Genrer
Pris
DKK
Anmeldelser
  • 2
  • 2
  • 2
  • 2
  • 2
Formater
  • 999+
  • 999+
  • 999+
  • 999+
  • 329
  • 162
  • 62
  • 11
  • 9
  • 3
Sprog
  • 999+
  • 999+
  • 999+
  • 999+
  • 65
  • 45
  • 546
  • 94
  • 67
  • 46

Studie

Find alle tænkelige bøger til studiet. Her er alt fra bøger til folkeskolen, gymnasiet og til universitet og andre master uddannelser. Find bøger om erhvervsøkonomi, jura, medicin, marketing, matematik osv. Her finder du også billige semesterbøger.

  • PERSONLIGE PENGEGAVER af Tina Dalbøge Spar 25%
    - 45 idéer, trin-billeder og masser af tips til gaver, der glæder
    af Tina Dalbøge

    E-bogen Personlige pengegaver giver dig masser af idéer til sjove, farverige og alternative måder at forære penge væk i gaver. Glem alt om et kedeligt telegram og pak i stedet en gave ind, så modtageren enten på en diskret, anderledes eller meget festlig måde får serveret pengesedler eller mønter. Så skal du til fødselsdag, konfirmation, bryllup eller en anden festlig begivenhed, så er der helt sikkert en idé, du kan bruge – eller blive inspireret af, så du finder på din helt egen personlige pengegave. Der er tydelige step-by-step billeder og ekstra tips til alle bogens 45 idéer. E-bogen er på 156 sider.Bag e-bøgerne i denne LAV SELV-serie står idékvinden, Tina Dalbøge, som tidligere har udgivet bogen Førstehjælp til fantasien.

  • Holdtræning af Marina Aagaard
    - Motivation, metodik og målrettet træning
    af Marina Aagaard

    Ny dansk fagbog og inspirationsbog til undervisere i diverse former for holdtræning for forskellige målgrupper. Bogen er især tiltænkt holdinstruktører, gymnastikinstruktører, fysioterapeuter, idrætslærere og idrætsstuderende.Bogen har tre hovedafsnit om henholdsvis Træningsteori og holdtræningslære, Træningselementer i holdtræning og Holdtræning træningsaktiviteter. De er inddelt i 20 kapitler, der bl.a. omhandler sundhed og træning, motivation og adfærdsændring, metodik og cueing samt vigtig viden om praksis inden for alle områder af holdtræning:Musik og lyd. Specifik træningslære og basisbevægelser. Planlægning, timestruktur, og indhold; opvarmning, kredsløbs-, koordinations-, styrke- og bevægelighedstræning samt afspænding. Også bodymind træning, bl.a. yoga og mindfulness, og outdoor fitness.Desuden diverse forslag til styring af træningseffekt; intensitet, impact og koordination, samt oplæg til varierede holdformater, opstillinger, formationer og positioner.Bogen beskriver adskillige variationsmetoder til alle former for programmer og øvelser i puls træning og holdstyrketræning. Desuden særligt afsnit om opbygning af serier.Bogen er gennemillustreret og indeholder ny viden om sund holdtræning og fitness træning, de seneste internationale træningsanbefalinger, over 20 programforslag, fx outdoor fitness, og unikke figurer og tabeller:◾Rammeplan(er) for holdtræning struktur, varighed, indhold, musik.◾Internationale træningsanbefalinger (på dansk).◾BPM anbefalinger for flere træningsformer og aktiviteter.◾Agonist-antagonist styrketræning.◾Undervisningstegn, (internationale) cueing tegn.◾Basis styrkeøvelser, strækøvelser og overkropsbevægelser.◾Omfattende trinoversigt med gymnastik, dans (zumba) og puls trin.

  • Knæk studiekoden! af Hanne Heimbürger Spar 17%
    - Et kompetencekatalog med øvelser
    af Hanne Heimbürger

    Med Knæk studiekoden! i hånden bliver studerende på de gymnasiale uddannelser rustet til at udvikle gode arbejdsvaner. Bogen giver en lang række studieteknikker til at skabe og bevare overblikket over studiearbejdet, og alle teknikkerne præsenteres med vejledning og øvelser, der kan trænes og bruges fra første dag på en af ungdomsuddannelserne. Nogle øvelser er rettet mod den enkelte elevs personlige adfærd og studiearbejde. Andre øvelser er rettet mod kulturen og arbejdet i grupper eller klassesammenhæng.  Knæk studiekoden! er et katalog over de almene, personlige, sociale og faglige kompetencer, som de gymnasiale ungdomsuddannelser har som mål, og den giver eleverne konkrete redskaber til at arbejde hen imod målene.   Bogens forfatter er cand.mag. Hanne Heimbürger, der er lektor på Frederiksberg Tekniske Gymnasium/TEC og tidligere har udgivet bøger om studiemetoder og studiekompetence. Hun er pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler, Professionshøjskolen København og er redaktør på gymnasiefagenes hjemmesider for 'Almen studieforberedelse', 'Studiefærdigheder og studiekompetencer' og 'Elevområdet'.

