Køb af bøger til indkøbspris forudsætter et medlemskab til kun DKK 79,-/md. (ingen binding).
Første uge er GRATIS - læs mere og se alle fordelene
Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

DKK 0,00 Gå til kassen
Forfatterskolens afgangsantologi 2013 af Cecilie Lind Lydbog, MP3

Forfatterskolens afgangsantologi 2013

af , , , , , ,
(Udvid)

Forfatterskolens afgangsantologi 2013 - digte og tekster fra Forfatterskolens afgangselever. CECILIE LIND: Det er en vild skrift, der buldrer løs. Uden tegnsætning men med en associativ fremadskriden, der gør det svært at gennemskue, hvorfor de ti tekster starter, og måske særligt slutter, hvor de gør. Men det er sjovt at være med når teksterne med deres helt egen virtuositet, laver betydningsskift og –skred, som her: varsomt øje søger øje at se pupil udvide sig i glæde over ansigt at tjekke ud og inde med månestråleskrål og fugt og pip pepper op den stemning naughty og nice tanke at fjer er fuglefnug.JOSEFINE GRAAKJÆR NIELSEN: Digt, kortfilm, monolog og skitse er titlerne på de fire tekststykker af Josefine Graakjær Nielsen. Der er noget bastant og solidt over hendes sprog, når hun fx skriver, »Spørgsmålet er, hvordan han dør ikke hvornår.« Døden går igen, en farfar har hængt sig selv, måske i en fodboldtrøje, eller i en ledning i stedet for et reb. Der er så meget på spil, så meget ubehag og voldsomhed, det er svært at være til stede i hendes tekster, for der er også meget kærlighed. En kærlig henvendelse til en mistet person et sted ude for teksten, måske. SARAH ELISE BRUUN: Hele Mellemøsten mødes i forholdet mellem arabiske kvinde og den jødiske mand. Det fortættes i køkkenet, i spørgsmålet om koshersalt, og kompromisretten hirselåg, der ikke efterlader resten af aftenen med en overhængende dårlig ånde af sult. Hun skriver åndeløst, Sarah Elise Bruun, på kanten af stolen. Man når næsten ikke at få det hele med, før hun er videre, men det er også stærkt, og man lader sig henførende i den feberagtige fortællerstemmeMARTIN BASTKJÆR CHRISTENSEN: Privatlivet blander sig med kunstkritikken. En ung kvinde flytter ind hos en ung mand, de nymalede vægge minder ham om Hammershøi, hans særlige lys og bortvendte kvindeskikkelser. Der tegner sig et billede af en ung mand, der helst bare vil være alene, selvom han elsker hende. Det er ikke til at være der for den anden, for de hensyn man føler man skal tage. Martin Bastkjær Christensen prosa er sikker, grebene er tydelige, teksten har en stram økonomi, der står ikke mange sætninger for meget, og virkemidlerne er brugt med omhuHANNAH LUTZ: Teksterne er samlet under titlen, Linneryd, förste sommaran (romanutdrag), og starter med denne skønne sætning: Jag har set dem, vildsvinen, de har kommit in i mina drömmar! Som romanuddrag virker det her stærkt, det flyder næsten over med intimitet og nærvær, og teksten bevæger sig hjemmevant i alle sine rum, og blandt alle sine karakterer.  LEA LØPPENTHIN: Med en sær humor fremskriver Lea Løppenthin sproglige systemer. Kroppen spejles i geografien, jeg er vild med mine tarme, de giver form til mit affald og kan måle sig med Ækvator, og landskabet genspejles i kroppen tæger er sympatiske på den måde/at de tror på kroppens løfte om landskab. Der er en alvor gemt i de fnis, der grines af noget, noget der udstilles i alle sine komiske urimeligheder.: Jeg trækker sprog ind i stemmen som huden trækker en creme/ der arbejder sprog i stemmens naturlige fugt.IDA HOLMEGAARD: Skriver fra et intimt rum om begær og kropslighed og skriver tit direkte henvendt til et du. Hun findeler små bevægelser fra hverdagen, en gåtur, et frisørbesøg. Nogle gange fylder selvbevidstheden mere end den lavintense verden, der omgiver hendes jeg: Det er så nemt at elske steder, der ikke længere fungerer/ de steder, som man kun kan bruge til noget andet/ end det, de er bygget til./ Måske vil du indvende det, nu indvender jeg det selv i stedet.MOLLY BALSBY: En krop er gået i stykker, og er blevet til en spasserkrop. En krop bliver til i en anden krop i et digt om graviditet, »og midt i en sætning/lærer du at tale«. Graviditeten er en mutation en »datterknude«, en svulst, og »enhver mutation er et lille selvmord«. Altså, hver gang noget ændrer sig, er det et selvmord på det der kom før. Forholdet til det du der henvendes til, er også muteret.  spasserkroppen er bådet duets, når det afviser jeget, og jegets når kroppen bliver ved med at søge afvisningen. Der er en tæt dunkel, næsten elektrisk ladning i Molly Balsbys digte, som den tunge luft efter en tordenstorm. Varmt, fugtigt og fyldt med dirrende energi, en netop overstået voldsomhed.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788711344484
  • Format:
  • MP3
  • Udgivet:
  • 19. August 2013

Andre udgaver:

  • DKK 80,00
  • DKK 124,94
  • DKK 44,94
  • Straks på e-mail

Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være medlem og dermed logget ind.

Gå til login

Andre bøger af Cecilie Lind,Sarah Elise Bruun,Ida Holmegaard,Hannah Lutz Hannah Lutz,Molly Balsby Nielsen,Lea Løppenthin,Josefine Graakjær Nielsen