• 204
  • 131
  • 77

Litteratur og fiktion

• Ternet Ninja 2 af Anders Matthesen
    af Anders Matthesen

Ternet Ninja er tilbage! Og denne gang går turen til Thailand, hvor den uheldige Aske sammen med sin ternede ninja-ven genoptager kampen for at få retfærdigheden til at ske fyldest. Ternet Ninja blev bidt i stumper og stykker efter mødet med en glubsk narkohund i Bangkok Lufthavn i Anders Matthesens første børnebog Ternet Ninja, som udkom i 2016 til stor anmelderros og sammenligninger med både Ole Lund Kirkegaard og Bjarne Reuter. Nu fortsætter historien i en bog 2, hvor ånden efter den gamle japanske ninja opstår i ny skikkelse, men med samme rapkæftede personlighed. Den nye historie følger Aske og hele hans pukkelryggede familie på ferie: papfar Jørn, som har gang i et nyt projekt (denne gang en tarm-app), Sune med den glubende appetit, Askes mor Sirene og onkel Stewart, ikke at forglemme. Det går ikke stille for sig i Bangkok og omegn, når den højrøstede familie slår sig løs.Bøgerne er gennemillustrerede med s/h stregillustrationer af Thorbjørn Christoffersen i samme tegnestil som filmen. Pressen skrev om den første Ternet Ninja:»Kanondebut. Ole Lund Kirkegaards arvtager hedder Anders Matthesen.«***** – Ekstra Bladet»Anders Matthesen rammer plet med ny børnebog. Alle børn burde have en ternet ninja som sparringspartner […] Det funker fint hele vejen igennem, og løjerne lægger sig op ad sproget, så det hele virker som Bjarne Reuter version 2016.«**** – Politiken »[…] først og fremmest formår Matthesen at overføre sin skæve, sorte og genuint sjove børnehumor til skrift.«****  – JyllandsPosten»[...] en ikonisk heltefortælling med uhyre velfungerende replikker.«**** – Berlingske»Anders Matthesen brillerer i sprog og handling og får til læserens store glæde frit løb for sin anmelderroste komik. Jeg er sikker på, at den danske ungdom bliver bidt af ninjafeber, så snart de får fingrene i bogen!«– Børn i byen »Sjældent har jeg grinet så meget af en bog, og det er første gang, at jeg har læst en bog, som jeg ikke kunne stoppe med at læse om aftenen, før mine forældre brutalt måtte stoppe mig ved at slukke for lyset.«– Markus 10 år, Lokalavisen Frederiksberg ***** – Caroline 12 år, Kids News »[…] alle, der som jeg har grinet af Terkel i Knibe eller Jul på Vesterbro, også vil få fornøjelse af Ternet Ninja. Humoren har den samme, mørke, let prætentiøst proletariske "for fin til Joe & the Juice, men ikke til at skubbe børn ud på selvmordets rand"-tone som altid. Hvilket som sædvanligt fungerer upåklageligt.«– Fyns Amts Avis»Bogen er fuld af skægge indfald og vanvittige scener […] Godt nyt til højtlæsningshylderne.«– Lektør»Anders Matthesen rammer i den grad rigtig.«– Maria Bruun Fanø, OnsdagsAvisen Horsens »Ternet Ninja er én lang fornøjelse [...] Bogen er også rent fysisk meget lækker og interaktiv. Der er sjove tegninger hele vejen igennem, og med forsiden kan man selv kan lege ternet ninja. Den er på alle fronter bare utrolig godt skruet sammen.«– Bookeater»Matthesen må i al fald meget gerne fortsætte som forfatter, for hans på en gang skæve og barske, men også sært genkendelige univers, er virkelig flere besøg værd.«– Torben Rølmer Bille, Kulturkapellet »En rigtig god bog som passer til alle aldre. Nem og sjov at læse.«– Sara Nedergaard Heise, Kid’s News

• Grænsebørn af Bent Haller Spar 18%
    af Bent Haller

I sin nye bog Grænsebørn skildrer Bent Haller lige på og råt splinter af et senmoderne ungdomsliv, og Lars Vegas Nielsen giver visuelt liv til disse løsrevne historier i en række surreelle, sort-hvide collager.   Haller har gennem de senere år eksperimenteret med kortprosagenren og har i Grænsebørn valgt at begrænse hver historie til en enkelt bogside. Teksterne starter in medias res og inviterer med sin kortform den unge læser til at digte med på, hvad der er sket inden, og hvad man kan forestille sig, der sker med personerne, efter at historien på papiret er sluttet. I menuen 'Litteraturguider' kan man downloade undervisningsmateriale.

