Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Som forandringsleder oplever hun at være momentant handlingslammet. Hun er frustreret og modløs, for medarbejdere beklager sig. Hvad stiller hun op med deres kritik? Hvad gør hun, når de har ret? Hvad gør hun, når de tager fejl? Hvad gør hun, når hun ikke aner, hvad hun skal gøre? Hun forstår ikke, hvordan det kunne gå så galt, for hun havde jo en plan.Grethe tiltrådte for seks måneder siden stillingen som HR-chef i en finanskoncern, hvor hun er leder for seks mellemledere. Tilsammen har de ansvar for en medarbejdergruppe på 72 ansatte, en blanding af specialister, generalister og kontoruddannede. Topledelsen har i flere år kritiseret HR for at lukke sig for meget om sig selv, og Grethes opgave er at effektivisere HR og skabe en mere forretningsorienteret tilgang. Der er en klar forventning om, at hun hurtigt vil gennemføre en større organisationsforandring i HR.Som erfaren forandringsleder har Grethe en plan. Men alt går galt.Følg Grethes rejse i dette ledelsesmæssige dilemma, hvor et perspektivskifte får hende til at anskue situationen anderledes og skabe rum for forståelse og handling.For optimalt udbytte af bogen anbefaler vi at læse seriens “grundbog”: Introduktion og guide til bogserien LEDELSESHVERDAGE. Den kan gratis downloades som pdf eller købes som bog.Ledelsesserien LEDELSESHVERDAGE har til formål at hjælpe ledere til hurtig forståelse af, refleksion over og løsning af konkrete ledelsesudfordringer i hverdagen.Bøgerne er skrevet som jeg-fortællinger af en eller flere virkelige eller fiktive ledere. Det muliggør visning af følelser som håb, tvivl, frustration mv., der kan være svære at få greb om i en handlingsorientering – og måske også svære at tale med lederkolleger om af frygt for at virke usikker eller inkompetent. De teoretiske og personbårne indslag har til formål at hjælpe lederen med at skifte perspektiv.Stilen er bevidst provokerende. Hovedpersonen opfører sig i starten usikkert, tvivlende eller handlingslammet for sidenhen at blive klogere og handlingsorienteret, efterhånden som forskellige former for perspektivskifte bundfælder sig.
Han synes, det er hans ansvar som leder at sørge for, at medarbejderne har et godt arbejdsliv og ikke bliver syge af stress. Men det er ikke nemt. Opgaverne vælter ind, og Laurits begynder at miste fornemmelsen af rækkevidden i sit eget ansvar.Den dag en lederkollega viser Laurits omsorg, fordi han kan se på Laurits, at grænsen er ved at være nået, mærker Laurits noget falde sammen indeni. Med en kraftanstrengelse holder han masken, indtil han kommer hjem. Han indser, at han alt for længe har gået på den forkerte side af grænsen. Han havde været på kanten så ofte og så længe, at hans normalitet var blevet forskubbet. For – som han sagde til sig selv – han tog jo bare ansvar. Men sandheden er, at han ikke lever det liv, han gerne vil leve. Der skal gøres noget, og pludselig ser han svaret lige foran sig.Bogen handler om lederstress. Hvad sker der med vores ledelse og ledelsesevner, hvis og når vi kører os selv (for) hårdt? Hvordan kan ledere passe på andre, hvis ikke de kan passe på sig selv? Og hvordan finder man som leder balancen i grænseløshed, hvis der mangler strategisk grænsesætning?Ledelsesserien LEDELSESHVERDAGE har til formål at hjælpe ledere til hurtig forståelse af, refleksion over og løsning af konkrete ledelsesudfordringer i hverdagen.Bøgerne er skrevet som jeg-fortællinger af en eller flere virkelige eller fiktive ledere. Det muliggør visning af følelser som håb, tvivl, frustration mv., der kan være svære at få greb om i en handlingsorientering – og måske også svære at tale med lederkolleger om af frygt for at virke usikker eller inkompetent.De teoretiske og personbårne indslag har til formål at hjælpe lederen med at skifte perspektiv. Stilen er bevidst provokerende. Hovedpersonen opfører sig i starten usikkert, tvivlende eller handlingslammet for sidenhen at blive klogere og handlingsorienteret, efterhånden som forskellige former for perspektivskifte bundfælder sig.
