Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger udgivet af Forlaget UCC

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - - uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis. 2. udgave
    af Bodil Nielsen
    158,95 kr.

    Hvilke kompetencer skal man tilegne sig som studerende på en professionsbacheloruddannelse?Hvordan kan man som professionsbachelor bidrage tiludvikling af praksis efter endt uddannelse? Det giver denne bog Professionsbachelor– uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis nogle bud på.Bogen henvender sig til alle studerende, der uddanner sig til professionsbachelor. Den beskriver, hvordan man som professionsbachelor tilstadighed udvikler egne kompetencer og den praksis, man er en del af.De indledende kapitler beskriver uddannelsernes formelle rammerog deres placering i samfundet, opdateret med de seneste ændringer.De følgende kapitler er bygget op omkring centrale professionskompetencer:refleksionskompetence, undersøgelseskompetence, udviklingskompetence,formidlingskompetence og studiekompetence. I denne anden reviderede udgave af bogen er en række kapitler kommet til, andre er fornyet, bl.a. kapitler om litteratursøgning, udviklingsprojekter, tværprofessionelt samarbejde, formidling og den nye studieaktivitetsmodel.Bogen er skrevet af fagpersoner med særligt indblik i de kompetencer,som er relevante for alle studerende på professionsbacheloruddannelserne.Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis erredigeret af ph.d. Bodil Nielsen, vicedirektør Niels Grønbæk Nielsen(UC Lillebælt) og lektor Niels Mølgaard (VIA UC).

  • - Elevvejledninger til afgangsprøveopgaver 2008-2009
    af Bodil Nielsen
    158,95 kr.

    Skriftlig dansk før prøven giver dig vejledning i at skrive gode tekster.Du skal lære forskellige genrer at kende: novelle, dagbog, reportage, essay og flere andre. Hvad er det særlige ved den bestemte genre, og hvordan kan du bedst skrive en god tekst i den genre?Du skal blive god til at styre din skriveproces: få ideer og sortere dem, afklare hvad du vil med din tekst og lave en klar opbygning af teksten. Du skal træne dig selv i at forestille dig en situation, hvor din tekst skal bruges, og overveje, hvad dine modtagere ved og interesserer sig for. Det skal være styrende for, hvad du tager med i din tekst, og hvordan du bruger sproget. Du skal også udvikle din evne til at vurdere tekster: Hvad gør en tekst i den genre god – eller mindre god?Alt dette skal du drøfte med de andre i klassen, sådan at I sammen udvikler jeres viden om forskellige genrer og jeres færdighed i at skrive gode tekster. Det skal I bruge i mange forskellige situationer, både privat og senere i et job, og det skal I bruge, når I i slutningen af 9. klasse skal til afgangsprøve.Mere om læremidletSkriftlig dansk før prøven sigter mod at støtte elever i 7.-9. klasse i at udvikle deres skrivefærdigheder med brug af opgaver fra folkeskolens afgangsprøve i skriftlig fremstilling. Materialet omfatter opgaverne fra maj-juni 2008 og 2009. Til hver opgave er der en lærervejledning, en elevvejledning og en række opgaveark, som læreren kan bruge fleksibelt, tilpasset den konkrete klasse og forskellige elevers forskellige forudsætninger. Målet med materialet er at øge elevens fortrolighed med skriveprocessen, genrebevidsthed, fokus på modtagergrupper og kendskab til de kriterier, som en opgave kan vurderes ud fra.Lærervejledningen giver forslag til, hvordan læreren kan tilrettelægge undervisningsforløb med de enkelte opgaver, og konkrete bud på, hvordan læreren kan give differentieret vejledning.OBS: Køb e-bogen og få materialet 'Veje til FSA' med gratis oven i købet. Materialet er udarbejdet af samme forfatter i perioden 2004-2007. Send en mail, hvori du oplyser dit ordrenummer til forlaget@ucc.dk. Derefter sender vi dig materialet som pdf-fil.