• Vitello. 28 historier fra A til Å - Lyt&Læs af Kim Fupz Aakeson
    af Kim Fupz Aakeson & Niels Bo Bojesen

En stor flot og TYK Vitello-bog med 28 sjove historier, en for hvert bogstav i alfabetet. Og så ovenikøbet en stor alfabetplakat til at hænge op på væggen.Det begynder selvfølgelig med A for Alfabet – Vitello beslutter sig for at begynde at gå i skole, og det lykkes ... næsten ...Så kommer B for Bryllup – Kamma siger: ”Du er godt klar over at hvis vi bliver ved med at være kærester, så ender det med bryllup, ikke?”Så C for Centeret – Det er sjovere ikke at vide, hvad man skal lave i centeret, end ikke at vide, hvad man skal lave andre steder ...D for Drage – Det er blæsevejr og alle de andre har drager. Kan Mors BH mon bruges ...?E for Edderkop – selvfølgelig, en giga stor og klam edderkop ...Og sådan bliver det ved: En historie for hvert bogstav om Vitello og om hans venner og om Mor og Gregers, og den hemmelige kæreste, Kamma. Der er aldrig en dag uden overraskelser i rækkehuskvarteret ved ringvejen.

• Villads fra Valby er indbrudstyv LYT&LÆS af Anne Sofie Hammer Spar 16%
    af Anne Sofie Hammer

Når Villads fra Valby får lov at låne sin fars nøgle, gør han sig selvfølgelig umage for at passe rigtigt godt på den - men som alle, der kender Villads ved, går det ikke helt, som han har tænkt sig.En sommeraften får Villads overtalt Fridas forældre til at invitere til grillaften. Men da Villads og Frida vil løbe hjem til Villads for at hente ketchup, træder Villads pludselig i en hundelort. Og så begynder det at gå helt galt. For det er svært at løse mange problemer på en gang, og selvom man tænker sig grundigt om, så kan man aldrig rigtig regne ud, om de voksne bliver sure eller glade.Pressen skriver: »Bogen er både sjov og eftertænksom, og så giver den et vidunderligt indblik i børnenes godhjertede og fantasifulde univers.«**** - Caroline Erritzsøe, Børn i byen»De nye bøger om Villads er fuldt på højde med seriens øvrige titler. Historierne beskriver hverdagssituationer, som børn vil genkende, og de er fortalt med humor og varme. De glade og livlige tegninger passer rigtig fint til historierne […] De nye billedbøger kan varmt anbefales.«- Lone Rahbek Christensen, Lektør

• Villads fra Valby vasker en baby LYT&LÆS af Anne Sofie Hammer Spar 16%
    af Anne Sofie Hammer

”Når man passer en baby, kan det let gå i lort. Det ved Villads fra Valby. Han har selv prøvet det."I Villads fra Valby vasker en baby kan du høre om den dag, hvor Villads bestemmer sig for selv at skifte Emmas ble, og finder ud af, at det ikke er helt så let, som det ser ud til. For Emma synes bare det er sjovt og vil slet ikke ligge stille ...De små bøger om Villads fra Valby er lette at læse – men de kan selvfølgelig også læses højt, hvis du gerne vil høre nyt om Villads og ikke selv har lært at læse endnu.Pressen skrev:»Villads-bøgerne er absolut anbefalelsesværdige til aldersgruppen fem til otte år, hvor man kender til det at blive drillet af de store og synes, at uheld med lort er morsomt.«**** - Jan Vandall, Bogvægten.dk »To små charmerende og farverige udgivelser.«- Lisbeth Thue Hansen, Lektør »Nøj, hvor er der meget handling på få ord, og hvor flyder sproget bare godt. Det betyder, at bøgerne er nemme at læse selv, fordi der sker noget hele tiden. Og så er de også sjove at læse højt. De kunne godt gå hen og blive en klassiker. Dina Gellert er altid garant for fine illustrationer, som man omgående bliver i godt humør af.«**** - Hanne D. Frette, Fyens Stiftstidende »Kan holde den lille begynder-læser fanget til sidste side med adskillige grin undervejs.«- Inger Jerichau, Bogmagasinet **** - Palles Gavebod

