Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Alaa al-Aswany tegner en medrivende mosaik af menneskeskæbner, mens revolutionen bølger på Tahrir-pladsen midt i Cairo. Året er 2011, og den egyptiske revolution kulminerer i det centrale Cairo, hvor mange tusinder egyptere kræver præsidentens afgang. Her møder vi skolelæren Asma og aktivisten Mazen, der erklærer hinanden deres kærlighed i hastigt nedskrevne breve, og vi følger det unge forelskede par Khalid og Dania, han søn af en fattig vognmand, hun datter af General Alwani, der overvåger hele befolkningen og ikke mindst dem. Vi møder Ashraf, en forfejlet skuespiller og nyligt opvakt revolutionær, som undslipper sin sure hverdag gennem en affære med Ikram. Og så er der Issam, en desillusioneret ex-kommunist, der er klar til at gøre hvad som helst for at klatre op ad den sociale rangstige. Igennem sine indtagende, menneskelige figurer tegner Alaa al-Aswany et modigt billede af den brydningstid, som har haft afgørende indflydelse på ikke bare Egypten, men store dele af Mellemøsten. Jeg løb mod Nilen er stor fortælling om håb og hykleri, begær og undertrykkelse, frihedstrang og længsel efter tryghed.
___________________________________________”Yacoubians Hus er en roman, som ingen elsker af romaner vil kunne lægge fra sig uden at elske romaner endnu højere […]. Aswany skriver på et niveau, som hæver ham op i verdenslitteraturen. Denne egypter er en Balzac med sans for den store menneskelige komedie. Yacoubians Hus er en af de mest solgte romaner i Mellemøsten nogensinde […]. Nu er den her, og ingen bliver skuffet. Sikken et hus, Yacoubinas hus.”– PolitikenEn sprudlende roman om sex, religion, politik, penge, magt, afmagt – og kærlighed.Aswany tegner et enestående, farverigt og kompromisløst portræt af livet i det moderne Kairo – et modsætningsfuldt sted, hvor de rige og magtfulde udnytter deres position, og hvor bestikkelse og korruption er en del af hverdagen.Romanen er elegant komponeret med Yacoubians Hus som samlingspunktet. Yacoubians hus er en smuk, gammel bygning i det centrale Kairo, hjemsted for en blandet skare af mennesker, fra rige forretningsfolk og fornemme aristokrater til fattige arbejdere, som har indtaget værelserne på bygningens tag. Skæbner væves sammen på kryds og tværs til en farverig mosaik.Det er barsk, smukt, fortvivlende, rørende og sindsoprivende, men alt imens ligger hverdagens rytme som en beroligende puls under denne usædvanlig charmerende og intense roman.Yacoubians Hus har tryllebundet den arabiske verden og har ligget på bestsellerlisterne i Egypten siden udgivelsen i 2002.“En charmerende og forrykt blanding af folkekomedie og samfundsskildring, hvinende satire og hårdhændet alvor, latterbrøl og knugende forfærdelse.”- Jyllands-Posten 5 af 6 stjerner
Mannheim, 1885. Karl Benz’ hustru Bertha er lettet over at opdage at hendes distræte mand ikke er hende utro: han arbejder blot på en livslang drøm – en vogn som kan køre uden heste. Men da Benz’ eksperiment mislykkes, idet hans bil kører ind i et træ, mister han troen på både sin opfindelse og sig selv. Bertha er dog gjort af et andet stof og en tidlig morgenstund, mens Benz stadig sover, tager hun bilen og kører til sin mors hus i Pforzheim, mere end hundrede kilometer væk. Samtidig kører hun ind i historiebøgerne; det er verdens første biltur, og verden vil aldrig blive den samme igen.Kort tid senere ankommer de første biler til Egypten, og den fascinable Kongelige, egyptiske automobilklub etableres af europæere – med en klar politik om ikke at acceptere egyptiske medlemmer. Klubben holder sig dog ikke tilbage for at ansætte nubiske tjernere fra det sydlige Egypten. Disse tjenestefolk bliver ledet af el-kow, kongens kammerherre; en sirlig mand, som ganske vist selv er tjener, men også kongens fortrolige. El-kow, hvis højrehånd Hamid med glæde bruger vold og magt for at holde styr på de ansatte, kontrollerer kynisk ethvert aspekt af de ansattes liv.Den kongelige, egyptiske automobilklub består således af to vidt forskellige verdener; en verden af europæiske aristokrater og en verden af egyptiske tjenestefolk. Sidstnævnte står over for et vanskeligt valg: at leve som tro tjenere, hvilket betyder sikkerhed, men ingen værdighed, eller at kæmpe for deres rettigheder og risikere alt.Langsomt krakkelerer det hele, og konsekvensen af menneskets bristede drømme får rig mulighed for at spire.Alaa al-Aswany er tilbage med en farverig, sprudlende og uimodståelig fortælling, som vi kender ham fra Yacoubians hus. Han er en eminent fortæller, og han formår med elegance at belyse en verden, hvor vi får indblik i de dominerende klassers ekstravagance så vel som i den ekstreme fattigdom, som er vilkårerne for dem, der er født i det nederste sociale lag. Aswany har en vidunderlig evne til at gøre sine personer menneskelige; man mærker deres længsler og behov, så det gør helt ondt.Aswany har en enestående evne til at skildre Egypten, så man mærker støvet, fornemmer duftene og hører larmen. Hans modige og bevægende portrætter af mennesker fra alle sociale klasser, unge og gamle, er simpelthen i særklasse.Det er barsk, gribende, aktuelt og tankevækkende – og det er smukt og originalt udført af en forfatter i verdensklasse. Glæd jer til at læse denne roman!ANMELDELSER:“Nyt pragtstykke fra forfatteren til Yacoubians hus… En roman i bengalsk belysning, kulørt som souken i Kairo, forførende som en nat på Nilen”– Politiken"Alaa Al-Aswanys roman er som en køretur i den lækreste læselimousine."- Politiken
Forfatteren bag den succesfulde og kritikerroste Yacoubians hus er tilbage med en pragtfuld roman om politik, sex og religion. Læg hertil lige dele venskab, had, ære og ambitioner og det bliver en sprængfarlig cocktail. Romanen foregår i Chicago blandt en mangfoldig gruppe arabere og amerikanere, hvis skæbner flettes sammen på mesterlig vis. Egyptisk og amerikansk livsstil og kultur både forenes og kolliderer i denne farverige og fascinerende fortælling.Det går ikke stille for sig, når hverdagens små dramaer må eksistere side om side med store drømme, og Aswany har en vidunderlig evne til at gøre sine personer menneskelige; man mærker deres længsler og behov så det gør helt ondt.Befolket af en flok fængslende og troværdige personer kaster Chicago lys over den udfordring der ligger i at forsøge at få to kulturer til at spille sammen på tilfredsstillende vis. Det er barsk, gribende, aktuelt og tankevækkende - og det er smukt og originalt udført af en forfatter i verdensklasse.
