Genrer
Pris
DKK
Anmeldelser
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
Formater
  • 999+
  • 999+
  • 999+
  • 725
  • 317
  • 146
  • 31
  • 7
  • 2
  • 1
Sprog
  • 999+
  • 999+
  • 999+
  • 999+
  • 50
  • 334
  • 98
  • 57
  • 34
  • 23

Studiebøger

  • PERSONLIGE PENGEGAVER af Tina Dalbøge Spar 25%
    - 45 idéer, trin-billeder og masser af tips til gaver, der glæder
    af Tina Dalbøge

    E-bogen Personlige pengegaver giver dig masser af idéer til sjove, farverige og alternative måder at forære penge væk i gaver. Glem alt om et kedeligt telegram og pak i stedet en gave ind, så modtageren enten på en diskret, anderledes eller meget festlig måde får serveret pengesedler eller mønter. Så skal du til fødselsdag, konfirmation, bryllup eller en anden festlig begivenhed, så er der helt sikkert en idé, du kan bruge – eller blive inspireret af, så du finder på din helt egen personlige pengegave. Der er tydelige step-by-step billeder og ekstra tips til alle bogens 45 idéer. E-bogen er på 156 sider.Bag e-bøgerne i denne LAV SELV-serie står idékvinden, Tina Dalbøge, som tidligere har udgivet bogen Førstehjælp til fantasien.

  • En designtilgang til teknologiforståelse af Ole Sejer Iversen Spar 19%
    af Ole Sejer Iversen, Christian Dindler & Rachel Charlotte Smith

    Hvordan danner og uddanner vi børn og unge til at leve meningsfulde og gode liv i en digitaliseret samtid? En designtilgang til teknologiforståelse besvarer dette spørgsmål ved at give en faglig indsigt i digitalt design og digital myndiggørelse. Bogens hovedargument er, at alle elever gennem uddannelse skal have mulighed for at medskabe den fremtid, der opstår gennem design af digitale teknologier. Det indbefatter en kritisk, konstruktiv og nysgerrig stillingtagen til teknologi.Bogens første del handler om, hvordan vi kan tale meningsfuldt om digital teknologi i undervisningen, og beskriver den udfordring, som elever, lærere og uddannelsesinstitutioner står over for. Anden og tredje del fokuserer på henholdsvis at sætte elever i stand til selv at designe digitale artefakter (digitalt design) og at give elever en forståelse for de digitale artefakter, som andre har designet (digital myndiggørelse). Gennem designprocessen kan eleverne lære at arbejde med komplekse problemer og konstruere med digital teknologi ud fra egne intentioner og under hensyntagen til de mennesker, der skal bruge teknologien. Gennem analyser af teknologier, som andre har designet, klædes eleverne på til at forstå, hvordan teknologi bruges, hvilken intentionalitet den indeholder, og hvilken betydning den har for individer, fællesskaber og samfund.En designtilgang til teknologiforståelse bidrager således med en forståelse af digitalt design og digital myndiggørelse og sigter mod at skabe et solidt fundament, på hvilket teknologiforståelsesfagligheden i undervisningen kan opbygges og kvalificeres.

  • Sælg med hovedet af Katja Hessel Spar 13%
    - Salgspyskologi, Neurosalg og Salgsmetoder
    af Katja Hessel & Nille Presskorn

    Sælger med hovedet kobler klassiske salgsteknikker med neurosalg og salgspsykologi.I sælger med hovedet bliver teorien uddybet med relevante cases, forskningsresultater og praktiske eksempler fra flere brancher. Indholdet er desuden opbygget med værktøjer og refleksionopgaver gennem hele bogen.Sælger med hovedet spænder over emner som salgspsykologi, neurosalg, salgsledelse og mersalg, jura og etik i salget samt slagets seks faser, herunder bl.a. forberedelse af salget, præsentationsteknik, behovsanalyse og forhandlingsteknik.Bogen er målrettet akademi- og diplomstuderende samt til virksomheder, konsulenter og andre med interesse for målrettet salg og salgspsykologi.

  • Holdtræning af Marina Aagaard
    - Motivation, metodik og målrettet træning
    af Marina Aagaard

