Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Vibeke Schrøder

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Karsten Schnack, Søren Smidt, Martin Bayer, mfl.
    357,95 kr.

    Pædagogik handler om opdragelse, uddannelse og undervisning og gennemsyrer derfor stort set hele vores hverdag. Pædagogik præger også i stigende grad en lang række fag og professioner og er genstand for megen forskning og mange politiske og kulturelle diskussioner. De udtryk, begreber, teorier og tankegange, der knytter sig til pædagogik, lever derfor en ofte omtumlet tilværelse mellem det hverdagsagtige og det videnskabelige, mere præcist beskrivende. Ny pædagogisk opslagsbog består af en lang række introducerende, perspektiverende og begrebsafklarende fremstillinger af aktuelle begreber, fænomener og tankegange i det pædagogiske univers. Bogen giver dermed indsigt i de forskellige begreber og stof til diskussion og eftertanke. Den leverer gennem sine opslag og sammenhængen mellem dem en række bud på, hvordan pædagogiske spørgsmål kan analyseres, reflekteres og foldes ud i en tid, der efterspørger stadig mere dokumentation og begrundelse for pædagogiske handlinger. Pædagogisk opslagsbog udkom første gang i 1978 og er siden blevet en klassiker i den pædagogiske verden, genoptrykt og revideret mange gange. Denne bog er en selvstændig, nyskrevet udgave ud fra den gamle bogs koncept. Bogens artikler er af forskellig længde og er forfattet af forskere og undervisere fra forskellige universiteter og professionshøjskoler. Bogen er velegnet til undervisningen på professionsuddannelserne og andre pædagogiske uddannelser samt til selvstændig brug af de studerende i forbindelse med fx opgaveskrivning.   Lone Bæk Brønsted, Christina Jørgensen og Martha Mottelson er alle undervisere på Professionshøjskolen UCC. Lars Jakob Muschinsky er tidligere rektor for Zahles Seminarium og nuværende udviklingskonsulent ved Professionshøjskolen UCC.

  • - teori og praksis
    af Bo Steffensen, Stig Broström, Hans Vejleskov, mfl.
    398,95 kr.

    Håndbog for sprogvejledere belyser forskellige aspekter ved sprogvejlederfunktionen i forhold til børns sprogtilegnelse og samarbejdet med barnet, forældre og netværkspersoner. Den består af tre dele og introducerer både forsknings- og praksisbaseret viden.Første del: Vejledning og pædagogisk planlægning i forhold til børns sprog omhandler emnerne sprogindsatser, didaktik og læring, kollegial vejledning, forældreinvolvering mv.Anden del: Børns sprogtilegnelse favner emner lige fra sprogteori gennem tiden, forudsætninger for sprog, til tilegnelse af det danske sprog og af dansk som andetsprog.Tredje del: Dokumentation og evaluering af børns sprog og pædagogisk praksis omfatter metoder til udvikling, vurdering og registrering af børns sprog.Forfatterne er udvalgte fagpersoner med solid teoretisk viden og/eller praksiserfaring inden for hvert deres område.

  • - Charles Dickens’ liv og værk
    af Vibeke Schrøder
    314,95 kr.

    Den Rejsende er en monografi over Charles Dickens’ liv og værk. Beskrivelsen af hans liv er blandt andet støttet på de mange breve fra hans egen hånd, hvor man kan følge ham omtrent fra dag til dag. Der foreligger en del rejsebreve og to traditionelle rejsebøger fra Amerika og Italien.Både på det konkrete og det mere abstrakte plan var Dickens en rejsende. Gennem sit arbejde bevægede han sig fra samfundets bund til dets top og blev dermed symbol for sin tid, en slags inkarnation af Victoria-tiden.Dickens blev tidligt velhavende og nød det mondæne liv, især i Paris. Men hans hjerte var hos ludere, lommetyve og gadebørn i Londons slum. Når han gav stemme til dem og det lavere borgerskab, fik han læserne til at hulke af grin eller medfølelse og påvirkede sin samtid og var på den måde indirekte med til at skabe reformer.Den rejsende er båret af såvel en imponerende viden om sit emne som en mærkbar glæde ved at formidle denne viden. Det fremgår, at det som læserne i dag helst vil høre om, er Dickens’ forhold til kvinder og til børnene samt hans kontroverser med omverdenen, altså den slags stof som i de tidligste biografier har været nedtonet eller udeladt. Denne biografi råder bod på dette – hvortil føjer sig rejsen som et gennemgående motiv – både i livet og i værket.Den rejsende giver et nuanceret, oplysende og tit gribende billede af Dickens – af det, som Dickens gjorde ved dét, som livet gjorde ved ham.

