Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen giver en grundig teoretisk og metodisk indføring i narrativ supervision og vejledning. Narrativ supervision og vejledning handler om at genskabe mening, glæde og handlemuligheder i arbejdslivet. Det narrative perspektiv understreger, hvordan livet leves igennem fortællinger. Nye fortællinger skaber nye muligheder og nye veje at gå.Narrativ supervision og vejledning er skrevet af forfattere, der alle har mange års erfaring med udøvelse af narrativ supervision og vejledning. Den indeholder beskrivelser af individuel supervision og vejledning og af arbejdet med grupper.Den har fokus på supervision og vejledning i behandlingsarbejde og terapi, i pædagogiske og undervisningsmæssige sammenhænge, i forhold til ledergrupper og i forholdtil kollegial vejledning. Den ser på normer for nutidens arbejdsliv og giver teoretiske og filosofiske perspektiver på det, som synes problematisk i vor tid. Bogen er skrevet til både erfarne supervisorer og vejledere, og til de der er nye i feltet.I en verden, hvor supervision og vejledning anvendes i stadig flere sammenhænge, er det glædeligt med en solid og velskrevet bog som denne. Bogens kapitler bevæger sig fra dybe filosofiske refleksioner og til gode konkrete eksempler, cases og illustrationer. Læseren vejledes ved hjælp af begreber og fortællinger, og der er noget at hente for novicer såvel som erfarne udi kunsten at supervisere og vejlede. Kapitlerne baserer sig på narrative, poststrukturalistiske og fænomenologiske positioner, og teorierne skygger ikke for den konkrete formidling, men hjælper den tværtimod på vej. Det er navne som Bruner,White, Vygotsky, Foucault og Deleuze, der bringes i spil af redaktørerne og deres skribenter til at beskrive erfaringer med narrativ supervision og vejledning. I den narrative tilgang er bekræftelse og at blive bevidnet omdrejningspunktet, skriver redaktørerne, og ”uden aktive og bidragende vidner til livet og dets problemstillinger er der ingen oplevelse af fællesskab. Uden fællesskab er der ensomhed.” Med denne bog kan mange narrative praktikere utvivlsomt finde et opbyggeligt tankefællesskab og bogen kan derfor varmt anbefales.Professor Svend Brinkmann, Ålborg Universitet
Fra terapi til pædagogik handler om narrativ praksis med særligt fokus på det pædagogiske arbejde inden for især de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder.Der ligger en stor udfordring for enhver pædagog, psykolog, psykiater, sygeplejerske, lærer og socialrådgiver i at afstå fra at ”vide bedre” i mødet med eleven, borgeren, klienten eller patienten. Som narrativ praktiker må man lægge sin egen fortolkning af ”situationen” på hylden. Narrativ praksis tilbyder et radikalt alternativ til diagnoser og fortolkning og har det fundamentalt positive og konstruktive udgangspunkt, at hvor der er liv, der altid er en livskraft til stede.Bogen beskriver, hvordan narrativ pædagogik kan praktiseres i forskellige professionelle sammenhænge – uden for terapirummet. Forfatterne arbejder alle med narrativ pædagogik i hverdagen, og bogens mange cases stammer fra deres gode erfaringer med inddragelse af narrative metoder i deres daglige arbejde. Bogen indeholder desuden kapitler, der indfører læseren i teoretisk og metodisk narrativt arbejde.Fra terapi til pædagogik er redigeret af Anette Holmgren, leder af Center for narrativ terapi. Den henvender sig til en bred kreds af professionelle inden for bl.a. behandling, rådgivning, coaching, sygepleje, specialpædagogik og undervisning.
Accept, empati og ægthed i psykoterapeutisk praksis er en grundbog i psykoterapi, der med begreberne accept, empati og ægthed som omdrejningspunkt går på tværs af psykoterapiens skoledannelser. De seneste årtiers forskning har dokumenteret den store betydning af de såkaldte fællesfaktorer for psykoterapeutisk effektivitet. Blandt fællesfaktorerne står accept, empati og ægthed – og dermed arven efter Carl Rogers – centralt.Redaktører af denne antologi, Lisbeth Sommerbeck og Allan Becker Larsen, giver en grundig og nuanceret introduktion til Carl Rogers’ teori om psykoterapi og til hans egen klient-centrerede terapi. Derefter beskriver fremtrædende repræsentanter for ni forskellige psykoterapeutiske retninger i hver deres kapitel den praktiske anvendelse af Rogers’ facilitative kernebetingelser i vore dages mest udbredte terapiformer. Disse kapitler kan også læses som en introduktion til den givne psykoterapeutiske retning.