• Otto er et næsehorn af Ole Lund Kirkegaard
    af Ole Lund Kirkegaard

Fortællingen om Toppers og Viggos genvordigheder med næsehornet Otto, der først er en tegning på tapetet, men pludselig træder frem og bliver spillevende. Og hvem har sådan plads til at have et helt levende og meget sultent næsehorn boende hos sig? Illustreret i farver.Læs mere om forfatteren, Ole Lund Kirkegaard.

• Paper Towns af John Green Spar 18%
    - Historien om Margo & Q
    af John Green

Paper Towns er historien om Margo og Q. Men også historien om et mysterie. Mysteriet om de mennesker, vi idealiserer så højt, at vi i vores jagt på at finde dem opdager, at vi leder efter de forkerte...John Green udforsker med Paper Towns, hvordan vi føler med, forelsker os i og idealiserer mennesker, som i virkeligheden er irriterende eller træffer forfærdelige beslutninger. Kærlighedshistorien om Margo & Q giver læseren mere end bare en romantisk og sjov fortælling, men også noget at tænke over - hvilket efterhånden er John Greens specialitet.Barndomsvennerne Q og Margo går på samme high school, men er vokset fra hinanden. Q følger fascineret fra sidelinjen den gådefulde, smukke Margo, som flirter rundt med de populære elever på skolen. Men hun bliver først et mysterium, da hun en tilfældig aften kravler ind gennem Qs vindue og tilbage i hans liv - med planer om en hævnkampagne mod alle der nogensinde har såret hende.Efter deres eskapade-nat forsvinder Margo, og Q dropper sin eksamen og sætter sig for at finde hende, død eller levende, ved at følge de spor, hun har efterladt ham.Paper Towns er bogen bag filmen af samme navn og dermed biograf-opfølgeren til En flænge i himlen.Pressen skrev:»Der bliver ikke leflet for den unge læser, det er filosofi i fiktionsform, men det tunge serveres med let humor, stigende spænding og rappe dialoger. Efter endt læsning sidder man – også som ældre ung – tilbage med en stille erkendelse af, at man er blevet en lille smule klogere på sig selv og sine anlæg for at klippe luftkasteller af pis og papir.«***** - Merete Reinholdt, Berlingske»Velskrevet, vedkommende og indsigtsfuld ungdomsbog, der med humor og kant får alle til at tænke over hvem deres venner og kærester i virkeligheden er bag facaden.«- Christine Christensen, Lektør»Alt i alt var det en rigtig god læseoplevelse, og det er uden tvivl ikke sidste gang, jeg har læst bogen. Desuden gjorde den mig bare endnu mere hooked på Greens forfatterskab, og jeg kan slet ikke vente med at læse mere af ham.«**** - boghjørnet.dk»En forunderlig bog med en forunderlig hovedperson, som næsten ikke er til stede […] en kinesisk æske, et mylder af tanker og indtryk, et storslået forsøg på at finde den røde tråd.«**** - Steffen Larsen, Politiken»En rigtig flot og tankevækkende roman, hvor meget er på spil.«- Kent Poulsen, Børn & Bøger»Greens prosa er enestående – fra vanvittig morsom, hyperintellektuel trash talk og slang, over kompleks filosofi, til overvældende observationer og sandheder. Han rammer plet – præcis hvordan ting føles, ser ud, påvirker – side efter side.«- School Library Journal»Green funderer over fantasiens og opfattelsesevnens interne samhørighed … Han er ikke bare klog og vidunderlig sjov, men også dybt eftertænksom og indsigtsfuld.