Køb af bøger til indkøbspris forudsætter et medlemskab til kun DKK 79,-/md. (ingen binding).
Første uge er GRATIS - læs mere og se alle fordelene
Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

DKK 0,00 Gå til kassen
Timet og tilrettelagt af Tom Svantesson E-bog, ePub

Timet og tilrettelagt

- - om kunsten af vedligeholde

af
(Udvid)

En af de få bøger, hvor hovedpersonen er maskinmester!!Hvad gør man, når chefen pludselig kræver mere effektivitet i værkstedsafdelingen, men det samtidig er udelukket at ansætte flere folk? Det bliver maskinmesteren Kim Holst nødt til at finde brugbare svar på i bogen Timet og tilrettelagt, som på unik vis blander teorier om produktions-verdenen sammen med en god fortællingDer findes mange gode bøger om vedligehold og ledelse, men der findes ikke mange bøger, der fortæller om, hvordan teorien omsættes til praksis. Og da slet ikke i romanform. Det gør Timet og tilrettelagt - om kunsten at vedligeholde. I bogen følger man den unge maskinmester Kim Holsts karriere i den danske produktionsvirksomhed HPE, som fra dag ét kræver, at håndværkerne med Kim Holst i spidsen skal løse mange flere opgaver - men uden flere hænder.Timet og tilrettelagt er skrevet af Tom Svantesson, som er leder af konsulentvirksomheden TSMC og en af de førende europæiske eksperter inden for vedligehold. Erfaringerne fra hans 30-årige karriere serveres forståeligt og pædagogisk igennem hele bogen, der er et stilstudie i, hvad der ligger bag begrebet planlægning.Alle, som føler, at døgnets 24 timer ikke slår til, vil kunne læse Timet og tilrettelagt og få nye ideer til at sætte dagligdagen i et mere effektivt system, men bogen henvender sig i særlig grad til læseren, som er interesseret i ledelse og problemløsning. Gennem helt konkrete eksempler på udfordringerne i en produktionsvirksomhed, bliver læseren - næsten uden at lægge mærke til det - præsenteret for moderne teorier inden for ledelse og uddelegering. Timet og tilrettelagt er et godt eksempel på, at faglitteratur sagtens kan pakkes flot og lettilgængeligt ind, når budskabet serveres af en rendyrket ekspert på området. Og bogen er et oplagt bud på gaven til den selvstændige, erhvervsmanden og den teknisk interesserede, som ved, at der findes mennesker bag både teknik og teori.Eksempler, skemaer og metoder kan downloades fra bogens hjemmeside: www.tsmc.dk. Om forfatteren: Tom Svantesson er leder af konsulentvirksomheden TSMC og har haft en 30 årig karriere som leder af vedligehold indenfor kemi, fødevarer og farmaceutisk virksomhed som elektriker og maskinmester.Tom er den første dansker med certifikat som europæisk vedligeholdsekspert og har de sidste 10 år beskæftiget sig med uddannelse, organisering og ledelse af vedligehold i danske og udenlandske virksomheder.Tom har desuden været leder af European Maintenance Benchmarking CommitteI 2009 fik forfatteren Den Danske Vedligeholdsforenings pris for sin indsats indenfor vedligeholdIndhold: Forord1. Prolog - Hjem fra platformen ……………………………………………………………62. Ledermøde hos HPE - Det er ikke et themøde!...................................................................82.1. Kim og Ole løber 102.2. SMS fra Ulla 122.3. Prioritering af vedligeholdsafdelingens opgaver 132.4. Hvordan bruger vi Teknisk Services arbejdstid? 152.5. Venter på Ole 182.6. Ulla ringer med et svar 182.7. Præsentation af det grønne værksted 202.8. Efter ledermødet 222.9. Indvielse af det grønne værksted 233. Udvikling af politik, mål og vision for Teknisk Service - Misse Visse Valle………………...253.1. Morgenmøde 273.2. Udviklingsdagen 283.3. Vision, mission og mål 313.4. Præsentation af vision, mission og mål for Teknisk Service 324. LOS ringer om Kroatien 365. Opfølgning på forebyggende vedligehold 385.1. Opfølgning på forebyggende vedligehold - tidlig advarsel 386. Besøg på fabrikken i Kroatien - og et tæt på uheld 407. Vi bliver 4 458. Ventilationsanlægget i Center 1 - om planlægning og skemalægning 468.1. Værkstedsledelsesmøde 478.2. ”Hurdan mår du?” 488.3. Møde 508.4. Vi løber igen 548.5. Ulla 548.6. Mødet flyttes 558.7. På Charlottenborg Slot 568.8. Bjarnes hustru 688.9. Refleksioner efter middagen 698.10. Præsentation af planlægningsfunktion - reparatør eller vedligeholder? 698.11. Præsentation for Michael 728.12. Planlægning og skemalægning - vi starter 769. Forebyggende vedligehold. 7910. Pakke reservedele - planning and scheduling 8711. Job i Indien 8912. Brand i ventilationsanlægget - vedligeholds-Tarzan 9312.1. Fejlmøde med leverandøren 9912.2. Fejlanalyse af årsagen til branden i ventilationsanlægget 10313. Besøg på fabrikken i Slovenien - grønne forbedringer 10714. Samtale med Maibritt - effekten af forbedringsarbejdet 10814.1. Ledermøde om forbedringer 11115. Luk det grønne værksted og løbende forbedringer - PDCA 11616. Hvordan man fjerner en flaskehals 12116.1. Næste morgen - registrering af produktionsresultat 12116.2. Opsummering på problemet med flaskehalsen 12316.3. Pakkeren er tilbage på pakkelinien 12417. Benchmarking 12617.1. Hængelåsen 13117.2. Ændring af benchmarkingrapporten 13318. Kims årlige jobudviklingssamtale 13519. Ordliste 