Dag-til-dag levering

Bøger af Jens Rasmussen

Filter
Filter
Genre
  • (3)
  • (1)
  • (3)
  • (10)
  • (4)
  • (1)
Bogtype
  • (13)
  • (8)
  • (2)
Format
  • (9)
  • (4)
  • (4)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (19)
  • (2)
Pris
DKK
Serie
  • (1)
Tag
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis flere
Sorter efterSorter Populære
  • af Thomas Illum Hansen, Per Fibæk Laursen, Helle Plauborg, mfl.
    442,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Didaktikhåndbogen er en fuldendt lærebog i didaktik, der omfatter didaktikkens historie, teorier og virkeområder. Bogen er struktureret i to dele:A: "Didaktiske teorier", der udreder didaktiske retninger og traditioner, som de har udfoldet sig i den angelsaksiske verden, den kontinentale verden og i Danmark.B: "Didaktisk belysning af temaer", der gennem en lang række temaer kontekstualiserer didaktiske teorier og kategorier inden for de virkeområder, som didaktikeren typisk møder i sin praksis.Didaktikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at skabe og reflektere over sin praksis.Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Carsten René Jørgensen, Svend Brinkmann, Boje Katzenelson, mfl.
    485,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    "Klassisk og moderne psykologisk teori" er en indføring i psykologiens centrale teorier, personer, temaer og begreber.Bogens første del er en kronologisk gennemgang af psykologiens udvikling fra 1879, hvor Wilhelm Wundt etablerede det første psykologiske laboratorium, til nutidens dominerende teorier og begreber. Bogens anden del er bygget op om centrale temaer i psykologien og her introduceres læseren til teorier om bl.a. tilknytning, bevidsthed og selvet."Klassisk og moderne psykologisk teori" præsenterer og gennemgår de enkelte teoriers baggrund og grundideer. Hvert kapitel indeholder endvidere korte biografiske oplysninger om teoriernes ophavsmænd samt en oversigt over nøglebegreber og definitioner.En fyldig litteraturliste, der medtager både originalværker, skandinaviske oversættelser og den vigtigste sekundær litteratur på området, suppleret af omfattende navne- og emneindeks gør bogen anvendelig som opslagsværk og som redskab til litteratursøgning.Denne 2. udgave er udvidet med kapitler om: 'positiv psykologi', 'amerikansk funktionalisme','hukommelse, sprog og tænkning', 'socialkonstruktionisme og diskurspsykologi', 'neuroaffektiv udvikling', 'voksenudvikling', 'individ, organisation og samfund'.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Otte tilgange til pædagogik
    af Stig Broström, Karsten Schnack, Carsten Hjorth Pedersen, mfl.
    550,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Pædagogikhåndbogen beskriver pædagogikkens vidensområde gennem otte tilgange: Pædagogisk filosofi (hvad er det, skolen skal?) Pædagogisk sociologi (hvad er det, skolen gør?) Didaktik (planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning) Pædagogisk psykologi (udvikling, læring, motivation og relationskompetence) Pædagogik og etik (menneskeligt samspil i skolen) Pædagogikkens historie (opdragelse og undervisning i perspektiv) Pædagogisk antropologi (menneske og kultur) Pædagogik som fag (metaperspektiver)Pædagogikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at reflektere over praksis med.Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.Pædagogikhåndbogen er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne og reviderede kapitler fra udgivelsen Gyldendals pædagogikhåndbog, København: Gyldendal 2011.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Peter Dahler-Larsen, Lars Qvortrup, Per Fibæk Laursen, mfl.
    322,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Pædagogisk sociologi er en mangesidet disciplin, der spænder fra den direkte interaktion mellem lærer og elev over klasserummets dynamik til skolen som organisation og det bredere samfundsmæssige niveau.I denne bog præsenterer en række forskere og eksperter den pædagogiske sociologi fra mikro- til makroniveau. Bogen har et empirisk sigte, og fokus er på, hvordan den pædagogiske verden rent faktisk ser ud, når den betragtes med sociologiske briller.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Kærlighedens sommer
    af Jens Rasmussen
    235,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    I løbet af sommeren 1967 valfartede 100.000 unge mennesker til byen, hvor de dyrkede kærligheden og sommeren ... og nu'et, friheden, fællesskabet, sex, stoffer, østlig spiritualitet, teater, happenings og masser af pop- og beatmusik. Den samme ånd og livsstil forplantede sig hurtigt til andre byer som London og København og mange andre steder. Bogen 1967 – Kærlighedens Sommer portrætterer kærlighedsåret 1967 med både tilbageblik og perspektiv primært via en række vidner, både danske og udenlandske nøglepersoner fra datidens hippie-, kunstner-, musik- og studentermiljøer samt de ældre beat-forfattere, der alle oplevede det skelsættende 1967, hvor også The Beatles blev stærkt påvirket af den indiske yogi Maharishi og af hårde bevidsthedsudvidende stoffer – og udgiver Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band. Udviklingen i Brøndby Pop Club går i 1967 fra pigtråd til blues- og syre-rock, Danske vidner er bl.a.: Hans-Otto Bisgaard, Peder Bundgaard, Carsten Grolin, Peter Belli, Anisette, Stig Møller, Beefeaters, Peter Ingemann, Preben Devantier, Ole Grünbaum, Kim Larsen, Wili Jønsson, Franz Beckerlee m.fl.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Benny Bang Carlsen, Lars Qvortrup, Elsebeth Jensen, mfl.
