Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Sune Knudsen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Sådan involverer du borgere og virksomheder i offentlig innovation
    af Christian Bason, Sune Knudsen & Søren Sebastian Toft
    248,95 kr.

    Tiden er inde til, at langt flere offentlige institutioner sætter borgerne i spil. Den offentlige sektors 800.000 ansatte står over for massive udfordringer – manglen på arbejdskraft, integrationsproblematikken, øget globalisering og, ikke mindst, voksende krav fra borgerne. Mange offentlige ansatte savner dog de værktøjer, som kan udløse borgernes ressourcer.Bogens værktøjer styrker medarbejdere og ledere på alle niveauer til at kunne tage hånd om innovationsprocessen, til glæde for dem selv, deres kolleger, og de borgere, de er sat til at tjene. Gennem faserne fokusér, oplev, skab, og insistér præsenterer forfatterne en proces, som trin for trin fører et udviklingsprojekt fra den spæde start til en innovativ løsning, og viser hvordan man sikrer at den føres ud i livet.Sæt borgeren i spil viser gennem historier og cases hvordan det er en øjenåbner at se verden udefra og ind med borgernes blik, og hvordan borgernes oplevelser kan danne grundlag for nytænkning. Endeligt tegner bogen en profil af den borgercentrerede offentlige organisation, som løbende inddrager borgernes perspektiv, og som bruger deres energi, viden og ønske om at bidrage. Bogen opfordrer til en forandring af den offentlige sektor til at blive mere serviceorienteret fra top til bund.Bogen gør samtidig op med tre myter om involvering af borgerne: Borgerne skal ikke til at bestemme det hele, men systematisk indhentning af viden om deres hverdag kan omsættes til nye indsatser, der virker. Det tager heller ikke, alt i alt, flere ressourcer at involvere borgerne. Investeringen kommer flere gange igen, fordi nye løsninger kvalificeres og rammer plet. Det er heller ikke svært at afstemme forventninger med borgerne, for de kan godt forstå at ikke alle deres ideer og forslag bliver til virkelighed.Eksemplerne på, at involvering af borgerne kan give inspiration og ny værdi, bobler da også op til overfladen i disse år. I Brønderslev involverer man elever, forældre og lærere i at udvikle fremtidens fantastiske folkeskole. I Odense sætter hospitalets ansatte sig i patientens sted for at forstå hvordan et patientforløb opleves i praksis. Og i København eksperimenterer en børnehave med at lade forældrene selv undersøge børnemiljøet og sammen med personalet få ideer til forbedringer.Bogen indgår i serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.

  • - Sådan involverer du borgere og virksomheder i offentlig innovation
    af Christian Bason, Sune Knudsen & Søren Sebastian Toft
    44,94 kr.

    Tiden er inde til, at langt flere offentlige institutioner sætter borgerne i spil. Den offentlige sektors 800.000 ansatte står over for massive udfordringer – manglen på arbejdskraft, integrationsproblematikken, øget globalisering og, ikke mindst, voksende krav fra borgerne. Mange offentlige ansatte savner dog de værktøjer, som kan udløse borgernes ressourcer.Bogens værktøjer styrker medarbejdere og ledere på alle niveauer til at kunne tage hånd om innovationsprocessen, til glæde for dem selv, deres kolleger, og de borgere, de er sat til at tjene. Gennem faserne fokusér, oplev, skab, og insistér præsenterer forfatterne en proces, som trin for trin fører et udviklingsprojekt fra den spæde start til en innovativ løsning, og viser hvordan man sikrer at den føres ud i livet.Sæt borgeren i spil viser gennem historier og cases, hvordan det er en øjenåbner at se verden udefra og ind med borgernes blik, og hvordan borgernes oplevelser kan danne grundlag for nytænkning. Endeligt tegner bogen en profil af den borgercentrerede offentlige organisation, som løbende inddrager borgernes perspektiv, og som bruger deres energi, viden og ønske om at bidrage. Bogen opfordrer til en forandring af den offentlige sektor til at blive mere serviceorienteret fra top til bund.Bogen gør samtidig op med tre myter om involvering af borgerne: Borgerne skal ikke til at bestemme det hele, men systematisk indhentning af viden om deres hverdag kan omsættes til nye indsatser, der virker. Det tager heller ikke, alt i alt, flere ressourcer at involvere borgerne. Investeringen kommer flere gange igen, fordi nye løsninger kvalificeres og rammer plet. Det er heller ikke svært at afstemme forventninger med borgerne, for de kan godt forstå at ikke alle deres ideer og forslag bliver til virkelighed.Eksemplerne på, at involvering af borgerne kan give inspiration og ny værdi, bobler da også op til overfladen i disse år. I Brønderslev involverer man elever, forældre og lærere i at udvikle fremtidens fantastiske folkeskole. I Odense sætter hospitalets ansatte sig i patientens sted for at forstå, hvordan et patientforløb opleves i praksis. Og i København eksperimenterer en børnehave med at lade forældrene selv undersøge børnemiljøet og sammen med personalet få idéer til forbedringer.Bogen indgår i serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.

