Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger udgivet af Akademisk

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - faglig tradition og global udfordring
    af Thyge Winther-Jensen
    39,95 kr.

    Den komparative pædagogik, der er en faglig disciplin under den almene pædagogik, er i disse år genstand for en voksende opmærksomhed. En medvirkende årsag til dette er den økonomiske udvikling, der på den ene side tvinger nationalstaterne ud i større indbyrdes konkurrence og på den anden side stiller krav til øget internationalt samarbejde. Uddannelse er blevet et vigtigt element i denne udvikling. Bogen rummer analyser af sammenligning som metode, af nationalstaten som sammenligningsgenstand og af aktuelle fænomener som globalisering, videnssamfund og internationalt samarbejde. Der lægges op til nye perspektiver på begrebet uddannelse. Thyge Winther-Jensen er magister i pædagogik fra Institut for Teoretisk Pædagogik ved Københavns Universitet. I en årrække var han lektor, senere docent, i pædagogik ved Københavns Universitet. Fra 2002 har han fungeret som professor i international komparativ pædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitet og som leder af Enhed for international komparativ uddannelsesforskning.

  • af Helle Jensen
    298,95 kr.

    DENNE HÅNDBOG giver lærere og pædagoger indsigt i, hvorfor og hvordan øvelser i nærvær og empati kan bidrage til et bedre læringsmiljø båret af børnenes og de unges respekt for og venlighed over for hinanden. Derudover bidrager den til en bedre relationskompetence hos de professionelle voksne i skolen. Helle Jensen beskriver kort og enkelt principperne og teorierne bag bogens mange øvelser. De fleste øvelser er målrettet udvikling af børns og unges nærvær, empati, selvfølelse, opmærksomhed og koncentrationsevne. Men bogen rummer også øvelser, der kan styrke lærerens, pædagogens og teamets relationskompetence, autenticitet og sikkerhed i undervisningen. BOGENS VARIEREDE ØVELSER er lige til at tage i brug og lade sig inspirere af i SFO’en, klassen, i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Bogens 69 øvelser er udviklet i samarbejde med Katinka Gøtzsche, Charlotte Weppenaar Pedersen og Anne Sælebakke. Marianne Bentzen og Susan Hart har skrevet forord.HELLE JENSEN er cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi og formand for foreningen Børns Livskundskab. Hun underviser i relationskompetence, empati og nærværsøvelser samt familieterapi i en række europæiske lande. Hun er forfatter til flere bøger, bl.a.: Pædagogisk relationskompetence. Fra lydighed til ansvarlighed (2002, sm.m. Jesper Juul) og Empati – det der holder verden sammen (2012, sm.m. Jes Bertelsen, Jesper Juul, Michael Stubberup, Peter Høeg og Steen Hildebrandt).Se www.psykologhellejensen.dk www.bornslivskundskab.dk

  • - Dansk demokratihistorie indtil 1973
    af Tim Knudsen
    269,94 kr.

    Hvornår blev Danmark reelt et demokrati, og hvordan? Tim Knudsen viser i denne bog, at det næppe var med Grundloven af 1849. Først i 1915 kan man hævde, at demokratiet - også kaldet folkestyret - stort set var færdigudviklet i Danmark, men ikke før omkring 1945 var tilslutningen til parlamentarisk demokrati på det nærmeste fuldstændig. Indtil da var dele af samfundets elite meget skeptiske over for folkestyret. Elementerne i dansk folkestyre er blevet udviklet over en meget lang periode, og dagens danske demokrati er på mange områder præget af strukturer, som rækker flere hundrede år tilbage. Bogen fremdrager både de forhold, der har været gunstige for Danmarks demokratisering, og forhold, der har gjort, at demokratiseringen har haft det sværere, end vi sædvanligvis vil være ved. Fra enevælde til folkestyre er en ny udgave af bogen ´Da demokrati blev til folkestyre´. Bogen handler om dansk demokratihistorie indtil 1973. Efter gennemførelsen af en ny kommunalreform, Danmarks tilslutning til EF og chokvalget i 1973 begyndte en ny epoke. Perioden herefter beskrives i bogen Fra folkestyre til markedsdemokrati.

  • af Anette Schleicher m.fl.
    228,95 kr.

    Dit studieliv er skrevet til dig, som skal begynde på eller går på en videregående uddannelse. Bogen tager fat på alt det, du ikke ved, du har brug for at vide, når du begynder at studere. Hvad kræver det af dig at være studerende? Hvordan indgår du konstruktivt i gruppearbejde? Hvordan forbereder du dig til dine vejledningstimer? Hvordan får du et godt samarbejde med dine undervisere? Hvad gør du, hvis du får eksamensskræk? Hvordan kan du være med til at skabe et godt studiemiljø? Dette og meget andet kan du få svar på i Dit studieliv. Bogen er skrevet i et tilgængeligt sprog, så du kan læse den i et hug. Samtidig er den nem at finde rundt i, og derfor kan du også bruge den til hurtige opslag, når du står over for en ny udfordring.

  • af Henry Mintzberg
    458,95 kr.

    Mintzberg mener, at der en tendens i tiden til at overvurdere lederskabet, lederens rolle som kontrollerende og organiserende; lederen, der udstikker kommandoer og strategier fra sin piedestal. Det kommer blandt andet til udtryk i mediernes idolisering af topledere. Men ifølge Mintzberg er ledelse først og fremmest en praksis, hvor lederen lærer sig at navigere i den organisatoriske kontekst og samarbejder med og understøtter sine medarbejdere.Der findes ikke en formel for ledelse. Men ifølge Mintzberg kan en større forståelse for lederens funktioner og udfordringerne forbundet med ledelse skabe bedre ledere og organisationer. Mintzberg om ledelse er teoretisk underbygget og bygger på et omfattende feltarbejde. Henry Mintzberg har fulgt 29 forskellige ledere en dag på jobbet for at lære mere om den mangesidede og tvetydige praksis, som ledelse er. Det har blandt andet ført ham fra hospitalsgangens hektiske miljø til den anspændte atmosfære i en flygtningelejr og til et symfoniorkesters prøver. Hans research afslører over raskende informationer om ledelse, og bogen munder ud i en inspirerende vision.

  • af Anette Elisabeth Krenzen
    228,95 kr.

    Børn er i dag omgivet af digitale tekster, men det er ikke ensbetydende med veludviklede digitale læsekompetencer."Digital læsedidaktik" fortæller om, hvordan lærere kan undervise elever i at læse digitale tekster, hvorfor det er så vigtigt at lære eleverne at læse digitale tekster med et kritisk blik, og hvordan brugen af digitale læremidler kan støtte læseforståelsen af digitale tekster. Endelig diskuteres, hvilke tekster og hvilket indhold eleverne skal arbejde med. Bogen præsenterer en læsedidaktik til grundskolens mellemtrin og overbygning. Den er et resultat af et projekt, hvor lærere, læsevejledere, læreruddannere og forskere har samarbejdet om at udvikle og afprøve nye didaktiske greb. Pædagogisk designforskning hedder metoden, som både kan bidrage til udvikling af praksis i skolen og til at skabe ny pædagogisk viden om digitale tekster og læsedidaktik.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.