• 5
  • 5

Litteratur og fiktion

• Kaninen der så gerne ville sove af Carl-Johan Forssen Ehrlin
    - - En ny måde at få dit barn til at falde i søvn på
    af Carl-Johan Forssen Ehrlin

En ny måde at få dit barn til at falde i søvn på.Dette er den verdenskendte børnebog om Kalle Kanin, der ikke kan sove, selvom han så gerne vil. Den anderledes godnathistorie bruger en helt ny måde at fortælle på, som hjælper dit barn til at slappe af, falde hurtigere i søvn og sove godt. Historien er skrevet med en særlig teknik, sådan at sproget i sig selv virker beroligende, ligesom ekstra betoning af ord og sætninger under oplæsningen er med til at forstærke virkningen. Det er let at gøre, og alt er forklaret i bogen.”Kaninen der så gerne ville sove” kan både bruges som godnatlæsning derhjemme og i daginstitutioner, når børnene skal sove til middag. Søvnhjælpsbogen er skrevet af den svenske adfærdsforsker, coach og forfatter Carl-Johan Forssén Ehrlin, og den er på rekordtid udgivet i over fyrre lande – ganske enkelt fordi den virker.

• Otto er et Næsehorn af Ole Lund Kirkegaard Spar 15%
    - Indlæst af Peter Frödin
    af Ole Lund Kirkegaard

Topper hedder en dreng, der bor midt i det røde hus over for havnen. Øverst bor viceværten Hr. Holm, og nederst i huset har Viggos far en café. En dag får Topper fat i en trylleblyant, og sammen med sin ven Viggo tegner han næsehornet Otto, der fra at være en tegning på tapetet bliver til et spillevende og MEGET sultent næsehorn.

• Gummi-Tarzan af Ole Lund Kirkegaard Spar 15%
    - Indlæst af Peter Frödin
    af Ole Lund Kirkegaard

Gummi-Tarzan hedder rigtigt Ivan Olsen. Han er lille og tynd, og han har ingen store muskler. I skolen får han buksevand, og læreren skælder ham ud, fordi han ikke kan læse. Derhjemme får han ballade, fordi han kommer hjem med våde bukser - og hans far kalder ham Gummi-Tarzan, fordi han ikke er stærk nok til at forsvare sig mod de store drenge.Indlæst af skuespiller Peter Frödin, som er kendt fra satireserien 'Lex & Klatten' og 'Det Brune Punktum'. Derudover

• Hodja fra Pjort af Ole Lund Kirkegaard Spar 15%
    - Indlæst af Peter Frödin
    af Ole Lund Kirkegaard

Drengen Hodja bor i den hyggelige lille by Pjort i landet Bulgislav. Hans far er skrædder, men det gider Hodja ikke være. Han vil ud i verden. En gammel mand låner ham et flyvende tæppe og så tager Hodja ud for at se på verden. I hovedstaden bliver tæppet narret fra ham. men Hodja er fast besluttet på at få sit tæppe tilbage - en farlig opgave.

• Orla Frø-Snapper af Ole Lund Kirkegaard Spar 15%
    - Indlæst af Carl Quist Møller
    af Ole Lund Kirkegaard

Orla Frø-Snapper er byens værste bølle, ja, han har vist nok engang spist en levende frø. Han er altid efter små drenge som bogens frække fortæller og hans ven Jakob. Heldigvis er små drenge nogen gange klogere end store - så det lykkes dem tit at narre Orla.

• Drengene fra Sankt Petri af Bjarne Reuter
    af Bjarne Reuter

Danmark 1942. I Aalborg danner en gruppe store drenge en hemmelig klub med det formål at gøre værnemagten til grin. Men tingene udvikler sig fra drengestreger til livsfarlig sabotage. Jævnfør filmen af samme navn