    Ny dansk fagbog og inspirationsbog til undervisere i diverse former for holdtræning for forskellige målgrupper. Bogen er især tiltænkt holdinstruktører, gymnastikinstruktører, fysioterapeuter, idrætslærere og idrætsstuderende.Bogen har tre hovedafsnit om henholdsvis Træningsteori og holdtræningslære, Træningselementer i holdtræning og Holdtræning træningsaktiviteter. De er inddelt i 20 kapitler, der bl.a. omhandler sundhed og træning, motivation og adfærdsændring, metodik og cueing samt vigtig viden om praksis inden for alle områder af holdtræning:Musik og lyd. Specifik træningslære og basisbevægelser. Planlægning, timestruktur, og indhold; opvarmning, kredsløbs-, koordinations-, styrke- og bevægelighedstræning samt afspænding. Også bodymind træning, bl.a. yoga og mindfulness, og outdoor fitness.Desuden diverse forslag til styring af træningseffekt; intensitet, impact og koordination, samt oplæg til varierede holdformater, opstillinger, formationer og positioner.Bogen beskriver adskillige variationsmetoder til alle former for programmer og øvelser i puls træning og holdstyrketræning. Desuden særligt afsnit om opbygning af serier.Bogen er gennemillustreret og indeholder ny viden om sund holdtræning og fitness træning, de seneste internationale træningsanbefalinger, over 20 programforslag, fx outdoor fitness, og unikke figurer og tabeller:◾Rammeplan(er) for holdtræning struktur, varighed, indhold, musik.◾Internationale træningsanbefalinger (på dansk).◾BPM anbefalinger for flere træningsformer og aktiviteter.◾Agonist-antagonist styrketræning.◾Undervisningstegn, (internationale) cueing tegn.◾Basis styrkeøvelser, strækøvelser og overkropsbevægelser.◾Omfattende trinoversigt med gymnastik, dans (zumba) og puls trin.

  • Professionel kapital af Andy Hargreaves Spar 19%
    - En forandring af undervisningen på alle skoler
    af Andy Hargreaves & Michael Fullan

    I denne skelsættende bog gør to af verdens førende uddannelsesforskere op med myter, fejlslagne reformer og hurtige snuptagsløsninger i uddannelsessystemer verden over. I stedet for at tilbyde nye hurtige løsninger argumenterer Andy Hargreaves og Michael Fullan for, at man skal udvikle, værdsætte og udfordre det, man allerede har: lærerne. En langsigtet investering i dette aktiv giver nemlig langt større afkast – i form af dygtigere lærere, en professionel læringskultur og i sidste ende endnu dygtigere elever.Til at gøre det har forfatterne udviklet begrebet professionel kapital, der består af tre kapitalformer:• Menneskelig kapital, dvs. den enkeltes talent, engagement, viden og færdigheder• Social kapital, dvs. mængden og kvaliteten af interaktioner og sociale relationer igruppen•Beslutningskapital, dvs. erfaring, dømmekraft og håndtering af kompleksitetGod undervisning forudsætter med andre ord individuelt kompetente lærere,engagerede lærere, der samarbejder, og lærere, der udøver dømmekraft i den konkrete undervisningssituation, det vil sige, som handler på grundlag af evidens og erfaring. Et af midlerne til det er professionelle læringsfællesskaber, der kan være den ramme, inden for hvilken den professionelle kapital kan investeres, vokse og give afkast. Som afslutning gives der handlingsanvisninger til at fremme professionel kapital til henholdsvis lærere, skoleledelse og forvaltning samt stater og interesseorganisationer.Andy Hargreaves er professor på Lynch School of Education ved Boston College. Han rådgiver regeringer, fonde, fagforeninger, administratorforeninger og andre grupper rundt om i verden og er æresdoktor ved Uppsala Universitet i Sverige. Han har udgivet en lang række banebrydende bøger om uddannelse, herunder Opløftende ledelse (sammen med Alan Boyle og Alma Harris), som er udkommet på dansk i 2016.Michael Fullan er professor emeritus ved Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto, og Special Adviser on Education i Ontario. Han fungerer over hele verden som konsulent i systemreformer og gennemfører workshops om forandringsledelse. Fullan har skrevet en lang række prisvindende bøger, som er blevet oversat til en lang række sprog.

  • Synlig læring i gymnasiet og HF af Sophie Holm Strøm Spar 19%
    - Baglæns design af undervisningen med synlige læringsmål, succeskriterier og løbende feedback
    af Sophie Holm Strøm

    Denne bog giver en kort teoretisk introduktion til principperne og rationalet bag den newzealandske uddannelsesforsker John Hatties ”synlige læring”. Gennem bogen vil læseren få en indføring i, hvordan synlig læring kan omsættes til umiddelbar anvendelse i gymnasiet og på HF.Bogen giver konkrete anvisninger til den enkelte lærer i forhold til at blive mere effektiv og målrettet i sin undervisning. Samtidig vil skoleledere få et indblik i de faktorer, der har den største positive indvirkning på elevernes læring, og som kan danne afsæt for prioriteringer og beslutninger i relation til lærernes professionelle læring og kompetenceudvikling.Efter en kort introduktion til Hatties forskningsresultater kommer bogen ind på, hvordan man som lærer kan arbejde med at formulere synlige læringsmål, og hvad man helt konkret kan gøre, for at læringsmålene bliver synlige for eleverne. Der gives en række konkrete ideer til, hvordan man ”planlægger undervisningen bagfra” ved at starte sin planlægning med slutmålet for eleven, ligesom der gives eksempler på, hvordan det konkrete design af undervisnings- og læringsaktiviteter i et undervisningsforløb kan understøtte elevernes læreproces. Endelig giver bogen gode råd til, hvordan man kan arbejde med at give eleverne formativ feedback undervejs i læreprocessen.Bogens tilhørende digitale materiale findes på www.dafolo.dk/SynligLæringiGymnasiet. Herfra kan bogens mange skemaer downloades, ligesom der blandt andet findes et videoklip fra en studietur med skolebesøg på tre newzealandske skoler.