  • Basiskemi B. Facit af Helge Mygind Spar 13%
    af Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen

    Indeholder facit til alle opgaver i Basiskemi B

  • Basiskemi C. Facit af Helge Mygind Spar 14%
    af Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen

    Indeholder facit til alle opgaver i Basiskemi C.

  • SEX - stillinger og teknikker af Adam Arent Spar 15%
    af Adam Arent

    Går du rundt og tror, at god sex mest af alt handler om at opbygge den rette stemning med en romantisk middag med levende lys, kan du godt tro om igen. Det kan godt være, at middagen baner vejen til soveværelset, men hvis du ikke er i stand til at komme med en blot rimelig præstation på lagnerne, kan du kun være sikker på én ting: der kommer aldrig en romantisk middag nummer to med den udkårne.Det handler grundlæggende om at være en god elsker/elskerinde, og det kan denne bog lære dig. Med langt over 60 forskellige stillinger og teknikker, alle præsenteret med både forklaringer og fotografier, er dette sandsynligvis den mest omfattende guide til sex, du nogensinde vil se.IndholdsfortegnelseForord, Indledning, Missionærstillingen, Den kvindelige missionær, Svømmeren, Katten, Brostillingen, Det varme sæde, Edderkoppen, Hængepartiet, Ryttersken, Bageren, Liggestolen, Stolen, Hunden, Rygdækningen, Ridestillingen, Korset, Overliggeren, Kaminen, Top til tå, Bordkanten, Skeen, Bærestolen, Stående, Fra side til side, Karrusellen, Spændetrøjen, Glidetur mod G, Trykpressen, Køkkenbordet, Den hurtige, Omfavnelsen, Alfabetet, Pyramiden, Det kinesiske stød, Ubåden, Den flyvende sommerfugl, Sommerfuglen, Ismanden, Det varme kys, Slowmotion, Niogtres, Bambuskløveren, Twister, Den omvendte ridestilling, Fuglen, Trillebøren, Kaskadestillingen, Karmas hjul, Buen, Lotusstillingen, Skildpadden, Aben, Koen, Elefanten, Den store bi, Genoplivelsen, Taburetten, Gyngen, Blow-job, Helikopteren, Rocco, Kranen, Verden rundt (Amerikansk, Dansk, Engelsk, Fransk, Græsk, Norsk, Russisk, Spansk, Svensk og Tysk) og Forslag til videre læsning.

  • Johan er sådan en glad dreng af Søs Lykke Sloth
    - Om at være mor til et barn med autisme
    af Søs Lykke Sloth

    Min søn Johan er fire år gammel og fik i oktober 2012 diagnosen infantil autisme. Et usynligt handicap og en udviklingsforstyrrelse, han skal leve med altid, og som bl.a. påvirker hans sprog, hans sociale samspil og hans forestillingsevne. Johan er dermed en del af en statistik, hvor flere og flere børn får stillet en diagnose inden for autismespektret, og han er kød og blod i debatten om inklusion af børn med særlige behov. I dag er der 50.000 børn og voksne i Danmark, der lever med en diagnose inden for autismespektret. Det skal samfundet forholde sig til.Denne beretning handler om tiden, fra jeg bliver opmærksom på, at Johan ikke udvikler sig, som han skal, til tidspunktet, hvor han får diagnosen. Og tiden lige efter.Da jeg selv stod forvirret, ulykkelig og bekymret for fremtiden, ville det have hjulpet mig at kende processen og vide, hvor jeg kunne søge hjælp. Jeg håber, beretningen vil være en hjælp for forældre i en lignende situation. Søs Lykke Sloth er 41 år og uddannet journalist. Hun har i en længere årrække været journalist på Berlingske og er nu redaktionsleder i DI Medier, Dansk Industri.Hun er gift og har foruden Johan døtrene Kamille og Lærke på henholdsvis 13 og ni år.