137 ForordToms bog er en anderledes bog, der pakker vedligeholdsteori ind i en faglig novelle/roman, hvor fagligt indhold sættes ind i en sammenhæng med de mennesker, der skal omsætte vedligeholdsteorien til praksis.Bogen beskriver den unge maskinmester Kim Holsts karriere, fra han forlader et rederi til fordel for en ny karriere i den danske produktionsvirksomhed HPE. Bogen giver en beskrivelse af Kims karriere i virksomheden og de udfordringer som Kim møder og løser, godt støtter af sin mentor, fabrikschefen Ulla fra Volvo.Bogen kan læses samlet. Det er også muligt, at læse afsnittene enkeltvis.Bogens persongalleri er naturligvis opdigtet, og har ingen lighed med nuværende eller afdøde personer. Du kan hente yderligere materiale om løsningerne i bogen på hjemmesiden www.tsmc.dkUddrag:Prolog - hjem fra platformenKim kiggede ud af vinduet ned på Nordsøen. Der var den sædvanlige mathed i ansigterne på de øvrige passagerer i helikopteren. Ved siden af Kim sad kokken, Carl Otto. Kim og Carl Otto havde været sammen, siden de begge begyndte at sejle, Carl Otto som koksmath og Kim som maskinmesteraspirant.Nu var deres veje krydset igen i Selskabet, og de havde været på det samme hold på platformen de sidste 3 år. Under helikopteren åbnede skydækket sig. Kim kunne se de skibe, der sejlede på kryds og tværs i Nordsøen, og i det fjerne kunne han skimte vindmølleparken ved Horns Rev. Tænk at lave et kraftværk midt ude i havet, tænkte Kim, men det er godt for miljøet. Kims læsekammerat, Sebastian, havde efter eksamen fået arbejde hos Vestas, og når de gamle læsekammerater var sammen hvert halve år, fortalte Sebastian om vindmølleparken, som han havde været ansvarlig for.Nu var helikopteren inde over land, og snart landede de i lufthavnen. Det var Kims sidste tur på platformen.I lufthavnen kravlede de ud af deres overlevelsesdragter, hængte dem op på stativet, og Kims holdkammerater kom hen til Kim og sagde farvel og det sædvanlige: ”Vi ses igen - vi må holde kontakten”. Kim havde hørt det før, og han havde også brugt det selv, vel vidende at samtidig med, at arbejdsfællesskabet ophørte, ville kontakten med de tidligere kollegaer også ebbe ud.Den sidste, der stod tilbage i lufthavnen, var Carl Otto. ”Nå! Vandsovs. Så skal du klare dig uden mig!” Kim brugte kun Carls Ottos kælenavn, når de var alene. ”Ja mester. Der kommer en dag i en mands liv, hvor han må vælge at stå på egne ben!”, svarede Carl Otto højtideligt. ”Nu er det så min tur!”Kim og Carl Otto gav hinanden et stort kram. ”Pas nu godt på dig!”, sagde Carl Otto. Kim bemærkede fugtigheden i kammeratens øjne. Han havde det ligesådan selv. Kim tog sin taske, forlod lufthavnen og fandt en taxa til stationen. Det var underligt at tænke på, at det var Kims sidste tur i selskabet. Nu skulle han hjem og arbejde fra 8 - 16. Da han og Dorte fandt ud af, at Dorte var gravid med deres andet barn, var de blevet enige om, at Kims turnus i selskabet ikke gik sammen med Dortes job som sygeplejerske og især ikke med 2 små børn.Kim så frem til at starte i HPE, som var en helt anden virksomhed end olie, gas og skibe, som Kim hidtil havde beskæftiget sig med. Kim havde fået en stilling som vedligeholdschef på HPE’s fabrik i Fredensborg. Fabrikken var forholdsvis ny og bestod af 3 selvstændige produktionslinjer.Kims følelser var splittede. På den ene side var han ked af at skulle sige farvel til selskabet, hvor han kendte personer, procedurer og processer. På den anden side følte han også, at det var nu, han skulle skifte især af hensyn til familien, men også af hensyn til karrieren.Kim var også spændt på sit nye job. Kunne han klare det? Var han dygtig nok til jobbet? Der var mange tanker i spil. Kim faldt i søvn og sov hele vejen i toget til København.Der en forskel på at være i en organisation, hvor der var mere erfarne kollegaer på samme hold, og så det at være i en organisation, hvor man både skal være alene og have det selvstændige ansvar for at lede håndværkere og lede en afdeling med eget budget og regnskab.”Men skifter du mening, så er du velkommen tilbage i selskabet”, sagde platformschefen, Carsten, da Kim havde været oppe for at sige farvel. ”Jeg er ked af, at du forlader os, men jeg forstår din beslutning. Derudover så tror jeg, at din nye arbejdsgiver HPE er en god virksomhed. Jeg har for øvrigt en kusine, som arbejder for Volvo i Sverige, og sidste måned var jeg til familieoptøjer, hvor hun også var med. Her talte vi om, hvor svært det er blevet at få fat i gode teknikere i både Danmark og i Sverige, og jeg brugte dig som eksempel. Hun tilbød faktisk, at du kunne ringe til hende, hvis du vil vide mere om vedligehold. Jeg har selv brugt hendes viden nogle gange.””Tak, skal du have, Carsten. Det er rart at vide, at der står en dør åben. Og tak for tilbuddet med din kusine. Taler hun dansk?” Carsten nikkede.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788792539373
  • Udgivet:
  • 16. Februar 2011

Andre udgaver:

  • Kan ikke skaffes


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være medlem og dermed logget ind.

Gå til login

Andre bøger af Tom Svantesson