Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
”Glemsel er den største frihed, et menneske kan opleve. Fængslet, cellen, væggene, dørene, låsene, problemerne og de mennesker, som sætter grænser for mit liv og siger: 'Hertil og ikke længere', udraderes. Den handling at skrive indeholder et magisk paradoks, for du kan ikke kun søge tilflugt i den og skjule dig i den, men også udbrede dine ord til hele verden. Den gør det muligt både at glemme og at blive husket.” I juli 2016 forsøgte militærfolk at gennemføre et kup mod Tyrkiets præsident Recep Teyyip Erdoğans regering. Forsøget mislykkedes, men konsekvenserne for titusindvis af uskyldige intellektuelle, journalister og forfattere har været og er fortsat enorme. De tyrkiske retssale og fængsler har siden kupforsøget været fyldt med folk, der påstås at have støttet kupmagerne, eller som blot ikke at har udtrykt tilstrækkeligt med opbakning til præsidenten. I februar 2018 blev forfatter og journalist Ahmet Altan dømt til fængsel på livstid. Denne samling af bevægende, hårrejsende og til tider morsomme essays er skrevet i fængslet. De handler om dagligliv, om savn, om inspiration og om at holde fast i, hvem man er, selvom omgivelserne gør, hvad de kan, for at nedbryde en. Kort sagt: de handler om at overleve. Det er korte, gribende beretninger fra en absurd virkelighed, der udspiller sig i dette nu, mens du læser. Ahmet Altan, forfatter og journalist, født i 1950 i Ankara, Tyrkiet. Han har arbejdet for flere af de store tyrkiske aviser, som Hürriyet, Milliyet og Radikal. I 2007 etablerede han avisen Taraf, som støttede, at Tyrkiet knyttede tættere bånd til Europa. Altan har skrevet om det armenske folkemord, og talt for forsoning med landets kurdiske befolkning. Avisen blev lukket af myndighederne i 2016. Ahmet Altan har skrevet syv romaner, der alle er udkommet i Tyrkiet, og hvoraf flere er oversat til andre sprog, herunder engelsk, tysk og norsk. ”Jeg kommer aldrig til at se verden igen” er Altans første udgivelse på dansk. "Læs den. Og læs den så igen!" - The Guardian
På vej til et middagsselskab gennem Istanbuls tætte trafik får Peri stjålet sin taske. Hun sætter efter tyven, og mens hun slås for at få sine ejendele tilbage, falder et gammelt fotografi ud af hendes håndtaske. På billedet ses tre unge kvinder med deres professor foran universitetsbiblioteket i Oxford. Et minde om intense, men umage venskaber og en kærlighed, som Peri har gjort, hvad hun kunne for at glemme.Peri når omsider frem til middagen, hvor gæsterne ivrigt diskuterer Tyrkiets fortid og fremtid, politik og religion. Men mindet om fortiden har slynget Peri tilbage i tiden, til dengang hun som nittenårig studerede i Oxford og for første gang var alene i udlandet. Hun er tilbage hos de to veninder, den pligtopfyldende, gudfrygtige Mona og rebellen Shirin. Og ikke mindst hos den udfordrende og charmerende Azur, hvis kursus om gud vendte op og ned på alting og satte gang i heftige debatter om kvindefrigørelse, kulturel identitet og islam. Og endelig tilbage til skandalen, der endte med at splitte dem alle ad. Elif Shafak er en tyrkisk-engelsk forfatter, bosat i Istanbul og London. Hun har skrevet sytten bøger, heraf elleve romaner. Shafak har en stor interesse for historie og filosofi og henter inspiration til sine fortællinger i både østlige og vestlige fortælletraditioner. Hun skriver både på tyrkisk og på engelsk og hendes bøger er oversat til halvtredssprog. Elif Shafak har en Ph.D. i statskundskab og har undervist på universiteter i Tyrkiet, USA og England, bl.a. på Sct. Anne’s College. Oxford University, hvor hun er æresmedlem.Elif Shafak er medlem af World Economic Forum Global Agenda Council on Creative Economy, et frivilligt netværk af internationale eksperter, og hendes bøger såvel som hendes øvrige engagement, afspejler en stor interesse for og viden om politik, menneskerettigheder og ytringsfrihed.På dansk er tidligere udkommet Bastarden fra Istanbul, Ære og Arkitektens lærling Læs mere på elifshafak.com og på twitter.com/Elif_Safak.