  • Professionelle læringsfællesskaber af Thomas R. S. Albrechtsen Spar 19%
    - Teamsamarbejde og undervisningsudvikling
    af Thomas R. S. Albrechtsen

    Forventningerne og kravene til læreres professionalisme er stigende – ikke kun hvad angår den enkelte lærer, men i høj grad også hvad angår teamsamarbejde og andre former for professionelle fællesskaber. Spørgsmålet er, hvordan dette kan gribes an på den mest effektive måde. Hvordan kan man udvikle sig professionelt som lærer og deltage i et frugtbart samarbejde med sine kolleger med det hovedformål at forbedre sin undervisning og øge elevernes læringsudbytte? Et muligt svar herpå ligger i skolebaserede professionelle læringsfællesskaber.Ideen om professionelle læringsfællesskaber er ved at blive udbredt i mange uddannelsessystemer rundt omkring i verden. Denne bog giver den første danske introduktion hertil og et bud på, hvordan professionelle læringsfællesskaber kan bidrage til den daglige undervisningsudvikling. Bogen henvender sig både til praktiserende lærere, skoleledere, lærerstuderende og studerende på pædagogiske efter- og videreuddannelser, der interesserer sig for, hvordan man kan nytænke og videreudvikle det professionelle kollegiale undervisningssamarbejde internt på skolerne.

  • SEX - stillinger og teknikker af Adam Arent Spar 15%
    af Adam Arent

    Går du rundt og tror, at god sex mest af alt handler om at opbygge den rette stemning med en romantisk middag med levende lys, kan du godt tro om igen. Det kan godt være, at middagen baner vejen til soveværelset, men hvis du ikke er i stand til at komme med en blot rimelig præstation på lagnerne, kan du kun være sikker på én ting: der kommer aldrig en romantisk middag nummer to med den udkårne.Det handler grundlæggende om at være en god elsker/elskerinde, og det kan denne bog lære dig. Med langt over 60 forskellige stillinger og teknikker, alle præsenteret med både forklaringer og fotografier, er dette sandsynligvis den mest omfattende guide til sex, du nogensinde vil se.IndholdsfortegnelseForord, Indledning, Missionærstillingen, Den kvindelige missionær, Svømmeren, Katten, Brostillingen, Det varme sæde, Edderkoppen, Hængepartiet, Ryttersken, Bageren, Liggestolen, Stolen, Hunden, Rygdækningen, Ridestillingen, Korset, Overliggeren, Kaminen, Top til tå, Bordkanten, Skeen, Bærestolen, Stående, Fra side til side, Karrusellen, Spændetrøjen, Glidetur mod G, Trykpressen, Køkkenbordet, Den hurtige, Omfavnelsen, Alfabetet, Pyramiden, Det kinesiske stød, Ubåden, Den flyvende sommerfugl, Sommerfuglen, Ismanden, Det varme kys, Slowmotion, Niogtres, Bambuskløveren, Twister, Den omvendte ridestilling, Fuglen, Trillebøren, Kaskadestillingen, Karmas hjul, Buen, Lotusstillingen, Skildpadden, Aben, Koen, Elefanten, Den store bi, Genoplivelsen, Taburetten, Gyngen, Blow-job, Helikopteren, Rocco, Kranen, Verden rundt (Amerikansk, Dansk, Engelsk, Fransk, Græsk, Norsk, Russisk, Spansk, Svensk og Tysk) og Forslag til videre læsning.

