Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Jan Mainz

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Kent Kristensen, Vibeke Krøll, Toke Bek, mfl.
    338,95 kr.

    En i-bog er en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer, fx oplæsning, søge- og notefunktion.I-bogen kan læses på pc og tablets.Kvalitetsudvikling i praksis giver en samlet, opdateret beskrivelse af centrale emner og temaer i forhold til kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, baseret på national og international viden og erfaring. Bogen beskriver relevante begreber og terminologi, metoder, redskaber, strategier og erfaringer, der kan anvendes, når man planlægger og udfører kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Den kan også anvendes på universiteter, på professionshøjskoler og ved kursusaktiviteter i faglige organisationer og videnskabelige sammenslutninger.

  • af Jan Mainz
    228,95 kr.

    Få den nyeste viden om kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Bogen er især til dig, som er studerende ved de sundhedsfaglige professionsuddannelser, men også politikere og ledere på alle niveauer i sundhedsvæsenet.Bogen beskriver alt, hvad man bør vide om kvalitet og arbejdet med at monitorere, sikre, forbedre og udvikle kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Den beskriver også danske og internationale erfaringer med kvalitetsudvikling.Basal kvalitetsudvikling er skrevet som alternativ til større lærebøger om samme emne. Målet har været at gøre stoffet nærværende og tilgængeligt for læsere uden specialviden, som har brug for et hurtigt overblik i det daglige arbejde med at forbedre kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Derfor kan den også bruges af  læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer samt social- og sundhedsassistenter.

  • - Forskning, teknologivurdering og kvalitetsudvikling
    af Merete Nordentoft, Jan Mainz, Per Jørgensen, mfl.
    170,95 - 439,95 kr.

    Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.

  • - indblik i videnskabelige metoder
    af Ingrid Poulsen, Karen Hvidtfeldt Madsen, Jan Mainz, mfl.
    314,95 kr.

    Bachelorprojekter indenfor det sundhedsfaglige område - indblik i videnskabelige metoder er et kalejdoskopisk blik ind i en række udvalgte metoder, der kan fungere som øjenåbner for muligheder, praktiske metodiske guidelines, ledetråde og greb. Endvidere er alle kapitler forsynet med en række anvisninger til anden relevant litteratur til yderligere fordybelse i de konkrete metoder. Hovedvægten af de metodiske kapitler er lagt på forskellige typer af studier af litteratur samt empiriske studier med brug af spørgeskemaer, interviews, observation, foto mv. Derudover beskrives forskellige former for studier med intervention som sigte.Denne nye udgave er stærkt opdateret og udbygget med tre nye metoder: casestudier, aktionsforskning samt tværsnits- og kohortestudier.Kapitlerne er alle skrevet af forfattere, som har specifik forstand på eller erfaring med de konkrete metoder. Bogen indledes med et kapitel om at komme i gang med et sundhedsfagligt (professions)bachelorprojekt. Derefter følger et kapitel om litteratursøgning og 22 forskellige bud på metoder, som kan anvendes i bachelorprojekter. Endelig afrundes bogen med et kapitel om bachelorprojektets afslutning, herunder formidling af fund og resultater.Målgruppen for bogen er primært studerende og undervisere inden for professionsbacheloruddannelserne på sundhedsområdet: afspændingspædagogik og psykomotorik, biomedicinsk laboratorieanalyse, ergoterapi, ernæring og sundhed, fysioterapi, global nutrition and health, jordemoderkundskab, radiografi samt sygepleje. Ligeledes henvender den sig til diplomstudierne inden for sundhedsområdet. Der er endvidere en stor overbevisende tro på, at bogen også kan anvendes inden for andre professionsbacheloruddannelser, såsom socialrådgiver, optometri, tandpleje mv.Bogen bør introduceres til de studerende i begyndelsen af deres uddannelse, så de løbende oplæres i at gøre brug af en eller flere metoder gennem deres projekt- og eksamensopgaver.

  • - Grundbog for sundhedsprofessionelle
    af Henrik W. Bendix, Lone Holm, Søren Barlebo Rasmussen, mfl.
    288,95 kr.

    Forskning, kvalitet og klinisk praksis introducerer basale begreber og rationaler ved netop forskning, kvalitet og klinisk praksis og belyser, hvordan et evidensbaseret og lærende sundhedsvæsen kan udfolde sig. Formålet er dels at mindske en potentiel forståelseskløft, dels at præsentere, hvordan både forskning, kvalitetsområdet og samspillet kan udøves i praksis. Bogen er anlagt som grundbog og praktisk vejledning. Den henvender sig derfor til alle sundhedsprofessionelle – specielt klinikere, ledere og andre med interesse for forskning og kvalitet i sundhedsvæsenet.Bogen søger at kombinere rationalerne bag det evidensbaserede og det lærende sundhedsvæsen. Flere steder i det danske sundhedsvæsen mangler der en kritisk tilgang til egne resultater. Desuden er der utakt i hastigheden, hvormed man implementerereksisterende viden og evidens. Derfor er vi af den faste overbevisning, at kombinationen af den evidensbaserede og den lærende tilgang vil komme patienterne til gode.Samspillet og sammenhængen mellem forsknings- og kvalitetsverdenen kan være udfordret af silotænkning. Dog findes der også eksempler på komplementært samspil. Forskning kan betragtes som det principielle grundlag for det kliniske arbejde, mens kvalitetsarbejdet kan afspejle udviklingen af den kliniske virkelighed. Den kliniske virkelighed giver så indlysende afsæt til nye og relevante forskningsspørgsmål. Dette samspil behandles i bogens fjerde del, mens de tre første dele omhandler henholdsvis forskning, kvalitet og klinisk praksis.