• Detektiv Dunkeldirk og julemysteriet af Sigurd Barrett
    af Sigurd Barrett

Det er den 1. december, og Detektiv Dunkeldirk har modtaget et mystisk brev. Detektiv Dunkeldirk bor i Grønland, hvor han opklarer mysterier fra morgen til aften. Grønland ligger så langt nordpå, at det er længere nordpå end for eksempel Ålborg og Skagen.Og det er altså langt. Detektiv Dunkeldirk tager handsker på for ikke at sætte fingeraftryk på brevet og giver sig til at læse.Helt deroppe nordpå ligger byen Juuleaaftennuuaaq. Der er ikke ret mange, der kender den, for alle, der bor der, gør alt, hvad de kan, for at holde den hemmelig. Og så er det, man tænker: Hvad i alverden foregår der der? Det tænker Detektiv Dunkeldirk i hvert fald tit. Han bor lige på den anden side af snedriverne i byen Pituffik. Brevet er kort. Kun to linjer: Hjælp, noget er galt her i Juuleaaftennuuaaq. Kom straks. Mød mig ved indgangen til Juule-basen. Hilsen J.F. Og så kan det nok være, at Dunkeldirk får pakket snescooteren.Tag med Detektiv Dunkeldirk på snehvidt juleeventyr gennem 24 hæsblæsende afsnit i Sigurd Barrets spændende kalenderhistorie for de 5 – 12-årige og for deres barnlige forældre, bedsteforældre og juleglade naboer.

• Vinden i piletræerne af Kenneth Grahame
    af Kenneth Grahame

Da Muldvarp forlader forårsrengøringen og søger op i fri luft, går han samtidig om bord i en række spændende eventyr sammen med sine venner, den dovne Mosegris, den gnavne, men dog venlige Grævling og den selvglade Tudse. Den impulsive Tudse fører vennerne fra den ene vilde oplevelse til den næste – fra sigøjnerkaravaner, der vendes op og ned på, til stjålne biler, en vovet fangeflugt og til slut til et heroisk møde med de mørke beboere i den Vilde Skov.Kenneth Grahames klassiske fortælling er elsket i mange lande, og hans sprudlende fantasi og stille humor virker også dragende på børn i vore dage. Nu udsendes Vinden i piletræerne i en smuk, uforkortet udgave for at fejre 100-året for den første udgivelse i 1908.KENNETH GRAHAMEKenneth Grahame blev født i Edinburgh i 1859. Han voksede op hos sin bedstemor i Berkshire, fordi hans mor døde, da han kun var fem år gammel. I skolen i Oxford var han dygtig i både skolefagene og til sport. Han ville gerne have studeret på universitetet i Oxford, men familien var imod det, og han begyndte på kontor i Bank of England. Grahame begyndte at skrive som en flugt fra det kedelige bankliv, og han fik snart tekster publiceret i blade og aviser. Hans første samling historier, Pagan Papers, blev udgivet i 1893, efterfulgt af yderligere to antologier, The Golden Age og Dream Days. Vinden i piletræerne begyndte som godnathistorie for Grahames søn Alastair, med kælenavnet "Mouse", og blev yderligere udviklet i breve til sønnen. Bogen blev udgivet i 1908 og blev med tiden en rigtig bestseller. Kenneth Grahame døde i 1932.

• Elefanten der så gerne ville sove af Carl-Johan Forssen Ehrlin Spar 17%
    - - en ny bog der kan få dit barn til at falde i søvn
    af Carl-Johan Forssen Ehrlin

Indlæst af Lars ThiesgaardEn ny godnathistorie, der får børn til at falde i søvn.”Elefanten der så gerne ville sove” er opfølgeren til den verdenskendte godnathistorie ”Kaninen der så gerne ville sove”. Millioner af forældre i over fyrre lande har på rekordtid taget den nyskabende bog til sig, simpelthen fordi den virker. I denne nye bog er den særlige søvnhjælpsteknik forbedret og finpudset – så glæd dig til historien om Ellen Elefants rejse gennem den magiske skov, som hurtigt vil hjælpe dit barn til at slappe af og falde godt i søvn.Gør som over 135.000 danske forældre, og se frem til en ny sengelægningsrutine, hvor godnatlæsningen bliver en fredelig og kærlig afslutning på dit barns dag. Eller brug historien i daginstitutionen, når børnene skal sove til middag. Det er nemt at gå til, og det hele er forklaret i bogen.Udtalelser om ”Kaninen der så gerne ville sove”:”Virker på begge mine piger. Hvis de ikke sover allerede under historien, så gør de det, lige så snart den er slut.”– Forælder på Saxo.com”Normalt tager ’sovekrigen’ over to timer. Med denne bog sov vores dreng efter tyve minutter.”– Forælder på Amazon.com”Højtlæsning efter spisetid bør begrænses til særligt udvalgte bøger, der hjælper små børn med at ’rense ud i pandelapperne’, finde ro og slippe sig selv fri til søvnen. Carl-Johan Forssén Erhlins bog er oplagt til denne proces.”– Lola Jensen, familievejleder