Autoritære regimer er pinefuld virkelighed for milliarder af mennesker over hele verden. De er ofre for ufrihed, korruption og uretfærdighed. Men hvad er diktaturets natur? Og hvordan fastholder diktatorer magten? I denne lille, ofte provokerende, bog viser Alaa Al Aswany hvordan og hvorfor, diktaturer og diktatorer kan blive ved med at overleve.Ifølge forfatteren er et diktatur en sygdom, der udgør en stor fare for mennesker, og som vi derfor skal gøre noget ved. Det første skridt til at kurere en sygdom er at studere selve sygdommen; hvor den kommer fra, hvordan den dukker op, og de symptomer og komplikationer den giver – både hos befolkningen og diktatoren.Diktatursyndromet er en nødvendig og presserende udforskning af vores dragning mod ’den stærke mand’, både i dag og historisk. Forfatteren trækker på fascinerende selvbiografisk materiale og studier fra barndommen, hvor han voksede op under diktator Nasser i Egypten. Og bogen er både en undersøgelse af tidligere tiders diktatorer og i nutidens og af det hårde liv, borgerne lever i et diktatur, hvilket efterlader dem med ’valget’ mellem at stå i ledtog med styret eller blot at acceptere det. Symptomer på diktatorsyndromet er: opkomsten af forskellige typer af fanatisme og religiøs ekstremisme samt mennesker, der accepterer undertrykkelse og fravær af menneskerettigheder og civilsamfund.
Den egyptiske forfatter Alaa al-Aswany har senest skrevet romanen 'Jeg løb mod Nilen', der handler om en gruppe mennesker under revolutionen i Cairo. Efter bogens udgivelse er Alaa al-Aswany flygtet til New York, fordi han og romanen blev bandlyst fra Egypten. Bogen er dog ikke skrevet for forklare det politiske system, men for at fortælle om de mennesker, der lever i det. Vi møder ham i Kastrup, før han rejser til New York.Vært: Janus CamaraTilrettelagt af Julie KorshøjUdgivet af Politikens Forlag
Alaa al-Aswany tegner en medrivende mosaik af menneskeskæbner, mens revolutionen bølger på Tahrir-pladsen midt i Cairo.Året er 2011, og den egyptiske revolution kulminerer i det centrale Cairo, hvor mange tusinder egyptere kræver præsidentens afgang. Her møder vi Asma og Mazen, mens de forelsker sig i hinanden, og de to medicinstuderende Dania og Khaled, som kæmper for Tahrir-pladsens sårede, mens Danias magtfulde far holder øje med dem via sine forbindelser i sikkerhedstjenesten. Vi møder Achraf, forfejlet skuespiller og nyligt opvakt revolutionær, som undslipper sin sure hverdag gennem en affære med Akram. Og så er der Issam, en desillusioneret ex-kommunist, der er klar til at gøre hvad som helst for at klatre op ad den sociale rangstige. Igennem sine indtagende, menneskelige figurer tegner Alaa al-Aswany et modigt billede af den brydningstid, som har haft afgørende indflydelse på ikke bare Egypten, men store dele af Mellemøsten. Jeg løb mod Nilen er stor fortælling om håb og hykleri, begær og undertrykkelse, frihedstrang og længsel efter tryghed.
Forfatteren bag den succesfulde og kritikerroste Yacoubians hus er tilbage med en pragtfuld roman om politik, sex og religion. Læg hertil lige dele venskab, had, ære og ambitioner og det bliver en sprængfarlig cocktail. Romanen foregår i Chicago blandt en mangfoldig gruppe arabere og amerikanere, hvis skæbner flettes sammen på mesterlig vis. Egyptisk og amerikansk livsstil og kultur både forenes og kolliderer i denne farverige og fascinerende fortælling.Det går ikke stille for sig, når hverdages små dramaer må eksistere side om side med store drømme, og Aswany har en vidunderlig evne til at gøre sine personer menneskelige; man mærker deres længsler og behov så det gør helt ondt.Befolket af en flok fængslende og troværdige personer kaster Chicago lys over den udfordring der ligger i at forsøge at få to kulturer til at spille sammen på tilfredsstillende vis. Det er barsk, gribende, aktuelt og tankevækkende - og det er smukt og originalt udført af en forfatter i verdensklasse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.