Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger i Terapiserien serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • - en tid hvor relationer skabes og udvikles
    af Margareta Brodén
    368,95 kr.

    Graviditeten er en vigtig overgangsperiode i livet - en periode med mulighed for forandring og udvikling af relationer. Et barn skal blive til, et forældrepar skal dannes, og en familie skal etableres. Gennem følelser og tanker om det kommende barn påbegyndes den vigtige tilknytningsproces mellem forældre og barn allerede i fosterperioden. Denne tidlige proces danner grundlaget for udviklingen af en gensidig relation, efter at barnet er født. Men sommetider skabes der ikke nogen bånd under graviditeten. Det kan der være mange grunde til, og forhindringerne kan ligge på forskellige planer. Bekymring, angst, depression eller andre vanskeligheder kan føre til, at den gravide kvinde afskærmer sig over for såvel barnet som moderskabet, og så kommer der ikke nogen tilknytning i stand. Hvordan kan man hjælpe, når det at vente et barn bliver problematisk? I Graviditetens muligheder beskriver forfatteren ved hjælp af eksempelmateriale vanskeligheder og problemer. Hun henviser til behandlingsstrategier og metoder, der kan understøtte både kvindens tilknytning til det ventede barn og hendes egen udvikling af moderskabet. På den måde kan graviditeten blive en tid præget af muligheder for udvikling. Bogen henvender sig først og fremmest til alle dem, der arbejder med såvel gravide som mødre og spædbørn - på svangre- og fødeafdelinger, i sundhedsplejen, på psykiatriske modtagelser - eller som i andre sammenhænge møder kommende forældre. Margareta Brodén er børnepsykolog og autoriseret psykoterapeut. Hun har nu i 25 år arbejdet på Viktoriagården, en behandlingsenhed i Malmö, hvor hun har udviklet en behandlingsmodel for arbejdet med spæd- og småbørnsfamilier. I 1989 udkom hendes første bog, Mor og barn i ingenmandsland (dansk udgave 1991) og i 1992 kom hendes doktorafhandling, Psykoterapeutiska interventioner under spädbarnsperioden.

  • af Lars Rasborg
    318,95 kr.

    Miljøterapi er en behandlingsmetode for omsorgssvigtede børn og unge. Metoden tager udgangspunkt i en erkendelse af, at omsorgssvigtede børn og unge forventer at blive svigtet igen. Når et barn anbringes uden for hjemmet, vil det derfor forsøge at beskytte sig selv, og det sker ofte ved, at barnet bereder sig til kamp eller overtilpasser sig. Over for disse strategier har det vist sig, at pædagogiske metoder har svært ved at slå til, og derfor er interessen for miljøterapi stigende. I miljøterapi udvikles en forståelse af kampens og overtilpasningens beskyttende funktioner og en erkendelse af, at hvis man skal vende svært belastede børns og unges udvikling, er det nødvendigt at tage deres verdensbillede, hvor den voksne er en fjende, i betragtning. I takt med, at det lykkes, får barnet tillid til voksne. Derved frigøres ressourcer i barnet, så det kan begynde at udvikle sig. Miljøterapi med børn og unge er den første danske grundbog om emnet. Den beskriver udviklingspsykologiske og miljøterapeutiske tankegange samt en lang række miljøterapeutiske metoder, illustreret med eksempler. Bogen kan læses uden særlig forhåndsviden og henvender sig til alle, der har med omsorgssvigtede børn at gøre: plejeforældre, pædagoger, psykologer og børnepsykiatere, medarbejdere inden for det sociale område og studerende.

  • - Praksis i et socialt og relationelt perspektiv
    af Tine Heede
    298,95 kr.