  • - Inspiration fra praksisnær skoleforskning
    af Hanne Møller, Annette Søndergaard Gregersen, Vibeke Schrøder & mfl.
    219,94 kr.

    Er du lærerstuderende og skal i gang med bachelorprojektet? Savner du inspiration til, hvordan du skal arbejde med at undersøge en lærerfaglig problemstilling? Så er der hjælp at hente i denne bog, som handler om undersøgelsesprocessen fra problemformulering til analyse af empiriske data. I 10 kapitler åbner en række forskere og bachelorvejledere døren til, hvordan undersøgelsesarbejde med kvalitative metoder kan se ud i praksis. De tager dig med ind i maskinrummet og giver dig konkrete eksempler på, hvordan du: Indkredser din lærerfaglige problemstilling og problemformulerer (del 1)Vælger metode og teori og producerer data (del 2)Analyserer data (del 3) Det er forfatternes mål, at du kan se dit bachelorprojekt både som en meningsfuld afslutning på din læreruddannelse og som en åbning mod dit kommende professionelle virke i skolen.

  • - Typiske tværfaglige udfordringer
    af Cathrine Hasse, Hanne Skov, Lene Storgaard Brok, mfl.
    298,95 kr.

    Forskningsprojekter finder nu ofte sted mellem aktører fra flere uddannelsesmiljøer med forskellige dagsordener, skiftende deltagere og nye metoder. Hvordan forvaltes denne komplekse arbejdsproces bedst? Svarene gives ud fra et konkret projekt, Technucation, om lærere og sygeplejerskers teknologiske ’literacy’. Deltagerne – antologiens forfattere – diskuterer, hvordan ny viden blev udviklet til gavn for uddannelse og praksis i et kompliceret forløb med talrige fremgangsmåder. Bogen giver indblik i et maskinrum, hvor forskere fra flere fagdiscipliner arbejder sammen om et fælles mål med ansatte i det offentlige. Typiske tværfaglige udfordringer belyses med nye perspektiver og viser vej for ethvert samarbejde, der kombinerer kvantitative tilgange med metoder som deltagerobservation, interviews, levende laboratorier og interventioner.

  • af Vibeke Schrøder
    120,95 kr.

    Johanne Louise Heiberg blev født i social elendighed og fattigdom i begyndelsen af 1800-tallets København. Fra en opvækst i armod formåede hun at stige til samfundets top gennem sin karriere som skuespiller. Hun blev gift med chefen for Det Kongelige Teater, Johan Ludvig Heiberg, og sammen udgjorde de guldalderens kulturelle elite og deres hjem blev flittigt besøgt af gæster som H.C. Andersen og Adam Oehlenschläger. Gennem sin nye og anderledes sceneoptræden, levendegjorde Heiberg det moderne, dæmoniske menneske, og hun selv opfattede sig som en kvinde splittet mellem dæmoni og dannelse. Denne bog gør op med eftertidens opfattelse af Johanne Louise Heiberg og viser gennem analyser af hendes erindringer, breve og skuespil en frigjort kvinde med en moderne selvforståelse. Vibeke Schrøder (f. 1949) er en dansk litterat og forfatter. Hun er uddannet mag.art. i nordisk litteratur og har udgivet en lang række bøger inden for dette emne. Mest kendt er bøgerne "Selvrealisation og selvfortolkning i Karen Blixens forfatterskab" fra 1979 og "Tankens våben. Johan Ludvig Heiberg" fra 2001.

