Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

0,00 kr. Gå til kassen
Mundtlighed og dialog som en didaktisk opmærksomhed af Preben Olund Kirkegaard Spar 0% E-bog, PDF

Mundtlighed og dialog som en didaktisk opmærksomhed

af
(Udvid)

Det er mit håb, at denne artikels oversigt vil kunne danne afsæt for en kollegial didaktisk
opmærksomhed på undervisningens centrale element: dialogen. Jeg vil i denne
artikel fremlægge noget af det mest centrale, der sker i undervisningslokalet, nemlig
mundtlighed og dialog mellem undervisere og elever om et indhold. Det er et vigtigt
redskab at kunne stille forskellige typer af spørgsmål, hvis man som lærer vil praktisere
dialogisk undervisning med en mundtlig faglighed for øje. Nogle bestemte typer af
spørgsmål vil kunne understøtte en åbning af dialogen. Andre spørgsmål vil lukke af for
dialog. Nogle spørgsmål kan fremme refleksion hos eleverne til forskel fra de spørgsmål,
hvor læreren tjekker elevernes forståelse. Allerede i læreruddannelsen bør de studerende
indskærpes betydningen af at kunne arbejde didaktisk med spørgsmål i den dialogiske
undervisning. Det er ikke nok at have viden om dette. Det skal praktiseres og øves mange
gange, før det beherskes. I artiklen profileres principperne ved dialogisk undervisning,
fordi dialogisk undervisning tilsyneladende kan udgøre en forskel i forhold til elevernes
engagement i undervisningen. Artiklens ambition er dels at opridse viden fra feltet samt
at påpege, hvorfor dialogisk undervisning er et væsentligt område at forske mere i, og er
af yderste relevans for lærere og læreruddannere.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771853315
  • Udgivet:
  • 8. juni 2018

Andre udgaver:

  • Straks på e-mail
  • 37,95 kr.
Læg i kurv
  • 34,95 kr. i
  • 0,05 kr. (0%)
Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.

Andre bøger af Preben Olund Kirkegaard
Se alle titler