Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
To 13-årige tvillingebrødre skal bo hos deres bedstemors hus langt ude på landet, hvor de skal være, fordi deres mor ikke længere kan skaffe mad til dem i byen. Der er krig, deres far er ved fronten, ingen ved, om han er død eller levende. En brutal, smuk og vigtig krigsroman om det krig kan gøre ved mennesker.En ikke navngivet krig, et ikke navngivet sted, en bedstemor, der bliver kaldt for Heksen, og som er alkoholiseret og ondskabsfuld. Lucas og Claus tænker ens og agerer ens, og i de uvante omgivelser tvinges de til at finde en måde, hvorpå de kan overleve. De indser at for at kunne håndtere de voksnes absurde og inhumane verdensorden, må de afstå fra enhver form for medfølelse og barmhjertighed og agere følelseskoldt og afstumpet. De fører en krigsdagbog over alt det, de oplever, og når de nedfælder begivenhederne overholder de deres agenda: en prosa helt fri for følelser,nøjagtig og objektiv. Agota Kristofs fortælling om det europæiske drama og de lidelser, det medførte, fortælles i vi-form, hvilket på en gang er anonymt og koldt og samtidigog gribende, fordi det viser brødrenes fællesskab og dybe afhængighed af hinanden. Bogen består af Det store stilehæfte, Beviset og Den tredje løgn, der her er samlet i én bog og udkommer med forord af Jonas T. Bengtsson i Rosinantes klassikerserie."En af de mest gennemborende krigsromaner undertegnede nogensinde har læst. Skrevet i et tæt og renset sprog, uden patos eller sentimentalitet, er den noget af det mest realistiske, der overhovedet er skrevet om krig ... Smuk som en diamant. Med flere tårer end en sæbeopera. Agota Kristofs tre bøger om vor egen tid er helt nødvendig læsning." - Klaus LynggårdPressen skriver: »Jeg ville uden tøven inkludere Det store stilehæfte i en kanon over den vigtigste europæiske litteratur fra efter Anden Verdenskrig. Romanen rammer stadig lige hårdt, og nu er det tid til, at en ny generation kan blive påvirket.«– Peter Nielsen, Information»[…] tre små, mesterlige romaner, Det store stilehæfte, Beviset og Den tredje løgn, der skulle gøre hende til en berømt europæisk forfatter […]«– Jørgen Herman Monrad, Weekendavisen »Kristof trænger dybt ind i det, krig, armod og undertrykkelse gør ved mennesket. Den slags kan vi ikke mindes om for tit.«– ***** Per Krogh Hansen, Berlingske
Agota Kristof's celebrated trilogy of novels exploring the after-effects of trauma and the nature of story-telling in the context of Nazi occupation and Soviet 'liberation' at the end of World War Two.
”Analfabeten” er Agota Kristofs selvbiografiske skildring af livet i eksil. Hun lærer at læse allerede som fireårig og opdager tidligt glæden ved at opdigte sine egne historier. Senere bliver hun sendt på kostskole, hvor hun opfinder et kodesprog, så hun kan have sin dagbog i fred. Da hun er 21, invaderer russerne Ungarn, så hun må flygte med sin mand og deres lille barn.Familien ender i den fransktalende del af Schweiz, og Kristof må som ung voksen lære et helt nyt sprog. Sideløbende med sit arbejde på en fabrik skriver hun digte i en lille notesbog, og med tiden samler hendes tekster sig til en roman med titlen ”Det store stilehæfte”.”Analfabeten” består af korte erindringsstykker, der lavmælt og præcist skildrer tab og fremmedfølelse. Den er en flygtningehistorie, der beskriver besværet ved at leve i et land, der ikke er ens eget og skrive på et sprog, der truer med at udslette modersmålet. Men den er også historien om en stor forfatters tilblivelse – og et vidnesbyrd om litteraturens lindrende kraft.Om forfatteren:Agota Kristof blev født i Ungarn i 1935 og døde i Schweiz i 2011. Hun debuterede i 1986 med ”Det store stilehæfte”, der er internationalt anerkendt som et mesterværk fra slutningen af det 20. århundrede. Romanen blev senere efterfulgt af ”Beviset” og ”Den tredje løgn”. Agota Kristof modtog flere priser for sit forfatterskab, heriblandt Den Europæiske Litteraturpris og Gottfried Keller-prisen.