    270,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Den 1. august 2014 trådte den nye folkeskolelov i kraft. Gennemførelsen af folkeskolereformen er af den største forandringer, der er sket på skoleområdet i årtier – men hvilke resultater er det, man fra politikerside har forsøgt at opnå, og hvilke konsekvenser vil forandringerne på sigt få for folkeskolen, som vi har kendt den?I Folkeskolen – efter reformen søger forfatterne at belyse, hvilket politisk rationale der ligger bag forandringerne på de forskellige fagområder og i skolen som helhed. Bogens kapitler gennemgår den eksisterende videnskabelige viden inden for de forskellige områder, og peger på – og diskuterer – de implikationer, som lovgivningen og de mange nye tiltag, fx Fælles mål, styrket skoleledelse, øget inklusion og indførelse af understøttende undervisning, har for skolen og undervisningen.Bogens kapitler er skrevet af en række førende eksperter inden for uddannelsesforskningen.Jens Rasmussen er ph.d., professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Claus Holm er ph.d., lektor og viceinstitutleder for forskning ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Andreas Rasch-Christensen er forskningschef ved VIA University College.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Filosofi; etik og religion
    af Jens Rasmussen
    227,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Med denne lærebog Livsanskuelser – Filosofi, etik og religion foreligger for første gang en grundbog i livsanskuelser, der kan benyttes ved sundhedsuddannelserne i Danmark. Med sundhedspersonale tænkes især på plejepersonale og læger, men også på psykologer og præster såvel som andre grupper med tilknytning til sundhedssektoren.Begrebet livsanskuelser anvendes om menneskets tænkning angående dets eksistens, dets livsvilkår og vedrørende alt det, der er større end mennesker, dvs. naturen og Gud.Sundhedsfaglige professionelle befinder sig næsten daglig i situationer, der kræver etiske overvejelser. Bogen vil give den enkelte et godt grundlag for at kunne tage stilling og forholde sig til en sundhedsfaglig problemstilling, som implicerer filosofiske, etiske og religiøse aspekter i patientens livsopfattelse. Der stilles bl.a. skarpt på patienters kriser og etiske dilemmaer, ligesom det lidende menneske behandles indgående. Disse problemstillinger løses bedst i nærvær og samtale mellem sundhedspersonale, patient og pårørende. Det handler om omsorgsfuld kommunikation, hvor sundhedsprofessionelle lægger kortene på bordet på en nænsom måde. Kort sagt sættes der fokus på patientens livsanskuelser, eksistentielle såvel som religiøse, i forbindelse med behandling på hospital eller i almen praksis.Bogen er holdt i en nøgtern, objektiv stil og vil kunne læses af de fleste uden særlige forkundskaber. Der er lagt vægt på let tilgængelig formidling af stoffet med mange praktiske eksempler og cases.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Jens Rasmussen & Lilian Stage
    427,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bogen dækker både begyndertrinet og de første år i en videregående uddannelse. Den kræver ikke større grammatiske forkundskaber og vil derfor også kunne anvendes til selvstudium eller som opslagsværk. De grammatiske regler illustreres ved hjælp af eksempler, der både omfatter daglig tale som en mere højtidelig sprogbrug. Alle eksempler er oversat til dansk.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Jens Rasmussen, Annelise Mark Pejtersen & L.P. Goodstein
    1.534,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    The first comprehensive guide to designing highly usable, fully integrated computer-based information systems. Traditional human-computer interaction (HCI) and system design models have proven too narrow to adequately assess user needs and to design usable and efficient computer-based information support systems.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Jens Rasmussen & Gunhild Dyrberg
    227,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Dansk-fransk erhvervskommunikation er beregnet som grundbog ved handelshøjskolernes bacheloruddannelse i fransk.Den giver en generel indføring i fransk erhvervssprog og vil således også have interesse for sagsbehandlere, som er beskæftiget i handel, industri og institutioner med kontakt til fransktalende lande.Endelig vil den være anvendelig som håndbog og opslagsværk efter endt uddannelse. Indekset bagerst i bogen gør det muligt hurtigt at finde frem til det sted i bogen, hvor et sprogligt problem eller arten af korrespondance er omtalt, og en ajourført alfabetisk dansk-fransk ordliste registrerer det ordforråd, som forekommer i oversættelsesteksterne til fransk.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Jens Rasmussen & William B. Rouse
    872,95 kr.

