dk-flag   Stort fødselsdagsudsalg   dk-flag
dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag   Vi fejrer fødselsdag med stort udsalg   dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag
Bag om Sprog i dansk

I dette hæfte, som introducerer til området Sprog og kommunikationsundervisning (1.-6. klassetrin), redegør Mette Vedsgaard Christensen for forskellige perspektiver på sprog og deres konsekvenser for undervisning. Hæftet præsenterer tre forskellige teoretiske syn på sprog og deres relevans for danskundervisningen. Først gennemgås det formelt-strukturelle sprogparadigme, og dette paradigmes didaktiske muligheder og begrænsninger diskuteres. Dernæst gennemgås feltanalysen som beskrivelsesramme for dansk sprogbrug, inden det systemisk-funktionelle syn på sprog i teori og undervisning præsenteres. Formålet med kapitlet er todelt. For det første tegnes konturerne af det sprogteoretiske landskab. For det andet præsenterer hæftet en ny sprogdidaktik til danskfaget, en sprogdidaktik, som bygger på det systemisk-funktionelle sprogsyn. I denne sprogdidaktik er både sprogundervisningens indhold, målsætninger og undervisningsformer anderledes end i traditionel sprogundervisning, og derfor præsenterer hæftet konkrete eksempler på, hvordan den funktionelle lingvistik kan didaktiseres i undervisningen. Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759326572
  • Udgivet:
  • 7. Juni 2016
  • bogreolen-flag   FØDSELSDAGSUDSALG   bogreolen-flag
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Sprog i dansk

I dette hæfte, som introducerer til området Sprog og kommunikationsundervisning (1.-6. klassetrin), redegør Mette Vedsgaard Christensen for forskellige perspektiver på sprog og deres konsekvenser for undervisning. Hæftet præsenterer tre forskellige teoretiske syn på sprog og deres relevans for danskundervisningen.

Først gennemgås det formelt-strukturelle sprogparadigme, og dette paradigmes didaktiske muligheder og begrænsninger diskuteres. Dernæst gennemgås feltanalysen som beskrivelsesramme for dansk sprogbrug, inden det systemisk-funktionelle syn på sprog i teori og undervisning præsenteres. Formålet med kapitlet er todelt. For det første tegnes konturerne af det sprogteoretiske landskab. For det andet præsenterer hæftet en ny sprogdidaktik til danskfaget, en sprogdidaktik, som bygger på det systemisk-funktionelle sprogsyn. I denne sprogdidaktik er både sprogundervisningens indhold, målsætninger og undervisningsformer anderledes end i traditionel sprogundervisning, og derfor præsenterer hæftet konkrete eksempler på, hvordan den funktionelle lingvistik kan didaktiseres i undervisningen.

Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

Brugerbedømmelser af Sprog i dansk



Find lignende bøger
Bogen Sprog i dansk findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.