Religion, magt og kommunikation af Lars Albinus Du sparer 27% ift. forlagets pris Spar 27% Bog, Indbundet

Religion, magt og kommunikation

- Filosofiske overvejelser over religionens betydning i moderniteten, set i krydsfeltet mellem Foucault og Habermas

af
(Udvid)

Sekularisterne tog fejl. Religion er kommet for at blive. Sådan ser det i hvert fald ud, men hvad betyder troen for det moderne menneske i dag, og hvordan skal et demokratisk, multikulturelt samfund forholde sig til religion som tradition og institution? I Religion, magt og kommunikation søger Lars Albinus efter svarene hos to af de mest potente og gensidigt udfordrende filosoffer i det 20. århundrede: Michel Foucault og Jürgen Habermas. For dem begge spiller religion en afgørende rolle i deres opfattelse af moderniteten. Men hvor Foucaults magtanalytik kaster et særligt lys over religion som socialt fænomen, fremstilles religion i Habermas' kommunikationsteori som en tradition, vi må forholde os til på den rationelle dialogs præmisser. Til trods for afstanden mellem Foucaults og Habermas' opfattelser viser bogen, hvordan de to filosoffer i visse henseender kan ses som korrektiver til hinanden. Dermed bliver forfatterens undersøgelse af religionens betydning også til et spørgsmål om, hvor grænsen i dag går mellem magt og fornuft. Samtidig udfordrer bogen rammerne for Foucaults og Habermas' tænkning og stiller spørgsmålene: Kan en etisk og æstetisk horisont indplaceres i dette spil mellem fornuft og magt, og hvilken rolle må religion i så fald siges at indtage? Det giver Religion, magt og kommunikation et religionsfilosofisk bud på.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788779345829
  • Indbinding:
  • Indbundet
  • Sideantal:
  • 712
  • Udgivet:
  • 10. november 2010

Andre udgaver:

  • 498,00 kr.
  • 1-2 hverdage
  • 363,95 kr.
  • 134,05 kr. (27%)
  • 29,95 kr.
Læg i kurv
  • 330,95 kr. i
  • 167,05 kr. (34%)
  • 19,95 kr.
Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.

Andre bøger af Lars Albinus
Se alle titler