  • Hvad vi ved om god undervisning af Hans Werner Heymann
    af Hans Werner Heymann

    Bogen præsenterer den seneste viden inden for syv områder, der er centrale i undervisningen: Klasseledelse, klarhed og strukturering, motivation, forventninger og resultater, metodevariation, læringsklima og undervisningsdifferentiering.Til praktikerens håndværk hører at forholde sig til resultaterne fra empirisk undervisningsforskning med nødvendig skepsis, men også at benytte dem til professionel inspiration. Bogen giver grundlag for refleksion for at få et bedre blik på det, der faktisk foregår i undervisningen og på de beslutninger, der træffes om, hvad der skal ske i undervisningen.Bogen henvender sig til alle med interesse for undervisning og læring, særligt folkeskolelærere, undervisere på ungdomsuddannelser og seminarier, lærerstuderende og skoleledere.Bogen indeholder bidrag af Andreas Helmke, Cathrine Walter, Eva-Maria Lankes, Hartmut Ditton, Gerhard Eikenbusch, Manfred Pfiffner, Hilbert Meyer, Matthias Trautmann, Beate Wischer og Hans Werner Heymann.Lektor ved University College Lillebælt Jens Peter Christiansen har skrevet introduktion til bogen, hvor han sammenholder bidragene med uddannelsesforskning i en dansk undervisningskontekst.Bogens titel forveksles ind imellem med 'Det ved vi om god undervisning', 'Hvad ved vi om god undervisning' eller 'Det vi ved om god undervisning' - kært barn har mange navne!

  • Retorik e-bog af Helle Hvass Spar 20%
    af Helle Hvass

    Retorik - at lære mundtlig formidling er en grundbog i retorik, der giver grundskole lærere og lærerstuderende indsigt i retorikken og redskaber til at undervise elever i retoriske formidlingsformer. Bogen belyser, hvordan man forbereder og fremfører forskellige typer mundtlig formidling. Desuden gennemgåes stemmeorganerne og stemmens fejlfunktioner.

  • Styr på studiet af Jens Estrup Spar 17%
    - Fokus- og Hurtiglæsning med effektiv notat- og husketeknik
    af Jens Estrup

    Sæt turbo på din læsning, få overblik, forstå og husk hvad du læser. Lær effektive læse - og studieteknikker så du hurtigt sorterer, forstår og husker faglige tekster. Du lærer også effektiv notatteknik og Mind Map som du kan bruge både hjemme og i undervisningen.

  • Ord af Louise Østergaard
    af Louise Østergaard

    ... man kender hinandens livretter, tøjsmag og forskellige vaner, det giver tryghed og binder mennesker sammen to og to. Jeg aner ikke, om du foretrækker hakkebøf frem for frikadeller, eller hvilken skjorte du går mest i, men giv mig en liste på hundrede ord, og jeg vil med det samme kunne udpege de ti, du bedst kan lide. Jeg sad ved siden af dig, den dag sort blæk for evigt manifesterede ordenes betydning på din brune hud. Louise Østergaard, født 1973. ORD er Louises debutroman.

  • Problembaseret læring af Roar C. Pettersen
    - For elever, studerende og lærere
    af Roar C. Pettersen

    Problembaseret læring (PBL) er en pædagogisk model, som i de sidste tyve år har fået stor opmærksomhed inden for højere uddannelse rundt om i verden og i halvfemserne også på universiteter, seminarier og social- og sundhedsskoler i Norge og Danmark. Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere retter opmærksomheden mod de udfordringer, krav og forventninger, som stilles til rollen som studerende og til de studerendes arbejdsmåder og studiestrategier inden for denne studiemodel. Problembaseret læring sætter den studerende i centrum. Bogen Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere giver en kort indføring i det pædagogiske grundlag, som problembaseret læring hviler på. Forfatteren beskriver centrale sider ved PBL-modellen og giver en grundig indføring i PBLs arbejdsmetoder: De syv trin. Hovedprincipperne i forbindelse med vejledning og PBL beskrives også.Bogens mål er at bidrage til, at lærere, undervisere, elever og studerende på alle niveauer kan få bedst muligt udbytte af problembaserede studier. Den giver også nyttige tips og ideer vedrørende læring- og studiestrategier; også til studerende og lærere, som ikke er tilknyttet studier, hvor problembaseret læring er hovedmodel for uddannelsen.Roar C. Pettersen er førstelektor i højskolepædagogik ved afdelingen for sundhedsfag, Høgskolen Østfold. Han er også tilknyttet højskolens program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS). Han har tidligere udgivet bogen Problembaseret læring, Dafolo, 1999.

  • Kemi 2000 B-niveau af Helge Mygind
    af Helge Mygind

    Kemi 2000 findes i en ny udgave som med serietitlen Basiskemi.

