Udsalget slutter om
Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Situeret fremstilling

Bag om Situeret fremstilling

Undervisningen i skriftlig fremstilling i grundskolen skal udvikle alle elevers evne til at begå sig i vores demokratiske skriftsprogssamfund. Eleverne skal uddannes til at kunne håndtere mangfoldige skrivesituationer både i og uden for skolen, i fritiden og i fremtiden. Situeret fremstilling bryder med traditionel skrivedidaktik ved at påstå at fremstillingskompetence ikke læres gennem fokusering på ”skolske” aktiviteter eller isolerede mål og færdigheder som fx stavning eller abstrakte tekstnormer. Gennem en orientering imod så vidt muligt autentiske skrivesituationer fremmes elevens literacy og forståelse for den kompleksitet som kommunikation ofte er forbundet med. Bogens første del er en teoretisk diskussion af skrivedidaktikken og en uddybning af hvordan situeret fremstilling sammentænker situeret læring og teori om skriftlig fremstilling og literacy. I bogens anden del kommer læseren helt tæt på planlægning, udførelse og evaluering af et situeret fremstillingsforløb. Bogens sidste del er en ”værktøjskasse” af metoder og nyttig baggrundsviden til dansklæreren. Situeret fremstilling er et bud på en sammenhængende, tidssvarende skrivedidaktik der tager udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål, kompetencemålene i læreruddannelsen og modulprøven i undervisningsfaget dansk. Bogen er dermed en grundbog til lærerstuderende med undervisningsfaget dansk på alle klassetrin. Bogen kan også læses af dansklærere i grundskolen og af gymnasielærere.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759331750
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 200
  • Udgivet:
  • 5. september 2018
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 171x240x12 mm.
  • Vægt:
  • 421 g.
  • BLACK FRIDAY
    : :
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 2. december 2024
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Beskrivelse af Situeret fremstilling

Undervisningen i skriftlig fremstilling i grundskolen skal udvikle alle elevers evne til at begå sig i vores demokratiske skriftsprogssamfund. Eleverne skal uddannes til at kunne håndtere mangfoldige skrivesituationer både i og uden for skolen, i fritiden og i fremtiden. Situeret fremstilling bryder med traditionel skrivedidaktik ved at påstå at fremstillingskompetence ikke læres gennem fokusering på ”skolske” aktiviteter eller isolerede mål og færdigheder som fx stavning eller abstrakte tekstnormer. Gennem en orientering imod så vidt muligt autentiske skrivesituationer fremmes elevens literacy og forståelse for den kompleksitet som kommunikation ofte er forbundet med.
Bogens første del er en teoretisk diskussion af skrivedidaktikken og en uddybning af hvordan situeret fremstilling sammentænker situeret læring og teori om skriftlig fremstilling og literacy.
I bogens anden del kommer læseren helt tæt på planlægning, udførelse og evaluering af et situeret fremstillingsforløb.
Bogens sidste del er en ”værktøjskasse” af metoder og nyttig baggrundsviden til dansklæreren.
Situeret fremstilling er et bud på en sammenhængende, tidssvarende skrivedidaktik der tager udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål, kompetencemålene i læreruddannelsen og modulprøven i undervisningsfaget dansk. Bogen er dermed en grundbog til lærerstuderende med undervisningsfaget dansk på alle klassetrin. Bogen kan også læses af dansklærere i grundskolen og af gymnasielærere.

Brugerbedømmelser af Situeret fremstilling



Find lignende bøger
Bogen Situeret fremstilling findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.