«- Booklist»Eminent! … da jeg først kom ind i bogen var den fantastisk, og jeg slugte den rå på et par dage … John Green beviste i "En flænge i himlen" og "Gåden om Alaska", at han må være en fantastisk forfatter. Ikke alene er han den eneste der fanger mig ved andre bøger end fantasy, han formår at få mig til at grine med sine fantastiske, sære og filosoferende sætninger.«10/10 stjerner – bookeater.dkPressen skriver:»Der bliver ikke leflet for den unge læser, det er filosofi i fiktionsform, men det tunge serveres med let humor, stigende spænding og rappe dialoger. Efter endt læsning sidder man – også som ældre ung – tilbage med en stille erkendelse af, at man er blevet en lille smule klogere på sig selv og sine anlæg for at klippe luftkasteller af pis og papir.«***** - Merete Reinholdt, Berlingske»Velskrevet, vedkommende og indsigtsfuld ungdomsbog, der med humor og kant får alle til at tænke over hvem deres venner og kærester i virkeligheden er bag facaden.«- Christine Christensen, Lektør»Alt i alt var det en rigtig god læseoplevelse, og det er uden tvivl ikke sidste gang, jeg har læst bogen. Desuden gjorde den mig bare endnu mere hooked på Greens forfatterskab, og jeg kan slet ikke vente med at læse mere af ham.«**** - boghjørnet.dk»En forunderlig bog med en forunderlig hovedperson, som næsten ikke er til stede […] en kinesisk æske, et mylder af tanker og indtryk, et storslået forsøg på at finde den røde tråd.«**** - Steffen Larsen, Politiken»En rigtig flot og tankevækkende roman, hvor meget er på spil.«- Kent Poulsen, Børn & Bøger»Greens prosa er enestående – fra vanvittig morsom, hyperintellektuel trash talk og slang, over kompleks filosofi, til overvældende observationer og sandheder. Han rammer plet – præcis hvordan ting føles, ser ud, påvirker – side efter side.«- School Library Journal»Green funderer over fantasiens og opfattelsesevnens interne samhørighed … Han er ikke bare klog og vidunderlig sjov, men også dybt eftertænksom og indsigtsfuld.«- Booklist»Eminent! … da jeg først kom ind i bogen var den fantastisk, og jeg slugte den rå på et par dage … John Green beviste i "En flænge i himlen" og "Gåden om Alaska", at han må være en fantastisk forfatter. Ikke alene er han den eneste der fanger mig ved andre bøger end fantasy, han formår at få mig til at grine med sine fantastiske, sære og filosoferende sætninger.«10/10 stjerner – bookeater.dk»Spændende og eftertænksom bog om venskab, kærlighed og mod.«***** – pallesgavebod.dk

• Dig og mig ved daggry af Glenn Ringtved
    af Glenn Ringtved & Sanne Munk Jensen

Da de hiver os op af Limfjorden, hænger vi stadig sammen. Jeg ved ikke, hvor lang tid vi har ligget i vandet, det er ikke til at sige, man mister ligesom tidsfornemmelsen. En uge. Måske to. Jeg ved det ikke. Retsmedicineren har også svært ved at sige det præcist. Han vil gerne have tilladelse til at fjerne håndjernene, det bliver han ved med at snakke om, det er skide besværligt at håndtere to lig, der hænger sammen på den måde.DIG OG MIG VED DAGGRY er den fatale kærlighedshistorie, som Louise aldrig fik fortalt. Før nu. Det er en historie om tilfældigheder, misforståelser, svigt og tilgivelse, og om at elske så vildt og meningsfyldt, at det er værd at dø for.

• De blodrøde julemænd af Dennis Jürgensen Spar 17%
    af Dennis Jürgensen, Mathias Skaaning Bruun, Lene Dybdahl, mfl.