  • Faglighed og tværfaglighed af Morten Ejrnæs
    af Morten Ejrnæs

    Faglighed og tværfaglighed fremlægger resultaterne fra en undersøgelse af samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker, lærere og socialrådgivere. Bogen går i dybden med de forskellige faggruppers syn på vanskeligt stillede børns problemer og deres holdninger til, hvordan disse problemer kan løses.I undersøgelsen har medarbejderne på baggrund af forskellige cases besvaret en række spørgsmål. Både cases og spørgsmål indgår i bogen sammen med fremlæggelsen af resultaterne. Det giver en enestående mulighed for, at studerende selv kan analysere resultaterne og forholde sig kritisk til de analyser og konklusioner, der fremlægges i bogen. Studerende har også mulighed for direkte at træne i fagligt og tværfagligt samarbejde ved at bruge bogens 15 cases som øvelsescases. MORTEN EJRNÆS er mag.scient.soc. og lektor i teori om sociale problemer ved Aalborg Universitet.Faglighed og tværfaglighed er oplagt som lærebog i de nye professionsbacheloruddannelser, som netop lægger vægt på, at de studerende kvalificeres til at udvikle det sociale og pædagogiske arbejde på baggrund af kendskab til undersøgelses- og forskningsarbejde.

  • Sejlerbogen af Magne Klann
    - Viden giver sejlglæde
    af Magne Klann & Øyvind Bordal

    Sejlerbogen er Danmarks store håndbog til sejlere. Den begynder med gennemgang af de helt grundlæggende færdigheder som bådens udstyr og navigation, men går også i dybden med mere avancerede emner som bådfart, opgavefordeling, strategi og sejltrim. Dermed er den velegnet til både begynderen og den dygtige sejler med mange års erfaring. Tanken er, at den skal kunne følges af den enkelte sejler gennem dennes udvikling - hele vejen fra begynder til ekspert. Bogen omhandler både tursejlads og kapsejlads. Sejlerbogen har et moderne grafisk design, flotte fotos, enkle og tydelige illustrationer og en tekst, som ikke gør tingene vanskeligere end de er. Sejlerbogen er udgivet i tre skandinaviske lande og trykt i mere end 15.000 eksemplarer. 772 fotos og illustrationer. Forord af OL-vinder Jesper Bank.Sejlerbogen er inddelt i fire sektioner: 1. Grundlæggende sejlads - om bl.a. vind og vejr, knob og tovværk, regler på vandet og kapsejlads for begyndere.2. Kølbåde - om bl.a. køb af båd, udstyr, navigation, rigning og rigtrim og sejlads i hårdt vejr.3. Jollesejlads - om bl.a. valg af jolletype, teknik og sejltrim.4. Kapsejlads - om bl.a. taktik og strategi, hvordan vindskift udnyttes, mærkerundinger og bådfart.Sejlerbogen kan købes samlet både i trykt udgave og som e-bog. De 4 sektioner kan købes enkeltvis i den elektroniske version.

  • Køn, seksualitet og mangfoldighed af Steen Baagøe Nielsen
    af Steen Baagøe Nielsen & Gitte Riis Hansen

    Temaerne køn, seksualitet og mangfoldighed kræver ny opmærksomhed i disse år. Der er sket meget siden 1950 ernes dominerende forestillinger om et ideelt fungerende kønsrollemønster med faderen som patriarkalsk forsørger og husmoderen med særligt ansvar for omsorg for hjem, børn, syge og gamle. De efterfølgende årtier har budt på de gifte kvinders bevægelse ud på arbejdsmarkedet, skilsmisser, seksuel frigørelse og ligestillingsudvikling. Dette har ikke kun resulteret i flere kvinder i politik og ledelse, men også i flere nærværende fædre i hjemmene. Samtidig ser vi nye måder at identificere sig på og indrette sig seksuelt og kulturelt, og med dette en generelt langt større accept men også nye kampe.På pædagoguddannelsen og i den pædagogiske sektor som helhed må man i stigende grad have fokus på, hvordan børn og andre borgeres hverdagsliv påvirkes af disse forandringer. Udviklingen rejser nye spørgsmål, som kræver omtanke og skaber behov for pædagogiske diskussioner: - Hvad betyder køn og de forandrede familieforhold for den pædagogiske praksis? - Hvordan kan vi imødekomme lovens krav om at arbejde for ligebehandling - Hvordan kan vi blandt personalet etablere måder at diskutere og reflektere disse spørgsmål uden det ender i grøftegravning og kønskamp? - Hvordan skal vi møde barnets eller den unges seksualitet, lysten til at lege og udfordre de forståelser af det rigtige køn på måder, som hverken skaber frygt (fx hos forældre), men samtidig heller ikke begrænser de faglige udfoldelsesmuligheder? - Hvordan skal vi forholde os til frygt og mistillid i forhold til relationer mellem personale og forældre omkring børn? Alt i alt diskuterer bogens tendenser til opbrud samt muligheder og veje i den pædagogiske praksis til at håndtere og understøtte udfordringen af de traditionelle, dominerende eller kulturelt selvfølgelig omgangsformer, der er knyttet til køn og seksualitet.

