Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog giver en indføring i læseteorier og literacy, der efterhånden er blevet et udbredt begreb. Forfatterne beskriver, hvordan læsning finder sted på forskellige måder, og hvorfor læseundervisningen derfor kræver forskellige tilgange til teksten. Tilgangen må ses i lyset af genre, medie og ikke mindst den kontekst, som læsningen foregår i."Læsning er i de seneste år blevet et stadig stærkere tema for politikere og for ansatte i undervisning. Dette gælder alle nordiske lande, selvom man i Norge er gået så langt, at læsning er skrevet ind i læreplanen som én af fem grundlæggende og gennemløbende færdigheder i alle fag. I Danmark er læsning som både færdighed og kompetence også tillagt stor vægt, fordi læsning også her lægger sig op ad OECD’s udpegning af literacy (egl. læsning og skrivning) som et nøglebegreb for deltagelse i et moderne, vestligt samfund."Fra forfatternes forord til den danske udgave.
'Læsningens linser' præsenterer og udfolder en lang række teorier og modeller, og den tilvejebringer en praktisk forståelse af, hvordan disse teorier og modeller kan anvendes som linser, der stiller skarpt på elevers læsevanskeligheder.Hvert perspektiv giver forskellige forslag til vurdering og efterfølgende intervention. Med masser af lærerudtalelser vedrørende konkrete problemstillinger. Bogen belyser samtidig, hvilken rolle teorierne spiller i literacy-forskning.Vi har alle teorier, som påvirker vores adfærd, uanset hvor bevidste vi er om disse teorier. Det hævdes, at en større forståelse af teorier kan føre til mere oplyste beslutninger og mere effektive klasseværelsespraksisser for lærere. Bogen understreger den position, at der ikke er én og kun én korrekt måde at undervise i læsning på eller kun én kur mod børns problemer med læsning. Fordi ingen enkeltstående teori kan indfange hele kompleksiteten af læseerfaringen, gør teorier og modeller mest gavn, når de anvendes sammen.'Læsningens Linser' er praktikerens, den studerendes og læreruddannerens overskuelige indblik i teorier og forskningsforståelser om skriftsprogsindlæring og undervisning, der har været væsentlige i læsepædagogikkens historie og udvikling fra den græske oldtid til i dag. Bogens intention er, at de mange linser vil give lærere og studerende bedre muligheder for at forstå, tilrettelægge, artikulere og udvikle skriftsprogsundervisningen i skolen. Bogens læselinser vil skærpe læserens bevidsthed for grundlag og muligheder i en literacy-praksis. Dette bliver underbygget af bogens særlige afsnit efter hvert kapital med ”Anvendelse i klasseværelset” og ”Anvendelse inden for forskningen”. Bogen er således en eminent kilde til arbejdet med forskningsbaseret literacy og undervisning i skolen.
Internationale og danske læseundersøgelser har vist, at danske elevers læsefærdigheder er svagere, end man kunne ønske. Politikere og skolefolk har spurgt, hvorfor danske elever klarer sig dårligere end for eksempel finske og svenske, og søgelyset er for alvor de sidste år blevet rettet mod kvaliteten i skolens læseundervisning. Læseforskning viser, at der i utilstrækkelig grad bliver arbejdet systematisk med læseundervisning, efter at den første læsekode er knækket. Dette problem vil Astrid Roe sætte ind overfor. Hun præsenterer teorier og begreber om, hvad læsning og læsekompetence er, og hvordan man kan arbejde med at udvikle elevers læsekompetence og læsestrategier. Bogen handler også om vurdering af læsning, både den vigtige løbende vurdering af elevernes læsekompetence i alle fag og forskellige former for læseprøver. Bogen henvender sig til lærerstuderende, lærere i folkeskolen og læsevejledere.
Hvad vil det sige at forstå det, man læser, og hvordan kan undervisningen tilrettelægges, så den fremmer elevernes læse-forståelse? Bogens forfattere tager udgangspunkt i disse og andre centrale spørgsmål om læseforståelse og diskuterer dem i lyset af nyere forskning. Læseren får indsigt i, hvad der kræves for at blive en god læser i videnssamfundet, og i, hvad god under-visning i læseforståelse indebærer.
'På sporet af god skriveundervisning' formidler ny forskning og ny viden om skriveundervisning: om skrivningens formål, skrivestrategier, faggenrer og respons. Antologien giver konkrete indspil til skriveundervisning i mange forskellige fag og på forskellige alderstrin fra 0. til 9. klasse. 'På sporet af god skriveundervisning' henvender sig bredt til alle undervisere i skolen og vil være en vigtig kilde til viden for både lærer- og pædagogstuderende og praktiserende lærere og børnehaveklasseledere. Antologien har sit udspring i erfaringer fra et norsk forskningsprojekt 2006–2010 om 'Skrivning som grundlæggende færdighed og udfordring'.
Denne bog retter søgelyset mod læsning af fagtekster. I alle fag i skolen er vi afhængige af sprog for at udvikle viden, forståelse og refleksion, og i alle fag har vi forskellige måder at bruge sproget på. Hvert fag udvikler sine særlige genrer, sammenhænge, begrebsapparater og måder at udtrykke sig på.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.