  • Johan er sådan en glad dreng af Søs Lykke Sloth
    - Om at være mor til et barn med autisme
    af Søs Lykke Sloth

    Min søn Johan er fire år gammel og fik i oktober 2012 diagnosen infantil autisme. Et usynligt handicap og en udviklingsforstyrrelse, han skal leve med altid, og som bl.a. påvirker hans sprog, hans sociale samspil og hans forestillingsevne. Johan er dermed en del af en statistik, hvor flere og flere børn får stillet en diagnose inden for autismespektret, og han er kød og blod i debatten om inklusion af børn med særlige behov. I dag er der 50.000 børn og voksne i Danmark, der lever med en diagnose inden for autismespektret. Det skal samfundet forholde sig til.Denne beretning handler om tiden, fra jeg bliver opmærksom på, at Johan ikke udvikler sig, som han skal, til tidspunktet, hvor han får diagnosen. Og tiden lige efter.Da jeg selv stod forvirret, ulykkelig og bekymret for fremtiden, ville det have hjulpet mig at kende processen og vide, hvor jeg kunne søge hjælp. Jeg håber, beretningen vil være en hjælp for forældre i en lignende situation. Søs Lykke Sloth er 41 år og uddannet journalist. Hun har i en længere årrække været journalist på Berlingske og er nu redaktionsleder i DI Medier, Dansk Industri.Hun er gift og har foruden Johan døtrene Kamille og Lærke på henholdsvis 13 og ni år.

  • Hvad vi ved om god undervisning af Hans Werner Heymann
    af Hans Werner Heymann

    Bogen præsenterer den seneste viden inden for syv områder, der er centrale i undervisningen: Klasseledelse, klarhed og strukturering, motivation, forventninger og resultater, metodevariation, læringsklima og undervisningsdifferentiering.Til praktikerens håndværk hører at forholde sig til resultaterne fra empirisk undervisningsforskning med nødvendig skepsis, men også at benytte dem til professionel inspiration. Bogen giver grundlag for refleksion for at få et bedre blik på det, der faktisk foregår i undervisningen og på de beslutninger, der træffes om, hvad der skal ske i undervisningen.Bogen henvender sig til alle med interesse for undervisning og læring, særligt folkeskolelærere, undervisere på ungdomsuddannelser og seminarier, lærerstuderende og skoleledere.Bogen indeholder bidrag af Andreas Helmke, Cathrine Walter, Eva-Maria Lankes, Hartmut Ditton, Gerhard Eikenbusch, Manfred Pfiffner, Hilbert Meyer, Matthias Trautmann, Beate Wischer og Hans Werner Heymann.Lektor ved University College Lillebælt Jens Peter Christiansen har skrevet introduktion til bogen, hvor han sammenholder bidragene med uddannelsesforskning i en dansk undervisningskontekst.Bogens titel forveksles ind imellem med 'Det ved vi om god undervisning', 'Hvad ved vi om god undervisning' eller 'Det vi ved om god undervisning' - kært barn har mange navne!

  • Retorik e-bog af Helle Hvass Spar 20%
    af Helle Hvass

    Retorik - at lære mundtlig formidling er en grundbog i retorik, der giver grundskole lærere og lærerstuderende indsigt i retorikken og redskaber til at undervise elever i retoriske formidlingsformer. Bogen belyser, hvordan man forbereder og fremfører forskellige typer mundtlig formidling. Desuden gennemgåes stemmeorganerne og stemmens fejlfunktioner.

  • Styr på studiet af Jens Estrup Spar 17%
    - Fokus- og Hurtiglæsning med effektiv notat- og husketeknik
    af Jens Estrup

    Sæt turbo på din læsning, få overblik, forstå og husk hvad du læser. Lær effektive læse - og studieteknikker så du hurtigt sorterer, forstår og husker faglige tekster. Du lærer også effektiv notatteknik og Mind Map som du kan bruge både hjemme og i undervisningen.

  • Ord af Louise Østergaard
    af Louise Østergaard

    ... man kender hinandens livretter, tøjsmag og forskellige vaner, det giver tryghed og binder mennesker sammen to og to. Jeg aner ikke, om du foretrækker hakkebøf frem for frikadeller, eller hvilken skjorte du går mest i, men giv mig en liste på hundrede ord, og jeg vil med det samme kunne udpege de ti, du bedst kan lide. Jeg sad ved siden af dig, den dag sort blæk for evigt manifesterede ordenes betydning på din brune hud. Louise Østergaard, født 1973. ORD er Louises debutroman.

  • Problembaseret læring af Roar C. Pettersen
    - For elever, studerende og lærere
    af Roar C. Pettersen

    Problembaseret læring (PBL) er en pædagogisk model, som i de sidste tyve år har fået stor opmærksomhed inden for højere uddannelse rundt om i verden og i halvfemserne også på universiteter, seminarier og social- og sundhedsskoler i Norge og Danmark. Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere retter opmærksomheden mod de udfordringer, krav og forventninger, som stilles til rollen som studerende og til de studerendes arbejdsmåder og studiestrategier inden for denne studiemodel. Problembaseret læring sætter den studerende i centrum. Bogen Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere giver en kort indføring i det pædagogiske grundlag, som problembaseret læring hviler på. Forfatteren beskriver centrale sider ved PBL-modellen og giver en grundig indføring i PBLs arbejdsmetoder: De syv trin. Hovedprincipperne i forbindelse med vejledning og PBL beskrives også.Bogens mål er at bidrage til, at lærere, undervisere, elever og studerende på alle niveauer kan få bedst muligt udbytte af problembaserede studier. Den giver også nyttige tips og ideer vedrørende læring- og studiestrategier; også til studerende og lærere, som ikke er tilknyttet studier, hvor problembaseret læring er hovedmodel for uddannelsen.Roar C. Pettersen er førstelektor i højskolepædagogik ved afdelingen for sundhedsfag, Høgskolen Østfold. Han er også tilknyttet højskolens program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS). Han har tidligere udgivet bogen Problembaseret læring, Dafolo, 1999.