  • Sejlerbogen - Prøvekapitel: Grundlæggende sejlads - Hvad gør man og hvad hedder det? af Magne Klann
    - Viden giver sejlglæde
    af Magne Klann & Øyvind Bordal

    Prøvekapitel: Grundlæggende sejlads - Hvad gør man og hvad hedder det? Fra Sejlerbogen, Danmarks store håndbog til sejlere. Sejlerbogen begynder med gennemgang af de helt grundlæggende færdigheder som bådens udstyr og navigation, men går også i dybden med mere avancerede emner som bådfart, opgavefordeling, strategi og sejltrim. Dermed er den velegnet til både begynderen og den dygtige sejler med mange års erfaring. Tanken er, at den skal kunne følges af den enkelte sejler gennem dennes udvikling - hele vejen fra begynder til ekspert. Bogen omhandler både tursejlads og kapsejlads. Sejlerbogen er inddelt i fire sektioner: 1. Grundlæggende sejlads - om bl.a. vind og vejr, knob og tovværk, regler på vandet og kapsejlads for begyndere.2. Kølbåde - om bl.a. køb af båd, udstyr, navigation, rigning og rigtrim og sejlads i hårdt vejr.3. Jollesejlads - om bl.a. valg af jolletype, teknik og sejltrim.4. Kapsejlads - om bl.a. taktik og strategi, hvordan vindskift udnyttes, mærkerundinger og bådfart.Sejlerbogen kan købes samlet både i trykt udgave og som e-bog. De 4 sektioner kan købes enkeltvis i den elektroniske version.Sejlerbogen har et moderne grafisk design, flotte fotos, enkle og tydelige illustrationer og en tekst, som ikke gør tingene vanskeligere end de er. Sejlerbogen er udgivet i tre skandinaviske lande og trykt i mere end 15.000 eksemplarer. 772 fotos og illustrationer. Forord af OL-vinder Jesper Bank.

  • Sejlerbogen - Prøvekapitel: Kapsejlads - Opgavefordeling, kommunikation, boathandling af Magne Klann
    - Viden giver sejlglæde
    af Magne Klann & Øyvind Bordal

    Prøvekapitel: Prøvekapitel: Kapsejlads - Opgavefordeling, kommunikation, boathandling. Fra Sejlerbogen, Danmarks store håndbog til sejlere. Sejlerbogen begynder med gennemgang af de helt grundlæggende færdigheder som bådens udstyr og navigation, men går også i dybden med mere avancerede emner som bådfart, opgavefordeling, strategi og sejltrim. Dermed er den velegnet til både begynderen og den dygtige sejler med mange års erfaring. Tanken er, at den skal kunne følges af den enkelte sejler gennem dennes udvikling - hele vejen fra begynder til ekspert. Bogen omhandler både tursejlads og kapsejlads. Sejlerbogen er inddelt i fire sektioner: 1. Grundlæggende sejlads - om bl.a. vind og vejr, knob og tovværk, regler på vandet og kapsejlads for begyndere.2. Kølbåde - om bl.a. køb af båd, udstyr, navigation, rigning og rigtrim og sejlads i hårdt vejr.3. Jollesejlads - om bl.a. valg af jolletype, teknik og sejltrim.4. Kapsejlads - om bl.a. taktik og strategi, hvordan vindskift udnyttes, mærkerundinger og bådfart.Sejlerbogen kan købes samlet både i trykt udgave og som e-bog. De 4 sektioner kan købes enkeltvis i den elektroniske version.Sejlerbogen har et moderne grafisk design, flotte fotos, enkle og tydelige illustrationer og en tekst, som ikke gør tingene vanskeligere end de er. Sejlerbogen er udgivet i tre skandinaviske lande og trykt i mere end 15.000 eksemplarer. 772 fotos og illustrationer. Forord af OL-vinder Jesper Bank.

  • At forstå sorg af Jesper Roesgaard Mogensen
    - Teoretiske og praktiske perspektiver
    af Jesper Roesgaard Mogensen & Preben Engelbrekt

    Op mod 70000 børn og unge har mistet en eller begge forældre, og mere end 86.000 lever i en hverdag, hvor mor og/eller far er alvorligt fysisk syg, og hvor angsten for død bliver en udslagsgivende faktor for, hvordan deres opvækst kommer til at se ud. Som alle andre børn og unge er de hver dag i kontakt med professionelle voksne: Pædagoger og lærere, men også socialrådgivere og hospitalspersonalet, der hvor forældrene behandles. Vi må klæde disse professionelle på til den opgave, de står med. Både teoretisk og praktisk er det nødvendigt, at de ved, hvordan de skal forstå de sorgreaktioner, der umiddelbart kan virke foruroligende, fremmede, overvældende og opmærksomhedskrævende. At de ved, hvordan de skal tale med den sørgende, med dennes familie, og hvad der kan hjælpe i skolegården, på studiet eller i hjemmet. Dette i den akutte tid både under og efter tab, men også på lang sigt.

  • Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne af Lars Fuglsang
    - På tværs af fagkulturer og paradigmer
    af Lars Fuglsang, Klaus Rasborg & Poul Bitsch-Olsen

    Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne henvender sig til elever og undervisere på alle samfundsfaglige uddannelser på både bachelor- og overbygningsniveau. Bogen sigter på at give en samlende og loyal fremstilling af de mest fremherskende videnskabsteoretiske paradigmer og de ofte frugtbare diskussioner, der har været ført imellem deres tilhængere. 3. udgaven er blevet gennemskrevet og opdateret. Den grundige introduktion til de forskellige videnskabsteoretiske retninger er således blevet lettere tilgængelig til glæde for de studerende.

  • Interprofessionelt samarbejde i sundhedsvæsnet af Lisbeth Villemoes Sørensen Spar 18%
    - rammer, udfordringer og muligheder
    af Lisbeth Villemoes Sørensen, Bettan Bagger & Marianne Lindahl

    Sundhedsvæsnet har i dag fokus på menneskers mulighed for at agere i hverdagen og på, at den enkelte kan fastholde en meningsfuld tilværelse, med alt hvad det indebærer, trods sygdom og funktionsevnenedsættelse. Det er ikke muligt for en enkelt faggruppe at sikre dette ud fra faggruppens kernekompetencer. At skabe en sammenhængende indsats, så patienter og pårørende oplever sammenhængende og velkoordinerede forløb kræver et velfungerende interprofessionelt samarbejde. Dette er forudsætningen for høj faglig kvalitet, god ressourceudnyttelse og faglig udvikling.Et eksempel på dette er telemedicin eller velfærdsteknologi, som er et område, der er i hastig udvikling. Det stiller store krav til de sundhedsprofessionelles evner til at kommunikere klart både med hinanden og med patienter gennem digitale medier. Det stiller samtidig krav om, at de enkelte faggrupper er bevidste om deres egne kompetencer og har kendskab til de øvrige faggruppers kernekompetencer, så patienten tilbydes den bedst mulige viden og intervention i forbindelse med sit problem. Den enkelte sundhedsprofessionelle skal se sin faglige indsats som et led i en samlet indsats og forstå kompleksiteten i sundhedsvæsenets opgaver generelt.De sundhedsfaglige professionsuddannelsers Modul 5 har som omdrejningspunkt, hvordan man skaber en fælles base for at handle sammen om de konkrete opgaver, man møder i sundhedsvæsnet. Hensigten med denne bog er at bidrage til udvikling af en sådan fælles base, og bl.a. gennem eksempler, studiespørgsmål og cases give de studerende mulighed for at opnå kendskab til andre professioners kompetencer, faglige terminologi og begreber. Det er således redaktørernes ønske, at bogen medvirker til fælles forståelse professionerne imellem til gavn for patienterne i fremtidens sundhedsvæsen.Bogen indledes med en patienthistorie, som der refereres til gennem hele bogen, således at de studerende kan koble de enkelte kapitlers teoretiske indhold over på den praktiske virkelighed. Bogen indeholder også et kapitel om opgavefordeling i regioner og kommuner og om sundhedsøkonomi, således at de rammer og betingelser, som de sundhedsprofessionelle arbejder under, er beskrevet og kan danne grundlag for forståelse af bogens øvrige kapitler.

  • Videnskabsteori af Caroline Schaffalitzky de Muckadell Spar 19%
    - Lærebog for sundhedsprofessionelle
    af Caroline Schaffalitzky de Muckadell & Esben Nedenskov Petersen

    I bogen Videnskabsteori finder man overordnede, systematiske beskrivelser af kilderne til videnskabelig erkendelse og forskningens processer. Denne bog viser, hvordan betydningen af teoretiske diskussioner, synspunkter og begreber hænger sammen med videnskabelig praksis. Ved hjælp af eksempler, illustrative cases og kapitelopbygningen vises den naturlige forbindelse mellem abstrakte filosofiske overvejelser om videnskabens mål og erkendekilder, udvalgte eksempler på videnskabelige metoder, forskellige syn på forholdet mellem teori og virkelighed og spørgsmål om etik og forskningsprocesser. Bogens sidste kapitel omhandler opgaveskrivning som et udtryk for, at den videnskabelige model er basal i al akademisk tænkning.

