Når lærere bliver forandringsskabere via didaktisk dialog af Lea  Lund Spar 0% E-bog, PDF

Når lærere bliver forandringsskabere via didaktisk dialog

af ,
(Udvid)

Med denne artikel ønsker vi at gøre opmærksom på, at vi i Danmark bør tage ved lære
af den bagside, som test-regimet og accountability-tilgangen kan have på uddannelsessystemet,
og i særdeleshed på lærerens e ektuering af undervisningen i form af en snæver
teach-to-the-test-tilgang, som vi ser det i en del angelsaksiske lande. Set i et handlingsforandrende
perspektiv argumenterer vi for, at vi bør prioritere tid til refleksion over undervisningen.
I denne artikel præsenterer vi det engelske begreb teacher agency og belyser,
hvordan det kan forstås i en uddannelsessammenhaeng, ved hjælp af praksiseksempler
fra en empirisk skotsk undersøgelse. Denne undersøgelse muliggør ideen om lærere som
“agents of change”, dvs. som forandringsskabere. Vi kommer derefter med forslag til,
hvordan agency-begrebet kan tages op i en dansk kontekst, via en dialogbaseret tilgang.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771853292
  • Udgivet:
  • 8. juni 2018

Andre udgaver:

  • Straks på e-mail
  • 40,95 kr.
Læg i kurv
  • 34,95 kr. i
  • 0,05 kr. (0%)
Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.