  • af Jan Mainz & Solvejg Kristensen
    228,95 kr.

    Hvorfor er patientsikkerhed vigtigt i sundhedsvæsenet?Når vi har fokus på patientsikkerhed i sundhedsvæsenet, er der tale om en etisk fordring. Patienter skal kunne forvente sikkerhed, når de modtager sundhedsvæsenets ydelser. Man anslår, at patientskader er den 14. største globale sygdomsbyrde, og omkring 15 % af alle hospitalsudgifter og -aktiviteter i OECD-landene er relateret til utilstrækkelig patientsikkerhed. Disse tal indikerer tydeligt, at det kan betale sig at investere i patientsikkerhed – både fagligt og økonomisk.BASAL PATIENTSIKKERHED er basal i betydningen, at den introducerer de vigtigste emner, begreber og metoder inden for risikostyring og patientsikkerhed. Patientsikkerhed fokuserer på at beskytte patienterne imod unødige risici, skader og fejl, så sundhedsvæsenet kan levere sikre faglige ydelser af høj kvalitet. Patientsikkerhed bør derfor være integreret i alle sundhedsfaglige ydelser og er dermed en grundlæggende del af sundhedsprofessionernes faglighed.Målgruppen er især studerende ved de sundhedsfaglige professionsuddannelser, men også politikere og ledere på alle niveauer i sundhedsvæsenet. Bogen er også yderst relevant for klinikere, dvs. læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer samt social- og sundhedsassistenter.BASAL PATIENTSIKKERHED er skrevet som alternativ til større lærebøger om samme emne. Målet har været at gøre stoffet nærværende og tilgængeligt for læsere uden specialviden, som har brug for et hurtigt overblik i det daglige arbejde med at forbedre kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser.

  • af Erik Jylling, Kent Kristensen, Lisbeth Nielsen, mfl.
    486,95 kr.

    Hvordan sikrer vi et systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed i det danske sundhedsvæsen? Der er en stigende ulighed i sundhed og en øget sygdomsbyrde med især kroniske sygdomme og en stigende ældrebefolkning, ligesom 10% af alle patienter udsættes for en alvorlig utilsigtet hændelse. Samtidig tabes mange økonomiske ressourcer på gulvet på grund af dårlig kvalitet og svigtende patientsikkerhed. Disse udfordringer kan afhjælpes med systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed som i bogen er beskrevet af førende danske forskere og klinikere.Bogen henvender sig til alle sundhedsfaglige uddannelser på både universiteterne og på professionshøjskolerne, og den er i høj grad også relevant til kurser i faglige organisationer og videnskabelige sammenslutninger. Konkret er bogen især henvendt til læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer og social- og sundhedsassistenter. Den kan også læses med stort udbytte af politikere og ledere på alle niveauer.Kvalitet og patientsikkerhed dækker alle relevante begreber, metoder og gældende terminologi i det samlede sundhedsvæsen – fra kommunerne over praksissektoren til hospitalerne. Der er fokus på: Det patientcentrerede sundhedsvæsen - fra retlige rammer til tilrettelæggelse af patientforløb Kvalitetsmåling Kvalitetsforbedring Statistisk proceskontrol Ledelse af kvalitet Oversættelse og implementering af kvalitetsstrategier Kvalitet og økonomi - herunder prisen for god kvalitet og de økonomiske konsekvenser af dårlig kvalitet.

  • - Inspiration til læger under uddannelse
    af Jan Mainz, Per Jørgensen, Søren Bredkjær & mfl.
    198,95 kr.

    Medicinstudiet uddanner cand.med.’er – men allerede i det første job som læge forventes det, at man agerer som kommunikator, samarbejder, leder, administrator, sundhedsfremmer og professionel. Det spring har ikke alle det let ved. Selvom man som medicinstuderende har været i kliniske ophold, kender man reelt ikke den organisation, man bliver ansat i, og derfor heller ikke dens puls og vilkår.Denne bog hjælper den unge psykiatriske læge til at kunne begå sig i en sundhedsmæssig organisation ved at forstå de organisatoriske spilleregler og ledelsesmæssige muligheder, de samarbejdsmæssige fordringer samt de særlige personlige kompetencer, der er brug for for at blive en kompetent psykiater.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.