Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogens hovedtese er, at alle de store religioner og spirituelle retninger i deres inderste kerne rummer de samme sandheder, der dog har fået forskellig form efter stifternes karakter og den kultur, de er en del af. Uddrag fra bogens nye forord af Lars Muhl:"De Store Indviede er et af de første værker i nyere tid, der beskæftiger sig med de store religiøse arketyper Rama, Krishna, Hermes, Moses, Orpheus, Pythagoras, Platon og Jesus på et åndsvidenskabeligt og esoterisk plan. Selv skriver Schuré i sit forord til bogen, at tidens store udfordring er sammensmeltningen af fysik og metafysik som en nødvendig forudsætning, hvis menneskeheden skal tage et virkeligt kvantespring frem mod dets højere bestemmelse. Både Rudolf Steiner, Carl Gustav Jung og en lang række andre natur- og åndsvidenskabsmænd og -kvinder er blevet inspireret af Schurés mesterværk. Værket fører læseren gennem en indvielsesproces, en indvielsesrække, der gennem de i bogen behandlede arketyper fungerer som milepæle i historien og indvielsestrin til inspiration for ethvert søgende menneske. Med De Store Indviede betrådte Édouard Schuré nyt land. Han er således den første, der indgående beskriver Jesus’ forhold til Essæerne og giver læseren en levende forestilling om, hvem Essæerne var. Og det er Schurés værk, der løber som en rød tråd gennem det meste af den litteratur, der i århundredet efter blev skrevet og udgivet om dette emne."
Beskrivelse (fra bogens forord):Det er altid med stor spænding, man som frimurer åbner nye kilder til endnu mere viden om frimureriet og dets inderste væsen. Med ”Frimureriets betydning” lader W. L. Wilmshurst os på ingen måde tilbage uden eftertrykkeligt at have indfriet forhåbningerne til hér at få noget substantielt at vide.Nok er sproget tydeligt af en vis alder. Det er dog på ingen måde nogen hindring for, at W. L. Wilmshurst giver læseren om ikke ”råt for usødet” så i alt fald en stadig frisk og relativt utilsløret fornemmelse for og indsigt i frimureriets inderste væsen. Forfatteren falder ikke for fristelsen til at afsløre mere, end godt er i retning af præcise gengivelser af ritualtekster og rituelle handlinger etc. Den indviede er dog alligevel helt med på, hvor langt man er nået i teksten, og den uindviede føler sig reelt og fint oplyst.Når man åbner en bog om visse hermetiske kundskaber, hvis samtid er at finde i det 20. århundredes første kvartal, så er forventningerne til forfatterens åbenhed og evne til nytænkning inden for særdeles traditionsbundne sfærer nok ikke umiddelbart de største. Dog overraskes man. Her er stof til den personlige eftertanke. Her er inspiration til adskillige instruktioner i logen. Ja, selv den garvede instruktør vil her kunne finde materiale, der nok kan sætte nyt lys på en allerede affattet tekst til Brødrenes oplysning.Jeg er overrasket! Jeg er oplyst om facetter af frimureriet, som jeg ikke hidtil havde stiftet bekendtskab med. Som indviet sidder man tilbage med en umiddelbar lyst til ”blot” at bruge forfatterens fem kapitler som instruktioner i logen. Hertil er de nok lige det længste – men de kan bearbejdes, hvorefter der ikke er nogen undskyldning. Alle Brødre bør læse bogen – enhver kommende eller nyoptagen bør gives den i gave. Uindviede kan også være med – der er stor inspiration og viden at hente på de følgende sider.