"Du tar' mig ned fra hylden»-nå - det er vist en pornografisk klammert af de værste« tænker du med et smørret grin og åbner mig straks – men diskret - for lige at se lidt nærmere…En halv time senere står du på den anden side af din egen Jord med et fremmed – men dybt tiltrækkende udtryk i ansigtet, og en helt usædvanlig udstråling fra din krop…Og langsomt - varsomt som var jeg det pureste guld – eller en sjælden dyreunge - trykker du mig – med begge hænder - mod dit bryst.Aldrig havde du drømt om at det var bøgernes bog du der fik fingre i.Men nu er du ikke i tvivl…" Kussens Katedral tager læseren på en rejse gennem kvindens seksualitet, hvor der er plads til både humor og ny viden. Kirsia Isabella Olufsen har skrevet en hyldest til kvindekroppen men også en opfordrelse til at ændre opfattelsen af den seksualiserede krop.
Svenske Spotify har grundlæggende ændret, hvordan mennesker over hele verden bruger og lytter til musik. Historien om Spotify fortæller historien, fra dengang stifterne Daniel Ek og Martin Lorentzon sad i bare underbukser og fandt på navnet, til det, som siden blev musik- og teknologiverdens absolutte midtpunkt. Den første version af Spotify var en slags pirattjeneste, siden har de største musikselskaber investeret milliarder i Spotify og styrer nu musikudbuddet gennem uigennemskuelige playlister. Dette er en fortælling om en virksomhed, som holder fast i en grundidé, gratis musik, men undervejs har begået fejl, brudt love, fået kritik, gået på retræte, kopieret andre, prøvet igen – og lykkedes.Trods Spotifys eventyrlige succes har virksomheden aldrig givet overskud. I stedet er stifterne blevet mere og mere afhængige af risikovillig kapital.
Ny bog om Vækstfonden stiller skarpt på fondens 25-årige historie som statslig långiver og investor i dansk erhvervsliv.Vækstfonden har siden 1992 spillet en væsentlig rolle for finansiering af danske vækstvirksomheder.I sine første ni leveår ved hjælp af lån og garantier. Siden 2001 også som direkte og indirekte investor.Igennem en stor del af sin levetid har den statslige fond været omstridt - både i dansk politik og i erhvervslivet. I de senere år har de fleste dog erkendt, at Vækstfonden har bidraget afgørende til at skabe et stadig mere veludviklet marked for innovationsfinansiering i Danmark.Fondens til tider dramatiske historie er omdrejningspunktet for denne bog: Den spæde start i 90´erne som industriens forlængede arm, den drastiske strategiomlægning i 2001, de svære år i nullerne, finanskrisen, der satte fonden under voldsomt pres, nutiden, hvor nye udlånsformer og et tættere samarbejde med pensionskasser og banker har skabt grobunden for gode resultater.Vækstfonden historie er også en historie om erhvervspolitik, personer og personligheder, store drømme, fejltagelser, fiaskoer og spektakulære successer.Selvom fonden har spillet en betydelig rolle i dansk erhvervsliv nyere historie, er fondens virke ikke alment kendt. Det forsøger "Hvor markedet tøver”, at råde bod på.Bogen er skrevet af Carsten Steno, tidligere chefredaktør på Erhvervsbladet og siden seniorjournalist på Berlingske. Han er i dag business-journalist på freelancebasis.Det siger anmelderne:”Carsten Steno har skrevet en glimrende bog om den ombejlede fonds historie. Den er relevant for alle, der interesserer sig for erhvervslivet – også studerende”. - Ulla Bechsgaard i Jyllands-Posten ”Den garvede erhvervsjournalist Carsten Steno har skrevet en gedigen og tankevækkende bog om Vækstfonden”. - Bo Lidegaard i Politiken.”Carsten Stenos bog er et sobert journalistisk værk, der på fair vis beskriver de mange op- og nedture Vækstfonden har været igennem og dermed også de mange politiske salgsmål om dens berettigelse og strategi”. - Hugo Gården i Økonomisk Ugebrev
Inspirationsbogen "Selskabelighed og fest – for vært, toastmaster og gæst" er den uundværlige håndsrækning i anledningen af fest. Bogen er spækket med tips og gode råd og tilsat eksempler og muntre anekdoter fortalt af kyndige forfattere udi ”fest og farver”."Selskabelighed og fest – for vært, toastmaster og gæst" er en bog, der på fortræffelig og veloplagt måde bidrager til større kvalitet i selskabslivet og som gør livet lettere for læseren ved at spare tid og hovedbrud, når han/hun springer ud i at deltage i eller arrangere fest.