    This book includes all of the papers presented at the NATO Symposium on Human Detection and Diagnosis of System Failures held at Roskilde, Denmark on August 4-8, 1980. The Symposium was sponsored by the Scientific Affairs Division of NATO and the Rise National Laboratory of Denmark. The goal of the Symposium was to continue the tradition initiated by the NATO Symposium on Monitoring Behavior and Supervisory Control held in Berchtesgaden, F .R. Germany in 1976 and the NATO Symposium on Theory and Measurement of Mental Workload held in Mati, Greece in 1977. To this end, a group of 85 psychologists and engineers coming from industry, government, and academia convened to discuss, and to generate a "e;state-of-the-art"e; consensus of the problems and solutions associated with the human IS ability to cope with the increasing scale of consequences of failures within complex technical systems. The Introduction of this volume reviews their findings. The Symposium was organized to include brief formal presentations of papers sent to participants about two months in advance of the meeting, and considerable discussion both during plenary sessions and within more specialized workshops. Summaries of the discussions and workshop reports appear in this volume.

  • - Lars Ulrich - og hans band Metallica
    af Jens Rasmussen
    116,95 - 268,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Forkælet med frihed – Lars Ulrich og hans band Metallica fortæller hele historien om den danske verdensstjernes forunderlige forløb fra hans tid som skoleknægt, tennistalent og heavyrockfan til årtierne som trommeslager og hovedmand bag tidernes største heavy metal-fænomen Metallica, der har solgt mere end 125 millioner albums. I bogen møder vi Lars Ulrich (f. 1963) i studiet, bag scenen, i turnébilen, på redaktionskontoret, i bandhovedkvarteret, på natværtshuset, på hotellet og i hjemmebiografen. Vi følger ham og Metallica i hjembyen San Francisco, fødebyen København og rundtomkring i Europa – fra Lissabon til Oslo. I denne opdaterede udgave af bogen tilføjes det seneste tiårs Metallica-historie med bandets succesrige album Hardwired... to Self-Destruct og igangværende verdensturné, de omskiftelige perioder i Lars Ulrichs privatliv og hans nye kreative projekter som radiovært og filmmand. Historien fortælles af både Lars Ulrich selv, hans nærmeste familie og venner, bandmedlemmer, producere, kollegaer, mediefolk og samarbejdspartnere. Forfatteren Jens "Jam" Rasmussen (f. 1964) har fulgt Metallica siden debutpladen Kill 'Em All i 1983 og har skrevet om Lars Ulrich og bandet i mere end 30 år.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Politisk styring, profession og pædagogik
    af Jens Rasmussen
    365,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    I Undervisning i det refleksivt moderne undersøger og genbeskriver Jens Rasmussen undervisningens betingelser og muligheder set i lyset af det moderne samfunds øgede kompleksitet og rehabiliterer begrebet undervisning, som i de sidste 25-30 år teoretisk har stået i skyggen af læringsbegrebet. Bogen bygger på den antagelse, at vi som samfund står i en overgangsposition, hvor en simpel forståelse af det moderne ikke længere holder, hvorfor Rasmussen lægger en kompleksitetsorienteret optik ned over sit objekt: undervisningen. Del 1 behandler det politiske systems styringsproblemer i forhold til uddannelsessystemet. Bogens grundlæggende antagelse er, at den restrukturering som skolereformer i perioden fra 