Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad er stress egentlig? Hvordan fastholder jeg trivsel og undgår usund stress på arbejdspladsen? Hvordan får jeg øje på stress hos en medarbejder? Og hvad gør jeg så ved det?Det er nogle af de vigtige spørgsmål, som denne bog giver svar på.Som leder føler du dig måske ikke klædt på til at møde hverdagens udfordringer omkring stress. Det kan være, at du savner konkret viden eller effektive redskaber. Måske er du selv stressramt i større eller mindre grad og har svært ved at lede både dig selv og andre i den rigtige retning, når det gælder stress. Denne håndbog hjælper dig som leder på vej ved: At præsentere en hjælpsom forståelsesramme, som rummer den kompleksitet, der kendetegner stress som fænomen i organisationer.At inspirere til udvælgelse, udvikling og timing af indsatser rettet mod at fremme trivsel og forebygge stress, både på individ-, gruppe- og organisationsniveau.At fokusere på din afgørende rolle og muligheder, når det gælder forebyggelse og håndtering af stress. Som leder er du på mange måder dit eget vigtigste værktøj, og bogen berører derfor også lederens egne udfordringer i og omkring stress og sætter fokus på det personlige lederskab som et vigtigt element i at lykkes med stressopgaven. "[Stress] er 'nice to do'. Lige indtil den dag, hvor en medarbejder må sygemelde sig med stress. Så melder denne udfordring sig for alvor på banen. For nu skal den håndteres, nu er der ikke noget valg. Min opfordring vil være - tag fat lidt før, og start gerne med denne bog."- Fra bogens forord af Signe Tønnesen Bergmann, chefkonsulent, LederneLederens stresshåndbog er målrettet ledere, men er også relevant for HR-konsulenter, ledelseskonsulenter og arbejdsmiljørådgivere.
Ledelse af unge handler om nærvær, udvikling og trovædighed Unge medarbejdere bringer typisk energi, passion og stærke faglige kompetencer med sig ind på arbejdspladsen – hvis deres ledere forstår at lede dem klogt. Men hvordan leder man unge medarbejdere, så de får en god start på deres arbejdsliv? Og så organisationen samtidig får det bedste ud af de unges kompetencer og lyst til at indgå i et udviklende fællesskab? LEDELSE AF UNGE giver dig viden om og værktøjer til ledelse af unge medarbejdere: Hvad kendetegner dem? Hvad drives de af? Hvad forventer de af deres ledere? Hvilke potentialer og faldgruber skal du som leder være særligt opmærksom på? Og hvilke erfaringer og best practices findes der blandt danske ledere, som du kan trække på? Bogen bygger på en større undersøgelse om ledelse af unge og talrige interviews med danske ledere og unge medarbejdere. Den henvender sig til den erfarne leder, der gerne vil vide mere om de unge medarbejdere på arbejdsmarkedet; den nye leder, der ønsker konkrete værktøjer, der kan hjælpe til at træde succesfuldt ind i lederrollen, og HR-medarbejderen, som skal træffe de rette organisatoriske valg og støtte virksomhedens ledere. KAREN CHRISTINA SPUUR er lektor i ledelse, organisation og kommunikation på Cphbusiness. Hun har de seneste 10 år arbejdet med ledelse. ANNE ESSENBÆK TOFTBJERG er lektor i ledelse, organisation og kommunikation på Cphbusiness, ligesom hun er selvstændig ledelseskonsulent.
Aldrig har der eksisteret så mange lederudviklingsprogrammer. Aldrig har ledere vidst så meget om ledelse og ledelsesteorier. Men hvorfor tager mange ledere så ikke fat om dårlig adfærd og konflikter? Slår ikke ned på dårlig kvalitet? Insisterer ikke på samarbejde? Siger ikke sin mening i ledergruppen? Sætter retning og er visionære. Problemet er ofte ikke teoretisk, men praktisk. Ledere ved nok om ledelse, men de handler ofte ikke på deres viden. De ved godt, hvad der bør gøres i en given situation, men er ikke villige til at stå i det ubehag og den usikkerhed, der er forbundet dermed. Baseret på forskning i lederes teoretiske viden og praktiske adfærd samt egen mangeårig konsulenterfaring giver forfatterne et bud på vigtigheden af praktisk dømmekraft og følelsesmæssigt mod i ledelse for at kunne fremstå som en autentisk leder, der ikke føler sig handlingslammet og fanget i paradokser. Henvender sig til ledere, HR-medarbejdere, konsulenter og erhvervspsykologer.