  • - - Lærervejledninger til afgangsprøveopgaver
    af Bodil Nielsen
    188,95 kr.

    Hvordan kan du som lærer styrke dine elever i arbejdet med at skrive gode tekster? Hvordan kan du differentiere din undervisning i skriftlig fremstilling? Hvordan kan du vejlede og bedømme dine elever i deres arbejde med forskellige genrer?Skriftlig dansk før prøven giver læreren konkrete forslag til, hvordan man kan undervise med fokus på genrer og med brug af afgangsprøveopgaver. Skriftlig dansk før prøven har til hver af opgaverne fra afgangsprøven i skriftlig fremstilling maj-juni 2008 og 2009 forslag til, hvordan læreren kan tilrettelægge et undervisningsforløb, vejledning samt opgaveark til eleverne.For hver opgave er der opstillet faglige mål, forslag til, hvordan læreren kan vejlede eleverne i skriveprocessen, og kriterier for vurdering af elevernes færdige tekster. Det overordnede mål med den undervisning, der er forslag til, er, at eleverne får indsigt i, hvad der karakteriserer forskellige genrer, og udvikler deres færdighed i at skrive tekster med fokus og tydelig hensigt – det, de skal bruge, når de ved slutningen af 9. klasse går op til folkeskolens afgangsprøve i skriftlig fremstilling.Skriftlig dansk før prøven sigter mod 7.-9. klasse. Materialet kan bruges fleksibelt, sådan at det kan være forskelligt, hvilke opgaveark eleverne bruger, og hvor selvstændigt de bruger elevvejledningen.OBS: Køb e-bogen og få materialet 'Veje til FSA' med gratis oven i købet. Materialet er udarbejdet af samme forfatter i perioden 2004-2007. Send en mail, hvori du oplyser dit ordrenummer til forlaget@ucc.dk. Derefter sender vi dig materialet som pdf-fil.

  • - - Interview med danske politikere om religionens rolle i samfundet
    af Pia Rose Böwadt & Ane Kirstine Brandt
    158,95 kr.

    "Staten har ikke – og skal ikke have nogen religion". Sådan sagde tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen i en kronik i kølvandet på karikaturstriden i 2006. Siden da er forholdet mellem politik og religion blevet yderligere aktualiseret, ikke mindst pga. tilstedeværelsen af Islam som en voksende religion i Danmark.I udgivelsen Gud på Borgen præsenterer forfatterne relevante uddrag af de otte interview med folketingspolitikere, der blev gennemført hen over året 2010. Udsagnene suppleres undervejs i bogen af relevante religions- og samfundsfaglige perspektiver til kontekstualisering og perspektivering af de temaer, der berøres.Bogen er primært en studiebog til studerende på landets læreruddannelser og gymnasier i de mange fag, der berører emnerne religion/kristendom, samfund og medborgerskab. Ved at bringe interviewmateriale i spil med den traditionelle lærebogsgenre, præsenterer forfatterne et helt nyt og dynamisk greb på, hvordan der kan undervises i forholdet mellem politik og religion. Udgivelsen henvender sig desuden til alle, der har interesse i bogens temaer i en historisk såvel som aktuel belysning.

  • af Bodil Nielsen
    97,95 kr.

    Vurdering af læremidler i praksis henvender sig til lærerstuderende og lærere, der skal tage stilling til læremidler. Bogen kan bruges, når studerende på et linjehold skal analysere læremidler til faget, eller når en praktikgruppe skal tilrettelægge undervisning. Den kan ligeledes bruges, når et lærerteam skal drøfte, hvilke bøger og andre læremidler de skal købe, eller når lærere i samarbejde om undervisning skal vælge fælles læremidler. Desuden kan bogen benyttes af den enkelte lærer, der ønsker at skærpe sine professionelle begrundelser for valg af læremidler.Bogens fokus er vurdering af læremidler i praksis:Vurdering i forhold til Fælles Mål på den ene side og i forhold til eget syn på faget på den anden side.Vurdering af teksters læsbarhed, men også karakteristik af opgavetyper og vurdering i forhold til eget syn på undervisning og læring.Vurdering af, hvordan lærervejledninger kan støtte læreren og give fleksible muligheder.Bogen ligger desuden i forlængelse af et udviklingsprojekt for Professionshøjskolen UCC’s fire Centre for Undervisningsmidler, hvor forfatteren var projektleder.