Formålet med STAFET-modellen er at skabe bedre og mere interessante faglige samtaler, som inspirerer til en engageret, omsorgsfuld og eksperimenterende praksis. Arbejdslivet giver mange muligheder for at opleve, at ens arbejdsindsats ikke slår til. Det er let at blive ramt af fiasko-, forkertheds- eller utilstrækkelighedsfølelser. Krav om ”effektiviseringer” skaber vanskelige vilkår for arbejdsglæden.STAFET er en model, der kan bruges i alle former for faglige drøftelser: sagssupervision, klientkonferencer, faglig udvikling, sparring, faglige ”runder”, faglige stop-op-dage, faglige refleksioner, teamudviklingsdage osv.STAFET-modellen er en enkel metode, hvorpå man kan gøre faglige drøftelser interessante og værd at bruge tid på.STAFET-modellen kræver ikke mere tid end andre former for kollegiale drøftelser. Den er udviklet, så den kan benyttes til intern sagssupervision på 20 min., men den kan også danne baggrund for struktureringen af et fagligt dagsseminar. Det eneste, metoden kræver, er deltagernes forståelse af forskellen på en faglig drøftelse, der beskriver og konkluderer, og en faglig drøftelse, der udforsker og eksperimenterer.Ved at indføre STAFET-modellen og den form for bevidning, den indebærer, kan man skabe en professionelt funderet venskabsånd, der skaber større arbejdsglæde og mere omsorg – med mulighed for at forholde sig relevant og til gensidig inspiration for hinanden.
Socialpsykologi – en grundbog til et fag omhandler en række klassiske som nyere socialpsykologiske teorier, temaer og undersøgelser. Bogen fremstiller socialpsykologien som et bredt favnende felt, der rummer en række indbyrdes ganske forskellige måder at beskæftiger sig med forholdet mellem individ og samfund på. Samlende for de forskellige tilgange er det fælles formål at beskrive, forstå og forklare samspillet mellem psykologiske aspekter ved mennesket og den sociale kontekst indenfor hvilken det lever og virker. Bogen præsenterer både sociologisk som psykologisk orienterede bidrag til socialpsykologien, og sammenligningen og vekselvirkningen mellem de to tilgange er en af dens gennemgående ledetråde. Bogen er opdelt i to hoveddele. I første del lægges der vægt på at introducere til socialpsykologiens traditioner, persongalleri og paradigmer. I bogens anden del er der udvalgt en række konkrete temaer, hvor specifikke teorier, begreber og empiriske resultater bliver præsenteret.Socialpsykologi – en grundbog til et fag er redigeret af Michael Hviid Jacobsen, professor i sociologi, Erik Laursen, professor i pædagogisk sociologi og læringsforskning samt Jan Brødslev Olsen, lektor i socialpsykologi, alle ved Aalborg Universitet. Bogens øvrige bidragydere har alle tilknytning til universitetsmiljøer i Danmark og andre nordiske lande og beskæftiger sig teoretisk, empirisk og praktisk med socialpsykologiske temaer.
Det dejlige ved denne bog er, at den er så konkret. Holmgren placerer ledelse midt i livet, i en dyb erfaring med det, der sker mellem os. Jeg vil aldrig blive træt af at sige, at denne bogs kommunikative visdom ikke kan undervurderes. Læseren kan simpelthen lære så meget om, hvad god ledelse og gode ledelsesrammer er i praksis. Læs den!Fra bogens forord af Ole Fogh Kirkeby, professor emeritus i ledelsesfilosofi, CBS
Jo mere alsidige og righoldige fortællinger en person og en kultur har om sig selv og andre, jo flere handlemuligheder har de, og jo mere rummelige bliver de. Derfor denne bog om narrativ praksis i skolen.I Danmark har vi i de seneste fem-syv år set, hvordan en narrativ tilgang til arbejdet med børn, unge og familier er blevet udbredt i mange behandlingsmæssige og pædagogiske sammenhænge. Med denne bog er den narrative praksis nået til folkeskolen. Bogen er den anden i en serie af bøger, der beskriver den narrative tilgang i detaljer og med tilhørende metodiske og teoretiske overvejelser. Den første bog udkom i 2010 med titlen: Fra terapi til pædagogik – en brugsbog i narrativ praksis.Bogen er en samling af konkrete, velfunderede eksempler fra en genkendelig hverdag på narrativ praksis i skolen. Forfatterne viser, hvordan narrative perspektiver og metoder har inspireret og bidraget til meningsskabelse og (op)løsning af vanskeligheder og til skabelse af nye handlemuligheder og nye forståelser for elever, lærer og forældre. Herudover giver den læseren en grundforståelse af den narrative tænkning, dens teori og dens begreber.Narrativ praksis i skolen er redigeret af Anette Holmgren, leder af konsulentfirmaet DISPUK, og Martin Nevers, underviser hos DISPUK.