LEDERTEAMETS MOD TIL ÆRLIGHED STARTER MED PSYKOLOGISK SIKKERHED OG LÆRING Lederteam er rollemodeller for organisationer. Modige lederteam, der udviser fælles ansvarlighed og ærlighed, skaber typisk velfungerende, sunde og lærende organisationskulturer. Usunde lederteam, hvor tillid og koordinering er fraværende, smitter til gengæld hele organisationer med silodannelse, politiske spil, fagmonopolisme og konflikt. DET FRYGTLØSE LEDERTEAM er en praksisnær introduktion til lederteam og deres udvikling, der giver læseren den vigtigste viden om lederteams dynamikker, samspil, processer og potentiale. Bogen viser, hvordan lederteam ved at arbejde med kontinuerlig læring i fællesskab kan udvikle sig til effektive og frygtløse lederteam, der leder med mod, ærlighed og sårbarhed – uden angst for konflikt. Med udgangspunkt i den nyeste forskning og egen mangeårige konsulentpraksis præsenterer forfatterne et bredt udvalg af redskaber, der kan igangsætte og støtte både det enkelte teammedlems individuelle udvikling og det samlede lederteams fælles bestræbelser på at blive et frygtløst lederteam. DET FRYGTLØSE LEDERTEAM henvender sig til alle med interesse for ledelse, lederteam og organisationskultur – i særlig grad ledere, HR-medarbejdere og konsulenter. Om forfatterne Morten Novrup Henriksen er uddannet psykolog og er specialistgodkendt i arbejds- og organisationspsykologi. Derudover har han en grunduddannelse i filosofi fra Syddansk Universitet. Morten Novrup Henriksen er medstifter og partner i det erhvervspsykologiske konsulenthus IMPAQ. Her arbejder han med en bred vifte af erhvervspsykologiske opgaver, herunder særligt med lederteam. Morten Novrup Henriksen er medforfatter til bogen Frygtløs ledelse (2016) og er en flittigt anvendt foredragsholder. Han underviser desuden i ledelse på Copenhagen Business School. Thomas Lundby er uddannet psykolog og specialistgodkendt i arbejds- og organisationspsykologi. Derudover har han en bachelor i idræt. Thomas Lundby er medstifter og partner i det erhvervspsykologiske konsulenthus IMPAQ. Her arbejder han med en bred vifte af erhvervspsykologiske opgaver, herunder særligt med lederteam og organisationsudvikling. Han er medforfatter til bogen Frygtløs ledelse (2016) og en flittigt anvendt foredragsholder. Han underviser desuden i ledelse på CBS.
Alexander er 10 år og går i 4. klasse. Han er enebarn og bor på skift hos din mor og far. Alexander har et par venner, han spiller computer sammen med.Julie er 13 år og går i 6. klasse. Hun bor sammen med sine forældre og storesøster Lotte. Hun har en god veninde, der hedder Signe.Fælles for dem begge er, at de altid har fået lov at bestemme rigtig mange ting, selvom det ofte giver problemer.Denne bog handler om det at bestemme, og om hvem der bestemmer, hvor meget, hvordan og hvorfor. Historierne i første del af bogen er rettet mod barnet. Barnet kan læse historierne selv eller sammen med en voksen, så historierne kan bruges som udgangspunkt for en snak om et svært emne.Der er efter historierne oplæg til samtale med børnene om forskellen på at have, at tage og at fralægge sig ansvar. Spørgsmålene skal også hjælpe børnene til at forstå, hvordan en meget bestemmende og egenrådig adfærd påvirker forholdet mellem mennesker.Illustreret af Claes Movin.