I "En fornuftig pige – jeg er dronning af et andet Danmark" følger vi den danske kvinde Ellen og hendes jagt efter familiens historie, navnlig moderen Mariams historie, der af 2. verdenskrig er blevet spredt og splintret mellem Danmark, Amerika og Jerusalem. I bogen tegner sig spor fra besættelsens tid, der trækker tråde ud til de efterfølgende generationer. Disse tråde fra krigen har langtrækkende konsekvenser, der kommer til udtryk på forskellig vis i romanens karakterer. Særligt giver skildringen af Ellen og hen-des storesøster et poetisk billede af hvordan historien, tiden og arven man fødes ind i er med til at forme os som individer. "En fornuftig pige – jeg er dronning af et andet Danmark" er en spændende, poetisk og medrivende bog, skrevet af Tage Siboni (f. 1959) der i det daglige arbejder som advokat i Wier og Siboni Advokater, Frederiksberg.
DIAGNOSENfor *verdens lykkeligste folk* er alvorlig:- landsomfattende epidemi af akut selvværdshungerIkke desto mindre udnyttes og gøres der nar af vores alvorlige sindslidelse.NWO gangsterne (*Israel*/*USA*) ved at den selvværdshunger der kan få os til at deltage i deres forskellige folkemord også kan belønnes med en på sine præmisser latterlig titel.Lykke er selvsagt ikke et spørgsmål om ydre materielle omstændigheder, men kan kun komme indefra.
Ti noveller om rejsende.Universitetslæreren der mister sin kuffert i Lissabon, ingeniøren som i Damaskus skal stå til ansvar for Muhammed-tegningerne, vi følger kontorfunktionæren Jun rundt i Tokyo, heden er ved at slå H. C. Andersen omkuld i Napoli i maj 1846 da han påbegynder eventyret ”Skyggen”, en mayapige i 1518 kigger ud over havet og ser spaniernes skibe ved Mexicos kyst, og 500 år senere drømmer en kvindelig forsker sig tilbage til conquistadorernes tid og en anden skæbne. Vi rejser med den kvindelige musiklærer der konfronteres med problemerne i Cuba og i sit eget forhold, med den rygsækrejsende der er tæt på at ryge i fængsel i Tanzania. Rejsejournalisten i livsfare ved Taj Mahal.De rejsende er kvinder eller mænd der oplever noget uventet. Spændende rejser, hovedpersoner som bliver udfordret i det de tror på. De må gøre op med nogle fordomme og forventninger. De bliver alle klogere. Novellerne handler om eksotiske steder og magiske øjeblikke. Religion og tilgivelse, sjælens (u)dødelighed, kærlighed og død.Det er forfatterens femte skønlitterære udgivelse. Tidligere anmeldelser af forfatterens bøger mv. findes på http://www.michaellose.dk
En fortælling om et turbulent parforhold på baggrund af begge parters tidlige, men uerkendte, incestuøse oplevelser og den gradvise og smertefulde erkendelse af dem i forsøget på at fastholde kærligheden og skabe sig et meningsfyldt liv.
En fortælling om et turbulent parforhold på baggrund af begge parters tidlige, men uerkendte, incestuøse oplevelser og den gradvise og smertefulde erkendelse af dem i forsøget på at fastholde kærligheden og skabe sig et meningsfyldt liv.