1978 til 2000 er udtryk for, ikke kan forklares ud fra ideologiske forhold, men snarere må ses som mulige svar på funktionsorienterede spørgsmål til problemstillinger i samfundet. Del 2 undersøger læreres selvforståelse, som den kommer til udtryk i kvalitative interview med en række lærere. Her påvises, at kompleksitet mere end noget andet er det problem, som præger læreres selvforståelse. Tre temaer bliver tydelige i interviewene: lærernes syn på forholdet mellem undervisning og opdragelse, synet på forholdet mellem undervisning og forældresamarbejde og endelig læreres strategier i forhold til at reducere kompleksitetsbelastningen. Afslutningsvis diskuteres skolens måske mest påtrængende problem: forholdet mellem undervisning og opdragelse. Del 3 beskæftiger sig med teorier om læring, der har det til fælles, at de tager udgangspunkt i det moderne vilkår, at verden ikke kan betragtes som adskilt fra menneskelig erkendelse. Den grundlæggende antagelse er her, at kompleksitetsproblematikken udfordrer vante ontologiske forestillinger, fordi den kræver en teori, der er en foranderlig verden voksen. Denne del afsluttes med en diskussion af forholdet mellem læring og undervisning med henblik på at præcisere de to begreber samt at rehabilitere undervisningsbegrebet. Jens Rasmussen (f. 1949) er professor i pædagogisk sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Jens Rasmussen
    206,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Samfundet er kendetegnet ved en så høj grad af opsplittethed og individualisering, at det ikke længere giver mening at tale om fællesskaber, hvortil regulerende forskrifter kan føres tilbage som fælles værdier, normer eller traditioner. I del: Hvordan er det muligt på en nutidig måde at tale om identitet i et samfund, der socialiserer til individualitet og selvrefleksivitet, og hvor den enkelte er overladt til at bestemme sig selv ud fra sig selv. II del: Om den konsstruktivistiske læringsteori, som er en teori, der afviser enhver ide om, at undervisningens indhold kan overføres til eleverne.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis
    af Søren Kruse, Jens Rasmussen & Claus Holm
    158,95 kr.

    Danmark har et af verdens dyreste uddannelsessystemer - men hvad "virker" egentlig inden for pædagogikken? I kølvandet på bl.a. den internationale PISA-undersøgelse og dens nedslående resultater mht. danske elevers skolefærdigheder er dette blevet et hovedspørgsmål til og en ny udfordring for den pædagogiske forskning.At holde lærere og pædagoger ansvarlige for resultaterne af deres undervisning giver nemlig kun mening, hvis de har kendskab til og kompetence i at anvende resultaterne af forskningen i deres arbejde.I Viden om uddannelse belyses forholdet mellem teori og praksis i pædagogikken, dvs. mellem produktion og formidling af viden om pædagogiske forhold.Bogens udgangspunkt er sociologisk systemteori. Forfatterne skelner mellem tre former for viden: videnskabelig viden, refleksionsviden og praksisviden. Idealet, de opstiller i bogen, er opnåelse af et respektfuldt samspil mellem de respektive vidensformer.Bogen handler derfor også om den særlige problematik, der er knyttet til formidlingen af pædagogisk viden mellem de forskellige aktører i uddannelsessystemet samt til offentligheden og de politiske beslutningstagere.Jens Rasmussen er professor i pædagogisk sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet (DPU). Søren Kruse er lektor i didaktik og Claus Holm er prodekan, ligeledes ved DPU.