  • Faglighed og tværfaglighed af Morten Ejrnæs
    af Morten Ejrnæs

    Faglighed og tværfaglighed fremlægger resultaterne fra en undersøgelse af samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker, lærere og socialrådgivere. Bogen går i dybden med de forskellige faggruppers syn på vanskeligt stillede børns problemer og deres holdninger til, hvordan disse problemer kan løses.I undersøgelsen har medarbejderne på baggrund af forskellige cases besvaret en række spørgsmål. Både cases og spørgsmål indgår i bogen sammen med fremlæggelsen af resultaterne. Det giver en enestående mulighed for, at studerende selv kan analysere resultaterne og forholde sig kritisk til de analyser og konklusioner, der fremlægges i bogen. Studerende har også mulighed for direkte at træne i fagligt og tværfagligt samarbejde ved at bruge bogens 15 cases som øvelsescases. MORTEN EJRNÆS er mag.scient.soc. og lektor i teori om sociale problemer ved Aalborg Universitet.Faglighed og tværfaglighed er oplagt som lærebog i de nye professionsbacheloruddannelser, som netop lægger vægt på, at de studerende kvalificeres til at udvikle det sociale og pædagogiske arbejde på baggrund af kendskab til undersøgelses- og forskningsarbejde.

  • Køn, seksualitet og mangfoldighed af Steen Baagøe Nielsen
    af Steen Baagøe Nielsen & Gitte Riis Hansen

    Temaerne køn, seksualitet og mangfoldighed kræver ny opmærksomhed i disse år. Der er sket meget siden 1950 ernes dominerende forestillinger om et ideelt fungerende kønsrollemønster med faderen som patriarkalsk forsørger og husmoderen med særligt ansvar for omsorg for hjem, børn, syge og gamle. De efterfølgende årtier har budt på de gifte kvinders bevægelse ud på arbejdsmarkedet, skilsmisser, seksuel frigørelse og ligestillingsudvikling. Dette har ikke kun resulteret i flere kvinder i politik og ledelse, men også i flere nærværende fædre i hjemmene. Samtidig ser vi nye måder at identificere sig på og indrette sig seksuelt og kulturelt, og med dette en generelt langt større accept men også nye kampe.På pædagoguddannelsen og i den pædagogiske sektor som helhed må man i stigende grad have fokus på, hvordan børn og andre borgeres hverdagsliv påvirkes af disse forandringer. Udviklingen rejser nye spørgsmål, som kræver omtanke og skaber behov for pædagogiske diskussioner: - Hvad betyder køn og de forandrede familieforhold for den pædagogiske praksis? - Hvordan kan vi imødekomme lovens krav om at arbejde for ligebehandling - Hvordan kan vi blandt personalet etablere måder at diskutere og reflektere disse spørgsmål uden det ender i grøftegravning og kønskamp? - Hvordan skal vi møde barnets eller den unges seksualitet, lysten til at lege og udfordre de forståelser af det rigtige køn på måder, som hverken skaber frygt (fx hos forældre), men samtidig heller ikke begrænser de faglige udfoldelsesmuligheder? - Hvordan skal vi forholde os til frygt og mistillid i forhold til relationer mellem personale og forældre omkring børn? Alt i alt diskuterer bogens tendenser til opbrud samt muligheder og veje i den pædagogiske praksis til at håndtere og understøtte udfordringen af de traditionelle, dominerende eller kulturelt selvfølgelig omgangsformer, der er knyttet til køn og seksualitet.

  • At forstå sorg af Jesper Roesgaard Mogensen
    - Teoretiske og praktiske perspektiver
    af Jesper Roesgaard Mogensen & Preben Engelbrekt

    Op mod 70000 børn og unge har mistet en eller begge forældre, og mere end 86.000 lever i en hverdag, hvor mor og/eller far er alvorligt fysisk syg, og hvor angsten for død bliver en udslagsgivende faktor for, hvordan deres opvækst kommer til at se ud. Som alle andre børn og unge er de hver dag i kontakt med professionelle voksne: Pædagoger og lærere, men også socialrådgivere og hospitalspersonalet, der hvor forældrene behandles. Vi må klæde disse professionelle på til den opgave, de står med. Både teoretisk og praktisk er det nødvendigt, at de ved, hvordan de skal forstå de sorgreaktioner, der umiddelbart kan virke foruroligende, fremmede, overvældende og opmærksomhedskrævende. At de ved, hvordan de skal tale med den sørgende, med dennes familie, og hvad der kan hjælpe i skolegården, på studiet eller i hjemmet. Dette i den akutte tid både under og efter tab, men også på lang sigt.

  • Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne af Lars Fuglsang
    - På tværs af fagkulturer og paradigmer
    af Lars Fuglsang, Klaus Rasborg & Poul Bitsch-Olsen

    Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne henvender sig til elever og undervisere på alle samfundsfaglige uddannelser på både bachelor- og overbygningsniveau. Bogen sigter på at give en samlende og loyal fremstilling af de mest fremherskende videnskabsteoretiske paradigmer og de ofte frugtbare diskussioner, der har været ført imellem deres tilhængere. 3. udgaven er blevet gennemskrevet og opdateret. Den grundige introduktion til de forskellige videnskabsteoretiske retninger er således blevet lettere tilgængelig til glæde for de studerende.

  • Videnskabsteori af Caroline Schaffalitzky de Muckadell Spar 19%
    - Lærebog for sundhedsprofessionelle
    af Caroline Schaffalitzky de Muckadell & Esben Nedenskov Petersen

    I bogen Videnskabsteori finder man overordnede, systematiske beskrivelser af kilderne til videnskabelig erkendelse og forskningens processer. Denne bog viser, hvordan betydningen af teoretiske diskussioner, synspunkter og begreber hænger sammen med videnskabelig praksis. Ved hjælp af eksempler, illustrative cases og kapitelopbygningen vises den naturlige forbindelse mellem abstrakte filosofiske overvejelser om videnskabens mål og erkendekilder, udvalgte eksempler på videnskabelige metoder, forskellige syn på forholdet mellem teori og virkelighed og spørgsmål om etik og forskningsprocesser. Bogens sidste kapitel omhandler opgaveskrivning som et udtryk for, at den videnskabelige model er basal i al akademisk tænkning.

  • Læring i praktikken af Birgitte Højberg Spar 19%
    - Tilgange og metoder i pædagogstuderendes praktik
    af Birgitte Højberg

    Praktikken i pædagoguddannelsen fylder godt en tredjedel af den samlede studietid og rummer nogle helt særlige muligheder for læring og udvikling. Læring i praktikken giver den studerende, praktikvejlederen og underviseren en dybere forståelse af, hvad praktik er, og hvordan læreprocessen kan forstås, understøttes og kvalificeres gennem forskellige forskningsbaserede og caseinspirerede læringstilgange, -metoder og -redskaber. Bogen er skrevet til den nye pædagoguddannelse og kommer blandt andet ind på, hvordan kompetencemålene kan bruges som styrings- og måleredskab for den studerendes praktikforløb. Herudover beskriver bogen praktikkens prøver, arbejdet med praktikplaner, dokumentation af den studerendes læreproces, praktikvejledning, praktikforberedelse, studiedage, praktikbearbejdning samt praktikkens etiske aspekter og dilemmaer.Se bogens digitale materiale på www.dafolo.dk/profpædagog. Her findes en række forslag til selvstændige studieaktiviteter og yderligere læring i praktikken.Birgitte Højberg er uddannet socialpædagog og master i professionsuddannelse fra Aarhus Universitet, DPU. Hun er ansat som lektor i pædagogik og praktikkoordinator ved Professionshøjskolen UCC, Pædagoguddannelsen Sydhavn, hvorfra hun har mange års erfaring med praktikrelateret undervisning, vejledning og supervision, både af studerende, praktikvejledere og undervisere.

  • Problemskabende adfærd ved udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning af Bo Hejlskov Elven Spar 23%
    af Bo Hejlskov Elven

    En praktisk og teoretisk bog om håndtering af problemskabende adfærd – fra trods over vold til selvskade. Bogen tager udgangspunkt i affektteori og i empirisk forskning om, hvordan mennesker med udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning reagerer i forskellige situationer. Den gør op med konsekvenspædagogikken, adfærdsterapien og andre metoder, der som udgangspunkt har at ændre adfærd, og tilbyder metoder, som bedre afspejler det humanistiske menneskesyn, der dominerer både specialpædagogikken og omsorgen i dag.Bogen indeholder et stort antal eksempler med både børn og voksne, og de er lige relevante i skolen som i omsorgsvirksomheder for voksne.