  • af Vibeke Schrøder
    46,95 kr.

    "Selvrealisation og selvfortolkning i Karen Blixens forfatterskab" er en analyse af Karen Blixens forfatterskab. Gennem en psykoanalytisk læsning analyserer forfatteren psykologiske motiver, kulturel erindring og mythos-begrebet i Karen Blixens fortællinger. Udgangspunktet er, at der i Blixens forfatterskab findes noget af det mytologiske materiale, som både Freud og Jung anvender i deres analyser af sjælelivet. Vibeke Schrøder (f. 1949) er en dansk litterat og forfatter. Hun er uddannet mag.art. i nordisk litteratur og har udgivet en lang række bøger inden for dette emne. Mest kendt er bøgerne "Selvrealisation og selvfortolkning i Karen Blixens forfatterskab" fra 1979 og "Tankens våben. Johan Ludvig Heiberg" fra 2001.

  • af Vibeke Schrøder
    94,95 kr.

    Johanne Louise Heiberg blev født i social elendighed og fattigdom i begyndelsen af 1800-tallets København. Fra en opvækst i armod formåede hun at stige til samfundets top gennem sin karriere som skuespiller. Hun blev gift med chefen for Det Kongelige Teater, Johan Ludvig Heiberg, og sammen udgjorde de guldalderens kulturelle elite og deres hjem blev flittigt besøgt af gæster som H.C. Andersen og Adam Oehlenschläger. Gennem sin nye og anderledes sceneoptræden, levendegjorde Heiberg det moderne, dæmoniske menneske, og hun selv opfattede sig som en kvinde splittet mellem dæmoni og dannelse. Denne bog gør op med eftertidens opfattelse af Johanne Louise Heiberg og viser gennem analyser af hendes erindringer, breve og skuespil en frigjort kvinde med en moderne selvforståelse. Vibeke Schrøder (f. 1949) er en dansk litterat og forfatter. Hun er uddannet mag.art. i nordisk litteratur og har udgivet en lang række bøger inden for dette emne. Mest kendt er bøgerne "Selvrealisation og selvfortolkning i Karen Blixens forfatterskab" fra 1979 og "Tankens våben. Johan Ludvig Heiberg" fra 2001.

  • af Vibeke Schrøder
    120,95 kr.

    Hans far blev landsforvist for oprør mod tronen, han selv lagde sig ud med den etablerede politiske og kulturelle elite og kaldte kristendommen overtro for underklassen. Johan Ludvig Heiberg var en provokerende og kontroversiel skikkelse i sin samtid, mens han af eftertiden er blevet karakteriseret som fornem og arrogant. Han var en af guldalderens mest centrale personligheder og sammen med sin hustru, Johanne Louise Heiberg, udgjorde han den absolutte kulturelle elite i 1800-tallets Danmark. Som direktør for Det Kongelige Teater, forfatter og digter så han det som sin mission at opdrage og danne det danske publikum til at være oplyste kritikere. "Tankens våben. Johan Ludvig Heiberg" er et imponerende hovedværk om Heiberg og hans samtids kulturelle, politiske og åndslige strømninger. Vibeke Schrøder (f. 1949) er en dansk litterat og forfatter. Hun er uddannet mag.art. i nordisk litteratur og har udgivet en lang række bøger inden for dette emne. Mest kendt er bøgerne "Selvrealisation og selvfortolkning i Karen Blixens forfatterskab" fra 1979 og "Tankens våben. Johan Ludvig Heiberg" fra 2001.

  • af Vibeke Schrøder
    144,95 kr.