Denne bog fremlægger materiale, der gennem tiderne har dannet grundlag for læren i visdomsskolerne. Du får et basis grundlag, hvorfra du kan studere videre. DET GYLDNE DAGGRY åbner op for den esoteriske lære, den hemmelige lære og alkymiens lære.INDHOLD:VidenTænkningSymbolerMysterierneGrundlagetØnskekvisten og penduletAlkymiMentale øvelserAstrologiÆgypternes LæreÆgypternes lære (fortsat)StjerneneChakranerneIndvielseTattwaerneKabbalaLivets træAuraenMagiTarokFarverAllegoriElementarånderneDe fire verdenerFarveskalerFarveskaler (fortsat)Den hemmelige ildTarokkortene (esser og billedkort)Tarokkortene (fortsat) og trumfTarok og himmelkredsenPentagrammet og arcana minorArcana minor (fortsat) og trumfLydDen store pyramideBesværgelsesritualetTrumferne i TarokTarok trumferne og forudsigelsenGnostikerneDen midterste søjlePythagorasBook TKorrespondancerRitualetRosenkreutzerneAstro-teologiGuderneHermes
Denne mystiske roman, BRODER AF 3. GRAD, udkom i 1894 i en tid, hvor interessen for den esoteriske litteratur blomstrede i vesten – en ny-okkultismens guldalder. Den er en fortælling om indvielse og et mystisk broderskab midt i intriger og manipulationer af Europas store politiske skakbræt. Hovedpersonen, Alphonso Colono, bliver født ind i en familie med forbindelser til det Hvide Broderskab (en idealistisk inkarnation af det gamle frimureri). Han flytter til Paris og bliver indviet i det mystiske broderskab, hvor han møder en kvinde, Iole, der viser sig at være hans soulmate. Med en nærmest overmenneskelig indsats træder de to i en højere sags tjeneste, hvor de i deres bestræbelser på at løse de opgaver, de stilles over for, forædler deres sind til de til sidst hæver sig over det jordiske rige. I deres søgen efter evig kærlighed og sandhed møder de blandt andet grev de Saint Germain. BRODER AF 3. GRAD er en metafysisk klassiker, som både indviede og ikke-indviede kan blive inspireret af.
Den store arkanas 22 kort er ’livets drejebog’ – en indvielsesvej. I denne bog KEND DIG SELV – VIA DEN STORE ARKANA af Bjarne W. Augustenborg tages der udgangspunkt i Arthur Edward Waites fremstilling af kortene. Billederne og symbolikken er af en sådan natur og art, at de virker stærkt på menneskets underbevidsthed. Vi behøver blot at undersøge dem ét for ét og læse de relevante beskrivelser for at forstå noget af symbolikken i dem. Disse billeder vækker vores underbevidsthed således, at vi til sidst når frem til en større bevidsthed om os selv. Man kan sige, at disse billeder er som et åndeligt spejl, hvorigennem vi ikke alene kan erkende os selv, men også undersøge og studere os selv.Vi vil iagttage billederne og kontemplere indtrykket og nå frem til den erkendelse, at visse kort svarer nøjagtigt til vores egen indre tilstand, og på én og samme tid også til vores forhold til omverdenen. Vi vil pludselig forstå mere af os selv og vores skæbne, og hvorfor vores skæbne altid leder os tilbage til den samme forlegenhed, og hvorfor vi må løse de samme problemer om og om igen. Vores skæbne ligger inde i os selv, og at vi derfor må starte med at forandre os selv, for at vores skæbne også kan blive forandret. Vores skæbne vil forandre sig alene af den grund, at vi begynder at handle anderledes på alt det, som sker omkring os.
Når vi begynder at spore tallenes rødder, kan vi ikke undgå at blive vævet ind i et fascinerende net af antikkens hellige skrifter, den gamle visdom og tallenes mest berømte fortolker og talsmand, Pythagoras. Den vigtigste udvikling af den pythagoræiske tradition i middelalderen var dog den jødiske kabbala, der er baseret på en meget kompliceret talmystik, hvor den oprindelige Ene deler sig op i 10 sefirot, som på mystisk vis er forbundet med hinanden og arbejder sammen, og hvor de 22 bogstaver i det hebraiske alfabet fungerer som broer imellem dem.Læren om tallene er en åndelig tradition, hvis mål er at forvandle. Ikke desto mindre må hver enkelt af os nå frem til en forståelse af vores helt egne forhold og betingelser for at vide, hvilken tradition der vil gøre vores liv mere meningsfyldt. Læren om tallene er en sådan vej. Det er en vej, som er meget værdifuld for den, der har tålmodighed til at gå ind i en symbolik, der har udviklet sig siden ældgammel tid.Tallene er formidler mellem den guddommelige og den skabte verden, og hvis man arbejder med tal, fungerer disse handlinger derfor også på de ting, der er forbundet med de anvendte tal. På denne måde udvikler hvert tal en særlig karakter, en egen mystik og en særlig metafysisk betydning.
