Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik? af Lea Lund

Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik?

- Dyrk omtanken - didaktisk refleksion kan aldrig blive et hurtigt fix

af

Igennem de seneste årtier er mange forskellige undervisningskoncepter
fra de angelsaksiske kontinenter blevet præsenteret og implementeret
i dansk skolesammenhæng fra vuggestuerne til gymnasiesektoren.
En særlig forherligelse af disse metodekoncepter har en underliggende
tendens til at smide omtanken overbords til fordel for en mekanisk brug
af regler og metoder fremstillet som opskrifter på den gode undervisning.
Nogle af koncepterne fremstår ligefrem som opskrifter, der lover,
at man ved brugen heraf helt sikkert producerer det rette udbytte. En
noget forsimplet forestilling af mennesket som lærende samt lærerens
muligheder og funktion. Der er dog nye vinde på vej i form af dyrkelen
af de professionelle læringsfællesskaber, som man er begyndt at lade
blomstre på uddannelsesinstitutioner og interessere sig for forskningsmæssigt.
Sådanne læringsfællesskaber har potentiale til netop ikke at
indskrænke pædagogik til en metode, men i stedet dyrke den fælles
dialog og omtanke om netop undervisningens væsen og dermed sikre
et solidt fundament for den professionelles dømmekraft.

Læs mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771851854
  • Udgivet:
  • 23. september 2016
  • Straks på e-mail
  • 42,95 kr.
Eller spar samlet -6% som medlem
  • 36,95 kr.
  • Forudsætter medlemskab (ingen binding)
    1. uge gratis, herefter 79 kr./md. og kan opsiges når du vil.
Bag om Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik?
Igennem de seneste årtier er mange forskellige undervisningskoncepter
fra de angelsaksiske kontinenter blevet præsenteret og implementeret
i dansk skolesammenhæng fra vuggestuerne til gymnasiesektoren.
En særlig forherligelse af disse metodekoncepter har en underliggende
tendens til at smide omtanken overbords til fordel for en mekanisk brug
af regler og metoder fremstillet som opskrifter på den gode undervisning.
Nogle af koncepterne fremstår ligefrem som opskrifter, der lover,
at man ved brugen heraf helt sikkert producerer det rette udbytte. En
noget forsimplet forestilling af mennesket som lærende samt lærerens
muligheder og funktion. Der er dog nye vinde på vej i form af dyrkelen
af de professionelle læringsfællesskaber, som man er begyndt at lade
blomstre på uddannelsesinstitutioner og interessere sig for forskningsmæssigt.
Sådanne læringsfællesskaber har potentiale til netop ikke at
indskrænke pædagogik til en metode, men i stedet dyrke den fælles
dialog og omtanke om netop undervisningens væsen og dermed sikre
et solidt fundament for den professionelles dømmekraft.
Andre købte også..
Brugerbedømmelser af Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik?


Andre bøger af Lea Lund
Se alle titler
Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.