  • - Organisationsdesign med mennesket i centrum
    af Christian Bason & Sune Knudsen
    148,95 kr.

    På trods af et virkelig godt udgangspunkt med skarpe og dybt engagerede kolleger var COO Sune Knudsen og CEO Christian Bason i Dansk Design Center (DCC) frustrerede over den måde, organisationen fungerede på. Rammerne stod i vejen for at skabe en bæredygtig organisation, der var god for mennesker og dermed for kunderne, samarbejdspartnerne, samfundet og planeten. Inspireret af tænkning fra designernes verden ville de ændre organisationen og afprøve en helt ny ledelsesform med et tydeligt menneskesyn som ledestjerne. Organisationen blev derfor ændret radikalt i retning mod selvledelse. Mellemlederlaget blev fjernet. Alle skulle vælge deres personlige leder, deres arbejdsområde og træffe de fleste beslutninger selv. Alt skulle sættes fri. De arbejdede med forandringen ved at trække på designerens værktøjskasse og dyrkede evnen til at afprøve, observere, lære, tilpasse, og prøve igen og igen. Men hvem leder, når alt frisættes? Hvem tager de opgaver, ingen gider tage? Og hvem har ens ryg, når noget bliver for svært? Læs forfatternes personlige beretning om frustrationer, overvejelser og håb. Om hvad det vil sige at miste sit ledelsesmæssige fodfæste med vilje og finde det igen et helt andet sted, og hvordan man får sig selv med som leder og menneske i sådan en proces.Ledelsesserien LEDELSESHVERDAGE har til formål at hjælpe ledere til hurtig forståelse af, refleksion over og løsning af konkrete ledelsesudfordringer i hverdagen. Bøgerne er skrevet som jeg-fortællinger af en eller flere virkelige eller fiktive ledere. Det muliggør visning af følelser som håb, tvivl, frustration mv., der kan være svære at få greb om i en handlingsorientering – og måske også svære at tale med lederkolleger om af frygt for at virke usikker eller inkompetent. De teoretiske og personbårne indslag har til formål at hjælpe lederen med at skifte perspektiv. Stilen er bevidst provokerende. Hovedpersonen opfører sig i starten usikkert, tvivlende eller handlingslammet for sidenhen at blive klogere og handlingsorienteret, efterhånden som forskellige former for perspektivskifte bundfælder sig.

  • - En case-analyse af implementering af Udenrigsministeriets værdigrundlag
    af Rasmus Lyhne Ibsen & Sune Knudsen
    163,95 kr.

    Kan en organisations værdier forandres gennem bevidste handlinger – dette er bogens overordnede spørgsmål! Og kan det lade sig gøre i en kompleks offentlig organisation som Udenrigsministeriet? Udenrigsministeriet formulerede og implementerede et meget omtalt værdigrundlag i 2003 som et redskab for at opfylde sin vision og mission. Dette indgik som en del af en større moderniserings- og effektiviseringsproces. Bogen stiller skarpt på værdierne i tre søjler i Udenrigsministeriet; Danmarks Eksportråd, Sydgruppen og Nordgruppen. At studere værdier – og særligt deres forandring – udgør en metodemæssig udfordring, idet værdier er vanskelige størrelser. Der introduceres et nyt metodeapparat, som fokuserer på, hvordan man kan kombinere forskellige metoder i en såkaldt triangulering.Bogen bidrager desuden med en ny teori for værdiimplementering i offentlige organisationer. Bogens konklusion er, at implementeringen af et værdigrundlag i Udenrigsministeriet nogle steder har haft den planlagte effekt. Andre steder har effekten været minimal. Det er en organisation, hvor der ikke er et ensartet værdisæt. Dels eksisterer en række oprindelige værdier side om side med de nye. Dels er der store forskelle på, hvordan værdierne fra værdigrundlaget meningsudfyldes på tværs af ministeriet.Forfatterne har modtaget Ib Damgaard Petersen Prisen fra Institut for Statskundskab, Københavns Universitet for dette arbejde med organisationers værdiforandringer.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.