I december 2010 indledte Forlaget Tellerup et samarbejde med SAXO.com omkring en julekalenderføljeton. Dennis Jürgensen skrev første afsnit, og bolden var således givet op til en masse skriveglade brugere. Resultatet sidder du med på skærmen foran dig: 24 afsnit om en mesterdetektiv der hvirvles ind i en sag om myrdede julemænd, Helvedeshunde, nissepiger og ninjanisser … Rigtig god læselyst!

• Dødens terning af Kenneth Bøgh Andersen Spar 18%
    af Kenneth Bøgh Andersen

Nu kommer Dødens terning endelig som eBog! Dødens terning er andet bind i Kenneth Bøgh Andersens prisbelønnede serie, Den Store Djævlekrig. Filip er vendt tilbage til Jorden. Han savner Satina, men efter opholdet i Helvede, hvor Lucifer, selveste Satan, forsøgte at oplære ham i ondskab, har meget ændret sig for ham, og den engang så artige Filip Engell er begyndt at få venner. Men en dag går alting galt: Filip ser syner og har tre nærdødsoplevelser, og til sidst banker døden virkelig på hans dør: Selveste Mortimer, Døden, har brug for hans hjælp, for hans terning er blevet stjålet. Den terning, der tildeler menneskene deres leveår. Dødens terning vandt Orla Prisen 2009 i kategorien Fantasy.

• Divergent 1: Afvigeren af Veronica Roth
    af Veronica Roth

Fremtidens verden er inddelt i fem faktioner. Dit tilhørsforhold dikterer dit liv. Tris lever i en postapokalyptisk verden, hvor samfundet er inddelt i fem faktioner. Som 16-årig skal hun vælge, hvor hun hører til. Hendes valg vil diktere hendes venner, hendes idealer, hendes tilværelse. Det er et valg for livet. I sjældne tilfælde er der nogen, som falder uden for kategori.Hun afviger. Hendes liv er i fare."Afvigeren" er første bog i bestsellertrilogien "Divergent". Bøgerne er oversat til 44 sprog og er solgt i over 12 millioner eksemplarer.Divergent-trilogien er 23-årige Veronica Roths debut som forfatter. "Afvigeren" blev valgt som "Favourite Book 2011" på verdens største brugeranmeldelsessite, Goodreads.com, og er allerede en New York Times-bestseller."Til alle, der elskede The Hunger Games." Publishers Weekly.

• Divergent 2: Oprøreren af Veronica Roth
    af Veronica Roth

Fremtidens verden er inddelt i fem faktioner. Dit tilhørsforhold dikterer dit liv. Tris har fravalgt sin familie og sluttet sig til Skytsenglene. Men da der udbryder krig mellem faktionerne, og hendes nærmeste bliver dræbt, styrter hendes verden i grus.Som "divergent" bærer hun samtidig på en grusom hemmelighed. Hvis hun skal redde verden, må hun igen gøre sig fri. Også selvom det betyder, at hun må sige farvel til den, hun elsker allermest."Oprøreren" er anden bog i bestsellertrilogien "Divergent". Bøgerne er oversat til 44 sprog og er solgt i over 12 millioner eksemplarer.Divergent-trilogien er 23-årige Veronica Roths debut som forfatter. "Afvigeren" blev valgt som "Favourite Book 2011" på verdens største brugeranmeldelsessite, Goodreads.com, og er allerede en New York Times-bestseller."Til alle, der elskede The Hunger Games." Publishers Weekly

• Fallen #3: De fortrængte liv af Lauren Kate
    af Lauren Kate

Fanget i helvede! Sådan føles det for Luce når hun er væk fra sin Daniel. Han er taget ud for at jage De Udstødte, som vil dræbe hende. Daniel har derfor gemt Luce af vejen på Shoreline, en skole for faldne engle med usædvanlige evner. Men har Daniel fortalt Luce hele sandheden om hvorfor De Udstødte vil dræbe hende ...

