhed,
der er intenderet i forløbet fra undervisernes side. Dette sættes i spil i beskrivelsen af det
medieøkologiske og medie-didaktiske setup. Afslutningsvist analyseres den nye form for
partnerskab i vejledningen, der vokser ud af forløbet, og det diskuteres, hvilke didaktiske
implikationer dette har for det videre arbejde med kollegialitet og partnerskab inden for
vejledningsdidaktikken.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771853278
  • Udgivet:
  • 8. juni 2018

Andre udgaver:

  • Straks på e-mail
  • 40,95 kr.
Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.