Denne grundbog i narrativt konsulentarbejde henvender sig først og fremmest til konsulenter, der skal hjælpe ledere, medarbejdere, afdelinger, teams og organisationer med at finde fodfæste i en kompleksverden. Bogen kan lige så vel læses af ledere, TR’ere og medarbejdere, der er interesseret i at gøre arbejdspladsen mere meningsfuld og rare at være i – og samtidig mere fokuseret og effektiv. Det er den bedste investering og mest effektivt på langt sigt at inddrage og lytte til alle relevante stemmer. Det er organisationsterapi.
Vores organisationers problemer skal ikke løses med tal, de skal løses med fortællinger. Med denne bog bliver man som konsulent og leder i stand til at skabe rum for fortællinger, der formår at tage fat i de reelle problemer og forløse dem. Befriende at den narrative praksis i bogen ikke præsenteres som et middel, et værktøj, men som en etisk måde at forholde sig til sin praksis på. Det giver konsulentens og lederens arbejde dybde og gør det meningsfuldt.Med et vanligt skarpt blik for det væsentlige peger Allan Holmgren usentimentalt men dog med stor sensitivitet på, hvor skoen trykker. At han tør tage fat på dét, gør dig klogere som læser og mere tryg som konsulent og leder i din praksis.Bogens første del giver en overbevisende argumentation for, hvorfor den narrative konsulent (og leder) er relevant i moderne organisationer, indeholder samtidig mange refleksioner som rækker ud over bogens faglige indhold, og gør dig klogere som menneske. Bogens anden del indeholder mange virksomme narrative metoder, som læseren kan plukke til sin praksis eller blot i samtaler med venner og familie.Kasper Warming, erhvervsfilosof og ledelseskonsulentMit møde med det narrative felt har stået som det mest meningsgivende i mit arbejde. Allans bog er en kærkommen bog. Den serverer en tilgang til at arbejde med det væsentlige for mennesker i organisationer – historier, følelser og værdier. Områder, der særligt er brug for at tale om, når vi er i modgang. Alt for mange oplever i dag mentale kriser. Der er mere end nogensinde behov for bogensnarrative metoder.Lars Sommer Sundstrøm, Senior HR Partner, HR PartnereEn drøm av en bok for konsulenter; konkret hjelp til praksis og metoder, hele veien forankret i et rikt tilfang av filosofi, filosofiske betraktninger og etikk, ført i pennen på en frisk, humoristisk, vakker og til tider feiende frekk måte.Tone Grøver, konsulent, terapeut og forfatter
I bogen gøres rede for, hvad coaching er, hvordan coaching kan bidrage til læring og udvikling. Hvilken betydning coaching har for ledelse, samarbejde og teamudvikling og ikke mindst, hvordan man kan lære coaching og anvende den i praksis som leder, medarbejder, underviser, træner og rådgiver.Forfatterne kommer fra såvel idrættens verden som fra erhvervslivet og har hentet deres viden og erfaring fra bl.a. skiløb, supervision, volleyball, lederudvikling, sejlsport og teambuilding.
En redegørelse for, hvad coaching er, hvordan coaching kan bidrage til læring og udvikling, hvilken betydning coaching har for ledelse, samarbejde og teamudvikling, og ikke mindst viser metoden, hvordan man kan lære coaching og anvende den i praksis som leder, medarbejder, underviser, træner eller rådgiver.