• Fallen #1: De sorte skygger af Lauren Kate
    af Lauren Kate

Luce har mistet sin kæreste i en brand.Hun er overbevist om at skyggerne der har forfulgt hende hele livet, har noget med ulykken at gøre, men kan intet huske.Alle mener til gengæld at hun selv er skyld i branden og som straf sendes hun på Sword & Cross, en kostskole for vanskelige unge, og her møder hun den mystiske Daniel ...De sorte skygger er første bind i Fallen-serien:En verden med faldne engle, mystik, sorg og romantik

• Djævelens lærling af Kenneth Bøgh Andersen
    af Kenneth Bøgh Andersen

Nu kommer Kenneth Bøgh Andersens prisbelønnede fantastiske fortælling, Djævelens lærling som eBog. I 2006 modtog forfatteren Orla Prisen for bedste børnebog og Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris for denne roman. Filip er en god dreng, en rigtig god dreng, som ved et uheld påkøres af en bil, dør og lander i Helvede, åbenbart udset til Djævelens arvtager. Det går nu hurtigt op for Lucifer, at det ikke er den rigtige dreng, men han er nødt til at oplære ham alligevel. Det er blot et spørgsmål om at finde Filips skyggesider, og det bliver langt nemmere, da Filip pludselig forelsker sig og oplever jalousiens stærke kræfter. Filip får hurtigt både venner og fjender i den sære dystre underverden. Og pludselig får han også færten af et ondsindet komplot mod den sorte trone.

• Frygt af Helene Tegtmeier
    af Helene Tegtmeier

Kriminalkommissær Martin R. Larsen bliver kaldt ud til Botanisk Have i Aarhus, hvor der er fundet et kvindelig.Tre veninder har holdt picnic i haven på mordtidspunktet, men kriminalkommissæren kan ikke gennemskue, om han skal mistænke dem for mordet, eller om de er morderens næste ofre ...... for meget tyder på at morderen har tænkt sig at slå til igen ...

• Nightshade #2: Ulveskæbner af Andrea Cremer
    af Andrea Cremer

Den 18-årige varulv Calla, er flygtet for at redde mennesket Shay. Hun forsøger, sammen med oprørsbevægelsen, at redde sit ulvekobbel og sin mage, Ren, fra Vogternes magiske og brutale herredømme. Hun er splittet mellem sin forelskelse i både Shay og Ren, men det viser sig, at der står meget mere på spil

• En lort med tusind ben af Morten Dürr
    af Morten Dürr

HANDLING:Emil bliver altid mobbet af Thor. Og Thor har snubbet Emils plads på fodboldholdet. Nu skal det være slut. Emil vil have hævn. Han lægger en snedig plan. En plan hvor man skal bruge to møtrikker, en skålfuld ekstra stærk chilisovs og en håndfuld sprællende tusindben. Nu skal Thor ned med nakken!MÅLGRUPPE: Som selvlæsning 3. - 5. klassetrin. Som oplæsning 1. - 3. klassetrin.ANMELDELSER:“En lort med tusind ben” er en herlig, sjov og letlæst historie for de 9-12-årige. Den handler om venskab, mobning, den første spirende kærlighed og noget så upædagogisk som hævn! Det er herlige løjer, der også vil egne sig godt til højtlæsning.” (Bent Rasmussen, Skolebiblioteket)."Det knusende slag mod Thor sker helt i Olsen-bandens ånd" (Steffen Larsen, 4 stjerner i Politiken).“De læsere, som vil blive tiltrukket af forsidebilledet, hvor historien oser op af et noget brugt toilet og ordet lort står med store bogstaver, de bliver ikke snydt. Til gengæld får de så også en god historie og de bliver også lidt klogere på livet.” (Hans Radsted, lektørudtalelse DBC).

• Pokerdrengene af Daniel Zimakoff
    af Daniel Zimakoff

Burgere i stakkevis, det nye FIFA Playstation og et helt års lommepenge. Det hele er kun et klik med musen og et Mastercard væk. Det er i hvert fald, hvad Valde, Nick og Burger tror. Men tør de satse det hele ved pokerbordet, når det virkelig gælder? Når pengene er så store, at det vil få katastrofale konsekvenser, hvis de taber. Også hvis det betyder, at Valde misser chancen for at date Burgers 16-årige søster ...?