To 13-årige tvillingebrødre skal bo hos deres bedstemors hus langt ude på landet, hvor de skal være, fordi deres mor ikke længere kan skaffe mad til dem i byen. Der er krig, deres far er ved fronten, ingen ved, om han er død eller levende. En brutal, smuk og vigtig krigsroman om det krig kan gøre ved mennesker.En ikke navngivet krig, et ikke navngivet sted, en bedstemor, der bliver kaldt for Heksen, og som er alkoholiseret og ondskabsfuld. Lucas og Claus tænker ens og agerer ens, og i de uvante omgivelser tvinges de til at finde en måde, hvorpå de kan overleve. De indser at for at kunne håndtere de voksnes absurde og inhumane verdensorden, må de afstå fra enhver form for medfølelse og barmhjertighed og agere følelseskoldt og afstumpet. De fører en krigsdagbog over alt det, de oplever, og når de nedfælder begivenhederne overholder de deres agenda: en prosa helt fri for følelser,nøjagtig og objektiv. Agota Kristofs fortælling om det europæiske drama og de lidelser, det medførte, fortælles i vi-form, hvilket på en gang er anonymt og koldt og samtidigog gribende, fordi det viser brødrenes fællesskab og dybe afhængighed af hinanden. Bogen består af Det store stilehæfte, Beviset og Den tredje løgn, der her er samlet i én bog og udkommer med forord af Jonas T. Bengtsson i Rosinantes klassikerserie."En af de mest gennemborende krigsromaner undertegnede nogensinde har læst. Skrevet i et tæt og renset sprog, uden patos eller sentimentalitet, er den noget af det mest realistiske, der overhovedet er skrevet om krig ... Smuk som en diamant. Med flere tårer end en sæbeopera. Agota Kristofs tre bøger om vor egen tid er helt nødvendig læsning." - Klaus LynggårdPressen skriver: »Jeg ville uden tøven inkludere Det store stilehæfte i en kanon over den vigtigste europæiske litteratur fra efter Anden Verdenskrig. Romanen rammer stadig lige hårdt, og nu er det tid til, at en ny generation kan blive påvirket.«– Peter Nielsen, Information»[…] tre små, mesterlige romaner, Det store stilehæfte, Beviset og Den tredje løgn, der skulle gøre hende til en berømt europæisk forfatter […]«– Jørgen Herman Monrad, Weekendavisen»Kristof trænger dybt ind i det, krig, armod og undertrykkelse gør ved mennesket. Den slags kan vi ikke mindes om for tit.«– ***** Per Krogh Hansen, Berlingske
Da Tobias Horvath er 26 år, har han levet et årti som Sandor Lester, på flugt fra sin barndom og sin skæbne. Ingen kender hans historie, og når folk spørger ind til den, lyver han. Hans nye liv består af den samme endeløse rutine: Stå op, tage tøj på, tage bussen hen til den fabrik, han arbejder på, tage hjem til sit kærlighedsløse forhold til Yolande. Men han drømmer. Han drømmer om Line, den idealiserede version af den pige, han kendte som barn. Og en dag dukker Line op i hans nye land og konfronterer ham med både hans fortid og hans nutid."I går" af den ungarske forfatter Agota Kristof (1935-2011) er en bog om at leve i eksil. Det er en roman om at flygte, ikke bare fra et land, men også fra sig selv. Om at genopfinde sig selv, om tidens gang, om næsten ubærlig venten, men også om den store umulige kærlighed og drømmenes magt. "I går", der udgives i Gyldendals Skala-serie for genopdagede mesterværker fra det 20. århundrede, er med nyt efterord af forfatteren Dy Plambeck.
Here, in English at last, is a collection of Ágota Kristóf's short-sometimes very short-stories, which she selected herself, translated by the peerless Chris Andrews. Written immediately before her masterful trilogy (The Notebook, The Proof, The Third Lie), Kristof's short fictions oscillate between parable, surrealist anecdotes, and stories animated by a realism stripped to the bone, often returning to the theme of exile: the twin impossibilities of returning home and of reconstructing home elsewhere.The world of the book has very hard edges: cruelty is almost omnipresent, peace and consolation are scarce. Austere and minimalist, but with a poetic force that shifts the walls in the reader's mind, Kristof's penetrating short fictions make for extraordinary and essential reading.
En mand bliver til en statue, da han krammer sin hund for sidste gang; en kvinde bliver overrasket over, at hendes mands hoved flækker, da han falder ud af sengen og lander på en økse; en mand vandrer rundt i gaderne i sin hjemby og forsøger at finde sin søn; en dreng ser sin barndom forsvinde gennem et togvindue; en kvinde tager hjem til sin fars begravelse, til den "industriby hvor han har levet så lidt, elsket så lidt, og hvor han aldrig har gået tur med mig hånd i hånd."Det er lige meget består af femogtyve korte tekster fra Kristofs tidlige forfatterskab, og er den mest gådefulde blandt hendes bøger. Indhyllet i melankoli og mystik bevæger disse historier sig mellem det virkelige og det surrealistiske, mellem liv og død.
Narrated in a series of stark, brief vignettes, The Illiterate is Ágota Kristóf's memoir of her childhood, her escape from Hungary in 1956 with her husband and small child, her early years working in factories in Switzerland, and the writing of her first novel, The Notebook. Few writers can convey so much in so little space. Fierce yet almost pointedly flat and documentarian in tone, Kristóf portrays with a disturbing level of detail and directness an implacable message of loss: first, she is forced to learn Russian as a child (with the Soviet takeover of Hungary, Russian became obligatory at school); next, at age twenty-one, she finds herself required to learn French to survive: I have spoken French for more than thirty years, I have written in French for twenty years, but I still don't know it. I don't speak it without mistakes, and I can only write it with the help of dictionaries, which I frequently consult. It is for this reason that I also call the French language an enemy language. There is a further reason, the most serious of all: this language is killing my mother tongue.
These three internationally acclaimed novels have confirmed Agota Kristof's reputation as one of the most provocative exponents of new-wave European fiction. With all the stark simplicity of a fractured fairy tale, the trilogy tells the story of twin brothers, Claus and Lucas, locked in an agonizing bond that becomes a gripping allegory for the forces that have divided "brothers" in much of Europe since World War II. Kristof's postmodern saga begins with The Notebook, in which the brothers are children, lost in a country torn apart by conflict, who must learn every trick of evil and cruelty merely to survive. In The Proof, Lucas is challenged to prove his own identity and the existence of his missing brother, a defector to the "other side". The Third Lie, which closes the trilogy, is a biting parable of Eastern and Western Europe today and a deep exploration into the nature of identity, storytelling, and the truths and untruths that lie at the heart of them all.
Narrated in a series of brief vignettes, The Illiterate is Kristof 's memoir of her childhood, her escape from Hungary in 1956 with her husband and small child, her early years working in factories in Switzerland, and the writing of her first novel, The Notebook.
The first time her plays have been available in English, the complete collection of Agota Kristof's works for the stage.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.