Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Lars K. Christensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Søren Kolstrup, Anette Eklund Hansen & Lars K. Christensen
    155,95 kr.

    Danskerne er en nation af lønarbejdere. Tre ud af fire voksne under pensionsalderen er erhvervsaktive. Af de erhvervsaktive er mere end 90% lønarbejdere. 1,7 mio. danskere er i dag medlemmer af en fagforening. Vil man forstå ikke bare Danmarkshistorien, men også baggrunden for tidens aktuelle diskussioner om f.eks. arbejdstid, velfærdsreformer og solidaritet, kommer man ikke uden om at beskæftige sig med arbejderklassens og arbejderbevægelsens historie. Der er gennem årene skrevet mange bøger om specielle sider af denne historie, fra arbejdernes kultur og levevilkår til biografier over kendte politikere. Denne bog samler hele historien på en let tilgængelig, men samtidig grundig måde. Værket kan fungere som en uundværlig håndbog i kraft af dens veludbyggede indeks og temaartikler, som sætter læseren ind i tværgående temaer som kultur og demokrati. Bogen er tænkt som et oversigtsværk, som henvender sig både til almindeligt interesserede læsere såvel som til de, der ønsker en introduktion til et nærmere studium. Bogen er rigt illustreret og kan læses blot for den gode histories skyld...

  • af Lars K. Christensen
    273,95 kr.

    Skibsværfternes historie sætter ord og billeder på det 20. århundredes værftshistorie. Engang var mange tusinde mænd – og senere også en hel del kvinder – beskæftigede i en industri, som var med til at definere Danmark. Gennem 150 år blev der hamret, svejset og bygget skibe af jern og stål i næsten alle større danske kystbyer. I dag ligger værfterne tyste hen, revet ned eller ombygget til andre formål.Men i denne bog lever historien om dengang, vi byggede skibe, fortalt i både tekst og billeder. Lige fra dengang i 1912, hvor det danske skibsværft B&W byggede det første oceangående skib i verden, som er drevet af en dieselmotor og dermed lagde grunden til en international førerposition som producent af både skibe og skibsmotorer op gennem det 20. århundrede. Og til 2006, hvor Lindø-værftet byggede det, som dengang var verdens største containerskib: det næsten 400 meter lange Emma Mærsk. Men blot seks år senere må også Lindø lukke, som det sidste af de store, danske skibsværfter.Lars K. Christiansen er museumsinspektør ved Roskilde Museum (ROMU) og historiker, dr.phil. Han har skrevet flere bøger om arbejdsliv og industrihistorie i Danmark samt medvirket i flere TV-udsendelser om samme emne.

  • af Søren Kolstrup, Anette Eklund Hansen & Lars K. Christensen
    93,95 kr.

    De danske lønmodtagere udgør ni ude af ti af de erhvervsaktive danskere, og sammenligner man med andre lande, er der usædvanligt mange danskere, der er med i en fagforening. Arbejderbevægelsen har siden den første danske storkonflikt i 1974 spillet en enorm rolle i det danske samfunds udvikling, og alligevel bliver dens betydning for landet ofte undervurderet i historiebøgerne.Anette Eklund Hansen, Lars K. Christensen og Søren Kolstrups bog "Arbejdernes historie i Danmark 1800-2000" kaster lys over denne spændende del af danmarkshistorien, der ligger til grund for det velfærdssamfund, der er så unikt for Skandinavien. Bogen er spændende læsning for alle, der interesserer sig for de danske arbejderes historie, og med sin udførlige litteraturliste er den samtidig et godt udgangspunkt for et nærmere studie af emnet.Anette Eklund Hansen har blandt andet været forsker ved Aarhus Universitets Institut for Uddannelse og Pædagogik. Lars K. Christensen er historiker og forsker ved Nationalmuseet. Søren Kolstrup er cand.mag. i historie og har tidligere siddet i Folketinget for Enhedslisten. Sammen har de udgivet bogen "Arbejdernes historie i Danmark 1800-2000".

  • - Ford Motor Company A/S and the Transformation of Fordism 1919–1966
    af Lars K. Christensen
    373,95 - 418,95 kr.

    In 1919, the Ford Motor Company – the world’s largest automobile manufacturer – decided to make a small Nordic country its bridgehead to continental Europe. Denmark was a good choice geographically and because of the country’s favourable customs policy. During the 1920s, Ford’s iconic Model T was assembled in Copenhagen, with large quantities exported from there to most of north-eastern Europe. The innovative manufacturing technology employed in Copenhagen was the same as that used in Ford’s American assembly plants, and the Copenhagen plant was actually designed by Albert Kahn – the architect behind Ford’s famous Highland Park factory in Detroit, Michigan.The Danish Ford Motor Company successfully continued production throughout the recession of the 1930s, the German occupation of Denmark in 1940–1945 and the Cold War and economic boom of the 1950s. The Copenhagen factory closed in 1966, obliged to give way to Ford’s larger operations elsewhere in Europe.Henry Ford’s pioneering principles of mass production went beyond mere technology. The large-scale serial manufacturing of uniform products was also a way of fulfilling his vision of an affluent consumer society. But as Fordism was relocated across the Atlantic, the rigorous discipline and fast-paced work routines applied in Detroit were challenged by local traditions, shifting market conditions and, most notably, a labour movement that was far more powerful than its American counterpart.Between Denmark and Detroit offers a detailed history of the Danish Ford Motor Company, but the book also has a wider scope, elucidating the concept of Fordism and how it was transformed by its move across the Atlantic.Lars K. Christensen holds a PhD in history. He is the author of several publications on labour history and industrial heritage. Presently, he is head of research and cultural heritage at the ROMU museums group.

  • - Ford Motor Company A/S and the transformation af Fordism
    af Lars K. Christensen
    511,95 kr.

    How Fordism was transformed as it was relocated across the Atlantic.

  • - Om reformationen og arbejdet
    af Lars K. Christensen
    35,95 kr.

    Bogen ser nærmere på, hvorfor vi danskere er så flittige, som vi er, og på reformationen og protestantismen betydning for arbejdssynet i dag?Denne lille bog ser nærmere på, hvorfor vi danskere er så flittige, som vi er. En populær forklaring er vores særlige protestantiske arbejdsmoral. Men hvor meget har reformationen og protestantismen egentlig betydet for vores syn på arbejdet i dag? Måske er der andre fænomener som f.eks. arbejderbevægelsen og velfærdsstaten, som har haft større betydning? For mange bliver arbejdet i dag en kilde til stress og ubehag. Måske er det på tide at se kritisk på vores arbejdsmoral?Bogen er ikke alene en introduktion til arbejdets historie fra reformationen til i dag. Den er også et oplæg til debat om, hvordan vi kommer til at arbejde bedre og med større tilfredshed, frem for blot at arbejde mere. Lars K. Christensen er ph.d. og cand.mag. i historie og filosofi. Han er ansat som museumsinspektør og seniorforsker ved Nationalmuseets enhed for Verdenskulturer og Nyere Tid.2017 markerer 500-året for reformationens begyndelse med Luthers opslag af 95 teser mod pavekirkens afladshandel i Wittenberg i Tyskland. Eksistensen sætter reformationens aftryk på vores liv, kultur og samfund til diskussion i en serie minibøger.Reformationsseriens forsider tegnes af satiretegner Gitte Skov.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.