• Den faldne djævel af Kenneth Bøgh Andersen
    - Den Store Djævlekrig 6
    af Kenneth Bøgh Andersen

6. bind i serien Den Store Djævlekrig, den bog, som alle læsere af serien har ventet på, og det absolut afsluttende, selv om mange fans nægter at tro på det.Filip og Satina er i Den glemte underverden. Filip får de mest forfærdelige syner, og da han kommer til sig selv, hører de skridt. Nogen nærmer sig...Pressen skriver:»De finurlige ideer om livet i Helvede eller Paradis vil ingen ende tage. Jeg elsker det.«– bookeater *********»Kenneth Bøgh Andersen har lagt seriøs research og omtanke i hver “ægte” historie, han tager med […] han tager børn og unge alvorligt som forfatter; han mener ikke, at de ikke kan håndtere blod og ondskab eller at blive stillet overfor virkelig svære spørgsmål. Og han forventer heller ikke et svar – blot at du overvejer det og danner din egen mening […] Jeg vil ikke fortælle jer, hvad der sker i Den faldne djævel – men det er spændende, blodigt, dystert og absolut en værdig afslutning på Den store djævlekrig.«– Kathrine, Bibliotekatten»Kenneth Bøgh Andersen skriver djævelsk godt.«– Bjarne W. Andresen, JAGOO  ******»Det er længe siden – om nogensinde – jeg har læst noget så uhyggeligt, grumt og ondt, som det, der sker allerede i første kapitel af Den faldne Djævel […] Den store Djævlekrig 1-6 vil givetvis komme til at stå som et hovedværk i såvel Kenneth Bøgh Andersens forfatterskab som i Dansk Børne- og Ungdomslitteratur.«– Haram, Bogbotten»Som altid er historien meget velskrevet og dramatisk, og det er en virkelig god, effektfuld blanding af fantasy og gys […] Bøgh Andersen er først og fremmest sig selv i denne fantasy-serie, hvor både Valhalla, Hades, Himmel og Helvede inddrages i historien om "det gode" og "det onde".«– Lektør»Det er en spændende rejse og guf for alle, der elsker gamle myter og sagn […] Kenneth Bøgh Andersen har styr på de religioner og mytologier, han bygger sine bøger på, og han binder bogseriens ender flot sammen i Den faldne djævel.«  – Marie Theilmann, Weekendavisen» … da jeg startede på bogen rystede mine hænder nærmest.«– Bog & Idé

• Monster af Patrick Ness
    af Patrick Ness

Monsteret kom lige efter midnat. Som de jo gør. Men Conor er ikke bange. Han har frygtet et helt andet slags uhyre. Uhyret fra det mareridt, han har haft næsten hver nat, siden hans mor blev syg. Mareridtet med mørket, vinden og skrigene.Men monsteret uden for vinduet er noget andet, noget vildt. Og det vil have det farligste af alt: Det vil have sandheden.

• Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren
    af Astrid Lindgren

'Brødrene Løvehjerte' er måske den af Astrid Lindgrens fortællinger, der rammer hjertet allerdybest. Det er den livskraftige, kloge og kærlige historie om brødrene Tvebak og Jonathan, som efter sygdom og død mødes i eventyrlandet Nangijala, hvor alt kan ske.Indlæst af skuespiller Ellen Hillingsø, som er kendt fra sine roller på både film og tv. På film har hun blandt andet medvirket i 'Sekten', som gav hende en Robert for årets kvindelige birolle, i Hella Joofs 'En kort en lang' og i Christoffer Boes 'Allegro'. Mest kendt er hun dog for sin rolle i Ole Bornedals tv-serie 'Charlot og Charlotte', samt for serierne 'Nikolaj og Julie' og 'Livvagterne'.