    Den Rejsende er en monografi over Charles Dickens’ liv og værk. Beskrivelsen af hans liv er blandt andet støttet på de mange breve fra hans egen hånd, hvor man kan følge ham omtrent fra dag til dag. Der foreligger en del rejsebreve og to traditionelle rejsebøger fra Amerika og Italien.Både på det konkrete og det mere abstrakte plan var Dickens en rejsende. Gennem sit arbejde bevægede han sig fra samfundets bund til dets top og blev dermed symbol for sin tid, en slags inkarnation af Victoria-tiden.Dickens blev tidligt velhavende og nød det mondæne liv, især i Paris. Men hans hjerte var hos ludere, lommetyve og gadebørn i Londons slum. Når han gav stemme til dem og det lavere borgerskab, fik han læserne til at hulke af grin eller medfølelse og påvirkede sin samtid og var på den måde indirekte med til at skabe reformer.Den rejsende er båret af såvel en imponerende viden om sit emne som en mærkbar glæde ved at formidle denne viden. Det fremgår, at det som læserne i dag helst vil høre om, er Dickens’ forhold til kvinder og til børnene samt hans kontroverser med omverdenen, altså den slags stof som i de tidligste biografier har været nedtonet eller udeladt. Denne biografi råder bod på dette – hvortil føjer sig rejsen som et gennemgående motiv – både i livet og i værket.Den rejsende giver et nuanceret, oplysende og tit gribende billede af Dickens – af det, som Dickens gjorde ved dét, som livet gjorde ved ham.

  • - pædagogik og praksis i dagtilbud
    af Steen Søndergaard, Vibeke Schrøder & Ole Christensen
    242,95 kr.

    I de fleste menneskers hverdag er de digitale teknologier et vilkår, og det samme gælder for børn, og i løbet af de sidste 10 år har digitale teknologier fundet vej helt ind i vuggestuer og børnehaver. Med den styrkede pædagogiske læreplan bliver digital dannelse desuden noget af det, dagtilbuddet skal arbejde med. Men hvad bidrager digitale teknologier med til de mindste børns læring, udvikling, trivsel og dannelse? Og hvordan kan de bruges på en pædagogisk meningsfuld måde? Det giver denne bog nogle bud på. Bogen skaber et godt grundlag for at arbejde med digitale medier og teknologier i den pædagogiske hverdag. Den præsenterer en pædagogfaglig teknologiforståelse, der skærper blikket for teknologiernes indflydelse på kultur og praksis og åbner for et dannelsesperspektiv, der tager de teknologiske udfordringer op. Bogen er delt op i to, hvor første del giver et vidensgrundlag for det pædagogiske arbejde, og anden del giver indsigt i de nye praktiske, pædagogiske muligheder, som arbejdet med digitale medier tilbyder. Med denne bog bliver det pædagogiske personale klædt på til at reflektere over valget af digitale teknologier og ikke mindst den pædagogiske brug af dem. En pædagogisk brug af digitale teknologier kan nemlig bidrage til at øge kvaliteten i pædagogisk arbejde ved at styrke børns læring, leg og eksperimenter i fællesskab med andre børn og med det pædagogiske personale. Pædagogik og læring Denne bog er en del af Dafolos serie 'Pædagogik og læring'. Serien består af en række grundlæggende udgivelser, der sætter fokus på centrale pædagogiske problemstillinger, teorier og forskningsmetoder.Seriens bøger tager fat på relevante temaer som mønsterbrydning, udsatte børn, marginalisering, leg, børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, pædagogen som didaktiker samt videnskabsteori, evidens og metode i pædagogisk praksis.Serien henvender sig til studerende og undervisere på grund-, efter- og videreuddannelser (pædagoguddannelsen, Pædagogisk Diplomuddannelse og lignende), pædagoger og ledere i daginstitutioner samt pædagogiske konsulenter.

  • af Erik Sigsgaard, Bjørg Kjær, Christian Breinholt, mfl.
    215,95 kr.

    Institutionaliseringen har betydet en inddragelse af civilsamfundets funktioner i velfærdssamfundets opgaveløsninger. Det medfører at noget så privat som omsorg for og opdragelse af børn i stigende grad er blevet en samfundsopgave og dermed underlagt samfundsmæssige styringslogikker.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.