• Nightshade #1: Natskygger af Andrea Cremer
    af Andrea Cremer

Jeg listede hen mod drengen.Han stønnede tungt, og hans ansigt var fortrukket af smerte og rædsel.Bjørnens kløer havde revet dybe flænger i hans lår og bryst, og blodet flød stadig fra sårene.Det var en dreng på min egen alder: sytten, måske atten år gammel.Jeg kan ikke lade ham dø ...Men det vil betyde, at jeg vil bryde med Vogternes love ...Jeg skiftede skikkelse uden at tænke over det.Drengen spærrede øjnene op, da den hvide ulv, der havde betragtet ham, ikke længere var et dyr, men en pige med gyldne øjne og hvidblond hår.

• Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren
    af Astrid Lindgren

'Brødrene Løvehjerte' er måske den af Astrid Lindgrens fortællinger, der rammer hjertet allerdybest. Det er den livskraftige, kloge og kærlige historie om brødrene Tvebak og Jonathan, som efter sygdom og død mødes i eventyrlandet Nangijala, hvor alt kan ske.Indlæst af skuespiller Ellen Hillingsø, som er kendt fra sine roller på både film og tv. På film har hun blandt andet medvirket i 'Sekten', som gav hende en Robert for årets kvindelige birolle, i Hella Joofs 'En kort en lang' og i Christoffer Boes 'Allegro'. Mest kendt er hun dog for sin rolle i Ole Bornedals tv-serie 'Charlot og Charlotte', samt for serierne 'Nikolaj og Julie' og 'Livvagterne'.

• En sjov fisk af Irma Wilde
    af Irma Wilde

Skipper er en flink mand, der bor i et hus ved havet. På sin fødselsdag modtager han en blåternet dug, og før Skipper ved af det, har den sendt ham ud på et eventyr.Bogen er udgivet i serien ÆLLE BÆLLE med hyggelig historier velegnet til oplæsning eller letlæsning. Alle bøgerne er illustreret med de oprindelige tegninger, som mange kender og elsker fra deres egen barndom.

• Kaninen der så gerne ville sove af Carl-Johan Forssen Ehrlin
    - - En ny måde at få dit barn til at falde i søvn på
    af Carl-Johan Forssen Ehrlin

En ny måde at få dit barn til at falde i søvn på.Dette er den verdenskendte børnebog om Kalle Kanin, der ikke kan sove, selvom han så gerne vil. Den anderledes godnathistorie bruger en helt ny måde at fortælle på, som hjælper dit barn til at slappe af, falde hurtigere i søvn og sove godt. Historien er skrevet med en særlig teknik, sådan at sproget i sig selv virker beroligende, ligesom ekstra betoning af ord og sætninger under oplæsningen er med til at forstærke virkningen. Det er let at gøre, og alt er forklaret i bogen.”Kaninen der så gerne ville sove” kan både bruges som godnatlæsning derhjemme og i daginstitutioner, når børnene skal sove til middag. Søvnhjælpsbogen er skrevet af den svenske adfærdsforsker, coach og forfatter Carl-Johan Forssén Ehrlin, og den er på rekordtid udgivet i over fyrre lande – ganske enkelt fordi den virker.

• Molly Metalarm af Søren Jessen
    af Søren Jessen

Der var engang en pige, der hed Molly. De andre børn kaldte hende Molly Båthorn, fordi hun altid begyndte at græde, hver gang der var bare den mindste lille ting, der gik hende imod. Det var lige så nemt at få hende til at græde, som det var at få et båthorn til at sige ’BÅT’.Ja, man skulle bare sige ’BÅT’ til hende, så græd hun. Men så en der skete der noget frygteligt. Molly kom ud for en ulykke. Det skulle vise sig, at den ikke var så frygtelig endda.

