Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog er de store linjer for hvordan ballet historisk set har udviklet sig i Danmark. Erik Aschengreens placerer spotlyset på de vigtigste balletmestres virke i Danmark og giver også sine personlige vurderinger afslutningsvist. Erik Aschengreen, født 1935, er ballettens grand old man. Han har formidlet dans på Københavns Universitet, på Det Kongelige Teaters Balletskole, som danseanmelder i Det Berlingske Hus gennem mere end 40 år, ved foredrag og en lang række bøger. OM ISCENESATTeaterkunst udspiller sig i nuet på scenen og lagres i publikums erindring. Hver opførelse af et stykke er unik i sig selv og vil altid adskille sig lidt fra de øvrige opførelser. Men som i alle andre kunstgrene betjener også teatret sig af sine egne greb, som gør netop teatret til noget særligt. Scenekunsten flytter sig hele tiden. Nye udtryk opstår i mødet mellem scene og sal. Teater kan noget helt særligt og noget meget forskelligt. Det har sin egen historie, og det er den historie, bogserien ISCENESAT gerne vil formidle.
Bogen her er en kort rundrejse til vigtige punkter i dansk operahistorie og en lige så kort opsummering af vigtige tendenser i operagenrens liv her i landet. Der er eksempler fra konkrete aktuelle opsætninger og tendenser, der kan sætte det historiske i perspektiv og pege fremad mod operaens udviklingsmuligheder. Nila Parly har fokus på tilskueroplevelsen og bogen er både diskuterende og essayistisk i sit udtryk. Nila Parly er operaforsker, dramaturg og forfatter. Hun er tidligere lektor ved Københavns Universitet og har en ph.d. i musikvidenskab fra Københavns Universitet. Nila Parly er desuden uddannet operasanger fra Roms konservatorium Santa Cecilia. OM ISCENESATTeaterkunst udspiller sig i nuet på scenen og lagres i publikums erindring. Hver opførelse af et stykke er unik i sig selv og vil altid adskille sig lidt fra de øvrige opførelser. Men som i alle andre kunstgrene betjener også teatret sig af sine egne greb, som gør netop teatret til noget særligt. Scenekunsten flytter sig hele tiden. Nye udtryk opstår i mødet mellem scene og sal. Teater kan noget helt særligt og noget meget forskelligt. Det har sin egen historie, og det er den historie, bogserien ISCENESAT gerne vil formidle.
Nyeste udgivelse i serien Iscenesat - et samarbejde mellem Selskabet for Dansk Teaterhistorie og Kronstork. Rikke Rottensten fortæller i Revy muntert om denne helt specielle danske scenekunstgenre fra den første forestilling i 1849 og frem til i dag.Rikke Rottensten er museumsinspektør på Storm – museet for humor og satire.
Nyeste udgivelse i serien Iscenesat - et samarbejde mellem Selskabet for Dansk Teaterhistorie og Kronstork.Erik Hvidt og Per Lykke tager os i Skuespil med på dansk teaters lange begivenhedsrige rejse fra de første forestillinger i Lille Grønnegade for 300 år siden til 2000-tallets nye talenter.Erik Hvidt er fhv. redaktør og museumsdirektør og har udgivet en række teater- og revyhistoriske bøger. Per Lykke er ansat på Politiken og har udgivet bøger om blandt andet teaterhistorie og -kritik.
Carsten Jensen har skrevet en inspirerende bog om børneteater i Danmark i et historisk perspektiv. Udgivet i samarbejde med Selskabet for Dansk Teaterhistorie.
Karen Vedel har skrevet en inspirerende introduktion til Moderne dans i et dansk, historisk perspektiv. Udgivelsen er lavet i samarbejdet med Selskabet for Dansk Teaterhistorie.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.