  • Fødevarer og kvalitet af Gitte Gross Spar 19%
    - - råvarer og forarbejdning
    af Gitte Gross, Marianne Furbo, Marianne H. Moustgaard, mfl.

    Fødevarer og kvalitet er det teoretiske fundament for professionsbachelorer i ernæring og sundhed samt for fødevareteknolog- og ernæringsteknologuddannelserne.Bogen behandler fødevaregrupper ud fra deres funktionelle, ernæringsmæssige, sensoriske, hygiejniske og holdbarhedsmæssige kvaliteter . både som råvarer og forarbejdede produkter.

  • Læring i praktikken af Birgitte Højberg Spar 19%
    - Tilgange og metoder i pædagogstuderendes praktik
    af Birgitte Højberg

    Praktikken i pædagoguddannelsen fylder godt en tredjedel af den samlede studietid og rummer nogle helt særlige muligheder for læring og udvikling. Læring i praktikken giver den studerende, praktikvejlederen og underviseren en dybere forståelse af, hvad praktik er, og hvordan læreprocessen kan forstås, understøttes og kvalificeres gennem forskellige forskningsbaserede og caseinspirerede læringstilgange, -metoder og -redskaber. Bogen er skrevet til den nye pædagoguddannelse og kommer blandt andet ind på, hvordan kompetencemålene kan bruges som styrings- og måleredskab for den studerendes praktikforløb. Herudover beskriver bogen praktikkens prøver, arbejdet med praktikplaner, dokumentation af den studerendes læreproces, praktikvejledning, praktikforberedelse, studiedage, praktikbearbejdning samt praktikkens etiske aspekter og dilemmaer.Se bogens digitale materiale på www.dafolo.dk/profpædagog. Her findes en række forslag til selvstændige studieaktiviteter og yderligere læring i praktikken.Birgitte Højberg er uddannet socialpædagog og master i professionsuddannelse fra Aarhus Universitet, DPU. Hun er ansat som lektor i pædagogik og praktikkoordinator ved Professionshøjskolen UCC, Pædagoguddannelsen Sydhavn, hvorfra hun har mange års erfaring med praktikrelateret undervisning, vejledning og supervision, både af studerende, praktikvejledere og undervisere.

  • Problemskabende adfærd ved udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning af Bo Hejlskov Elven Spar 23%
    af Bo Hejlskov Elven

    En praktisk og teoretisk bog om håndtering af problemskabende adfærd – fra trods over vold til selvskade. Bogen tager udgangspunkt i affektteori og i empirisk forskning om, hvordan mennesker med udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning reagerer i forskellige situationer. Den gør op med konsekvenspædagogikken, adfærdsterapien og andre metoder, der som udgangspunkt har at ændre adfærd, og tilbyder metoder, som bedre afspejler det humanistiske menneskesyn, der dominerer både specialpædagogikken og omsorgen i dag.Bogen indeholder et stort antal eksempler med både børn og voksne, og de er lige relevante i skolen som i omsorgsvirksomheder for voksne.

  • Fra problem til færdig opgave af Merete Bjerrum Spar 18%
    af Merete Bjerrum

    "Bogen henvender sig til studerende på de videregående sundhedsuddannelser, herunder de social- og sundhedsfaglige kandidat- og masteruddannelser. Bogen er en introduktion til den videnskabelige arbejdsproces. Her er intet underforstået, men alt er grundigt forklaret. Den er skrevet i et meget læsevenligt sprog, nærmest sanseligt, så man kan høre forfatterens stemme i sit øre. Den har en logisk struktur og er gennemtænkt vejledende til sidste side. Bogens layout er enkelt og med en god farvesætning på sidernes yderkant, der fremmer brugen af bogen som opslagsværk.Jeg giver denne meget velskrevne og veldisponerede bog mine varmeste anbefalinger. Den bør stå på enhver studerendes boghylde, der interesserer sig for sundhed og kvalitative undersøgelser i særdeleshed."- Anne-Marie Elgkjær Larsen. cand.cur., vicerektor på Diakonisse-stiftelsens Sygeplejeskole, Tidsskrift for Sygeplejeforskning 2/2006. MERETE BJERRUM er cand.mag. i historie, ph.d. i Medicin og lektor ved Institut for folkesundhed, Aarhus Universitet.