I Stenbygningen tages vi i fire fortællinger med til et flygtningecenter i Norden, med bleg sol og tunge minder, til lungeafdelingen på et sanatorium i Schwarzwald, til et fængsel og til sidst til stenbygningen, torturkammeret uden fast beliggenhed. Disse steder, og de oplevelser hovedpersonerne har, beskrives i et magisk realistisk, drømmelignende sprog, mættet med poetiske metaforer. I Stenbygningen beskrives menneskelige lidelser og traumer med den største medfølelse og omsorg, men så personerne aldrig fremstår som ofre.Aslı Erdoĝan er en af Tyrkiets stærkeste, moderne litterære stemmer. Hendes sprog er originalt, visuelt, følsomt og poetisk. ”Aslı Erdoĝan er en usædvanlig skarpsindig og følsom forfatter, der altid leverer perfekte litterære tekster”
Guinea-Bissau blev selvstændigt i 1974 efter århundreders portugisisk koloni-undertrykkelse. Befrielseskampen havde støtte og sympati i store dele af verden, og de første 10-15 år efter befrielsen var der solidaritet og bistand til Guinea-Bissau. Det var også nødvendigt. Guinea-Bissau startede på alle parametre ved et nulpunkt. Det gjaldt økonomi, undervisning, uddannelse og sundhed. Der var dog kun lidt kapacitet til stede, og det kneb derfor med succeserne med den udenlandske bistand. Mange bistandsgivere trak sig derfor i 1990’erne. Guinea-Bissau blev overladt til sigselv, og har siden eksisteret i glemsel hvilket næsten er en dødsdom. Fattigdom kræver hjælp. Det er en skæbne, som Guinea-Bissau deler med mange lande på det afrikanske kontinent. Der er næsten ingen hjælp at hente hos den rige del af verden. Afrika er glemt, med mindre de rige lande kan have en fordel af et samarbejde. Danmark var tidligere førende i verden, når det gjaldt udviklingsbistand og solidaritet. Sådan er det ikke mere. Danmark har i de sidste 20 år skåret kraftigt i udviklingsbistanden, og har på den måde bidraget til den rige verdens totale svigt i forhold til den fattige del af verden.
Blev loven som de mandlige landssvigere dømtes efter reelt mildnet i 1946, eller var det en skrøne? Påvirkede dødsdommene og henrettelserne ved krigsforbryderdomstolen i Nürnberg de danske medier? I dette andet bind, om de danske avisers håndtering af de dømte mandlige landssvigere, ser vi på nogle af de 7.000 domme der faldt i 1946. Med straffe fra 30 dages hæfte til fængsel på livstid var spændvidden i dommene stor. Og så var der lige dødsdommene. Vi ser på den til tider aggressive debat mellem tilhængerne og modstanderne af retsopgøret, hvor der fremkom udtalelser som ”Gudskelov for Scavenius” eller ”Han blev desværre ikke likvideret”.
Claus Clausen cand.scient. og Ph.D i astrofysik og kulturenes anvendelse af astronomi. Han har deltaget i 9 internationale konferencer, hvor temaet var arkæoastronomi med fokus på netop kulturenes anvendelse af astronomi. Desuden har Claus Clausen skrevet 10 videnskabelige og 15 populærvidenskabelige artikler om emnet bl.a. i tidsskrifterne Aktuel Astronomi og Aktuel Naturvidenskab. Claus Clausen har desuden undervist i astronomi på Tycho Brahe Planetarium og for Folkeuniversitetet mange steder i Danmark. Claus Clausen arbejder fortsat med orientering og placering af de danske megalitter (storstensgrave). Megalitternes orientering er meget ensartet fra egn til egen, men deres indbyrdes placering er meget forskellig. Hvorfor det er sådan, er endnu en gåde, som forfatteren håberat kunne løse inden for de kommende år.
