Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kataloget er inddelt i to afsnit. I første del er arbejder fra slutningen af 1500-tallet til og med 1800-tallet behandlet, mens anden del er helliget moderne sølv - korpusarbejder fra 1900-tallet.
Et bestandskatalog over samlingen af 'Europæisk gobelinkunst 15. - 20. århundrede´ i alt 29 gobelinvævede billedtæpper, som repræsenterer mange af de vigtigste værksteder og vævecentre i Europa gennem 500 år og med mange eksempler på store billedkunstneres interesse for at skabe forlæg for vævninger.
Designmuseum Danmark rummer landets bedste og mest omfangsrige samling af europæiske fajancer. I denne bog fortælles det, hvorledes perioden 1600 til 1800 blev en blomstringstid for fajancen først i Holland siden i Frankrig og Tyskland, hvor en række produktionssteder med forbløffende teknisk kunnen etableres i hurtig takt. Ideer og personale cirkulerede. Dermed spredtes motiver og former hurtigt imellem landene i takt med, at fajancen blev et yndet indslag i tidens boligindretning og måltidskultur.Bogen er den første publikation af sin art siden Emil Hannover for næsten 100 siden skrev sin Keramisk Haandbog. Der er sket meget i keramisk forskning siden da, og den nyeste viden på feltet har dannet baggrund for undersøgelser og egne konklusioner i bogen. De indledende kapitler omhandler fajancefremstilling og – teknik, ligesom fajancernes rige motivverden, deres stiludvikling og brug beskrives. I 1700-tallet var europæisk kunsthåndværk stærkt påvirket af motivinspiration fra Østasien, hvilket også påvirkede udformningen af fajancer stærkt. En særlig gruppe i bogen udgør fajancer fra Østersøregionen, der har deres helt eget stiludtryk forbundet med nordiske fajancer. I bogens kommenterede katalogdel indgår over 250 fajancer, hvor af de fleste er fotograferet og beskrevet for første gang, og deres fremstillingssteder nu er identificeret og motivforlæg fundet.
Verdensudstillingen i Paris i år 1900 var en virkelig verdensbegivenhed, som i løbet af et halvt års tid tiltrak omkring 50 millioner besøgende fra hele verden og her fik "den nye stil", l'art nouveau, sit gennembrud. Alverdens lande konkurrerede på udstillingen om at vise det nyeste inden for alle sider af samfundslivet fra industri og landbrug til kunst og kunsthåndværk, og her flokkedes repræsentanter for de unge kunstindustrimuseer, som var fulgt i kølvandet på Verdensudstillingen i London i 1851 og den efterfølgende etablering af det store modermuseum Victoria & Albert i 1852.
Dette katalogs omfang af næsten 300 numre viser en gennemsnitlig erhvervelse på tre værker årligt, listen over tekstiludstillinger i museet taler for sig.
De nyantikke møbler har en central placering i dansk møbelkunsts historie af i hvert fald to grunde: De skabtes af en række af guldalderkunstens ypperste repræsentanter, og de satte mange spor i senere dansk møbelkunst.
Kataloget omhandler glas fra 1890-2000, både danske og udenlandske. Det moderne, det samtidige glas var helt fra begyndelsen et centralt indsamlingsområde for Kunstindustrimuseet og udgør i dag en vigtig specialsamling inden for nyere tids kunsthåndværk og kunstindustri.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.