Køb af bøger til indkøbspris forudsætter et medlemskab til kun DKK 79,-/md. (ingen binding).
Første uge er GRATIS - læs mere og se alle fordelene
Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

DKK 0,00 Gå til kassen
Nye veje for journalistik af Gitte Haslebo E-bog, ePub

Nye veje for journalistik

- - når sprog skaber virkeligheder

af , , , , , ,
(Udvid)

Nye veje for journalistik – når sprog skaber virkeligheder er skrevet af syv forfattere, der alle er engagerede i at bidrage med overvejelser og ideer til en videreudvikling af journalistik. Bogens pointer illustreres på basis af aktuelle nyhedshistorier – især mediedækningen af politiets rydning af Brorsons Kirke i efteråret 2009, en ung mands indtrængen i Muhammed-tegneren Kurt Westergaards hjem i januar 2010, statsminister Lars Løkke Rasmussens ferie på Tenerife i februar 2010 og Helle Thorning-Schmidt og Stephen Kinnocks skatteforhold i juni 2010. Bogen udfordrer journalistikkens ideelle krav om objektivitet og sandhed og rejser væsentlige spørgsmål om journalistikkens fremtidige rolle, metoder, ansvar, etik m.m. Herudover vises det i konkrete detaljer, hvordan journalister gennem sprogbrug fremhæver forskelle og konflikter, skaber polarisering mellem personer og grupper, mistænkeliggør personer og tillægger andre skumle motiver. Denne negative sprogbrug blomstrer især i den afslørende og moraliserende journalistik, hvis antagelser udfordres. Bogen kommer også med nogle stærke bud på alternative antagelser, der kan danne afsæt for en mere løfte- og perspektivrig journalistik og kommunikation, hvor udøverne tager et større ansvar og reflekterer over nytteværdien af deres arbejde. Bogen henvender sig til: - redaktører og journalister, der gerne vil udfordre journalistikkens selvforståelse og bidrage til fagets udvikling - politikere og eksperter, der ønsker et mere ligeværdigt samspil med journalister og bedre muligheder for at få deres budskaber igennem i medierne - erhvervsfolk, ledere og konsulenter, der er opmærksomme på sprogets skabende kraft, og som skal bidrage til virksomhedens interne og eksterne kommunikation - mediebrugere, der ønsker en lødig journalistik, som giver overblik og indblik i komplicerede problemstillinger - studerende, der læser journalistik, kommunikation, samfundsfag, ledelse, filosofi, retorik, etik mv. og interesserer sig for mediernes rolle i samfundet.Tøger Seidenfaden, chefredaktør på Politiken og Christian Kock, professor i retorik på Københavns Universitet har begge skrevet forord.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788777067488
  • Udgivet:
  • 19. September 2011

Andre udgaver:

  • DKK 186,00
  • DKK 310,00
  • DKK 124,00
  • Straks på e-mail

Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være medlem og dermed logget ind.

Gå til login

Andre bøger af Gitte Haslebo, Peter Bro, Mette Bock, Christian Breinholt, Anne-Marie Dohm, Ulrik Haagerup, Magnus Harald Haslebo