Bogen handler om forfatterens iagttagelser i hans ni år i Udenrigstjenesten fra 1957 til 1965. Af emner der behandles kan nævnes rekruttid, Tysklands-aftalen om dansk landbrugseksport, baconaftalen med England ved oprettelsen af EFTA, nordisk økonomisk samarbejde samt konferencer under GATT (nu ITO). Et særligt kapitel beskriver de fejlslagne forhandlinger om optagelse i EF (det europæiske økonomiske fællesskab) 1961-1963. To kapitler vedrører udstationering i USA 1963-1964. I New York ved FN missionen blandt andet som sekretær ved generalforsamlingens behandling af apartheidpolitikken i Sydafrika og Palæstina-flygtninge. Herefter omtales tiden ved ambassaden i Washington D. C. som økonomisk rådgiver. Forfatteren kommer i bogen ind på sine indtryk af fremtrædende politikere og embedsmænd.
Samling er en digtsamling om kunst. Om at være kunstner. Om ufaglærte jobs. Om fejl i lønsystemer hos Frederiksberg Kommune. Om at stole på sit omkvæd. Om at fravælge uddannelse. Om at blive udstødt af TV-Avisen. Om at være fuld og om at få tvillinger.
Hun ser pludselig en skikkelse svæve rundt over træerne. Armene er strakt frem, og i hænderne har skikkelsen blade af forskellig slags. Skikkelsen kommer nærmere og nærmere, og nu ser hun, hvem det er. Jamen, det ligner jo onkel Arne! Flyver han rundt om natten og plukker blade fra træerne?
Den russiske komponist Dmitrij Sjostakovitj (1906-75), en af det 20. århundredes største, levede hele sit voksenliv i Sovjetunionen, den daværende kommunistisk og russisk ledede føderation under betegnelsen ”Unionen af Socialistiske Sovjetrepublikker”. Men hvad mente Sjostakovitj egentlig om det regime, han levede under? Så han med den allerdybeste foragt på Stalin, mens han havde et overvejende positivt syn på Lenin? Udtrykker han i sin musik både loyalitet over for 1917-revolutionen og sorg og bitterhed over den senere fejlslagne udvikling?Var han hverken kommunist i den daværende østlige forstand eller antikommunist i den daværende vestlige forstand, men noget tredje? Rummer hans musik flere nyskabende elementer, end selv hans tilhængere har plejet at antage? Hvad skal man mene om den omdiskuterede Sjostakovitjbiografi ”Testimony” af Solomon Volkov? Disse og en lang række andre spørgsmål omkring Sjostakovitj forsøger denne bog at sige noget fornuftigt om, ligesom den i øvrigt også indeholder nogle bidrag til en rent musikalsk belysning af komponistens værker. Bogens forfatter Niels la Cour (f. 1944) har været konservatorielærer i musikteoretiske fag 1968-2008, de sidste 20 år som docent ved Det kgl. danske Musikkonservatorium, og har skrevet orkester-, kor-, kammer-, orgel- og klavermusik.
Testicular germ cell tumours (TGCT) are malignancies that derive frompremeiotic germ cells of the testis. TGCT are the most frequent malignancyin Caucasian Western men in the age group 25 to 35 years. During the lastforty years, an increasing percentage of patients are cured (Sonneveld et al.2001). Today, patients in the Nordic countries have a five-year survival of82% to 90% (Engeland et al. 1995). The outcome became better because ofimprovements in all aspects in the management, such as staging, monitoring,and treatment (Anderson et al. 1981, Jones et al. 1981, Peckham, 1981, Rorthet al. 1987, Horwich, 1991, Oosterhuis et al. 1991, Jones et al. 1994, Rajpert-De Meyts et al. 1998, Harnden et al. 2001). Part of the progress in treatmentis due to TGCT being diagnosed with shorter delays by patients and doctorsthan previously so that the tumours are diagnosed in a less advanced stage(Sonneveld et al. 1999).