  • Fra problem til færdig opgave af Merete Bjerrum Spar 18%
    af Merete Bjerrum

    "Bogen henvender sig til studerende på de videregående sundhedsuddannelser, herunder de social- og sundhedsfaglige kandidat- og masteruddannelser. Bogen er en introduktion til den videnskabelige arbejdsproces. Her er intet underforstået, men alt er grundigt forklaret. Den er skrevet i et meget læsevenligt sprog, nærmest sanseligt, så man kan høre forfatterens stemme i sit øre. Den har en logisk struktur og er gennemtænkt vejledende til sidste side. Bogens layout er enkelt og med en god farvesætning på sidernes yderkant, der fremmer brugen af bogen som opslagsværk.Jeg giver denne meget velskrevne og veldisponerede bog mine varmeste anbefalinger. Den bør stå på enhver studerendes boghylde, der interesserer sig for sundhed og kvalitative undersøgelser i særdeleshed."- Anne-Marie Elgkjær Larsen. cand.cur., vicerektor på Diakonisse-stiftelsens Sygeplejeskole, Tidsskrift for Sygeplejeforskning 2/2006. MERETE BJERRUM er cand.mag. i historie, ph.d. i Medicin og lektor ved Institut for folkesundhed, Aarhus Universitet.

  • Inkluderende klasseledelse af Susan Tetler Spar 19%
    af Susan Tetler & Mette Molbæk

    Den voksende elevmangfoldighed i klasserummet udfordrer lærere til en stadig refleksion over, hvordan de bedst muligt kan understøtte alle elever i deres læringsprocesser. Denne bog ønsker at sætte fokus på lærerens inkluderende klasseledelse for på den måde at åbne for nye og konkrete veje til en mere inkluderende skole.Bogen tilbyder et teoretisk og forskningsbaseret grundlag for viden om og udvikling af inkluderende klasseledelse samt en dynamisk analyse- og udviklingsramme, der kan bruges både i forhold til egen praksis og til skoleudvikling af ledelsesprocesser på klasserumsniveau. Det er således målet at understøtte og igangsætte kompetenceudvikling i teamet og på skolen, så lærere formår at møde og tackle de udfordringer, en mere mangfoldig elevgruppe betyder for deres ledelse. Dette søger bogen at imødekomme ved at vise og forklare, hvordan tre skoler har arbejdet med at udvikle inkluderende klasseledelse på baggrund af deres lokale projekter i relation til analyse- og udviklingsrammen. Samtidig gives en række helt konkrete og situationsbestemte praksisudsnit til inspiration for det videre arbejde på skolerne.Bogen henvender sig til lærere og ledere i skolen samt studerende ved lærernes grund- og efter/videreuddannelse.På bogens hjemmeside kan du finde inspiration til det videre arbejde med inkluderende klasseledelse i praksis. Se www.dafolo.dk/læringsløft.

  • Aktionslæring i pædagogisk praksis af Søren Smidt Spar 19%
    af Søren Smidt & Suzanne Krogh

    Aktionslæring er en metode, der kan bidrage til at understøtte pædagogisk udvikling rettet mod børnenes hverdagsliv og medarbejdernes faglighed. Samtidig kan aktionslæring være med til at sikre, at den pædagogiske udvikling baseres på viden og målformuleringer og bliver omsat til konkret praksis i hverdagen.Denne bog er en praktisk og overskuelig hjælp til institutioner, der arbejder med aktionslæring. I bogen præsenteres den didaktiske aktionslæringsmodel, og modellens ni arbejdspunkter gennemgås.Bogen henvender sig til ledere og medarbejdere i børnehaver og vuggestuer, 0-6-årsinstitutioner, fritidsinstitutioner, klubber, dagplejere og studerende ved grund-, efter- og videreuddannelser på dagtilbudsområdet.

  • Fagdidaktik i naturfag af Hanne Møller Andersen
    af Hanne Møller Andersen & Lars Brian Krogh

    Bogen er skrevet til naturfagene: fysik, kemi, biologi og geografi. Fokus er på de fagdidaktiske aspekter og spørgsmål, som naturfagene er fælles om. Forfatterne indkredser fem aktuelle udfordringer – læring, dannelse, motivation, samspil og lærerudvikling – som de mener bør imødegås for at løfte naturfagsundervisningen i Danmark (og internationalt). De diskuterer, hvilke udviklingsspor, der viser sig forude, præsenterer den nyeste forskning og omsætter de vigtigste resultater til pejlemærker og anbefalinger til undervisning i praksis.Gennem emner som: Hvorfor undervise i naturfag?, læringsteori og evaluering, undersøgelsesbaseret undervisning og it, sprog og kommunikation i undervisningen inspirerer bogen læseren til refleksion og videreudvikling af egen praksis.Bogen udkommer i serien Didaktik, en række af didaktikbøger til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne samt lærerstuderende. Bøgerne går praktisk til værks og er baseret på den nyeste forskning inden for området.