Dette er en ganske speciel udgave af Charles W. Leadbeaters berømte værk "Hidden Life in Freemasonry" idet alle forkortelser for første gang på dansk er blevet skrevet ud, således at der ikke længere f.eks står 'a...' for 'alter' eller 'h...f...' for 'højre fod'. For hundrede år siden var det sikkert i sin ret at lade disse forkortelser være uforståelige for 'uindviede' ...men vi har skønnet, at det i dag er vigtigere at give læseren mulighed for at se kvaliteten i denne form for mysterieskole. Der er kun enkelte gentagne embedsbetegnelser, som forbliver med forkortelser. Derfor er der lavet en oversigt over embedsbetegnelserne i de mest anvendte logesystemer.Beskrivelse (fra bogens forord):Det er med stor glæde og en god portion ydmyghed, at jeg prøver at gøre mig tanker om indholdet i denne bog, der for mig igennem mange år har fremstået som en virkelig perle inden for al frimurerisk virksomhed. Forfatteren, Charles Webster Leadbeater (1854-1934) har i mange år fremstået som en sand pioner inden for den esoteriske udlægning og forståelse af de kræfter og den virkelighed, der gemmer sig bag den håndgribelige og materielle virkelighed. Mange mennesker i dag kan stadig have et mere eller mindre spørgende forhold til disse områder, fordi livets skjulte sider ikke kan vejes og måles med materialismens vægt.Denne bog – FRIMURERIETS SKJULTE LIV – er et skoleeksempel på, hvilke informationer og oplevelser, der kan uddrages fra en forståelse, der går bag de ydre ceremonier og ritualer, som udføres i frimureriets loger. Pludselig begynder rituelle ord og ceremonielle handlinger at give mening, fordi den skjulte betydning heraf danner forbindelse til resten af frimureriets virke. Det er blandt andet Leadbeaters fortjeneste, at en sådan indsigt kan gives alle de brødre i frimureriet, som søger den indre og dybere forståelse og ikke blot lader sig nøjes med frimureriets ydre skær, der er som tomme døråbninger, som ikke fører nogen veje hen.Selv om denne bog er skrevet i 1920’erne, er det skjulte budskab stadig særdeles aktuelt og vedkommende i en verden, hvor modsætningerne bliver mere og mere mærkbare, og hvor stadig flere mennesker vender sig i en søgen efter et mere åndeligt indhold i deres tilværelse.I bogens tekst, hvor der henvises til ydre daglige forhold og sammenligninger, vil man tydeligt kunne se, at teksten har en vis ælde. Det, der dengang var det fremmeste inden for videnskab og materiel udvikling, og som forfatteren henviser til, er i dag passeret for længst og erstattet af ting, der er endnu mere avanceret og teknisk fremskredne inden for alle områder. Det bør læseren have i erindring, når bogen læses. Den esoteriske side er derimod særdeles aktuel på enhver måde.Forfatteren leder læseren igennem flere af frimureriets grader, og på vejen udlægges ritualerne på en så ligetil måde, at man ikke kan udgå at blive grebet af skønheden og visdommen i et ældgammelt frimurersystem, som han fører helt tilbage til de ægyptiske mysterier, hvorfra han blandt andet henter symboler og tegn, der helt frem til i dag anvendes i visse af vore frimurerloger.Charles W. Leadbeater var oprindelig uddannet præst ved den engelske statskirke, men forlod den for at slutte sig til den teosofiske bevægelse. Ved hjælp af sine ekstraordinære clairvoyante evner var han i stand til at bevæge sig ind på områder og opleve årsager og virkninger, som i meget høj grad har været en berigelse i forbindelse med hans forfatterskab – ikke mindst når tanken falder på nærværende bog. På et tidspunkt tilsluttede Leadbeater sig frimureriet, hvor han opnåede den højeste grad inden for det skotske 33. grad system.
Den viden og filosofi, som frimureriet kan give sine medlemmer, gives dem gennem ceremonier, allegorier og symboler. Det er den nedarvede viden fra oldtidens mysterier og middelalderens frie laug, der har givet Ordenen den nyere tids form. Den, der har været leder af en loge, betegnes 'Ex-mesteren' og har som tegn på sin værdighed en orden - et symbol i form af et billede af 'DEN PYTHAGORÆISKE LÆRESÆTNING'. Mange frimurere har spurgt: "Hvorfor netop dette symbol?" ....Denne lille bog søger at løse denne gåde.