• Astrid Lindgrens allerbedste historier af Astrid Lindgren
    af Astrid Lindgren

Her er en samling af de allerdejligste historier af Astrid Lindgren for de 4-8 årige. En lydbog der kan høres igen og igen.Bogen indholder bl.a.:Pippi finder en spunkDragen med de røde øjnePelle flytter til KomfusenboI SkumringslandetJeg vil ikke i seng!Emil og suppeterrinenPontus går i skole (uddrag fra Børnene i Bulderby) Indlæst af Grete Tulinius.

• Mis med de blå øjne af Egon Mathiesen
    af Egon Mathiesen

Mis er ikke som alle de andre katte. De driller ham med hans blå øjne. Men han bliver populær, da han finder landet med de mange mus. Enkel billedbog med korte tekster. Nu som digital Lyt&Læs-bog til iPhone og iPod Touch.

• Dyrene i Hakkebakkeskoven af Thorbjørn Egner Spar 15%
    af Thorbjørn Egner

"”Man kunne have det så godt i skoven, hvis alle var venner, og de store lod de små være i fred. Så kunne de store hjælpe de små, og de små kunne hjælpe de store, for der er meget, de små kan, som de store ikke kan,” siger Morten Skovmus. Hør Thorbjørn Egners klassiker fra 1950’erne, om hvordan dyrene i skoven finder ud af at leve sammen. Her kan du møde Klatremus, Mikkel Ræv, Bagermester Harepus og alle de andre dyr fra Hakkebakkeskoven."

• Lille Virgil af Ole Lund Kirkegaard Spar 15%
    - Indlæst af Peter Frödin
    af Ole Lund Kirkegaard

I et hønsehus i en lille by bor Lille Virgil sammen med en etbenet hane, som vækker ham hver morgen. Han er ven med Oskar og Carl Emil, og sammen med dem oplever Lille Virgil mange eventyr. Et handler om en ensom stork, et andet om Carl Emils fødselsdagsfest og en skjult skat. Men ikke nok med det - Lille Virgil og hans venner møder også en drage med otte ben.

• Vitello bygger en monsterfælde - og andre historier af Kim Fupz Aakeson Spar 17%
    af Kim Fupz Aakeson

"Den tredje lydbog i serien om drengen Vitello indeholder fire nye og sjove historier:Vitello er bagvendtVitello napper en katVitello bygger en monsterfældeVitello skal have en papfar.Hør også den første lydbog om Vitello, hvor Vitello bl.a. kommer til at ridse mors nye bil. Eller den anden lydbog i serien, hvor Vitello beslutter sig for at blive forretningsmand, hvor han får en klam kæreste og meget mere.Lydbøgerne er indlæst af Nicolas Bro."

• Det gyldne kompas af Philip Pullman
    - Det gyldne kompas 1
    af Philip Pullman

Første bind i Philip Pullmans spektakulære fantasy-trilogi om 'Det gyldne kompas'  - en klassiker inden for fantasylitteraturen, oversat til 39 sprog, som har tryllebundet millioner af børn og voksne over hele verden.Den nysgerrige og handlekraftige Lyra vokser op på Jordan-kollegiet i Oxford. Ved et tilfælde hvirvles hun ind i et storslået og indviklet drama fuldt af mysterier: Hvad er det, hendes onkel, Lord Asriel, har fundet på sin arktiske ekspedition? Hvad har den mystiske fru Coulter med Lord Asriels opdagelse at gøre? Og hvorfor forsvinder der igen børn fra Oxford?Lyra begiver sig i Lord Asriels fodspor mod nord, hvor panserbjørnene vogter over deres uindtagelige fæstning, og hvor heksene suser gennem den isnende luft. Bag dem begynder en verden, som hidtil har været utilgængelig for mennesker...Pullman skriver om livets store temaer og dilemmaer, om kærligheden og døden, om venskab, troskab og ondskab, om tilværelsens dybere mening - med en dybde og en indlevelse, der ikke lader nogen læser uberørt. Pullmans trilogi har vundet utallige priser, inklusive Carnegie-medaljen, Guardian Fiction Prize, Whitbread Book of the Year samt 'børnenes Nobel-pris': Astrid Lindgren-prisen. Indlæst af Grete Tulinius, som er uddannet fra Statens Teaterskole i 1988. Udover arbejdet som skuespiller beskæftiger hun sig med speak til tv-programmer og oplæsning af litteratur til forskellige medier.

