dk-flag   Stort fødselsdagsudsalg   dk-flag
dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag   Vi fejrer fødselsdag med stort udsalg   dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag

Humanisme, professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet

Bag om Humanisme, professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet

Sundhedsvæsnet og sundhedsprofessionerne har været under heftig debat og omvæltning i de sidste 10-20 år. Den ene ”bølge” efter den anden er skyllet ind over feltet, hver med sine ihærdige fortalere og arge modstandere. Som eksempler herpå kan nævnes: holismebølgen, rationaliseringsbølgen, livskvalitetsbølgen, managementbølgen, kvalitetssikringsbølgen og mange flere. Alle synes dog at være enige om, at sundhedsvæsnet skal være humant og humanistisk.  Men hvad vil det sige, at noget er humanistisk? Hvad vil det sige, at sundhedsvæsnet er humant? Hvornår er en sundhedsarbejder (sygeplejerske, læge, fysioterapeut osv.) humanistisk i sin omgang med og behandling af patienter? Hvordan uddanner eller danner vi humane eller humanistisk orienterede professionelle inden for det sundhedsfaglige område?   ”Humanisme, professionsidentitet og uddannelse – i sundhedsområdet” sætter fokus på disse spørgsmål,  ikke for at give absolutte definitioner og evigt gyldige svar, men for at opfordre til en fortløbende refleksion og tilpasning til menneskets aktuelle livsforhold og –vilkår.  Steen Wackerhausen (f. 1954) ph.d. og  lektor på Institut for Filosofi, Århus Universitet, med filosofi og psykologi som uddannelsesmæssig baggrund. Tidligere arbejdssteder indbefatter bl.a. Roskilde Universitetscenter og University of California, San Diego og Berkeley.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741200095
  • Udgivet:
  • 1. Januar 2007
  • bogreolen-flag   FØDSELSDAGSUDSALG   bogreolen-flag
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Humanisme, professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet

Sundhedsvæsnet og sundhedsprofessionerne har været under heftig debat og omvæltning i de sidste 10-20 år. Den ene ”bølge” efter den anden er skyllet ind over feltet, hver med sine ihærdige fortalere og arge modstandere. Som eksempler herpå kan nævnes: holismebølgen, rationaliseringsbølgen, livskvalitetsbølgen, managementbølgen, kvalitetssikringsbølgen og mange flere. Alle synes dog at være enige om, at sundhedsvæsnet skal være humant og humanistisk.  Men hvad vil det sige, at noget er humanistisk? Hvad vil det sige, at sundhedsvæsnet er humant? Hvornår er en sundhedsarbejder (sygeplejerske, læge, fysioterapeut osv.) humanistisk i sin omgang med og behandling af patienter? Hvordan uddanner eller danner vi humane eller humanistisk orienterede professionelle inden for det sundhedsfaglige område?   ”Humanisme, professionsidentitet og uddannelse – i sundhedsområdet” sætter fokus på disse spørgsmål,  ikke for at give absolutte definitioner og evigt gyldige svar, men for at opfordre til en fortløbende refleksion og tilpasning til menneskets aktuelle livsforhold og –vilkår.  Steen Wackerhausen (f. 1954) ph.d. og  lektor på Institut for Filosofi, Århus Universitet, med filosofi og psykologi som uddannelsesmæssig baggrund. Tidligere arbejdssteder indbefatter bl.a. Roskilde Universitetscenter og University of California, San Diego og Berkeley.

Brugerbedømmelser af Humanisme, professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.