Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Mønsterbrud trods traumer i hjerne og sind" er kapitel 2 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud".Kapitlet indeholder følgende:- Hjernen – et netværk af ufattelig kompleksitet- Udviklingstraumatologi- Broen mellem genetisk og social arv- Belastende opvækstforhold kan føre til hjernemæssige beskadigelser- Resiliens- Erfaringers omstrukturering af den voksne hjerne- Funktionel genopretning efter hjerneskade – mekanismerne for rehabilitering og ”normalisering”, når hjernen er skadet- REF-modellen- Mønsterbrud forstået via REF-modellen- Mønsterbrydere og strategier – positive og negative konsekvenser- Nye perspektiver på mønsterbrud og mønsterbryderens problemerOmdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
"En kulturpsykologisk tilnærming til forståelse av barns utvikling" er kapitel 4 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud".Kapitlet indeholder følgende:- Sosio-kulturelle rammer: diskurser og virksomheter- Barnet som kulturell lærling- Barnets som med-produsent i det samspill og den omsorg det mottar- Om kontrakter i barns utvikling- Interaksjoner og relasjoner- Kritikk av tilknytningspsykologi- Kontrakter og posisjonering- Den skjulte barneoppdragelse- Våre multiple selv- Fortolkende tilnærming- Avslutning- I praksis: ICDP ProgrammetOmdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
"Trivsel og mistrivsel i et mønsterbrydende perspektiv - præsentation af trivselslinialen" er kapitel 7 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud".Kapitlet indeholder følgende:- Fra et ”du er” til et ”vi kan”- Trivselslinealen- Mønsterbrydning og kontakt- Socio-emotionelle kompetencer- Trivsel- God trivsel- Selvværd- Socialitet og empati- Sprog- Biografisk præsentation- Observation af mistrivsel- Skrøbeligt selvværd- Om mangel på socialitet og empati- Om mangel på sprog- Diffus biografisk repræsentation- Psykisk reaktans- Video som et nødvendigt redskabOmdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
"Mønsterbrydning i et tilknytningsteoretisk perspektiv" er kapitel 6 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud".Kapitlet indeholder følgende:- Introduktion til tilknytningsteorien- Tilknytningsmønstrene- Den desorganiserede tilknytning- De indre arbejdsmodeller- Tilknytningsteoriens udviklingsmodel- Transmission af tilknytningskvalitet fra forældre til børn- Tilknytningens kvalitet og de psykologiske forsvarsmekanismer- Mønsterbrydning og resiliens- Forskningsresultater som påviser udviklingsstøttende effekter- Mønsterbrydning: Hvad er det, og hvordan opleves det?- OpsamlingOmdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
"Hvad er resiliens?" er kapitel 1 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud".Kapitlet indeholder følgende:- Historien om John og Gary – nødvendighed- Den psykoanalytiske stadieopfattelse- Myten om den negative sociale arv- Barndomsresiliens: forskningens fire bølger- Bølger i resiliensforskningen- Begrebsafklaringer- Beskyttende systemer involveret i resiliens- Andre begreber af relevans: forskelle og ligheder med resiliens- Positive og negative vendepunkter gennem livsforløbetOmdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
"Mønserbrydning i et ICDP-perspektiv" er kapitel 5 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud".Kapitlet indeholder følgende:- Om opdragelsens følgevirkninger- Om anerkendelse- Om ICDP- Om de tre dialogformer- Om de otte samspilstemaer- Om den emotionelle dialog- Opsummering af den emotionelle dialog- Om den meningsskabende og udvidende dialog- Opsummering af den meningsskabende og udvidende dialog- Om den regulerende og grænsesættende dialog- Opsummerende om den regulerende og grænsesættende dialog- Om de syv sensitiverings- og bevidstgørelsesprincipper- Positiv definition af barnet- AfslutningOmdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.