• Kadavermarch af Dennis Jürgensen
    af Dennis Jürgensen

Det er Danmark, det er fremtid, det er et helvede. Noget er gået galt, for død er lige pludselig blevet et relativt begreb. Mens folk tidligere pænt blev liggende i graven, efter de havde udåndet, har de nu fået smag for at vandre igen; ikke som genfærd men i en regulær kadavermarch. Desværre er de blevet sultne, mens de lå i jorden, og kun en ting kan øjensynlig bremse deres hunger: Menneskekød. Alt i alt er har den danske befolkning et problem. Der er ingen steder man kan være sikker, for det er et verdensomspændende problem, og det breder som lynhurtigt til alle steder. Dvs. alle steder undtaget de riges højborge, CrystalCity: 142 ens udseende, på alle måder selvforsynende, byer med tilhørende marker og natur. De er alle omgivet af 10 meter høj betonmure med tilhørende alarmudstyr og våben for at holde pøbelen ude. Det er her, de stinkende rige holder til og nyder at bruge deres penge på sig selv. Helt sikre er de dog ikke, for pludselig står "byerne" overfor en trussel, de ikke kan se bort fra. Hvis de ikke gør noget drastisk, kommer de nemlig i samme båd som samfundene uden for murene: En snarlig død mellem en zombies tænder. Imens prøver små grupper af mennesker på at overleve i en verden, der er gået amok, men det synes umuligt at undgå de omvandrende groteske parodier på mennesker. Er det virkelig farvel til Danmarks samlede befolkning for evigt? For ikke at tale om den resterende verden inkl. CrystalCity’s beboere? Denne bog er ikke et rent orgie i splat, som mange ellers kunne komme til at tro. Ganske vist er der seriøst mange scener af den udpenslede slags, men der er mere i denne bog. Gennem hele værket er der en historie til at bære det hele og sørger for, at det ikke bare er ligegyldige ulækkerheder. Bogen kan ikke anbefales for børn eller ældre mennesker pga. sit indhold, men der er sikkert mange, der vil kunne få nogle dage til at gå med at læse om den påbegyndte kadavermarch. Takket være denne bog er Dennis Jürgensen ofte blevet refereret til som splatterforfatter i artikler, uden hensynstagen til hans øvrige omfangsrige produktion.

• Ritas Jul af Gunnar Wille Spar 17%
    af Gunnar Wille

24 kapitler om julemåneden hjemme hos Rita, hvor faderen hader julen og farmoderen afskyer nisser, så Rita og hendes brødre må udfolde alle deres talenter for at skabe den rette julestemning.

• Grimms bedste eventyr 1 af Brødrene Grimm Brødrene Grimm Spar 17%
    af Brødrene Grimm Brødrene Grimm

Hør nogle af brødrene Grimms bedste og mest kendte eventyr. Mød Den bestøvlede kat, tag med Hans og Grethe længere og længere ind i skoven eller hør historien om den smukke Tornerose.

• Ravkikkerten af Philip Pullman
    - Det gyldne kompas 3
    af Philip Pullman

Will har netop haft en frygtelig og sindsoprivende oplevelse; og derefter finder han ud af, at Lyra er forsvundet. Nu befinder han sig alene i et uvejsomt og stormfuldt bjergområde. To engle kommer til ham og fortæller ham, at han som bærer af Skyggernes kniv har en uhyre vigtig mission, og at han skal følge med dem nordpå til Lord Asriels fæstning, hvor et slag af kosmiske dimensioner er under opsejling. Men Will nægter at adlyde dem, for han har kun én tanke i hovedet: Han må finde Lyra. Og det viser sig at være en større udfordring, end han havde forestillet sig.Da han endelig finder hende, kastes de to børn ud på en uhyggelig og farefuld færd, der blandt andet fører dem til de dødes rige, til afsløring af hemmeligheden om Støv, samt opdagelse af kærlighedens sande væsen.Ravkikkerten er tredje bind i trilogien. De to første bind Det gyldne kompas og Skyggernes kniv er ligeledes indlæst som lydbøger.Pullmans trilogi har vundet utallige priser, inklusive Carnegie-medaljen, Guardian Fiction Prize, Whitbread Book of the Year samt 'børnenes Nobel-pris': Astrid Lindgren-prisen. Den internationale bestseller - oversat til 39 sprog - har tryllebundet millioner af børn og voksne over hele verden.