  • Aktionslæring i pædagogisk praksis af Søren Smidt Spar 19%
    af Søren Smidt & Suzanne Krogh

    Aktionslæring er en metode, der kan bidrage til at understøtte pædagogisk udvikling rettet mod børnenes hverdagsliv og medarbejdernes faglighed. Samtidig kan aktionslæring være med til at sikre, at den pædagogiske udvikling baseres på viden og målformuleringer og bliver omsat til konkret praksis i hverdagen.Denne bog er en praktisk og overskuelig hjælp til institutioner, der arbejder med aktionslæring. I bogen præsenteres den didaktiske aktionslæringsmodel, og modellens ni arbejdspunkter gennemgås.Bogen henvender sig til ledere og medarbejdere i børnehaver og vuggestuer, 0-6-årsinstitutioner, fritidsinstitutioner, klubber, dagplejere og studerende ved grund-, efter- og videreuddannelser på dagtilbudsområdet.

  • Fagdidaktik i naturfag af Hanne Møller Andersen
    af Hanne Møller Andersen & Lars Brian Krogh

    Bogen er skrevet til naturfagene: fysik, kemi, biologi og geografi. Fokus er på de fagdidaktiske aspekter og spørgsmål, som naturfagene er fælles om. Forfatterne indkredser fem aktuelle udfordringer – læring, dannelse, motivation, samspil og lærerudvikling – som de mener bør imødegås for at løfte naturfagsundervisningen i Danmark (og internationalt). De diskuterer, hvilke udviklingsspor, der viser sig forude, præsenterer den nyeste forskning og omsætter de vigtigste resultater til pejlemærker og anbefalinger til undervisning i praksis.Gennem emner som: Hvorfor undervise i naturfag?, læringsteori og evaluering, undersøgelsesbaseret undervisning og it, sprog og kommunikation i undervisningen inspirerer bogen læseren til refleksion og videreudvikling af egen praksis.Bogen udkommer i serien Didaktik, en række af didaktikbøger til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne samt lærerstuderende. Bøgerne går praktisk til værks og er baseret på den nyeste forskning inden for området.

  • Hjernepauser af Nanna Paarup
    - Aktiviteter, der booster læring
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen

    Hjernepauser giver mere reel læringstid og bidrager til øget trivsel i klassen. De er et nemt og effektivt virkemiddel, der på kort tid og med en relativ lille indsats kan gøre en stor forskel, som del af din klasseledelse. En hjernepause er en aktivitet på typisk 1-5 minutter, hvor eleverne gennem bevægelse, koncentration og koordination genererer ny energi, opmærksomhed og fokus i undervisningen. Den største effekt opnås ved krydsmodal perception, hvor højre og venstre kropsdel koordineres.Gennem bogen får du•indsigt i, hvorfor hjernepauser virker•viden om hjernens opbygning og sammenhæng mellem bevægelse, hjerneprocesser og læring•teknikker og værktøjer til at anvende hjernepauser og skabe glidende overgange til læringsaktiviteterne•84 hjernepauser til brug i undervisning•et refleksionsrum i forhold til din egen praksisHjernepauser - Aktiviteter der booster læring er til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Værktøjerne og hjernepauserne kan dog bruges i alle typer af undervisning og vil have lige så stor effekt på kurser for voksne og på videregående uddannelser. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • Sundhedspædagogik i sundhedsfremme af Monica Carlsson m.fl. Spar 19%
    af Monica Carlsson m.fl.

    Sundhedspædagogik i sundhedsfremme kan også anvendes på diplom-, master- og kandidatuddannelser inden for pædagogik og sundhedsvidenskab.Bogen diskuterer udvalgte kernebegreber og synsvinkler i sundhedspædagogikken, som har essentiel betydning for sundhedsfremmende interventioner og aktiviteter, hvor målet er at opbygge ressourcer og skabe sundhed og trivsel for forskellige målgrupper. Den giver således det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme.Kritisk sundhedspædagogik er en nøglefaktor i arbejdet med sundhedsfremme. Den kritiske sundhedspædagogik tager sit udgangspunkt i et positivt og holistisk sundhedsbegreb og refererer til social og individuel empowerment og udvikling af handlekompetence gennem dialog mellem sundhedsprofessionelle og borgere situeret i en specifik kontekst.Når man arbejde med sundhedsfremme navigeres mellem to komplekse felter: det pædagogiske felt og det sundhedsfaglige felt, som har forskellige målsætninger, metoder og evalueringsmodeller, som gør det vanskeligt at svare på de centrale spørgsmål, som praktikerne stilles over for i deres hverdag, fx: ”Hvad er den bedste måde at forbedre sundheden på?”, ”Hvordan involveres brugerne i sundhedsfremme?” eller ”Hvordan skabes der viden om, hvad der virker?”Meningen med denne bog er ikke at give entydige svar på disse og lignende spørgsmål, men forfatterne inviterer læserne til refleksion på baggrund af det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme, som bogen præsenterer.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.