  • af Per Schultz Jørgensen, Johannes Andersen, Kim Rasmussen, mfl.
    188,95 kr.

    Bogen er en antologi, der indeholder en række artikler, der har noget væsentligt at sige om ungdomsårene og relationerne mellem det moderne samfund, uddannelse, læreprocesser og lærer-elevroller.To af artiklerne er ikke skrevet af danske forfattere, det er nordmanden Ivar Bjørgens efterhånden klassiske artikel "Det amputerte og det fullstendige læringsbegrep" og Thomas Ziehes artikel "God anderledeshed", der begge har vakt genklang i den pædagogiske diskussion i det danske uddannelsessystem. De øvrige artikler er skrevet med reference til det danske uddannelsessystem.

  • af Jens Rasmussen
    102,95 kr.

    "Jeg er faktisk ligeglad med, om vi vinder eller taber, bare jeg ikke skal på banen. Og jeg er bange for, at vi skal komme bagud, for så ville jeg nok skulle på banen ligesom mod Frankrig.""Da vi fik overrakt pokalen, stod Flemming Povlsen og græd af lykke. Men jeg stillede mig bagerst sammen med de andre, der ikke havde spillet så meget eller slet ikke havde været på banen. Egentlig vil jeg bare hjem til hotellet, hvor jeg kunne føle mig tryg." Sådan erindrer landsholdsspiller og målkonge Lars Elstrup Danmarks vigtigste fodboldkamp nogensinde: finalen mod Tyskland i EM i 1992, og de efterfølgende jubelscener og overrækkelsen af EM-pokalen i fotografernes blitzlys, da UEFAs præsident Lennart Johansson over stadionhøjttaleren udråber Danmark til "EUROPAMESTRE 1992". Det skulle bare overstås.Lars Elstrup – Fra indersiden er den hudløse fortælling om et følelsesmæssigt turbulent liv, hvor lammende præstationsangst, tvivl og depression fylder livet på trods af en farverig, international fodboldkarriere og succes på landsholdet. I 1993 siger Lars Elstrup farvel til topfodbold og de autoriteter, han føler, tynger ham ned og definerer hans liv. Han flytter ind i en skurvogn hos sekten Solens hjerte, hvor han prøver at finde en ny spirituel vej videre i sit liv. Men Elstrups farvel til fodbold betyder ikke farvel til de dæmoner, der plager ham. Samtidig havner han på forsiden af formiddagsaviserne pga. sine happenings – udråbt som ’gak’.

  • - Kærlighedens sommer
    af Jens Rasmussen
    45,95 kr.

    I løbet af sommeren 1967 valfartede 100.000 unge mennesker til byen, hvor de dyrkede kærligheden og sommeren ... og nu'et, friheden, fællesskabet, sex, stoffer, østlig spiritualitet, teater, happenings og masser af pop- og beatmusik. Den samme ånd og livsstil forplantede sig hurtigt til andre byer som London og København og mange andre steder.Bogen 1967 – Kærlighedens Sommer portrætterer kærlighedsåret 1967 med både tilbageblik og perspektiv primært via en række vidner, både danske og udenlandske nøglepersoner fra datidens hippie-, kunstner-, musik- og studentermiljøer samt de ældre beat-forfattere, der alle oplevede det skelsættende 1967, hvor også The Beatles blev stærkt påvirket af den indiske yogi Maharishi og af hårde bevidsthedsudvidende stoffer – og udgiver Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band.Udviklingen i Brøndby Pop Club går i 1967 fra pigtråd til blues- og syre-rock, Danske vidner er bl.a.: Hans-Otto Bisgaard, Peder Bundgaard, Carsten Grolin, Peter Belli, Anisette, Stig Møller, Beefeaters, Peter Ingemann, Preben Devantier, Ole Grünbaum, Kim Larsen, Wili Jønsson, Franz Beckerlee m.fl.

  • af Niels Egelund, Jens Rasmussen, Bodil Nielsen, mfl.
    181,95 kr.