  • af Niels Mølgaard, Niels Grønbæk Nielsen & Bodil Nielsen
    112,95 kr.

    Læreruddannelsen – Specialtillæg til bogen 'Professionsbachelor - uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis' En e-bog til dig som lærerstuderendeI denne e-bog kan du i første del få indsigt i de særlige kompetencer, den professionelle lærer skal have, og overblik over læreruddannelsens formelle grundlag, blandt andet bestemmelserne om bachelorprojektet.I anden del får du vejledning i, hvordan du som en del af uddannelsens forskellige fag kan arbejde med undersøgelser af praksis, og du får en række forslag til undersøgelser, der kan indgå i bachelorprojektet. Måske har du allerede gavn af grundbogen 'Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis’, som udkom sidste år. Denne bog er nemlig en håndsrækning til alle professionsbachelorstuderende med en række uddybende artikler om de forskellige kompetencer, professionsbachelorer skal tilegne sig i løbet af deres uddannelse. E-bogen er et specialtillæg til grundbogen. Grundbogen og tillægget supplerer hinanden, men kan læses selvstændigt.

  • af Bodil Nielsen & Lars Christensen
    94,95 kr.

    Hvilke begrundelser har lærerstuderende og pædagogstuderende for deres valg af uddannelse? Hvilke forestillinger har de om den profession, uddannelsen fører frem til? Hvilke forventninger har de til uddannelsen?Studerende på 1. årgang i 2007-8 på Professionshøjskolen UCC har svaret på en række spørgsmål om dette. Denne rapport analyserer de studerendes svar og giver anbefalinger med henblik på udvikling af de to uddannelser og styrkelse af deres attraktivitet.Svar fra 207 lærerstuderende viser bl.a., at de studerende er optaget af at komme til at gøre en forskel for elever, præge dem og medvirke til, at de udvikler sig. De har valgt uddannelsen på trods af negativ omtale af skole og lærere og forestillinger om vanskelige vilkår for lærerens arbejde.Svar fra 50 pædagogstuderende viser bl.a., at mange har forhåndskendskab til professionen og vælger uddannelsen på trods af at de ser pædagoger presset mht. tid og ressourcer. De har positive forventninger til den nye uddannelse og oplever ideen bag linjefagene som en mild ’specialisering’.

  • - Sociologiske nærbilleder af lærertrivsel i praksis
    af Kia Wied & Anne-Mette Steinmeier
    158,95 kr.

    "Det bedste ved at være lærer, det er følelsen af at lykkes. Derfor er det næsten også det værste, hvis man har fornemmelsen af IKKE at lykkes. Det kan godt være lidt skræmmende at tænke på. Hvad nu hvis man brænder ned eller ud, og det ikke lykkes – hvad så?"Ja, hvad så? Bogen Læren om trivsel handler om lærere, der lykkes. Om lærere, der trives. Men den handler også om lærere under pres, lærere, der hver dag må kæmpe for at trives og om lærere, der ikke altid lykkes. Gennem en række analyser og undersøgelser af, hvordan lærertrivsel opstår, udfordres, udvikles eller afvikles, giver bogen konkrete forslag til, hvordan man med forskellige sociologiske teorier kan få 'blik' for, hvad trivsel er. Samtidigt præsenteres praksisanvendelige arbejdsmetoder, der gør det muligt at undersøge og understøtte de trivselsprocesser, der kendetegner lærergerningen i dag.Bogen henvender sig således til alle, der ønsker at blive klogere på trivsel og på lærergerningens vilkår. Ligeledes er bogen aktuel for særligt lærer- og pædagogstuderende, der ønsker viden om og konkrete værktøjer til, hvordan man kan undersøge trivsel, og hvordan man kan arbejde med trivselsfremmende processer.

  • - uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis. 2. UDGAVE
    af Niels Mølgaard, Niels Grønbæk Nielsen & Red. Bodil Nielsen
    308,95 kr.

    Hvilke kompetencer skal man tilegne sig som studerende på en professionsbacheloruddannelse? Hvordan kan man som professionsbachelor bidrage til udvikling af praksis efter endt uddannelse? Det giver denne bog Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis nogle bud på. Bogen henvender sig til alle studerende, der uddanner sig til professionsbachelor. Den beskriver, hvordan man som professionsbachelor til stadighed udvikler egne kompetencer og den praksis, man er en del af. De indledende kapitler beskriver uddannelsernes formelle rammer og deres placering i samfundet, opdateret med de seneste ændringer. De følgende kapitler er bygget op omkring centrale professionskompetencer: refleksionskompetence, undersøgelseskompetence, udviklingskompetence, formidlingskompetence og studiekompetence. I denne anden reviderede udgave af bogen er en række kapitler kommet til, andre er fornyet, bl.a. kapitler om litteratursøgning, udviklingsprojekter, tværprofessionelt samarbejde, formidling og den nye studieaktivitetsmodel. Bogen er skrevet af fagpersoner med særligt indblik i de kompetencer, som er relevante for alle studerende på professionsbacheloruddannelserne. Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis er redigeret af ph.d. Bodil Nielsen, vicedirektør Niels Grønbæk Nielsen (University College Lillebælt) og lektor Niels Mølgaard (VIA University College).

  • - Interview med danske politikere om religionens rolle i samfundet
    af Pia Rose Böwadt & Ane Kirstine Brandt
    68,95 kr.

    Gud på Borgen – Interview med danske politikere om religionens rolle i samfundet ”Staten har ikke – og skal ikke have nogen religion”. Sådan sagde tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen i en kronik i kølvandet på karikaturstriden i 2005-2006. Siden da er forholdet mellem politik og religion blevet yderligere aktualiseret, bl.a. på grund af tilstedeværelsen af islam som en voksende religion i Danmark. I udgivelsen Gud på Borgen præsenterer forfatterne relevante uddrag fra de otte interview med folketingspolitikere, der blev gennemført hen over året 2010. Udsagnene suppleres undervejs i bogen af relevante religionsfaglige perspektiver til kontekstualisering og perspektivering af de temaer, der berøres. Bogen er primært en studiebog til studerende på landets læreruddannelser og gymnasier i de mange fag, der berører emnerne religion/kristendom, samfund og medborgerskab. Ved at bringe interviewmateriale i spil med den traditionelle lærebogsgenre, præsenterer forfatterne et helt nyt og dynamisk greb på, hvordan der kan undervises i forholdet mellem politik og religion. Udgivelsen henvender sig desuden til alle, der interesserer sig for forholdet mellem religion, politik og kultur i en historisk såvel som aktuel belysning. Anmelderne skrev Folkeskolen 10. januar 2012"Interesserer man sig for de dilemmaer, der eksisterer i spændfeltet mellem på den ene side Danmark som et sekulariseret samfund og på den anden side det faktum, at den evangelisk-lutherske kristenhed ikke blot fører den (vover denne anmelder at påstå) dominerende tros- og livsanskuelsesdiskurs, men også nyder godt af statsstøtte og ministeriel administration, ja, så kan interviewbogen "Gud på Borgen" skabe grobund for en farverig debat, ikke mindst på læreruddannelsen i faget kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab [...] Interviewbogen bærer præg af politikernes levende udtrykte ord, men byder også på relevant og passende baggrundsviden fra UCC for den lærerstuderende, der har indset nødvendigheden i at supplere faktaviden med nuanceret debat. "Gud på Borgen" umuliggør passivitet og kan klart anbefales i vort diskussionssamfund". Religion nr. 4 2012, Gymnasiernes religionslærerforening: "Interviewene med de otte politikere tyder på, at spørgsmålet om religion og politik fylder mere i politikernes bevidsthed i dag – især hos den yngre generation på tværs af partiskel. Bogen viser nuancerede og reflekterede svar på nutidens religionspolitiske spørgsmål, hvilket gør bogens tema relevant i gymnasieklassernes religions- og samfundsfagsundervisning"

  • - - et casestudie
    af Ole Christensen
    158,95 kr.