Børn har fra helt små en legende, undersøgende og eksperimenterende tilgang til verden. Det udvikler deres motorik og forståelse af omverdenen. Allerede som 2-3 årige begynder legekammeraterne at have stor betydning for dem. De leger rollelege, spiller bold, leger skjul, bygger sandslotte, klæder sig ud, danser til musik og pjasker rundt i vandpytter. Når de bliver lidt ældre får langt de fleste af dem – faktisk 8 ud af 10 - deres ”debut” i idrætsforeningerne.Mange forældre nøjes ikke med at følge barnet hen til den lokale idrætsforening. De bliver selv hurtigt en del af børne– og ungdomsarbejdet. Der opstår derfor et behov for, at man kan navigere i en mangfoldighed af idrætskultur, der spænder fra fri leg til konkurrence og tidlig specialisering.Mit ærinde med denne bog er at beskrive og reflektere over en række af problemstillinger forældre støder på, når de træder ind i idrætslivet:• Hvor er den rette balance mellem leg og konkurrence i børneidrætten?• Hvornår og hvordan støtte op om specialisering for det talentfulde og ambitiøse børn?• Hvordan finde grænsen mellem at bakke sit barn op i dets idræt og have ambitioner påbarnets vegne?• Har idræts – og foreningslivet et særligt ansvar for børn ”med ondt i sjælen”, eller børnmed anden etnisk baggrund?• Hvordan støtte foreningsidrætten i at modvirke den såkaldte ” curlingopdragelse”, og istedet bidrage til robusthed og livsmod hos børn?
Fortællingen om ØK repræsenterer et unikt stykke dansk erhvervshistorie, som nutidens og fremtidens beslutningstagere kan lære af.Østasiatisk Kompagnis historie, specielt for de sidste tredive års vedkommende, er af mange grunde omstridte. Denne bog beskriver flere af de afgørende hovedtræk i Kompagniets enestående historie helt fra H. N. Andersens initiativ i 1884 til Kompagniets endelige lukning i 2020.Perioden fra 1992-2020 tiltrækker sig særlig opmærksomhed. Adskillige bøger og artikler om ØK har kolporteret fortællingen om, at frasalgene, afviklingen og lukningen skyldes arrogance og ledelsesmæssig indavl. Selv om udtrykket indavl er meget firkantet, kunne skudsmålet i nogen grad forsvares, såfremt ØK virkelig var lukket og krakket efter direktør Henning Sparsøs fratrædelse i 1992, dvs. mens firmaet stadig var under ledelse af ØK-uddannede ledere. Men det var ikke tilfældet. ØK stod i en alvorlig krise i 1992 men efter lukningen af skibsruterne leverede Kompagniet igen overskud allerede fra 1993.Det var de udefra kommende ledelser og bestyrelser som efterfølgende frasolgte eller fejlede med driften af de mange lukrative ØK-forretninger. Frasalgene, strategiske fejlbeslutninger og ødelæggelse af Kompagniets værdier i perioden 1993- 2020 andrager mellem 10 og 15 milliarder kroner. En tragedie i dansk erhvervshistorie, mener denne bogs forfatter.
I romanen Nattens Breve væves forskellige menneskers historier sammen i breve til kærester, forældre, søskende, og som det sidste, til eftertiden. Brevskriverne er alle i eksil, tvunget af omstændighederne.Brevene fortæller om forliste relationer, de er fulde af fortrydelse, vold og tilståelser. Ingen af brevene når frem til dem, de er tiltænkt, men bliver fundet og læst af tilfældige fremmede. Fælles for dem er sorgen og længslen efter tilgivelse.I en globaliseret og voldelig verden søger romanpersonerne alle mod lufthavnen for at finde en vej væk eller en ny begyndelse. Men den sikkerhed de søger, er en illusion, og de er nødt til at se deres fiasko i øjnene.Nattens breve er en hyldest til brevet og til fortællingens helende kraft. Det er samtidig en beretning om den tid vi lever i, fuld af tvetydighed, tvivl og misforståelser.Hoda Barakat, født 1952 og opvokset i Bsharré i Libanon. Hun studerede fransk litteratur på det libanesiske universitet i Beirut og tog eksamen i 1975, det år borgerkrigen brød ud.Siden 1989 har hun været bosat i Paris.Hun har udgivet seks romaner, en novellesamling og to teaterstykker. Tidligere er Silkekvindens sang udgivet på dansk
Bogen skildrer Kurt Nielsens eget bud på postvæsenets historie i Taastrup og omegn. Postbude og landpostbude er de synlige og sidste i den proces, det er at bringe et brev eller en pakke ud. Breve er der dog ikke så mange af mere, ej heller landpostbude. Emnet kan virke ensidigt, men postvæsenet er et stort område at beskrive. Det kunne blive til utallige bøger.
