Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

0,00 kr. Gå til kassen
Lærere vejleder lærere – mellem fordybelse og forstyrrelse af Thomas  R. S. Albrechtsen Spar 0% E-bog, PDF

Lærere vejleder lærere – mellem fordybelse og forstyrrelse

af
(Udvid)

I artiklen diskuteres nogle af de udfordringer, som faglige vejledere står over for, når de
skal igangsætte en fælles fagdidaktisk opmærksomhed i vejledningen af kolleger. Artiklen
tager udgangspunkt i en større interviewundersøgelse med faglige vejledere i folkeskolen,
som fortæller noget om, hvordan de selv oplever deres funktion og rolle. Undersøgelsen
peger på nogle af de centrale udfordringer, der er, af både strukturel og kulturel karakter,
for overhovedet at få skabt rum for en dyb kollegial vejledning om fagdidaktiske problemstillinger.
Det drejer sig særligt om tid og opgaveprioritering, vejledernes synlighed i
hverdagen og bekymringen for at være for styrende, så det risikerer at gå ud over tilliden
i de kollegiale relationer. Det handler i høj grad også om, at opmærksomheden ofte retter
sig mod, hvor brugbart udfaldet af vejledningen er, og at vejledningen derfor ofte bærer
præg af at være rådgivende mere end at være ”egentlig” vejledende og undersøgende.
Derudover ligger der i orienteringen mod brugbarhed den risiko, at vejledningen kan
virke forstyrrende for kolleger, hvis den netop ikke viser sig at være direkte brugbar i
undervisningen.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771853261
  • Udgivet:
  • 8. juni 2018

Andre udgaver:

  • Straks på e-mail
  • 37,95 kr.
Læg i kurv
  • 34,95 kr. i
  • 0,05 kr. (0%)
Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.