Det særlige ved denne bog er, at den er så personlig. Det, der sker på børnehjemmet, er sine steder hjerteskærende læsning. Der bliver råbt ad børnene, og de bliver straffet for mindre forseelser. Straf har aldrig hjulpet nogen til at blive et bedre menneske. Det er kun kærlighed og omsorg, der hjælper et barn til at blive et bedre menneske. Man får nærmest indtryk af, at Niels Palle beskriver forholdene i et ungdoms- eller børnefængsel fra 1950’erne.I bogen fortæller Niels Palle i en mailudveksling med psykolog Allan Holmgren om sin problematiske og traumatiserende opvækst, sin kontakt med psykiatrien og om sine erfaringer først som vikar og senere som deltidsansat pædagog på et børnehjem.”Stedet er meget uprofessionelt. Der er ikke et pædagogisk sprog blandt personalet, men en masse “synes”. Fagligheden er ekstremt lav, måske ikkeeksisterende. Jeg ved ikke helt, hvem jeg skal snakke med om det her. Ledelsen er fraværende. Vi ser dem på møder, hvor de fortæller, hvordan vi skal gøre, men de kommer aldrig ud på gulvet med os. Hvis institutionen er et skib, og livet er en flod, så står der ingen ved rorpinden. Vi smadrer ind i store sten og tømmer på vej ned ad floden.Det hele føles som overlevelse uden overblik og retning. På institutionen tager vi et minut ad gangen. Kærlig hilsenNiels PalleP.S. I dag gik en af drengene, fra det hus jeg ikke er i mere, ind på den øverste leders kontor. Han gik ind og sagde, at “nu skal Niels komme tilbage i vores hus.” Jeg var der ikke selv, men en kollega overhørte det. Hvad siger det om ledelsen, at børnene går ind på kontoret og forsøger at tage styringen? Jeg har det svært med, at det er sådan. Det er så ekstremt uprofessionelt. Eller måske nærmere umenneskeligt.”
I denne antologi ser en række fremtrædende psykologer og pædagoger på relationens rolle i psykologien. De forskellige teorier er opdelt i tre grupper: udviklingspsykologien, sprog og kommunikation samt kultur og samfund. I forordet skriver redaktøren, Tom Ritchie, at man ved at fokusere på relationer, kommer ind på selve nerven i det pædagogiske arbejde.Der har i de senere år været en stigende interesse for relationer eller relationstænkning i pædagogiske sammenhænge. Der er et bredt udbud af kurser, efteruddannelser og publikationer, hvis omdrejningspunkt er den relationelle tilgang til praksis. På baggrund heraf er det aktuelt at spørge, om der tale om et forbigående modefænomen, eller om relationstænkning rummer en substans, der berettiger interessen. Det spørgsmål forsøger antologien at afklare.De traditionelle bånd til de gamle fællesskaber som kirken, familien, lokalsamfundet, de sociale klasser m.m. er erstattet med en tiltagende individualistisk orientering til tilværelsen. I denne individualiseringstendens sættes den enkeltes identitet og selvrealisering i centrum, og dermed opstår der en interesse for de relationelle sammenhænge, hvori individet indgår. Relationerne bliver mere synlige.Antologien kan læses af alle med interesse for psykologi, herunder studerende på pædagog- og lærerseminarier samt efteruddannelsesforløb på CVU.Antologien er redigeret af Tom Ritchie, pædagogisk konsulent og seminarielærer ved Københavns Dag- og Aftenseminarium. Ritchie har også redigeret: Relationer i teori og praksis og Relationer i skolen.
"Klassisk og moderne psykologisk teori" er en indføring i psykologiens centrale teorier, personer, temaer og begreber.Bogens første del er en kronologisk gennemgang af psykologiens udvikling fra 1879, hvor Wilhelm Wundt etablerede det første psykologiske laboratorium, til nutidens dominerende teorier og begreber. Bogens anden del er bygget op om centrale temaer i psykologien og her introduceres læseren til teorier om bl.a. tilknytning, bevidsthed og selvet."Klassisk og moderne psykologisk teori" præsenterer og gennemgår de enkelte teoriers baggrund og grundideer. Hvert kapitel indeholder endvidere korte biografiske oplysninger om teoriernes ophavsmænd samt en oversigt over nøglebegreber og definitioner.En fyldig litteraturliste, der medtager både originalværker, skandinaviske oversættelser og den vigtigste sekundær litteratur på området, suppleret af omfattende navne- og emneindeks gør bogen anvendelig som opslagsværk og som redskab til litteratursøgning.
Denne bog fortæller om narrativ ledelse i praksisDen består af en række beretninger fra personer, som arbejder iforskellige samfundsområder, og som alle har gennemgået DISPUKsefteruddannelse i narrativ ledelse.Hvert kapitel er en hands onberetning om, hvordan forfatterne har brugt uddannelsens metoderog begreber i deres ledelsespraksis. Bogen fortæller, hvad ledernehar gjort samt hvilke effekter, det har haft.Bogen henvender sig til alle, der er interesseret i ledelse i praksis.Det teoretiske udgangspunkt for den narrative praksis, der beskrivesi bogen, udgøres af kulturel psykologi og poststrukturalistisk filosofi.Allan Holmgren har skrevet bogens indledende kapitel:Fortællingernes magt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.