Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vi skal ikke lave det samme, men vi skal lykkes med det samme. Bogen giver inspiration til, hvordan I på din arbejdsplads kan anvende kerneopgaven til fælles refleksion, motivation og innovation.
Offentlig-private partnerskaber er en effektiv samarbejdsform, der ikke blot skaber værdi for borgere og erhvervsliv, men som også bidrager til at løse nogle af klodens problemer. Det er ikke uden grund, at FN’s verdensmål nummer 17 hedder ”Styrk det globale partnerskab”.I offentlig-private partnerskaber arbejder aktører i den offentlige sektor forpligtende sammen med den private sektor – det kan både være virksomheder, foreninger og ngo’er – om at skabe fælles værdi og resultater. Alle involverede parter deler såvel risici som gevinster. Partnerskabsmodellen er udbredt, og interessen for den vokser. Bogen præsenterer den teori, der eksisterer om emnet, og gør rede for de forskellige typer af partnerskaber, der findes, samt deres fordele og ulemper.Aktuelle cases viser, hvordan partnerskabsprocesser fungerer i praksis. Og bogen giver anvisninger på, hvordan partnerskaber kan struktureres, styres og ledes og baner vejen for løsninger på vanskelige problemer.
Velgørende organisationer og foreninger har historisk gode livsbetingelser i disse år. Danskerne vil som aldrig før gerne hjælpe – både med penge, tid og engagement. Men ikke alle organisationer er gearede til at bruge denne mulighed bedst muligt. Det danskeforeningslivs rødder i det frivillige arbejde og den folkelige forankring udgør en kæmpe styrke, men det frivillige, ulønnede arbejde har også skabt nogle dogmer om "det gode foreningsliv“. Bl.a. forventninger om, at de velgørende organisationer helst skal være en lille smule uprofessionelle, fordi det er med til at sikre fokus på sagen.Det sætter Ole Münster & Sofie Münster, forfattere til Når idealer forenes med forretning, et stort spørgsmålstegn ved! For sådan behøver det jo ikke at være!Bogen viser, at moderne ledelse af velgørende organisationer kræver, at man mestrer en række meget forskellige discipliner: kommunikation, lobbyisme, inddragelse af frivillige, indsamlinger, kampagner, ledelse og økonomistyring samt et højt niveau for organisationens faglighed. Komplicerede discipliner hver for sig, men det er tilmed også afgørende, at de velgørende organisationer får koordineret dem, så alle disciplinerne sammen understøtter arbejdet for sagen.De velgørende organisationer kan i dag gøre mere for den gode sag, end de har kunnet gøre på noget andet tidspunkt, hvis de vel at mærke forstår at udnytte mulighederne i samfundsudviklingen. Og det kan ske uden at tabe den folkelige forankring. Bogen viser, hvilke krav der stilles, og hvad de velgørende organisationer kan gøre for at indfri dem.Det er her i bogen, de velgørende organisationer og foreninger finder opskriften på, hvordan de de kan gøre det maksimale for den gode sag – også fremover – og dermed fremtidssikrer sig til nye generationer – for sagens skyld!Bogen er en del af serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.
Peter Loft og Jørgen Rosted ser i denne bog embedsværket efter i sømmene og giver deres bud på, hvorfor der opstår revner og sprækker i systemet, så sager løber løbsk, og ansvaret forsvinder.
Når en god løsning har vist sig at være nyttig ét sted i en offentlig virksomhed, er det spild ikke at forsøge at få nytten udbredt til andre virksomheder eller enheder med tilsvarende behov. Denne single peger på den oversete udviklingskapacitet, der findes i enhver organisation. De ledere, der arbejder tæt på borgerne, skal blive bedre til at få øje på og forløse de gevinster, som ligger i at udbrede beslutninger og løsninger, der allerede har vist deres værdi andre steder. Ledelsen skal styrke sin kapacitet til at implementere beslutninger og sprede gode løsninger og anvise metoder til at gøre det overalt, hvor det er relevant. Ledelse af spredning hjælper de ledere, der arbejder tæt på borgerne, med at få øje på og forløse de gevinster, som ligger i at udbrede beslutninger og løsninger, der allerede har vist deres værdi i andre virksomheder eller enheder. Gyldendal Business Singler er korte og koncentrerede tekster, som du kan læse for hurtigt at sætte dig ind i et emne. Efterfølgende kan man opsøge mere viden, hvis man vil have emnet uddybet.
Skiftende regeringer sørger for, at den offentlige sektor til stadighed bliver reformeret og forandret. Derfor er forandringsledelse et grundvilkår for de offentlige ledere, der skal omsætte de politiske ideer til ny praksis i organisationerne. Også når der lokalt er skepsis og modstand mod, at opgaver skal løses på nye måder og i nye rammer.Overalt i den offentlige sektor er aktive ledere i gang med at forholde sig til reformer og forandringer. De er konstant på udkigefter nye måder at få ressourcer og resultater til at mødes på for at skabe værdi for borgerne.Forfatternes egen forskning ledsages sammen med ny international forskning i komplekse forandringer af illustrative eksempler fra offentlige organisationer, der har gennemgået reformer og forandringer og har opnået gode resultater.
Ledelse i sundhedsvæsenet giver læseren et overblik over sundhedsvæsenets særlige vilkår og forskellige former for ledelse, herunder indblik i personaleledelse og -udvikling.
Hvordan skaber du innovation? Hvordan omsættes alle de flotte ord og festtaler til handling og effekt?Innovation er ikke et mirakelmiddel, men det kan være med til at skabe de ønskede forandringer i offentlige organisationer. At kende sin kerneopgave er forudsætningen for innovation i hverdagen. Det kræver imidlertid, at kerneopgaven er klar og fælles – og det er sjældent tilfældet viser forfatterens erfaringer.Bogen viser, hvordan kerneopgaven gøres til et meningsfuldt omdrejningspunkt for innovationen i din organisation. Med en klar kerneopgave kan medarbejdernes og borgernes ressourcer forløses, og kvaliteten forbedres. Uden at det koster mere. Og dét er innovation. Kend din kerneopgave viser, hvordan du skaber innovation i egen organisation ved at gøre kerneopgaven kendt, servicen til en oplevelse og medarbejderen til en ressource. Bogen henvender sig til offentlige ledere og medarbejdere, der står over for krav om innovation, men som savner koblingen til hverdagens udfordringer.Bogen indgår i serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.