    I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artikler:Kunnskap og symbolsk dominans – en studie av kampen om barnehagenKompetencemål i den nye læreruddannelseTvå läroböckers bild av recensionsskrivandeBarns medvirkning på egen barnehagehverdag – små barn som deltakere i en digital spørreundersøkelse om barnehagens innholdKommentar: Dygtige lærere er en forudsætning for folkeskolens resultater

  • - Status og fremblik
    af Niels Egelund, Jens Rasmussen, Poul Nissen, mfl.
    260,95 kr.

    Undervisningsdifferentiering går ud på, at læreren inden for klassensfællesskab tilpasser sin undervisning til elevgruppens forskellighed ud fra indhold, metoder, organisation, materialer og tid. Der er tale om et system, hvor læreren leder arbejdet i klassen, hvorefter eleverne kan overtage – i hvert fald en god del af – ansvaret for egen læring.Undervisningsdifferentiering – status og fremblik bringer ny viden i spil,idet en række centrale aktører på det pædagogiske forskningsfelt og enrække praktikere sætter fokus på området. Kapitlerne giver til sammen et bredt billede af undervisningsdifferentieringens formål, principper, midler og resultater. Bogen beskæftiger sig således med undervisningsdifferentiering i forhold til:• Enhedsskole• Læseundervisning• Elever med særlige forudsætninger• Praktisk orienterede elever• Læreruddannelsen• PPR• LP-modellen• Lærerassistenter• Nordiske erfaringerBogen indeholder bidrag af Frans Ørsted Andersen, Elisabeth Arnbak,Camilla Brørup Dyssegaard, Peder Haug, Dorthe Lau, Per Fibæk Laursen,Poul Nissen, Thomas Nordahl, Bengt Persson, Dorthe Klint Petersen, JensRasmussen og Niels Egelund, der har redigeret bogen.

  • - Politisk styring, profession og pædagogik
    af Jens Rasmussen & Jens Rasmussen: Danmarks Pædagogiske Institut
    300,95 kr.

    I Undervisning i det refleksivt moderne undersøger og genbeskriver Jens Rasmussen undervisningens betingelser og muligheder set i lyset af det moderne samfunds øgede kompleksitet og rehabiliterer begrebet undervisning, som i de sidste 25-30 år teoretisk har stået i skyggen af læringsbegrebet. Bogen bygger på den antagelse, at vi som samfund står i en overgangsposition, hvor en simpel forståelse af det moderne ikke længere holder, hvorfor Rasmussen lægger en kompleksitetsorienteret optik ned over sit objekt: undervisningen. §         Del 1 behandler det politiske systems styringsproblemer i forhold til uddannelsessystemet. Bogens grundlæggende antagelse er, at den restrukturering som skolereformer i perioden fra 1978 til 2000 er udtryk for, ikke kan forklares ud fra ideologiske forhold, men snarere må ses som mulige svar på funktionsorienterede spørgsmål til problemstillinger i samfundet.§         Del 2 undersøger læreres selvforståelse, som den kommer til udtryk i kvalitative interview med en række lærere. Her påvises, at kompleksitet mere end noget andet er det problem, som præger læreres selvforståelse. Tre temaer bliver tydelige i interviewene: lærernes syn på forholdet mellem undervisning og opdragelse, synet på forholdet mellem undervisning og forældresamarbejde og endelig læreres strategier i forhold til at reducere kompleksitetsbelastningen. Afslutningsvis diskuteres skolens måske mest påtrængende problem: forholdet mellem undervisning og opdragelse.§         Del 3 beskæftiger sig med teorier om læring, der har det til fælles, at de tager udgangspunkt i det moderne vilkår, at verden ikke kan betragtes som adskilt fra menneskelig erkendelse. Den grundlæggende antagelse er her, at kompleksitetsproblematikken udfordrer vante ontologiske forestillinger, fordi den kræver en teori, der er en foranderlig verden voksen. Denne del afsluttes med  en diskussion af forholdet mellem læring og undervisning med henblik på at præcisere de to begreber samt at rehabilitere undervisningsbegrebet.Jens Rasmussen (f. 1949) er professor i pædagogisk sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.