Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne lærebog er bygget op omkring en generel og en specifik del. Den generelle del tager udgangspunkt i fagene fysioterapi, ergoterapi og ortopædkirurgi og gennemgår bl.a. bindevævet, diagnostiske metoder, klinisk ræsonnering, traumatologi, bandager og proteser. Den specifikke del kommer omkring hele kroppen med fokus på den ortopædkirurgiske patient, fra hånd over nakke, ryg og bækken til fod. Bogens målgruppe er især studerende eller færdiguddannede inden for ergo- og fysioterapi samt medicin.
Lærebog i håndterapi beskriver de ergoterapeutiske tilgange, undersøgelser og interventioner, der kan bruges på tværs af diagnoser og uafhængigt af den kontekst personen modtager ergoterapi i. Intentionen har været at skrive en bog om praksis til praksis. At sætte ergoterapeuten i stand til at udføre en god helhedsorienteret undersøgelse og iværksætte interventioner ud fra patientens mål, behov og symptomer under hensyntagen til personen, dennes funktionsniveau og evt. restriktioner således, at patienten atter opnår at kunne udføre betydningsfulde aktiviteter.Bogen er primært målrettet studerende og ergoterapeuter, der er nye inden for området. Men mere erfarne ergoterapeuter vil også finde inspiration i bogen eller belæg for deres praksis. Bogen kan læses samlet som en grundlæggende introduktion eller oplæring i faget, men den kan også bruges som opslagsværk.
Aktivitetsvidenskab er et videnskabeligt fundament for ergoterapeutisk praksis og bidrager desuden til en bred forståelse af mennesker som aktivitetsvæsener, og hvordan dette fokus kan medvirke til at øge menneskets samlede sundhed og trivsel.I denne bog beskrives, forklares og diskuteres centrale begreber indenfor aktivitetsvidenskab, understøttet af konkret nordisk forskning. Kapitlernes fokus er, at de mest grundlæggende begreber inden for aktivitetsvidenskaben introduceres for at give et nuanceret og mangfoldigt indblik i, hvad aktivitetsvidenskaben aktuelt beskæftiger sig med. Bogens tekst fremstår som et samspil mellem teoretisk eller forskningsbaseret viden og med eksempler først og fremmest fra nordiske studier inden for aktivitetsvidenskab.Bogen udgives i to udgaver for at imødekomme både de læsere, der ønsker at læse en ren dansksproget udgave, og de læsere, der gerne vil læse en nordisk udgave. I den trykte bog er samtlige kapitler oversat til dansk, og i udgaven som i-bog er kapitlerne på henholdsvis norsk, svensk og dansk.Nordisk aktivitetsvidenskab er målrettet nordiske studerende og undervisere på de ergoterapeutiske professionsuddannelser samt studerende fra andre uddannelsesretninger med interesse for betydningen af menneskelig aktivitet. Bogen vil dog med fordel også kunne bruges af studerende på kandidatniveau, som afsæt for yderligere læsning.
Med bogen Klinisk praksis i ergoterapi og fysioterapi er det lykkedes at udgive en fælles grundbog til terapeutområdet for ergoterapeuter og fysioterapeuter. Ergoterapeut- og fysioterapeut-professionerne har været igennem en udvikling mod en stærkere evidensbasering af fagområderne i de seneste år. Denne bog er den første af sin slags, der primært omhandler klinisk uddannelse, hvilket fylder 42 ECTS ud af professionsbachelor-uddannelsernes samlede 210 ECTS. Bogen retter blikket mod professionspraksis og den kliniske undervisning, og dermed også mod det praksisfelt de studerende efterfølgende skal arbejde i. Målgruppen for bogen er ergoterapeutstuderende og fysioterapeutstuderende. Baggrunden for en fælles bog for de to professioner er, at de udfordringer, som studerende møder i den kliniske undervisning, har så meget til fælles, at det berettiger til en fælles grundbog. Der er naturligvis stadig mange forskelligheder de to professioner imellem, og derfor er der også i mange af kapitlerne afsnit rettet mod henholdsvis ergoterapeuter og fysioterapeuter, ligesom de fleste kapitler også er skrevet i fællesskab af en ergoterapeut og en fysioterapeut. Bogen kan anvendes som en forberedelse før det kliniske forløb; som en opslagsbog og under den kliniske uddannelse og endelig give stof til refleksion efter forløbet. Som klinisk underviser kan bogen benyttes som inspiration til undervisning og tematisering i uddannelsen. Kapitlerne afsluttes med refleksionsspørgsmål til brug for videre arbejde med kobling mellem praksis og teori i uddannelses- og praksissammenhænge.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.