    KLINISK BØRNEPSYKOLOGI giver et bud på, hvordan psykologer ansat inden for det kommunale område kan organisere, målrette og prioritere deres arbejde, så fagligheden udnyttes optimalt til gavn for børn og familier. Den viser også, hvordan den kliniske børnepsykologis faglighed kan forebygge effektivt, sammenhængende og forsvarligt, således at færre børn og unge henvises til psykiatrien eller anbringelse uden for hjemmet. Endelig beskriver forfatteren, hvordan de øgede dokumentations-, effektivitets- og evidenskrav kan indtænkes i en solid faglig børnepsykologisk praksis.KLINISK BØRNEPSYKOLOGI er primært henvendt til psykologer, der arbejder inden for børneområdet, men bogen kan anvendes alt efter læserens erfaring og forudsætninger. Store dele af bogen kan også være relevant for tværfaglige samarbejdspartnere (socialrådgivere, jurister, lærere, læger, sygeplejersker og pædagoger) og kommunale opdragsgivere og ledere, der ønsker indblik i kliniske børnepsykologers arbejde.

  • af Tine Heede
    94,95 kr.

    KLINISK BØRNEPSYKOLOGI giver et bud på, hvordan psykologer ansat inden for det kommunale område kan organisere, målrette og prioritere deres arbejde, så fagligheden udnyttes optimalt til gavn for børn og familier. Den viser også, hvordan den kliniske børnepsykologis faglighed kan forebygge effektivt, sammenhængende og forsvarligt, således at færre børn og unge henvises til psykiatrien eller anbringelse uden for hjemmet. Endelig beskriver forfatteren, hvordan de øgede dokumentations-, effektivitets- og evidenskrav kan indtænkes i en solid faglig børnepsykologisk praksis.KLINISK BØRNEPSYKOLOGI er primært henvendt til psykologer, der arbejder inden for børneområdet, men bogen kan anvendes alt efter læserens erfaring og forudsætninger. Store dele af bogen kan også være relevant for tværfaglige samarbejdspartnere (socialrådgivere, jurister, lærere, læger, sygeplejersker og pædagoger) og kommunale opdragsgivere og ledere, der ønsker indblik i kliniske børnepsykologers arbejde.Tine Heede (f. 1962) er forstander for behandlingshjemmet Stutgården. Hun er uddannet cand. psyk. fra Københavns Universitet og har derudover bifag i filosofi også fra Københavns Universitet. Hun er specialist og supervisor i børnepsykologi og er uddannet som psykoanalytisk psykoterapeut med børn og unge. Hun har mange års erfaring med psykoanalytisk psykoterapi og psykologfaglig ledelse og har arbejdet som klinisk børnepsykolog i mange sammenhænge.

  • af Lars Rasborg
    367,95 kr.

    Anbragte børn og unges konflikter med hinanden kan ligesom deres sammenhold og kamp imod voksne hindre en positiv udvikling. Men GRUPPEN kan udvikles til at blive en hjælp i den enkeltes udvikling. En virkningsfuld hjælp forudsætter desuden en ORGANISATION, der støtter arbejdet med børnene og de unge. Organisationen omfatter blandt andet behandlingsplanlægning, forældrearbejde, supervision, ledelse og samarbejde. MILJØTERAPI I GRUPPE OG ORGANISATION er en fortsættelse af forfatterens bog, Miljøterapi med børn og unge. Som sin forgænger er den let tilgængelig og illustreret med mange eksempler, der går tæt på hverdagen på anbringelsessteder og i skoler.Foruden at være en lærebog i miljøterapi kan bogen anvendes som inspiration i andet behandlingsarbejde eller som udgangspunkt for læserens skærpelse af sine egne faglige synspunkter.Bogen henvender sig til alle med interesse for udsatte og omsorgssvigtede børn og unges udvikling:pædagoger, sygeplejersker, lærere og plejeforældre,psykologer, socialrådgivere, børnepsykiatere og sagsbehandlere,studerendesamt ledere, administratorer og forskere på området udsatte børn og unge.Miljøterapi i gruppe og organisation er skrevet af psykolog Lars RasborgLars Rasborg har udgivet hæftet Spejling og jeg-støtte. Metodeoversigt, som knytter sig tæt til hans bøger: Miljøterapi med børn og unge (3. udg., 2016), Miljøterapi i gruppe og organisation (2013) og Sunde børns problemer (2009), der alle er udkommet på Akademisk Forlag. Klik her for yderligere oplysninger.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.