  • Hjernepauser af Nanna Paarup
    - Aktiviteter, der booster læring
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen

    Hjernepauser giver mere reel læringstid og bidrager til øget trivsel i klassen. De er et nemt og effektivt virkemiddel, der på kort tid og med en relativ lille indsats kan gøre en stor forskel, som del af din klasseledelse. En hjernepause er en aktivitet på typisk 1-5 minutter, hvor eleverne gennem bevægelse, koncentration og koordination genererer ny energi, opmærksomhed og fokus i undervisningen. Den største effekt opnås ved krydsmodal perception, hvor højre og venstre kropsdel koordineres.Gennem bogen får du•indsigt i, hvorfor hjernepauser virker•viden om hjernens opbygning og sammenhæng mellem bevægelse, hjerneprocesser og læring•teknikker og værktøjer til at anvende hjernepauser og skabe glidende overgange til læringsaktiviteterne•84 hjernepauser til brug i undervisning•et refleksionsrum i forhold til din egen praksisHjernepauser - Aktiviteter der booster læring er til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Værktøjerne og hjernepauserne kan dog bruges i alle typer af undervisning og vil have lige så stor effekt på kurser for voksne og på videregående uddannelser. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • Liv og læring i vuggestuen af Stig Broström Spar 19%
    - Målrettet pædagogisk praksis med 0-3-årige børn
    af Stig Broström, Hanne Herring & Susanne Nellemann Nielsen

    Livet i vuggestuen handler om børnenes indbyrdes samvær, deres fælles aktiviteter og spirende venskaber. Det handler også om det pædagogiske personales målrettede samvær og interaktion med det enkelte barn og grupper af børn. Denne bog sætter fokus på, hvordan pædagogerne sammen med børnene kan skabe et optimalt læringsmiljø, der åbner mulighed for børnenes trivsel, læring og udvikling. Bogen dækker blandt andet emner som: - typiske træk ved det 0-3-årige barns udvikling - de helt små børns læring - planlægning - dokumentation og evaluering af læringsaktiviteter - overgangen fra hjem til vuggestue - det vigtige forældresamarbejde - børn, der ikke trives i vuggestuen

  • Materialelære for metalindustrien af Mogens Rasmussen Spar 13%
    af Mogens Rasmussen & Finn Monrad Rasmussen

    Materialelære for metalindustrien giver en systematisk indføring i strukturen, fremstillingen og bearbejdningen af de gængse materialer, der bruges inden for metalindustrien. Bogen belyser både gammelkendte og nyere metaller samt legeringer, støbeteknikker, hærdemetoder og anvendelsesformål.Plastmaterialer anvendes til mange formål sammen med og i stedet for de forskellige metaller. Derfor er der også en fyldig beskrivelse af plastmaterialer, deres struktur, bearbejdningsmuligheder og anvendelsesområder. Også keramiske materialer gennemgås nærmere.Bogen er udarbejdet til undervisningen ved erhvervsskoler, erhvervsakademier, ingeniørhøjskoler m.fl., hvor der kræves indgående viden om materialeteknologi. Et nyttigt opslagsværk, som er rar at have ved hånden – også efter endt uddannelse.

  • At lede efter læring af Helle Bjerg
    - Ledelse og organiseringer i den reformerede skole
    af Helle Bjerg & Nana Vaaben

    Skolereformen fra 2014 kaldes ofte en læringsreform, fordi den hviler på en ambition og målsætning om mere synlig og målbar læring for alle elever. Men læring er ikke det eneste, skolen skal producere mere af. Eleverne skal også bevæge sig, fordybe sig og trives mere. Og vejen dertil går gennem, at skolens professionelle skal undervise, inkludere og samarbejde mere, ligesom ledere og politikere skal lede mere og styre mindre, men bedre. Alle gode kræfter er med andre ord kaldt ind for at lede efter læring. I antologien At lede efter læring giver en række forskere og fagpersoner deres bud på, hvordan denne læringsdagsorden aktuelt kommer til udtryk i de måder, hvorpå skolen ledes, organiseres og styres. Bogen henvender sig til skoleledelsesteam, skoleledere på efter- og videreuddannelse, studerende på professionshøjskolerne, samt til de mange lokale aktører i kommunerne, der dagligt beskæftiger sig med styring, ledelse og organisering i og af skolen .

  • Statistik for ikke-statistikere af Birger Stjernholm Madsen
    af Birger Stjernholm Madsen

    Statistik for ikke-statistikere er en kort introduktion til statistik. Bogen er en 2. udgave og forklarer statistikken, så den er til at forstå. Den viser konsekvent, hvad statistikken kan bruges til, og forudsætter blot, at du kan bruge en lommeregner. Den er forsynet med talrige eksempler. Den gennemgår indsamling, bearbejdning, analyse og præsentation af data. OBS! Ny udgave i oktober 2017, brug SBN 9788759329450

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.