Sorg er at være meget ked af det i meget lang tid. Måske bliver man ved med at sørge lidt altid. I denne bog møder du Clara og Oskar, der sørger. Du hører om, hvordan de har det. Og du kan være med til at finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.Næsten alle børn oplever sorg på et tidspunkt i deres liv. Sorg er den følelse, der kommer efter et tab. Tabet betyder, at man har mistet noget, som man holdt meget af. Ens hund kan blive kørt over. Mormor kan dø. Eller mor og far skal skilles, så man ikke længere har dem begge to hver dag.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil forstå og hjælpe børn, der føler stor sorg.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Organisationer, der har været igennem fyringer eller store omlægninger, har ofte travlt med at tage sig af dem, der er afskediget. Men hvad med de medarbejdere, der er tilbage i organisationen? Typisk kæmper de med at finde arbejdsglæden og mangler hjælp til at genorientere sig i en organisation, der skal løbe hurtigere og arbejde mere effektivt. LEDELSE EFTER FYRINGER handler om, hvordan organisationer håndterer tabet af kolleger, genfinder mål og retning og reorganiserer arbejdsprocesser og arbejdsfællesskaber, så de tilbageværende medarbejdere kan løfte organisationen videre. Bogen henvender sig til ledere, HR-afdelinger, tillids-og arbejdsmiljørepræsentanter og konsulenter. ”Med tidens tendens til at lægge sit fokus så mange forkerte steder, er det glædeligt, at nogen endelig retter luppen mod en voksende gruppe af medarbejdere i det moderne arbejdsliv. Det er en vigtig bog med et vigtigt budskab og et seriøst bud på, hvad man kan og bør stille op med alle de efterladte.” – Alexandra Krautwald, stifter af Composing A/S,forfatter og blogger på Dagbladet Børsen ”Bogen beskriver praksisnært, hvordan vi som ledere kan være i det krydsfelt, hvor vi på den ene side skal anerkende alle parter i forandringerne, samtidig med at vi fastholder fokus på målet med tilpasningerne og udviklingen af et fortsat attraktivt arbejdsliv for de ansatte, som skal drive organisationen videre efter nedskæringerne.” – Randi Faldt, sektorchef og Lene Skov, TeamlederHR, IT og Digitalisering, Lolland Kommune ”Ledelsesmæssigt fokus på tiden efter fyringer er et helt afgørende konkurrenceparameter for alle virksomheder, som opererer i stadigt mere omskiftelige markeder.” – Niels Grøn Seirup, Underdirektør, DI
Hvad er stress egentlig? Hvordan fastholder jeg trivsel og undgår usund stress på arbejdspladsen? Hvordan får jeg øje på stress hos en medarbejder? Og hvad gør jeg så ved det?Det er nogle af de vigtige spørgsmål, som denne bog giver svar på.Som leder føler du dig måske ikke klædt på til at møde hverdagens udfordringer omkring stress. Det kan være, at du savner konkret viden eller effektive redskaber. Måske er du selv stressramt i større eller mindre grad og har svært ved at lede både dig selv og andre i den rigtige retning, når det gælder stress. Denne håndbog hjælper dig som leder på vej ved: - At præsentere en hjælpsom forståelsesramme, som rummer den kompleksitet, der kendetegner stress som fænomen i organisationer.- At inspirere til udvælgelse, udvikling og timing af indsatser rettet mod at fremme trivsel og forebygge stress, både på individ-, gruppe- og organisationsniveau.- At fokusere på din afgørende rolle og muligheder, når det gælder forebyggelse og håndtering af stress. Som leder er du på mange måder dit eget vigtigste værktøj, og bogen berører derfor også lederens egne udfordringer i og omkring stress og sætter fokus på det personlige lederskab som et vigtigt element i at lykkes med stressopgaven. Henvender sig til ledere – og især ledere med personaleansvar – HR-konsulenter, ledelseskonsulenter, og arbejdsmiljørådgivere.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.