Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ledertrivsel i travlhed giver lederen og lederens leder let forståelig viden om og praktiske redskaber til at håndtere lederlivet uden stress, så de kan varetage lederopgaven på en sund måde og forebygge stress. Stress er et udtryk for, at den samlede mængde af krav igennem alt for lang tid bliver for store i forhold til vores individuelle ressourcer på arbejdspladsen, i familielivet og i det personlige liv. Vores krop skal være vores medspiller og ikke vores modspiller. Hvis vi arbejder på en måde, hvor vi overforbruger vores egne ressourcer, nedbryder vi vores evne til at koncentrere os, træffe beslutninger og tænke klart. Vi mister vores rummelighed, og vores forståelse over for andre kan blive til kynisme, irritabilitet og aggression. Det bliver vores omgivelser påvirket af. Og kerneopgaven bliver løst dårligere. En række cases og interviews med ledere og lederes leder opsamler viden og konkrete gode råd set fra to perspektiver. Løsninger, gode råd og praktiske anvisninger kan anvendes af lederen eller bruges til at hjælpe en lederkollega eller underordnet leder bedst muligt. Bogen beskriver også, hvad der sker i kroppen og hjernen, når overbelastning og stress melder sig, og den falder i tre dele: · Grøn zone er kapitler målrettet det almindelige lederliv, hvor der godt nok er udfordringer, travlt eller kræves en del, men hvor lederen har så mange ressourcer i form af evner, viden, uddannelse, søvn, motion, kost, familie, venner eller lignende, at tingene balancerer fint. · Gul zone handler om de perioder, hvor der er højsæson, store udfordringer eller langvarige projekter, som begynder at slide på kroppen. Det er i gul zone, man typisk mister evnen til at prioritere eller hæve sig op i helikopterperspektivet. · Rød zone handler om de alvorlige situationer, som enten kommer pludseligt og voldsomt, eller hvor der har været så mange udfordringer i så lang tid, at kroppen er ved at sætte ud. Henvender sig til engagerede og ambitiøse topledere, leder for ledere, afdelingsledere, teamledere og projektledere, der gerne vil præstere, have ansvar og udfordringer. Men som typisk oplever høje krav, højt tempo, stort arbejdspres, grænseløse opgaver og arbejdstid, uklare roller og kropslige reaktioner som koncentrationsbesvær og søvnproblemer. Med bogen følger en licens til Stressbarometer® ”Finanskrisen har haft en virkelig stor betydning. Det har givet et massivt pres på arbejdspladserne, og mange har måske puttet sig, fordi de ikke ville være den næste i rækken til fyringsrunden.[…] Folk kan ikke nå at vænne sig til de nye strukturer og systemer, før de bliver ændret igen. Det er, som om enhver topleder med respekt for sig selv skal ændre en hel masse med det samme. Det gør folk utrygge, og det har ikke den ønskede effekt.” - Citat af overlæge Bo Netterstrøm fra bogen
Har du nogensinde spurgt dine værdifulde medarbejdere: “Hvad skal der til, for at du bliver her?”. Det virker som et meget enkelt og basalt spørgsmål, men fastholdelsessamtaler har en stor effekt, hvis du holder dem tidligt og hyppigt. Stiller du først spørgsmålet ved en fratrædelsessamtale, er det for sent. Fastholdelsessamtaler handler ganske enkelt om at tale med dine medarbejdere om, hvad der betyder mest for dem, og herefter samarbejde om at få det til at ske. Forfatterne har igennem 16 år undersøgt spørgsmålet: “Hvad får folk til at blive?”. Ledere, som har praktiseret at holde fastholdelsessamtaler, holdt dem tidligt og fulgt aktivt op på dem, har haft større succes med at holde på deres talentmasse og udvikle mere engagerede, dedikerede, loyale og produktive medarbejdere.Uden fastholdelsessamtalerne kan du blive ved med at spekulere over, hvad dine talenter mon egentlig gerne vil. Du håber, at dine talentfulde medarbejdere bliver så længe som muligt. Gode medarbejdere har altid valgmuligheder, og dine konkurrenter vil gerne have fat i dem. Hver fastholdelsessamtale er derfor en mulighed for at lære noget om og styrke relationen til din talentfulde medarbejder. Fastholdelsessamtaler - Undgå at miste din gode medarbejderer en brugervenlig bog, som er nem at slå op i, og som giver dig: • en bedre forståelse af, hvordan fastholdelsessamtaler fungerer • indsigt i, hvordan du kan forberede dig nemt og hurtigt til fastholdelsessamtaler • redskaber til at kunne håndtere svære medarbejderkrav på en mere effektiv måde • ideer til afholdelse af samtalerne i forskellige miljøer • forståelse for at nyde de løbende dialoger med de talentfulde medarbejdere i deres team. Bogen henvender sig til ledere med et stramt program og et konstant pres om at levere resultater. Den er også nyttig for rekrutteringsbureauer, der opsøger talenter på vegne af organisationer og herefter screener, interviewer og udvælger en passende profil.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.