Bag om Skolen i en digital omstillingsproces
Lige nu står den danske folkeskole midt i den største omstillingsproces siden klasseundervisningens indførelse i begyndelsen af 1900-tallet. Kompetencer er i fokus, og læringsbegrebet udvides med bevidstheden om de individuelle forskelle i elevernes evner og i deres måde at lære og tænke på. Samtidig øges forventningerne til den professionelle videndeling såvel internt på skolen som mellem skole og hjem, hvilket bl.a. er synliggjort i kravet om udarbejdelse af individuelle elevplaner. Det er disse udfordringer, der er bogens ærinde, med afsæt i de muligheder, som it giver skolerne. Den er skrevet af et team af pædagogiske konsulenter og skoleledere, som alle har deres dagligdag i folkeskolen. Forfatterne er og har alle været aktive i den it-omstilling, som skolerne har været igennem i løbet af de sidste mere end 10 år. Bogen adskiller sig fra en række andre bøger om emnet ved at se it-omstilling som en organisationsomstilling. Emnet er bredt dækket, og hver forfatter bidrager med sin synsvinkel og praksiserfaring. Uanset hvor i denne omstillingsproces man befinder sig, vil der være information og inspiration at hente. Det gælder fra politikeren over kommunale chefer til konsulenter, skoleledere og lærere.
Vis mere