Valgene der skilte.Om besættelsestidens kampe.Formålet med bogen er at sætte nyt lys på det sønderjyske modstandsarbejde og herigennem også at rette spottet mod de grupper, der helt eller delvist misbilligede frihedskampens værdier. En sådan beskrivelse af de modstandere, som modstandsbevægelsen i Sønderjylland kæmpede imod, kan risikere at efterlade det indtryk, at der stort set ikke var nogen, der sympatiserede med frihedskampen. Det ville imidlertid langt fra være i overensstemmelse med virkeligheden. Opbakningen i den sønderjyske befolkning var lige så stor som andre steder, når den hjemmetyske del af befolkningen lades ude af betragtning, idet disse i sagens natur ikke kunne sympatisere med ønsket om at få tyskerne sendt syd for grænsen.
Helene Hørlyck is a Danish soprano classically trained in the Bel Canto opera technique. She was taught by her maestro Enrico de Luciani in London where she resided for 23 years. Helene has sung all of her life, toured extensively and have released 4 solo albums. Having performed on stages worldwide she started to draw on her own expertise as a singer, not just technically, but also mentally to develop her vocal coaching methods. A 360 degree approach making sure any artist would maximise their game both mentally and technically, ensuring a confident and powerful top performance. This lead to her success as a worldrenowned vocal and performance mentor. Helene Hørlyck became an elite vocal coach on The X Factor UK for numerous seasons but is mostly known for her phenomenal years as sole vocal coach to the global boyband sensation One Direction. Those years encouraged her to write this book. Her wish with Just Sing! is to help and inspire not only all the million young aspiring singers globally but especially the young person at home feeling unconfident. Her aspiration is to shine a light on the mindfulness surrounding our individual voices and encourage how easily we can make huge positive changes in our lives by gaining some simple tools and insight into the instrument we are all born with and use each and every day, the voice.
Dokumentardigt fra børnepsyk er en personlig fortælling, der dokumenterer et lille barns forløb i den offentlige børnepsykiatri og de alvorlige belastningsreaktioner, som forløbet forårsagede. Det er en digtroman fuld af tanker, følelser og ikke mindst spørgsmål. En tekst, der er blevet skabt i en ekstremt presset situation, hvor det var nødvendigt for forfatteren fuldkommen at frigøre sin opmærksomhed fra formelle regler om tegnsætning o.l. Indholdet er blevet grebet og noteret ned på forfatterens telefon i de få ledige minutter, der indimellem dukkede op. Temaet er autisme og udviklingshandicap. Barnets reaktion på udredningen var angstfulde skrig. Forældrene bad om hjælp, men psykiatri og kommune reagerede med ansvarsfralæggelse og yderligere pres på barnet og familien. Dokumentardigt fra børnepsyk er en stemme i kampen for bedre forhold for familier til et barn med handicap eller psykisk sårbarhed. Det er en stærk beretning, der efterlader sin læser i eftertanke. Bogen vil være oplagt som undervisningsmateriale i enhver sammenhæng, hvor faggruppen beskæftiger sig med børn med autisme, fx sundhedspersonale, pædagoger og lærere. Forfatteren Rikke Ingemann er uddannet filosof. Dokumentardigt fra børnepsyk er hendes debut som digter.
Det har været en fantastisk rejse gennem tiden. Den socialhistoriske vinkel på livet i Vestjylland er blevet tydeliggjort for mig, gennem de mange kilder jeg har fundet frem. Det har været spændende, da min barndom og opvækst har været præget af et anderledes liv på øen Langeland. I slægtens historie er der forbindelser til væbnere, selvejere, skere, strandingsfoged, jordbrugere, lærere, husmødre, sygeplejersker.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.