Lige siden 1923 har denne bog nydt en stigende popularitet blandt frimurere over hele verden. Bogen har et særligt fokus på Hiram-legenden (Adoniram), for en frimurer er en arkitekt, en ’opbygger af karakterens tempel’.Frimureriet er mere end blot en social organisation, der er få århundreder gammel, og kan betragtes som en forevigelse af de filosofiske mysterier og indvielser fra gammel tid. De bringer ikke deres lys til menneskene, menneskene må bringe deres lys til dem. Visdommen iklæder derfor ‘sandheden om guddommen’ en kappe af symbolik og dækker indsigten med allegorier. Bogens INDHOLD:Prolog: I et område med kaos1. Den evige søgen2. Kandidaten3. Antagen lærling4. Frimurersvenden5. Mestermureren6. Den sande frimurers kvalifikationerEpilog: RA-præstenTillæg 1 - I guld og himmelblåtTillæg 2 - Hermes’smaragdgrønne tavleTillæg 3 - Den ægyptiske indviede
I denne bog er der ikke gjort forsøg på at forklare alle frimureriets symboler eller at give en fuldstændig forklaring på filosofien i Den Hemmelige Lære. Målet er derimod at påvise nogle få kontaktpunkter og pege på metoder til tolkning for at kunne overbevise den fordomsfrie læser om, at der i de gamle mysterier findes en skat af viden og visdom. ”Mystisk Frimureri er bogen, der binder ritualerne sammen med den esoteriske lære. Den kommer med fine citater, som de fleste med frimurerisk interesse vil studse over, og inspirerer ens egen filosofiske rejse. Den vil fungere som et godt udgangspunkt for esoteriske og frimureriske emner, som man ønsker at belyse nærmere.” Glenn Turn
KUN NØGLEN MANGLERHVIS DU IKKE KAN FORSTÅ DISSE TING, VÉD DU NOK ...Således lyder en del af en frimurerceremoni.Nøglen til hvad?At vide nok om hvad?Salomon er nøglefiguren i bibelhistorien og frimureriets ceremonier. De lærde fortæller os, at Salomon ikke var hans virkelige navn, men et han blev tildelt efter sin død.......Hvem var så Salomon?Hvorfor blev hans navn ændret?Hvordan påvirker det templets navn efter ham?Hvad er/var Salomons Segl?Hvorfor indgår Salomon, templet og seglet som dele i frimureriet?Hvorfor bliver dette for længst ødelagte tempel stadig holdt i ære?Var der nogen hellig viden, som religiøse organisationer ønskede at undertrykke?Findes der en virksom understrøm, der påvirker os i dag?Tempelridderne nød Vatikanets beskyttelse. De indførte Salomons navn med dets fulde titel i deres Orden, over tusinde år efter han døde. Har det nogen betydning?Efterhånden som denne bog udvikler sig, afdækkes der en række mysterier, henvisninger findes, ubehagelige informationer afsløres.Og det hele begyndte – for længe, længe siden.* * * * *I denne bog begiver forfatteren Kevin L. Gest sig ud på en videnskabelig søgen efter frimureriets rødder og afslører, hvorledes frimureriets ceremonier og ritualer er iført antikkens slør. Det spegede væv af viden, der er indkodet i frimureriets ceremonier og bygninger, går tilbage til vores tidligste forståelse af makrokosmos – Sol, Måne, stjerner og planeterne; en viden som vore forfædre akkumulerede og gav videre.Ud af alt dette præsenterer han en indsigt i hemmelighederne omkring Salomons Tempel, Salomons visdom og Salomons Segl. Kevin Gest stiller nogle basale spørgsmål om frimurertemplet, hvor hans egen loge mødes. Svarene viser sig at være en del af guddommelig information og hellig geometri, som afsløres i de store religiøse bygninger i Europa, Afrika og Mellemøsten samt gammel visdom af den slags, der knytter sig til Pythagoras.Forfatteren brugte 12 år på den forskning, som nu er givet videre i denne bog. Han er klar over, at hans synspunkter sætter spørgsmålstegn ved nogle af de fundamentale ting, vi har lært af tidligere generationers syn og tolkning af for eksempel visse sider af Det Gamle Testamente og i særdeleshed de forhold, der relaterer sig til legenderne omkring Salomon og hans tempel.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.