Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Johan Nicolai Madvigs dannelsestanker

- En kritisk humanist i den danske romantik

Bag om Johan Nicolai Madvigs dannelsestanker

Paperback versionJohan Nicolai Madvig (1804-86) indtager en særstilling i den danske uddannelsestradition. Allerede i 1830erne formulerede han et selvstændigt bud på en dansk dannelse, der fik stor indflydelse på den danske lærde skoles udvikling i anden halvdel af 1800-tallet. Det er således i den madvigske skolelov fra 1850, at man for første gang møder ideen om den almene dannelse som det centrale mål for undervisningen. Johan Nicolai Madvigs dannelsestanker: en kritisk humanist i den danske romantik indkredser det dannelsesbegreb, der har præget den danske elites selvforståelse lige til i dag. Jesper E. Larsen skildrer udviklingen af Madvigs dannelsestanker, fra han som ung professor i filologi så småt begyndte at blande sig i bredere faglige og politiske spørgsmål, til han som respekteret lærd af internationalt format og som kulturminister blev en central skikkelse i samtidens politiske debat. Selve analysen af Madvigs dannelsessyn er pædagogisk rettet, men inddrager også de psykologiske så vel som de kultur-, sprog- og naturfilosofiske tanker, der karakteriserede den borgerlige verdensforståelse i den danske guldalder. Jesper Eckhardt Larsen er cand.mag. i historie fra Københavns Universitet. EnglishJohan Nicolai Madvigs dannelsestanker: en kritisk humanist i den danske romantik (Johan Nicolai Madvig's Thoughts on Cultural Education: A Critical Humanist in Danish Romanticism) encircles the notion of education which has influenced the self-perception of the Danish elite up to the present day. Madvig (1804-1886) has occupied a special position in Danish educational tradition since he in the 1830s formulated an independent suggestion for a cultural education, which proved extremely influential in the development of the learned school in the second half of the 19th century. Jesper Eckhardt Larsen has an MA in History from the University of Copenhagen. Forlagets emneord: Historie - Lærdoms- og uddannelseshistorie - Sprog og lingvistik - Kulturhistorie - Romantikken - Undervisning - Danmark - Sorø - N.F.S. Grundtvig - Johan Nicolai Madvig - 19. årh. - Dansk

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788763506304
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 1. Januar 2006
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Johan Nicolai Madvigs dannelsestanker

Paperback versionJohan Nicolai Madvig (1804-86) indtager en særstilling i den danske uddannelsestradition. Allerede i 1830erne formulerede han et selvstændigt bud på en dansk dannelse, der fik stor indflydelse på den danske lærde skoles udvikling i anden halvdel af 1800-tallet. Det er således i den madvigske skolelov fra 1850, at man for første gang møder ideen om den almene dannelse som det centrale mål for undervisningen.
Johan Nicolai Madvigs dannelsestanker: en kritisk humanist i den danske romantik indkredser det dannelsesbegreb, der har præget den danske elites selvforståelse lige til i dag. Jesper E. Larsen skildrer udviklingen af Madvigs dannelsestanker, fra han som ung professor i filologi så småt begyndte at blande sig i bredere faglige og politiske spørgsmål, til han som respekteret lærd af internationalt format og som kulturminister blev en central skikkelse i samtidens politiske debat. Selve analysen af Madvigs dannelsessyn er pædagogisk rettet, men inddrager også de psykologiske så vel som de kultur-, sprog- og naturfilosofiske tanker, der karakteriserede den borgerlige verdensforståelse i den danske guldalder.

Jesper Eckhardt Larsen er cand.mag. i historie fra Københavns Universitet.
EnglishJohan Nicolai Madvigs dannelsestanker: en kritisk humanist i den danske romantik (Johan Nicolai Madvig's Thoughts on Cultural Education: A Critical Humanist in Danish Romanticism) encircles the notion of education which has influenced the self-perception of the Danish elite up to the present day. Madvig (1804-1886) has occupied a special position in Danish educational tradition since he in the 1830s formulated an independent suggestion for a cultural education, which proved extremely influential in the development of the learned school in the second half of the 19th century.

Jesper Eckhardt Larsen has an MA in History from the University of Copenhagen.
Forlagets emneord: Historie - Lærdoms- og uddannelseshistorie - Sprog og lingvistik - Kulturhistorie - Romantikken - Undervisning - Danmark - Sorø - N.F.S. Grundtvig - Johan Nicolai Madvig - 19. årh. - Dansk

Brugerbedømmelser af Johan Nicolai Madvigs dannelsestanker



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.