Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Også de store elever har brug for undervisning i sproglig opmærksomhed. Med Spejl dig i sproget 1 og 2 sættes der fokus på sprogforståelse i overbygningens danskundervisning. Her arbejder eleverne med ordforråd, begrebsforståelse og ordkendskab i korte forløb. Et forløb består af vekslen mellem læsestof og små opgaver, hvor eleverne afprøver deres nye viden. Samtidig lærer eleverne at bringe deres ret store, men ofte ikke særlig bevidstgjorte, viden om sproget i spil. For hvert forløb er der opstillet konkrete elevhenvendte sprogmål udledt af Fælles Måls mere generelle mål på området. Spejl dig i sproget 1 har fokus på sprog som fænomen, ordforråd, gamle og nye ord, fremmedord og homo-, anto- og synonymer. Spejl dig i sproget 2 handler om under- og overbegreber, abstrakter og konkreter og sprogets billedskabende funktion. Der er også et forløb om vrøvl og sproglig humor. Begge bøger er forsynet med et afsnit til læreren, hvor der gøres rede for sammenhængen mellem de enkelte forløbs mål og Fælles Mål. Her beskrives også undervisningens tilrettelæggelse, og der er forslag til differentiering og evaluering.
Også de store elever har brug for undervisning i sproglig opmærksomhed. Med Spejl dig i sproget 1 og 2 sættes der fokus på sprogforståelse i overbygningens danskundervisning. Her arbejder eleverne med ordforråd, begrebsforståelse og ordkendskab i korte forløb. Et forløb består af vekslen mellem læsestof og små opgaver, hvor eleverne afprøver deres nye viden. Samtidig lærer eleverne at bringe deres ret store, men ofte ikke særlig bevidstgjorte, viden om sproget i spil. For hvert forløb er der opstillet konkrete elevhenvendte sprogmål udledt af Fælles Måls mere generelle mål på området. Spejl dig i sproget 1 har fokus på sprog som fænomen, ordforråd, gamle og nye ord, fremmedord og homo-, anto- og synonymer. Spejl dig i sproget 2 handler om under- og overbegreber, abstrakter og konkreter og sprogets billedskabende funktion. Der er også et forløb om vrøvl og sproglig humor. Begge bøger er forsynet med et afsnit til læreren, hvor der gøres rede for sammenhængen mellem de enkelte forløbs mål og Fælles Mål. Her beskrives også undervisningens tilrettelæggelse, og der er forslag til differentiering og evaluering.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.