Som forandringsleder oplever hun at være momentant handlingslammet. Hun er frustreret og modløs, for medarbejdere beklager sig. Hvad stiller hun op med deres kritik? Hvad gør hun, når de har ret? Hvad gør hun, når de tagerfejl? Hvad gør hun, når hun ikke aner, hvad hun skal gøre? Hun forstår ikke, hvordan det kunne gå så galt, for hun havde jo en plan. Grethe tiltrådte for seks måneder siden stillingen som HR-chef i en finanskoncern, hvor hun er leder for seks mellemledere. Tilsammen har de ansvar for en medarbejdergruppe på 72 ansatte, en blanding af specialister, generalister og kontoruddannede. Topledelsen har i flere år kritiseret HR for at lukke sig for meget om sig selv, og Grethes opgave er at effektivisere HR og skabe en mere forretningsorienteret tilgang. Der er en klar forventning om, at hun hurtigt vil gennemføre en større organisationsforandring i HR. Som erfaren forandringsleder har Grethe en plan. Men alt går galt. Følg Grethes rejse i dette ledelsesmæssige dilemma, hvor et perspektivskifte får hende til at anskue situationen anderledes og skabe rum for forståelse og handling.Ledelsesserien LEDELSESHVERDAGE har til formål at hjælpe ledere til hurtig forståelse af, refleksion over og løsning af konkrete ledelsesudfordringer i hverdagen. Bøgerne er skrevet som jeg-fortællinger af en eller flere virkelige eller fiktive ledere. Det muliggør visning af følelser som håb, tvivl, frustration mv., der kan være svære at få greb om i en handlingsorientering – og måske også svære at tale med lederkolleger om af frygt for at virke usikker eller inkompetent. De teoretiske og personbårne indslag har til formål at hjælpe lederen med at skifte perspektiv. Stilen er bevidst provokerende. Hovedpersonen opfører sig i starten usikkert, tvivlende eller handlingslammet for sidenhen at blive klogere og handlingsorienteret, efterhånden som forskellige former for perspektivskifte bundfælder sig.
På trods af et virkelig godt udgangspunkt med skarpe og dybt engagerede kolleger var COO Sune Knudsen og CEO Christian Bason i Dansk Design Center (DCC) frustrerede over den måde, organisationen fungerede på. Rammerne stod i vejen for at skabe en bæredygtig organisation, der var god for mennesker og dermed for kunderne, samarbejdspartnerne, samfundet og planeten.Inspireret af tænkning fra designernes verden ville de ændre organisationen og afprøve en helt ny ledelsesform med et tydeligt menneskesyn som ledestjerne. Organisationen blev derfor ændret radikalt i retning mod selvledelse. Mellemlederlaget blev fjernet. Alle skulle vælge deres personlige leder, deres arbejdsområde og træffe de fleste beslutninger selv. Alt skulle sættes fri. De arbejdede med forandringen ved at trække på designerens værktøjskasse og dyrkede evnen til at afprøve, observere, lære, tilpasse, og prøve igen og igen. Men hvem leder, når alt frisættes? Hvem tager de opgaver, ingen gider tage? Og hvem har ens ryg, når noget bliver for svært?Læs forfatternes personlige beretning om frustrationer, overvejelser og håb. Om hvad det vil sige at miste sit ledelsesmæssige fodfæste med vilje og finde det igen et helt andet sted, og hvordan man får sig selv med som leder og menneske i sådan en proces.Ledelsesserien LEDELSESHVERDAGE har til formål at hjælpe ledere til hurtig forståelse af, refleksion over og løsning af konkrete ledelsesudfordringer i hverdagen. Bøgerne er skrevet som jeg-fortællinger af en eller flere virkelige eller fiktive ledere. Det muliggør visning af følelser som håb, tvivl, frustration mv., der kan være svære at få greb om i en handlingsorientering – og måske også svære at tale med lederkolleger om af frygt for at virke usikker eller inkompetent. De teoretiske og personbårne indslag har til formål at hjælpe lederen med at skifte perspektiv. Stilen er bevidst provokerende. Hovedpersonen opfører sig i starten usikkert, tvivlende eller handlingslammet for sidenhen at blive klogere og handlingsorienteret, efterhånden som forskellige former for perspektivskifte bundfælder sig.
Han synes, det er hans ansvar som leder at sørge for, at medarbejderne har et godt arbejdsliv og ikke bliver syge af stress. Men det er ikke nemt. Opgaverne vælter ind, og Laurits begynder at miste fornemmelsen af rækkevidden i sit eget ansvar.Den dag en lederkollega viser Laurits omsorg, fordi han kan se på Laurits, at grænsen er ved at være nået, mærker Laurits noget falde sammen indeni. Med en kraftanstrengelse holder han masken, indtil han kommer hjem. Han indser, at han alt for længe har gået på den forkerte side af grænsen. Han havde været på kanten så ofte og så længe, at hans normalitet var blevet forskubbet. For – som han sagde til sig selv – han tog jo bare ansvar. Men sandheden er, at han ikke lever det liv, han gerne vil leve. Der skal gøres noget, og pludselig ser han svaret lige foran sig.Bogen handler om lederstress. Hvad sker der med vores ledelse og ledelsesevner, hvis og når vi kører os selv (for) hårdt? Hvordan kan ledere passe på andre, hvis ikke de kan passe på sig selv? Og hvordan finder man som leder balancen i grænseløshed, hvis der mangler strategisk grænsesætning?Ledelsesserien LEDELSESHVERDAGE har til formål at hjælpe ledere til hurtig forståelse af, refleksion over og løsning af konkrete ledelsesudfordringer i hverdagen. Bøgerne er skrevet som jeg-fortællinger af en eller flere virkelige eller fiktive ledere. Det muliggør visning af følelser som håb, tvivl, frustration mv., der kan være svære at få greb om i en handlingsorientering – og måske også svære at tale med lederkolleger om af frygt for at virke usikker eller inkompetent. De teoretiske og personbårne indslag har til formål at hjælpe lederen med at skifte perspektiv. Stilen er bevidst provokerende. Hovedpersonen opfører sig i starten usikkert, tvivlende eller handlingslammet for sidenhen at blive klogere og handlingsorienteret, efterhånden som forskellige former for perspektivskifte bundfælder sig.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.