• Flere Molbohistorier af Flemming Quist Møller Spar 15%
    af Flemming Quist Møller

Flemming Quist Møller læser historier fra det jyske hovedland. Hør ham bl.a. fortælle om Skibsungen, om lommeuret, om brillerne, om Mads Molbo og sidst, men ikke mindst, historien Vi er alle molboer.

• Zappa af Bjarne Reuter Spar 17%
    af Bjarne Reuter

For 1314 årige Uffe, Mulle og Bjørn fra arbejderhjem i Brønshøj i begyndelsen af 1960'erne, bliver bekendtskabet med Sten fra velhaverhjemmet både spændende og uhyggeligt en trussel mod kammeratskabet, der udvikler sig til en regulær magtkamp.

• Bertram #4: Tre Engle og Fem Løver af Bjarne Reuter Spar 17%
    af Bjarne Reuter

Bog nr. 4 i serien om Bertram og hans brødre samt om verdens frækkeste onkel.Hvordan kan et maleri malet af en dreng ved navn Bertram gå hen og blive forbyttet med et maleri til flere millioner kroner? Og hvordan kan det føre til, at en international gangsterbande tages grundigt ved næsen og Tivoli sættes på den anden ende.Læs selv...

• Bertram #3: Ridder af Skraldespanden af Bjarne Reuter Spar 17%
    af Bjarne Reuter

Bog nr. 3 i serien om Bertram og hans brødre samt om verdens frækkeste onkel. Der var mange grunde til, at vi nytårsaften spurtede rundt i Zoologisk Have. Bertram havde skoletasken fyldt med hjemmelavet krudt! Oscar havde 10.000 kr. inde under blusen! Og jeg havde hjertet helt oppe under drøblen... og det hele ramlede... 100 meter over jorden!

• Ægte Æventyr af Flemming Quist Møller Spar 15%
    af Flemming Quist Møller

"Flemming Quist Møller slipper sin sprælske fantasi løs og fortæller fire Ægte Æventyr - tre splinternye og et ældgammelt til alle historieglade børn og voksne. En verden fuld af prinser, prinsesser, trolde og nisser.Indeholder historierne:Gåseåas og TroldenLaus og NissenKong Kedeligog Prins Ultalajt og Dragen."

• H.C. Andersens bedste eventyr 1 af H.C. Andersen Spar 15%
    af H.C. Andersen

Et genhør med nogle af H.C. Andersens mest kendte og elskede eventyr. Hør 'Kejserens nye klæder', 'Prinsessen på ærten', 'Svinedrengen', 'Fyrtøjet', 'Nattergalen' og 'Den standhaftige tinsoldat'.Indlæst af Maria Garde, som er skuespiller og chef for Det Ny Familieteater. Hun har blandt andet medvirket i 'Vildanden' på Nørrebro Teater og i tv-serien 'Gøngehøvdingen'.

• Bennys badekar af Flemming Quist Møller Spar 15%
    af Flemming Quist Møller

Benny har fanget en haletudse og putter den ned i sit badekar. Iført sit frømandsudstyr springer han selv i badekarret, bliver lige så lille som haletudsen og oplever sammen med den en utrolig undersøisk fantasiverden.;;

• Et Grimm´t eventyr af Dennis Jürgensen Spar 17%
    af Dennis Jürgensen

"Den geniale videnskabsmand, professor Lambert Deefækt, har opfundet en fantastisk maskine, som gør mennesket i stand til at rejse ind i bøgernes verden. Bogstavelig talt. Og den første litteratur-hob som udforskes er Grimms Samlede Eventyr. Agenter fra den tophemmelige organisation HANK sendes af sted for at undersøge disse nye dimensioner, men ingen vender tilbage. Da Lambert Deefækt selv forsvinder sporløst, indsættes et special-team bestående af de tre cyber-tudser Rana, Bufo og Pelodytes. De rejser ind i eventyrene på jagt efter de forsvundne personer, men fælder og farer lurer overalt, og handlingen i de ellers så fredelige eventyr får pludselig nye drejninger, hvor det først og fremmest gælder om at overleve."