Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Jonas Frykmans forskning peger på, at skolen har mistet sin evne til at give eleverne en tro på fremtiden og derved skabe mulighed for social mobilitet. Derfor sættes der et kritisk lys på nutidens afritualiserede og "individorienterede" pædagogik. Hvor skolen førhen stræbte efter at eleverne skulle blive til noget, er bestræbelserne i dag at gøre eleverne til nogen. Christina Jørgensen har forfattet en dansk introduktion til Jonas Frykmanns forskning.
Hvordan kan de der arbejder med børn og unge og deres problemer, få konkret viden, de kan bruge i det daglige arbejde? Hvad har lærere brug for i deres uddannelse? Bogen præsenterer nyere socialpsykologiske teorier og perspektiver, så de kan anvendes direkte i pædagogisk arbejde.Bidragydere er Charlotte Højholt, R.P. McDermott, Helle Andersen, Sven Mørch, Vibeke Jartoft og Morten Nissen.
Samfundet er kendetegnet ved en så høj grad af opsplittethed og individualisering, at det ikke længere giver mening at tale om fællesskaber, hvortil regulerende forskrifter kan føres tilbage som fælles værdier, normer eller traditioner. I del: Hvordan er det muligt på en nutidig måde at tale om identitet i et samfund, der socialiserer til individualitet og selvrefleksivitet, og hvor den enkelte er overladt til at bestemme sig selv ud fra sig selv. II del: Om den konsstruktivistiske læringsteori, som er en teori, der afviser enhver ide om, at undervisningens indhold kan overføres til eleverne.
Magt & oplysning - Folkeskolen 1950-2006 er et grundigt historisk studie, der har til hensigt dels at åbne for magtkritiske beskrivelser af pædagogiske og politiske strømninger, som påkalder sig friheden og det hele menneske, dels at bidrage til at genrejse den oplysningstradition, der synes fortrængt i både den meget faglighedsorienterede skoleforståelse, som aktuelt gør sig gældende og i de foregående perioder, hvor pædagogiske nyskud har sejlet under forskellige mere eller mindre reformpædagogiske flag.
Dagens og morgendagens læringsdesign mikser tilstedeværelses-undervisning med netbaserede undervisningsformer og inddrager et bredt repertoire af pædagogiske metoder og bringer forskellige IT-baserede teknologier i spil. Dette kaldes "blended learning". Bogen sætter læseren i stand til at forholde sig didaktiske problemstillinger, som knytter sig til et læringsdesign præget af "blended learning". Bogen henvender sig til et bredt felt af undervisere fra grundskole til universitetsniveau.
John Dewey er en stemme, der tværs gennem århundreder tilbyder en håndsrækning til de lærerstuderende, der vil være deltagere i samtalen om design af undervisning og læring og om uddannelsens demokratiske betydning i den særlige samværsform, der udvikles gennem den deliberative samtale mellem mennesker dvs. mellem lærer og elev i det formaliserede uddannelsessystem. Uddannelse er ikke i sig selv "dannende" men kan blive det undersærlige omstændigheder, mener John Dewey.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.