• Monster af Patrick Ness
    af Patrick Ness

Monsteret kom lige efter midnat. Som de jo gør. Men Conor er ikke bange. Han har frygtet et helt andet slags uhyre. Uhyret fra det mareridt, han har haft næsten hver nat, siden hans mor blev syg. Mareridtet med mørket, vinden og skrigene.Men monsteret uden for vinduet er noget andet, noget vildt. Og det vil have det farligste af alt: Det vil have sandheden.

• Den lille prins af Antoine de Saint-Exupery Spar 33%
    af Antoine de Saint-Exupery

ET MESTERVÆRK I VERDENSLITTERATURENSkrevet for børn og elsket af voksneMåske den klogeste og mest underfundige fortælling om kærlighed og savn. ”Voksne forstår aldrig noget selv, og det er trættende for børn altid og hele tiden at skulle forklare dem alt …

• Pigerne fra Nordsletten 1 - Prinsen af Line Kyed Knudsen
    af Line Kyed Knudsen

Sita, Anne og Maren bor på et børnehjem med den modbydelige forstanderinde, frk.Høeg. En dag lykkes det de tre piger at flygte ud i skoven. De bliver hurtigt viklet ind i et dramatisk eventyr, der blandt andet involverer en uregerlig prinsesse, en vild bjørn, en madglad konge, nogle onde hekse, der spiser spædbørn - og et uopklaret mysterium fra fortiden.... en god røverhistorie for piger ... Line Kyed Knudsen skriver godt og flydende og fastholder uden problemer spændignen hele vejen igennem.Damian Arguimbau, Weekendavisen... en indtagende blanding af fortælleglæde og hittepåsomhed (...) Det er svært ikke at holde af den.Steffen Larsen, Politiken

• Ida og Sarah på opdagelse i verden af Lise Høg Spar 22%
    af Lise Høg

Bogen består af fire historier:Ida og Sarah I det lille gule husIda og Sarah I jordens indreIda og Sarah oppe over skyerneIda og Sarah på havets bundDe kvikke og nysgerrige tvillinger Ida og Sarah går på opdagelse i verden. Der er ingen grænser for hvad de kan, når farmor kommer på besøg med magiske gaver. De danser og flyver over jorden med træer og huse, mens hele byen undrer sig over, at alt bliver levende. I havet besøger de kong Neptun og klarer sig mod havets uhyrer. Intet kan skræmme dem.Og i jordens indre finder de guld og ædelstene og hjælper en gulddreng og en diamantprinsesse fri fra deres fangenskab. I sidste historie går de på lysstråler op til stjernerne og besøger Cassiopeia. De redder to svaner fra den visse død ude i verdensrummet.

• Iqbal Farooq og den jyske forbandelse af Manu Sareen
    af Manu Sareen

Sjette bog i den populære serie om Iqbal Farooq. Onkel er blevet kidnappet af en gruppe, der kalder sig Mørkets Fyrste, men ingen gider redde ham, for denne gang har han virkelig kvajet sig ved at købe en palle vinddrevne mobiltelefoner, betalt med hr. Wibrandts penge. Turen går til Jylland, hvor onkel holdes fanget. Det viser sig, at han er brik i en plan mod kirkeministeren, der har sløjfet alle helligdage.

• Godnathistorier for rebelske piger af Elena Favilli
    - 100 fortællinger om 100 exceptionelle kvinder
    af Elena Favilli & Francesca Cavallo

100 fortællinger om 100 exceptionelle kvinder fra hele verden, der har drømt stort og har bidraget til at gøre verden til et bedre sted. Godnathistorier for rebelske piger genopfinder eventyret og inspirerer piger overalt til at gå efter deres drømme.Mød Kleopatra, Astrid Lindgren, Coco Chanel, Aung San Suu Kyi, Michelle Obama, Malala, Marie Curie og mange flere enestående kvinder med exceptionelle liv.Dette er en ebog med såkaldt fixed layout. Den er velegnet til læsning på læseapparater som tablets og smartphones. Den er uegnet til læsning på ældre eller mindre avancerede læseapparater.