    Medier er blevet en naturlig del af børn og unges hverdag. Skolen har imidlertid vanskeligt ved at håndtere det i praksis. Hvilke mediekulturelle forudsætninger erhverver børn og unge sig hjemme i familien, og kan hverdagens uformelle mediebrug være med til at udfordre den pædagogiske dagsorden i skolen? Familiens medialisering – et casestudie udspringer af et større nordisk forskningsprojekt om hverdagens mediebrug, og i den danske del af projektet, som denne bog bygger på, belyses mediekulturen i fem velstillede børnefamilier. Med udgangspunkt i familiernes egne fortællinger sætter bogen ord og billeder på hverdagens mediebrug. Bogen ser nærmere på, hvilken indflydelse kønsforskelle og generationsmøder har på familiens brug af medier. ”Mediekulturen i familierne kaster nyt lys over forholdet mellem familie og skole – og mellem uformel og formel læring”, argumenterer forfatteren. Der skal derfor bygges bro mellem familiens og skolens kultur, og til det formål skal der udvikles et nyt mediepædagogisk udsigtspunkt og en ny pædagogisk praksis: den medialiserede skole. Bogen henvender sig til lærer- og pædagogstuderende på grund- og videreuddannelse, til studerende på ungdomsuddannelser og højere læreanstalter samt til andre, der interesserer sig for, hvorledes medialiseringen præger vores kultur.

  • - - i et professionsfagligt perspektiv
    af Christine Pilegaard Larsen, Lone Bæk Brønsted, Unni Lind, mfl.
    82,95 kr.

    Hvad sker der, når nye initiativer og nyt indhold introduceres i professionsuddannelserne? Hvad vil det sige, at en uddannelse skal knyttes mere til praksis, end den tidligere har været? Hvilke konsekvenser får det i uddannelserne, når studerende forlader monoprofessionerne og mødes i tværprofessionelle fora? Hvad ligger der i at koble praksis og teori – eller teori og praksis? Hvilken betydning får det for os som undervisere og konsulenter, at vi som ansatte i professionshøjskolerne også er uddannelsesudviklere? Dette er nogle af de professionsfaglige diskussioner, der tages op i denne bog om uddannelsesudvikling.Udgivelsen er forfattet af medarbejdere ved Professionshøjskolen UCC, som det seneste år har deltaget i processer eller projekter, hvor uddannelse skulle udvikles. Bogen henvender sig til alle, der har interesse i uddannelsesudvikling i professionsfaglige sammenhænge.

  • af Martin Bayer, Helle Plaugborg & Jytte W. Andersen
    97,95 kr.

    Action LearningBy Helle Plauborg, Jytte Winther Andersen & Martin BayerThis book is about developing teaching through ongoing experimentation with, observation of, and reflection upon concrete teaching situations. It presents a method which has the aim of tackling the complex challenges involved in organizing learning processes for others. This method’s foundation is the collective exploration of teaching within teaching teams: how does it unfold? Why does it unfold in the way it does? How can it be developed? The focus in action learning is on creating practice-based knowledge about and experience with the development of teaching.The book contains a description of how action learning processes can be conducted, and a presentation of teachers’ experiences with implementing action learning processes. In this way, we hope the reader will be given a balanced insight into what action learning can and cannot offer.The book is intended to be usable as a guide for practitioners and others interested in creating a learning environment within pedagogical practice and in ensuring this is firmly grounded in knowledge. As such, the book is addressed to schoolteachers, teachers at teacher training colleges, student teachers, educational consultants, and others with an interest in the development of pedagogical practice.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.