dk-flag   Stort fødselsdagsudsalg   dk-flag
dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag   Vi fejrer fødselsdag med stort udsalg   dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag

Bøger af Birte Sørensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Birte Sørensen
    93,95 kr.

    Bogen er bygget op i tre dele. I første del skildres, hvordan faget dansk bliver til i tiden fra 1900 til 1958, hvor der i begyndelsen af 1900-tallet bygges på dannelse og opdragelse. Desuden skildres skolelovenes bestemmelser for faget i samme periode. Den beskriver reformpædagogikkens bestræbelser på at skabe en demokratisk skole efter 1945. Anden del skildrer tiden fra 1958 til 1976 og kaldes danskfagets åbning, I Den blå betænkning fra 1960 tages der i højere grad udgangspunkt i elevernes udvikling, og der arbejdes med poetisk leg samt forskellige former for undervisning. Tredje del beskriver danskfaget i opbrud fra 1976 til 1995. I 70‘erne er opbruddet stort med fagkritik, lærebogskritik og kritik af fagets kvalitet, og faget politiseres i stigende grad. Erfaringspædagogikken får stor betydning, og dansklærerens socialpædagogiske arbejde bliver mere omfattende. De skiftende læseplaner Dansk 76, Dansk 84 og Dansk 95 og de tilhørende debatter gennemgås. Det afsluttende kapitel er en oversigt over de skiftende dannelsesidealer gennem det 20. århundrede og synet på det sproglige arbejde.

  • af Birte Sørensen
    116,95 kr.

    Bogen sætter fokus på nyere litteraturpædagogik. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt beskrives elevernes måde at forstå og fortolke tekster på. Hvordan forstår eleverne teksterne? Hvad sker der, når man i litteraturundervisningen arbejder med meddigtende arbejdsformer, hvor eleverne får lejlighed til at udtrykke deres tekstforståelse gennem en åben og eksperimenterende litteraturundervisning?Litteratur – forståelse og fortolkning er skrevet ud fra en overbevisning om, at litteraturundervisning stadig kan være en vigtig brik i elevernes selvforståelse og dermed deres identitetsdannelse. Bogen handler om mulighederne for og problemerne med at udfolde litteraturens dannelsesmæssige potentialer, dvs. skabe et rum for oplevelse og ny erkendelse i det dynamiske samspil mellem tekst og læser og mellem læsere indbyrdes.OM FORFATTERENBirte Sørensen er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og forfatter til en lang række artikler og lærebøger i og om dansk.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.