Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Merete Pryds Helle har med Ibsens Et dukkehjem som forlæg skrevet fortællingen om Nora, og gennem romanen kommer vi helt ind under huden på hende. Der findes få kvinder i teaterhistorien, som er lige så berømte som fru Nora Helmer. Noras udvikling fra en tilsyneladende underdanig kvinde i et forlorent ægteskab til en kvinde der går sin egen vej, udfolder sig i tre akter: fra den særlige juletid, hvor Torvald Helmer er blevet forfremmet til bankdirektør, over afsløringen som bedrager og den vilde taranteldans, til indsigten i den illusion hun lever i og efterfølgende handlekraft. I Merete Pryds Helles roman følger vi Noras vej frem til denne indsigt, ikke over tre akter, men gennem hele hendes liv. Hun er altid blevet behandlet som et barn, først af faderen, siden af sin mand, men gennem de kvinder hun er tæt på, har hun udviklet sig både intellektuelt og seksuelt, og hun lever på mange måder et dobbeltliv. Hendes kærlighed til Torvald er stor, hun har til og med forfalsket sin fars underskrift for at kunne låne penge til en rejse, så Torvald kan komme sig efter et sammenbrud. Og i Italien forandrer de sig begge. Så når julen nærmer sig i familien Helmers hjem, er vi læsere godt rustede til den slutning, vi kender så godt. Og vi har fået nogle gevaldige overraskelser undervejs. Pressen skriver: »En utroligt stærk fortælling om en kvinde, som har elsket selvudslettende højt, men som i krop og tanke må frigøre sig fra et ødelæggende tyranni for ikke at miste sig selv. Pryds Helle skriver dertil med en forførende naturlighed og lethed i et sprog, som kombinerer en fnuglet enkelhed i sætningsopbygningen med fuldstændigt krystalklare billeder.« ****** – Nordjyske Stiftstidende »[Merete Pryds Helles] opdatering af problemfeltet i Et dukkehjem er både vedkommende, veldrejet og velskrevet. Der er fortsat liv i Nora, og skildringerne fra den norske provins og fra Italien er i den grad med til at løfte historien.« ***** – Berlingske »Merete Pryds Helle skriver som altid sansemættet og i rolig stil, og hun har et fantastisk godt greb om ældre tiders landliv.« – IN »Det er en stemme, der har vendt minimalismen ryggen og nu gerne vil fortælle det hele over en god middag med mange retter (…) En fin og absolut læseværdig roman.« – Information »Merete Pryds Helle har gjort sit forarbejde godt. Hun har virkelig sat sig for at inspicere puslespillets elementer, at folde dukkehjemmet ud, at genbruge og uddybe alle de detaljer og elementer, Ibsen har med i sit stykke.« – Kristeligt Dagblad
Klas Östergren har skrevet en roman om Ibsens birolle-karakter Hilde Wangel, der optræder i dramaerne Fruen fra Havet og Bygmester Solness. I Hilde får vi et portræt af en kvinde, der både er fange i sit eget liv og samtidig mærkværdigt fri. Ikke mindst gennem sin evne til at manipulere andres selvopfattelse med skæbnesvangre konsekvenser til følge. Den Hilde Wangel, vi først møder i Klas Östergrens nye roman, virker til at leve et meget kontrolleret og sundt liv. Hun arbejder på et rejsebureau i Berlin, som arbejder for at få tyskerne til at holde ferie i de norske fjelde, og hun lever fuldt op til de æblekindede turistplakater. Så hvorfor hjemsøges hun pludselig af angstanfald? I sin nød henvender hun sig til en nervelæge, som henviser hende til den nye tids psykoanalytiker, og her begynder hun at fortælle: om moderens død, om stedmoderens mærkelige mørke sider og længsel mod havet, om den bygmester hun beundrede som trængte hende op i et hjørne, da hun bare var en pige, om hvordan hun langt senere opsøgte ham, lokkede ham og styrtede ham i fordærv. Alt er på mærkelig vis sammenfattet i et engelsk stel, et tilsyneladende uskyldigt landligt motiv i blåhvidt porcelæn, hvor hyrden og hyrdinden i fadets midte synes involveret i noget meget mere skummelt, end først antaget. Pressen skriver: »Klas Östergren (…) udnytter hele sit formidable fortælletalent til en rigt facetteret beretning om lægedatteren Hilde Wangel i en vildt fabulerende beretning, der fører os helt frem til det bitre retsopgør i Norge efter 2. verdenskrig.« – Nordjyske Stiftstidende
Henrik er baseret på Ibsens drama Hedda Gabler. På forrygende klog og morsom vis har Vigdis Hjorth her i romanformen flyttet dramaet op i nutiden og ladet hovedpersonen skifte køn. Vigdis Hjorth er optaget af, hvordan trivialiteterne fylder i tilværelsen og i Henrik udforsker hun blandt andet, hvordan ’den store mandlige vision’ har det svært i dag. Henrik Falk er blevet gift med Elsa Brun Hansen – nu Elsa Falk. Hun er fra en mere prosaisk familie, der ejer byens benzintank. Hun er højgravid og Henrik har svært ved at forlige sig med tilværelsens trivialiteter, svigerfamilien og fodmassage af sin gravide kone. Da kunstneren Tale Løvlie, som Henrik har haft et kort og heftigt forhold til, vender tilbage til byen, ovenikøbet til Falk-familiens tidligere residens, bliver han overvældet af lede ved sin nuværende tilværelse. Det får fatale følger. Pressen skriver: »Hjorth lader tæppet gå, præcis som Ibsen gør i sine dramatiske værker. Hvor gik Nora hen? Og hvad skete der videre med Hedda Gabler? Vigdis Hjorth sætter scenen med helt enkle virkemidler og en enestående akkuratesse i dette fine kammerspil.« ***** – Nordjyske Stiftstidende »Få kan skrive så ætsende ondt, præcist og samtidig humoristisk og dobbelttydigt om mennesker fanget i sociale konstruktioner, som Vigdis Hjorth kan, og det er befriende at se den moderne, überdominerende kvinde gennem en (udygtig) mands øjne.« – Elle »Herlig sans for komik (og tragik).« – Weekendavisen »Vigdis Hjort forfiner Ibsens psykologiske realisme.« – Information
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.